گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

پد سلولزی کولر آبی چیست؟ و تفاوت آن با پوشال قدیمی

پد سلولزی کولر آبی چیست؟ و تفاوت آن با پوشال قدیمی

پد سلولزی یکی از قطعات مهم و کاربردی در کولرهای آبی است که بافت کاغذی و نازک آن باعث نفوذ و پخش یکنواخت آب به تمام نقاط پوشال‌ها و حرکت جریان هوای خنک و مطبوع توسط فن در محیط موردنظر می‌شود. با توجه به مزایای پوشال سلولزی در تمام اماکن و مراکز صنعتی، مسکونی و حتی تجاری از کولرهای آبی با این قابلیت استفاده می‌کنند تا برودت بیشتری را در محیط مورد نظر تولید کنند. در این مقاله قصد داریم درباره مزایا و کاربردهای پد سلولزی کولر آبی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا هنگام خرید کولر آبی تفاوت این پد سلولزی را با پوشال‌های قدیمی متوجه شوید.

 

پوشال کولر آبی

پوشال کولر آبی یک قسمت از سیستم کولر آبی است. این پوشال برای حفظ و نگهداری کولر آبی استفاده می‌شود. کولر آبی یک دستگاه سرمایشی است که با استفاده از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌شود. پوشال کولر آبی در واقع پوششی است که بر روی بدنه کولر آبی قرار می‌گیرد و به عنوان یک بستر محافظ برای قطعات داخلی کولر عمل می‌کند. این پوشال معمولاً از مواد مقاوم در برابر آب و خراش تهیه می‌شود تا کولر آبی در مقابل رطوبت و ضربه‌ها محافظت شود. 

وظیفه پوشال کولر آبی به خنک کردن هوا و تهویه مناسب در فضاهای داخلی می‌پردازد. پوشال کولر آبی با استفاده از آب و پمپ مخصوص، هوا را از طریق لوله‌های خنک کننده عبور می‌دهد و با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند. این دستگاه‌ها عموماً در منازل، دفاتر کار، فروشگاه‌ها و سایر مکان‌های داخلی استفاده می‌شوند. در نتیجه، هوا تا حدودی خنک‌تر و مرطوب می‌شود و برای افراد حضوری راحت‌تر می‌گردد. 

 

پوشال یا پد سلولزی کولر آبی چیست؟

پد سلولزی (Cellulose Pad) یا همان پوشال سلولزی یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین اجزای تشکیل دهنده کولر آبی به شمار می‌رود که به عنوان یک واسط تبخیری مسئولیت خنک کردن هوا را برعهده دارد. با توجه به مزایای بی‌شمار پد سلولزی کولر آبی امروزه این پدها جایگزین پوشال معمولی و قدیمی شدند.

این پدها از لایه‌های نازک کاغذ کرافت تشکیل شده‌اند که در انواع هواسازها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت آنها بسیار منسجم و منظم به شکل لانه زنبور است و قدرت جذب بسیار بالایی دارد. به طوری که با نفوذ و پخش یکنواخت آب به تمام نقاط پد سبب تولید هوای خنک بیشتری می‌شود.

در واقع هوا در بین لایه‌های خیس پوشال‌ها حرکت می‌کند و سبب تبخیر حداکثری آب شده تا محیط موردنظر به خوبی خنک شود. 

پد سلولزی کولر آبی چیست

 

انواع پد سلولزی کولر آبی

قبل از اینکه با مزایای پوشال سلولزی آشنا شوید، بهتر است که با انواع پوشال سلولزی مورد استفاده در صنایع مختلف آشنا شوید. همانطور که اشاره شد، انواع پدهای سلولزی در صنایع مختلفی با توجه به نوع کارکرد آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین عاملی که باعث تفاوت در انواع پد سلولزی شده است، راندمان تبخیر آن است که تاثیر بسیار مهمی در ایجاد هوای خنک و افت فشار دارد.

