گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد؟

کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد؟

کولر سلولزی نوع پیشرفته کولر آبی محسوب می‌شود که به دلیل مزایای فراوان در صنایع مختلف به کار گرفته شده است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا روش‌های کاهش گرما در خانه و یا محل کار نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به نوع جدید کولر‌های آبی یعنی کولر‌ سلولزی ویژگی‌های آن بپردازیم

کولر سلولزی چیست ؟

کولر سلولزی نوع جدید و پیشرفته کولر آبی است که در آن از سلولز به جای پوشال استفاده شده است. این کولر‌ها می‌توانند فرایند خنک کردن محیط را با روش جدید و بهینه نسبت به کولر‌های قدیمی انجام دهند. از این رو می‌توانند مزایای فراوانی داشته و در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از کولر صنعتی سلولزی چیست و کاربرد آن چگونه است داشته باشیم باید گفت این نوع از کولر‌ها نسل جدید و مدرن کولر‌های قدیمی آبی هستند که از نظر امکانات بسیار پیشرفته بوده و می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند. در حال حاضر این نوع کولر‌ صنعتی در مناطق خشک پرمصرف‌ترین نوع کولر به شمار می‌روند.

 

کاربرد کولر آبی سلولزی

 در مورد اینکه کولر آبی سلولزی چیست و چه کاربردی دارد باید گفت در محیط‌های صنعتی به دلیل وجود ماشین‌ها و ابزارآلات مختلف و همچنین به کارگیری طولانی مدت آن‌ها دارای مشکلاتی از قبیل آلودگی و افزایش دما هستند. از طرفی در فصول گرم مانند تابستان نیز گرمای هوا می‌تواند شدت افزایش دما را بیشتر کند.

تمام مشکلات گفته شده نیاز به وجود یک سیستم سرمایشی بسیار مناسب را ایجاد می‌کند. مکان‌های صنعتی و تجاری باید در انتخاب سیستم سرمایشی مناسب بسیار دقت داشته و با توجه به شرایط و ویژگی‌های ساختمان سیستم مورد نظر را انتخاب کنند.

  

انواع کولر سلولزی صنعتی

کولر‌ صنعتی سلولزی را می‌توان در دو دسته نیمه هوشمند و هوشمند قرار داد. در نوع نیمه هوشمند تمامی ساختار همانند کولر‌های آبی معمولی بوده و تنها تغییر پوشال معمولی به سلولز در آن دیده می‌شود. اما کولر‌های سلولزی هوشمند ویژگی‌های بیشتری را به مصرف‌کننده ارائه می‌کند. در حال حاضر دو نوع کولر سلولزی با نام‌های آکسیال و سانتریفیوژی در بازار موجود است که می‌توانند نیاز مصرف‌کنندگان را به نحو احسن برطرف کنند.

کولر آبی آکسیال

کولر صنعتی سلولزی آکسیال جزء سیستم سرمایشی پرکاربرد در ساختمان‌های صنعتی و تجاری محسوب می‌شود که توانسته با ویژگی‌های منحصر به فرد خود یک سیستم سرمایشی مناسب و بهینه را ارائه کند. به طور کلی در ساختمان‌های صنعتی و تجاری کیفیت هوا نقش مؤثری دارد. از این رو تهویه هوا و تأمین هوای خنک در این گونه مکان‌ها نیاز به یک سیستم سرمایشی بسیار کارآمد خواهد داشت. همچنین تهویه مناسب و هوای خنک در ساختمان‌های صنعتی باعث افزایش بازده نیروی کار در آن مکان خواهد شد.

کولر  صنعتی آکسیال

کولر سلولزی سانتریفیوژی

یکی دیگر از انواع کولر آبی، کولر سانتریفیوژی نام دارد. اساس کار این کولر نیز مشابه دیگر کولر‌های تبخیری بوده و می‌تواند به عنوان یک سیستم سرمایشی مناسب در ساختمان‌های صنعتی به کار رود. با توجه به نام این کولر و اینکه چه کاربردی دارد باید گفت علت آن استفاده از نوعی فن به نام سانتریفیوژ در ساختار این نوع کولر سلولزی است که یک نوع فن گریز از مرکز بوده و در تولید سرما نقش دارد.

