گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد

کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد

کولر سلولزی نوع پیشرفته کولر آبی محسوب می‌شود که به دلیل مزایای فراوان در صنایع مختلف به کار گرفته شده است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا روش‌های کاهش گرما در خانه و یا محل کار نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به نوع جدید کولر‌های آبی یعنی کولر‌ آبی سلولزی ویژگی‌های آن پرداخته و به سؤال کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ دهیم.

کولر سلولزی چیست ؟

کولر سلولزی نوع جدید و پیشرفته کولر آبی است که در آن از سلولز به جای پوشال استفاده شده است. این کولر‌ها می‌توانند فرایند خنک کردن محیط را با روش جدید و بهینه نسبت به کولر‌های قدیمی انجام دهند. از این رو می‌توانند مزایای فراوانی داشته و در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از کولر صنعتی سلولزی چیست و کاربرد آن چگونه است داشته باشیم باید گفت این نوع از کولر‌ها نسل جدید و مدرن کولر‌های قدیمی آبی هستند که از نظر امکانات بسیار پیشرفته بوده و می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند. در حال حاضر این نوع کولر‌ صنعتی در مناطق خشک پرمصرف‌ترین نوع کولر به شمار می‌روند.

کولر صنعتی سلولزی

کاربرد کولر آبی سلولزی

 در مورد اینکه کولر آبی سلولزی چیست و چه کاربردی دارد باید گفت در محیط‌های صنعتی به دلیل وجود ماشین‌ها و ابزارآلات مختلف و همچنین به کارگیری طولانی مدت آن‌ها دارای مشکلاتی از قبیل آلودگی و افزایش دما هستند. از طرفی در فصول گرم مانند تابستان نیز گرمای هوا می‌تواند شدت افزایش دما را بیشتر کند.

تمام مشکلات گفته شده نیاز به وجود یک سیستم سرمایشی بسیار مناسب را ایجاد می‌کند. مکان‌های صنعتی و تجاری باید در انتخاب سیستم سرمایشی مناسب بسیار دقت داشته و با توجه به شرایط و ویژگی‌های ساختمان سیستم مورد نظر را انتخاب کنند.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل کولر پوشالی به سلولزی

 

انواع کولر صنعتی سلولزی 

کولر‌ صنعتی سلولزی را می‌توان در دو دسته نیمه هوشمند و هوشمند قرار داد. در نوع نیمه هوشمند تمامی ساختار همانند کولر‌های آبی معمولی بوده و تنها تغییر پوشال معمولی به سلولز در آن دیده می‌شود. اما کولر‌های سلولزی هوشمند ویژگی‌های بیشتری را به مصرف‌کننده ارائه می‌کند. در حال حاضر دو نوع کولر سلولزی با نام‌های آکسیال و سانتریفیوژی در بازار موجود است که می‌توانند نیاز مصرف‌کنندگان را به نحو احسن برطرف کنند.

کولر آبی آکسیال

کولر صنعتی سلولزی آکسیال جزء سیستم سرمایشی پرکاربرد در ساختمان‌های صنعتی و تجاری محسوب می‌شود که توانسته با ویژگی‌های منحصر به فرد خود یک سیستم سرمایشی مناسب و بهینه را ارائه کند. به طور کلی در ساختمان‌های صنعتی و تجاری کیفیت هوا نقش مؤثری دارد. از این رو تهویه هوا و تأمین هوای خنک در این گونه مکان‌ها نیاز به یک سیستم سرمایشی بسیار کارآمد خواهد داشت. همچنین تهویه مناسب و هوای خنک در ساختمان‌های صنعتی باعث افزایش بازده نیروی کار در آن مکان خواهد شد.

کولر  صنعتی آکسیال

کولر سلولزی سانتریفیوژی

یکی دیگر از انواع کولر آبی، کولر سلولزی سانتریفیوژی نام دارد. اساس کار این کولر نیز مشابه دیگر کولر‌های تبخیری بوده و می‌تواند به عنوان یک سیستم سرمایشی مناسب در ساختمان‌های صنعتی به کار رود. با توجه به نام این کولر و اینکه کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد باید گفت علت آن استفاده از نوعی فن به نام سانتریفیوژ در ساختار این نوع کولر سلولزی است که یک نوع فن گریز از مرکز بوده و در تولید سرما نقش دارد.

این قطعه می‌تواند هوا را به بیرون منتقل کند. از طرفی درون این سیستم یک فن دمنده قرار دارد که وظیفه آن افزایش جریان هوا با استفاده از ایمپلر‌های چرخان است. فن سانتریفیوژ از نوع فن‌های مستحکم بوده و هنگام کارکرد هیچگونه صدایی تولید نمی‌کند. سرعت چرخش آن‌ها نیز ثابت بوده و به آن‌ها فن‌های حجم ثابت نیز گفته می‌شود. در زمان کارکرد این کولر هوا به صورت ۹۰ درجه وارد آن شده و سپس با کمک این فن و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، خروج آن به شکل شعاعی خواهد بود.

کولر صنعتی سانتریفیوژ

چرا از کولر آبی آکسیال استفاده کنیم؟

در حال حاضر استفاده از کولر‌های آبی برای خنک‌سازی محیط کاربرد فراوانی دارد. این سیستم سرمایشی نحوه کارکرد بسیار آسانی دارد. در واقع دو عامل طبیعی یعنی آب و هوا می‌توانند باعث ایجاد سرما در این سیستم شوند. همچنین به دلیل نبود هیچگونه مواد شیمیایی در این سیستم می‌توان آن را به نوعی سازگار با محیط زیست دانست.