بر این اساس پوشال سلولزی که در کولر آبی سلولزی مورد استفاده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد با پد دیگر مناطق متفاوت است. بنابراین پدهای سلولزی به انواع و اقسام مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پد سلولزی 5090

در این نوع پد، لایه‌های نازک کاغذ کرافت با طول موج 5 میلی‌متر و با زاویه 90 درجه نسبت به افق روی هم قرار می‌گیرند. ضخامت پدها در این مدل بین 7 تا 10 سانتی‌متر است و به همین دلیل راندمان جذب آب و تولید هوای خنک حدود 87 درصد است. استفاده از پوشال‌های سلولزی 5090 در ساخت کولرهای آبی مورد استفاده در واحدهای مسکونی، صنعتی، تجاری و محیط‌های عمومی بسیار مرسوم است.

 

پد سلولزی 7060

در این نوع، لایه‌های کاغذ کرافت با طول موج 7 میلی‌متر و با زاویه 60 درجه نسبت به افق روی هم قرار می‌گیرند. از مزایای پوشال سلولزی 7060 می‌توان به ضخامت بین 20 تا 30 سانتی‌متر اشاره کرد که سبب افزایش راندمان تولید هوای خنک در کولرهای آبی تا حدود 87 درصد می‌شود. از این نوع پدهای سلولزی اغلب برای خنک کردن و ایجاد تهویه مطبوع در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، انبارها و غیره استفاده می‌کنند.

 

پد سلولزی 7090

در این نوع پد، لایه‌های نازک کاغذ کرافت با طول موج ۹ میلی‌متر و با زاویه 90 درجه نسبت به افق روی هم قرار می‌گیرند. ضخامت پدها در این مدل بین 10 تا 15 سانتی‌متر است و راندمان جذب آب و تولید هوای خنک مشابه دیگر انواع پد سلولزی دارد و حدود 87 درصد است. این پوشال‌های سلولزی روی دیواره سیستم‌های خنک کننده گلخانه‌ها و مرغداری‌ها نصب می‌شود.

 

پوشال سلولزی

 

مزایای پد سلولزی کولر آبی

همانطور که از ابتدای بحث مورد اشاره قرار گرفت، پد سلولزی کولر آبی دارای خصوصیات و مزایای بی‌شماری هستند که سبب متمایز شدن آنها از پوشال‌های معمولی و قدیمی شده است. در ادامه به بیان مزایای استفاده از پوشال سلولزی در کولرهای آبی خواهیم پرداخت:

  • قدرت جذب آب بالا

استفاده از پد سلولزی در کولر آبی سبب افزایش جذب آب می‌شود که نتیجه آن بالا رفتن راندمان و خنک‌سازی هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع است. به طوری که در هر یک متر مکعب پوشال سلولزی به میزان 60 لیتر جذب آب صورت خواهد گرفت.

  • افزایش راندمان کولر آّبی

در سیستم‌های خنک کننده هوا که از پدهای سلولزی استفاده شده است، میزان راندمان کولر آبی به بیش از 80 درصد می‌رسد که به طور قطع این میزان راندمان در کولرهای آبی با پوشال‌های معمولی بسیار کمتر است.

  • طول عمر بالا

از دیگر مزایای پوشال سلولزی در کولر آبی می‌توان به طول عمر بالای آنها اشاره کرد و به طوری که در زمان طولانی می‌توان از این مدل پدها استفاده کرد و کمتر دچار تغییر شکل یا افتادگی می‌شوند. لازم به ذکر است، پد سلولزی کولر آبی دارای ساختار یکپارچه و شبکه منظم هستند و استحکام بالای پوشال‌های سلولزی باعث افزایش طول عمر آنها نیز می‌شود. از طرفی دیگر منظم بودن ساختار شبکه‌ای پدهای سلولزی سبب شده تا آب به صورت یکنواخت جذب شود و هوا سریع‌تر خنک شود.

  • مقاومت و ماندگاری بالا 

پدهای سلولزی اغلب از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و دچار اکسیداسیون نمی‌شود. همین ماندگاری و مقاومت بالا یکی از مزایای پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌های معمولی است و باعث کاهش هزینه تعمیر نگهداری نیز می‌شود. به طوری که پوشال سلولزی کولر آبی نیاز به تعویض سالانه ندارد و بهتر است هر 5 سال یکبار نسبت به تعویض پدها اقدام کنید.