این قطعه می‌تواند هوا را به بیرون منتقل کند. از طرفی درون این سیستم یک فن دمنده قرار دارد که وظیفه آن افزایش جریان هوا با استفاده از ایمپلر‌های چرخان است. فن سانتریفیوژ از نوع فن‌های مستحکم بوده و هنگام کارکرد هیچگونه صدایی تولید نمی‌کند. سرعت چرخش آن‌ها نیز ثابت بوده و به آن‌ها فن‌های حجم ثابت نیز گفته می‌شود. در زمان کارکرد این کولر هوا به صورت ۹۰ درجه وارد آن شده و سپس با کمک این فن و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، خروج آن به شکل شعاعی خواهد بود.

کولر صنعتی سانتریفیوژ

چرا از کولر آبی آکسیال استفاده کنیم؟

در حال حاضر استفاده از کولر‌های آبی برای خنک‌سازی محیط کاربرد فراوانی دارد. این سیستم سرمایشی نحوه کارکرد بسیار آسانی دارد. در واقع دو عامل طبیعی یعنی آب و هوا می‌توانند باعث ایجاد سرما در این سیستم شوند. همچنین به دلیل نبود هیچگونه مواد شیمیایی در این سیستم می‌توان آن را به نوعی سازگار با محیط زیست دانست.

از مزیت‌های مهم کولر آبی آکسیال می‌توان به مصرف انرژی کمتر نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی اشاره کرد. این ویژگی در مورد سیستم‌های سرمایشی صنعتی یک مزیت بسیار عالی محسوب می‌شود. زیرا با کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های مربوط به انرژی و ایجاد سرما نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. کولر آبی آکسیال جزو سیستم‌های سرمایشی کم مصرف و بهینه محسوب می‌شود که برای صنایع مختلف کاربرد خواهد داشت.

 مزایای کولر صنعتی سلولزی آکسیال

مزایای کولر سانتریفیوژی

این نوع از کولر آبی دارای مزیت‌های فراوانی است. کولر سانتریفیوژی می‌تواند در تمام ساختمان صنعتی یک سرمای یکنواخت ایجاد کند. در واقع قطعات این کولر سلولزی از جمله فن سانتریفیوژ، پد سلولزی کولر آبی و پره‌های مخصوص فن بزرگ نقش مهمی در تولید هوای خنک دارند. این کولر می‌تواند در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی و تجاری، مراکز اداری، سوله و انبار و حتی گلخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای کولر  آبی سلولزی سانتریفیوژ

انواع فن آکسیال

با توجه به مطالبی که تاکنون در این مقاله آمده است می‌توان گفت قطعه کلیدی در این سیستم‌های سرمایشی فن‌های آن‌ها هستند. به عنوان مثال در کولر‌های آکسیال سه نوع فن با نام‌های پره‌ای، پروانه‌ای و تیوبی به کار می‌رود. هر کدام از آن‌ها روی عملکرد و سرعت دستگاه مؤثر خواهند بود. به طور مثال فن‌های پروانه‌ای دارای سرعت پایین و راندمان عملکردی معادل ۵۰ درصد هستند.

 

بیشتر بخوانید :  کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی

 

موارد استفاده از کولر سلولزی 

در این نوع از کولر‌ها به جای پوشال از سلولز استفاده شده که دوام و عمر بیشتری دارد. میزان مصرف انرژی در این نوع از کولر‌ صنعتی بسیار کمتر از دیگر سیستم‌های سرمایشی بوده و به همین دلیل هزینه مصرفی نیز کمتر خواهد بود.