از مزیت‌های مهم کولر آبی آکسیال می‌توان به مصرف انرژی کمتر نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی اشاره کرد. این ویژگی در مورد سیستم‌های سرمایشی صنعتی یک مزیت بسیار عالی محسوب می‌شود. زیرا با کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های مربوط به انرژی و ایجاد سرما نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. کولر آبی آکسیال جزو سیستم‌های سرمایشی کم مصرف و بهینه محسوب می‌شود که برای صنایع مختلف کاربرد خواهد داشت.

 

مزایای کولر سانتریفیوژی

این نوع از کولر آبی دارای مزیت‌های فراوانی است. کولر سانتریفیوژی می‌تواند در تمام ساختمان صنعتی یک سرمای یکنواخت ایجاد کند. در واقع قطعات این کولر از جمله فن سانتریفیوژ، پد سلولزی کولر آبی و پره‌های مخصوص فن بزرگ نقش مهمی در تولید هوای خنک دارند. این کولر می‌تواند در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی و تجاری، مراکز اداری، سوله و انبار و حتی گلخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای کولر  آبی سلولزی سانتریفیوژ

انواع فن آکسیال

با توجه به مطالبی که تاکنون در این مقاله آمده است می‌توان گفت قطعه کلیدی در این سیستم‌های سرمایشی فن‌های آن‌ها هستند. به عنوان مثال در کولر‌های آکسیال سه نوع فن با نام‌های پره‌ای، پروانه‌ای و تیوبی به کار می‌رود. هر کدام از آن‌ها روی عملکرد و سرعت دستگاه مؤثر خواهند بود. به طور مثال فن‌های پروانه‌ای دارای سرعت پایین و راندمان عملکردی معادل ۵۰ درصد هستند.

 

بیشتر بخوانید :  کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی

 

موارد استفاده از کولر سلولزی 

اکنون که می‌دانیم کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد می‌توانیم به مزایای این سیستم بپردازیم. در این نوع از کولر‌ها به جای پوشال از سلولز استفاده شده که دوام و عمر بیشتری دارد. میزان مصرف انرژی در این نوع از کولر‌ صنعتی بسیار کمتر از دیگر سیستم‌های سرمایشی بوده و به همین دلیل هزینه مصرفی نیز کمتر خواهد بود.

بنابراین استفاده از کولر آبی آکسیال یا سانتریفیوژی اقتصادی محسوب شده و می‌تواند مورد توجه صاحبان مشاغل قرار بگیرد. فن‌های به کار گرفته شده در این کولر‌ها از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. همچنین هوای خنک تولید شده توسط این نوع از کولر‌های آبی به دلیل وجود سلولز مطبوع‌تر بوده و هیچگونه بویی تولید نخواهند کرد.

 

مقایسه کولر‌های آکسیال و سانتریفیوژی

اکنون به تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ می پردازیم. کولر صنعتی سانتریفیوژی دارای صدای کارکرد کمتری بوده و دبی هوای بیشتری دارد. بنابراین می‌تواند در مراکز مختلفی مانند مراکز اداری و آموزشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فضا‌های صنعتی و ... به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم سرمایشی به کانال کشی نیاز دارد.

همچنین به دلیل طراحی خاص موتور حجم هوای خنک تولید شده نسبت به نوع آکسیال بیشتر است. برخلاف این مدل، کولر‌های اکسیال نیاز به کانال کشی ندارند. قدرت پرتاب باد این مدل از سیستم سرمایشی حدود ۴۰ تا ۵۰ متر است و به راحتی می‌تواند محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی را خنک کند.

مقایسه  کولر آسیال  و سانتریفیوژ

کولرهای آکسیال و سانتریفیوژی گرماسازه شرق

شرکت گرماسازه شرق ارائه‌کننده انواع کولر آبی آکسیال و سانتریفیوژی است که در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. این نوع کولر‌های صنعتی از ورق گالوانیزه ساخته شده و توان موتور آن‌ها بین 1.5 تا ۱۵ اسب بخار است. همچنین همگی آن‌ها دارای یک پمپ بوده و تنها برخی از مدل‌ها دارای دو پمپ هستند. نوع پمپ در اکثر مدل‌ها کولری بوده و تعداد کمی از آن‌ها از نوع کف کش است. حجم آب‌گیری آن‌ها نیز بین ۹۰ تا ۲۷۰ لیتر خواهد بود. با اطلاعات ارائه شده به خوبی به پرسش کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ داده شد.

کولر‌های آکسیال شرکت گرماسازه شرق نیز دارای پد‌های سلولزی بوده و از موتور‌های تک فاز و سه فاز بهره برده‌اند. همچنین حجم آب گیری کف در بین مدل‌های آن از ۳۰ لیتر تا ۵۰۰ لیتر خواهد بود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی دو نوع کولر آبی صنعتی باکیفیت در بازار پرداخته شد. به دلیل وجود مزیت‌های فراوان کاربرد کولر سلولزی آکسیال و سانتریفیوژی در صنایع بسیار رایج است. هر دو دستگاه دارای ویژگی‌های منحصربه‌‍فردی هستند که می‌توانند نیاز‌های مشتریان را برآورده کنند.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.