 

مزایای پد سلولزی ( پوشال سلولزی )

 

از دیگر مزایای پوشال سلولزی کولر آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب حداکثری آب به دلیل کیفیت بالا
  • ایجاد تهویه پاک و بدون آلودگی تنفسی
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط به دلیل ضخامت بالای لایه‌های پد سلولزی
  • ﺳﺮﻋﺖ رﺳﻮب‌پذیری ﭘﺎﯾﯿﻦ به دﻟﯿﻞ ﺣﺮﮐﺖ مداوم آب
  • صرفه‌جویی در مصرف آب و برق
  • ﻧﺼﺐ، ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﻧﮕﻬﺪاری آﺳﺎن پدهای سلولزی

 

بیشتر بخوانید :  کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی

 

کاربرد پد سلولزی کولر آبی

پد سلولزی در کولرهای آبی یک قطعه مهم است. این پد، به عنوان یک فیلتر هوا عمل می‌کند و در فرایند خنک‌ کردن هوا تأثیر مهمی دارد. با استفاده از پد سلولزی کولر آبی، آب از روی سطح آن عبور کرده و در اثر تبخیر، هوا خنک می‌شود. به این ترتیب، هوای خنک شده به داخل اتاق منتقل می‌شود و محیط را خنک می‌کند.

استفاده از پد سلولزی در کولرهای آبی دارای مزایا و کاربردهای متنوعی است. این پد‌ها قابلیت جذب و نگه‌داری آب بالا را دارند و در نتیجه توانایی خنک‌ کردن موثرتری را به هوا می‌بخشند. همچنین، پد سلولزی قابل شستشو و تمیزکاری است، به همین دلیل به صورت مکرر قابل استفاده است. 

از جمله کاربردهای پد سلولزی در کولرهای آبی می‌توان به استفاده در خانه‌ها، دفاتر کار، فضاهای تجاری و صنعتی اشاره کرد. با استفاده از این پد، می‌توان در هوای گرم و خشک تابستان، محیطی خنک و راحت ایجاد کرد. 

در نتیجه، پد سلولزی به عنوان یک قسمت اساسی و کلیدی در کولرهای آبی استفاده می‌شود و بهبود عملکرد و کارایی این سیستم‌ها را تضمین می‌کند.

 

مهمترین تفاوت پد سلولزی با پوشال قدیمی

امروزه نقاط مختلف کشور ما با مشکل کم آبی مواجه است و به همین دلیل در روزهای گرم سال، استفاده از کولرهای آبی با ساختار داخلی پدهای سلولزی انتخاب مناسبی به جای کولرهای پوشالی است. پد سلولزی کولر آبی به دلیل بازدهی بالا در خنک کردن محیط و قدرت جذب بالای آب، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و برق می‌شود. پدهای سلولزی استحکام بالایی در برابر تجمع باکتری و رسوب‌گیری دارند و به همین دلیل نگهداری و تمیز کردن آنها بسیار راحت است.

پوشال سلولزی در کولر صنعتی

در مقابل پوشال‌های معمولی استحکام لازم را ندارند و در کوتاه مدت دچار تغییر شکل می‌شوند و همین مشکل باعث پایین آمدن راندمان تبخیر در کولرهای آبی می‌شود. از طرفی دیگر ساختار منسجم پدهای سلولزی مانع ورود آلاینده‌های معلق در هوا به محیط می‌شود، بنابراین خرید کولرهای آبی با پدهای سلولزی به افراد دچار بیماری‌های تنفسی و حساسیت بیشتر توصیه می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که مزایا و ویژگی‌های پدهای سلولزی مورد استفاده در کولرهای آبی را در مقایسه با پوشال‌های معمولی بیان کنیم. همچنین از مهمترین مزایای پد سلولزی کولر آبی به طول عمر بالا، راندمان بالای جذب آب و تولید هوای خنک و مطبوع، تنفس هوای سالم، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار کم و غیره اشاره کردیم. مطالعه این مطالب برای افراید مناسب است که به دنبال کسب اطلاع از ویژگی‌های کاربر کولرهای آبی با پوشال سلولزی بیشتر آشنا شوند.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.