بنابراین استفاده از کولر آبی آکسیال یا سانتریفیوژی اقتصادی محسوب شده و می‌تواند مورد توجه صاحبان مشاغل قرار بگیرد. فن‌های به کار گرفته شده در کولر آبی سلولزی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. همچنین هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی سلولزی کم مصرف به دلیل وجود سلولز مطبوع‌تر بوده و هیچگونه بویی تولید نخواهند کرد.

 

مقایسه کولر‌های آکسیال و سانتریفیوژی

اکنون به تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ می پردازیم. کولر صنعتی سانتریفیوژی دارای صدای کارکرد کمتری بوده و دبی هوای بیشتری دارد. بنابراین می‌تواند در مراکز مختلفی مانند مراکز اداری و آموزشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فضا‌های صنعتی و ... به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم سرمایشی به کانال کشی نیاز دارد.

همچنین به دلیل طراحی خاص موتور حجم هوای خنک تولید شده نسبت به نوع آکسیال بیشتر است. برخلاف این مدل، کولر‌های اکسیال نیاز به کانال کشی ندارند. قدرت پرتاب باد این مدل از سیستم سرمایشی حدود ۴۰ تا ۵۰ متر است و به راحتی می‌تواند محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی را خنک کند.

مقایسه  کولر آسیال  و سانتریفیوژ

کولرهای آکسیال و سانتریفیوژی گرماسازه شرق

شرکت گرماسازه شرق ارائه‌کننده انواع کولر آبی آکسیال و سانتریفیوژی است که در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. این نوع کولر‌های صنعتی از ورق گالوانیزه ساخته شده و توان موتور آن‌ها بین 1.5 تا ۱۵ اسب بخار است. همچنین همگی آن‌ها دارای یک پمپ بوده و تنها برخی از مدل‌ها دارای دو پمپ هستند. نوع پمپ در اکثر مدل‌ها کولری بوده و تعداد کمی از آن‌ها از نوع کف کش است. حجم آب‌گیری آن‌ها نیز بین ۹۰ تا ۲۷۰ لیتر خواهد بود. 

کولر‌های آکسیال شرکت گرماسازه شرق نیز دارای پد‌های سلولزی بوده و از موتور‌های تک فاز و سه فاز بهره برده‌اند. همچنین حجم آب گیری کف در بین مدل‌های آن از ۳۰ لیتر تا ۵۰۰ لیتر خواهد بود.

 

مزایای استفاده از کولر سلولزی در صنعت

 استفاده از این کولرها همراه با مزایای منحصربه‌فردی است که در این مطلب قصد داریم آنها را بررسی کنیم. با شناخت این مزایا می‌توانید تصمیم بهتری مبنی بر خرید بگیرید. در لیست زیر مهمترین امتیازات و مزایای کولر سلولزی آورده شده‌اند:

1. بازدهی بالا

پدهای سلولزی این قابلیت را دارند تا آب بیشتری جذب کنند؛ به همین دلیل این کولرها خنک‌کنندگی بیشتری خواهند داشت و می‌توان بازدهی بالایی را از آنها شاهد بود.

2. سرعت رسوب‌گذاری پایین

کولرهای سلولزی در مقایسه با سایر کولرها دیرتر دچار رسوب می‌شوند.

3. نصب و راه‌اندازی سریع

 به دلیل نوع قطعات و ساختار کولرهای سلولزی نصب و راه‌اندازی آنها بسیار راحت بوده و می‌توان با سرعت بالایی این کار را انجام داد.

4. سازگار با محیط‌ زیست

 پدهای سلولزی از موادی تشکیل شده‌اند که حالت تجزیه‌پذیر دارند؛ به همین علت استفاده از آنها آسیبی به محیط‌ زیست وارد نخواهد کرد.

5. نیاز کمتر به تعویض

قاب و پد سلولزی این کولرها به گونه‌ای هستند که نیاز نیست هر ساله نسبت به تعویض آنها اقدام کرد؛ بلکه استفاده از آنها تا سه سال نیز بلامانع است.

کولر صنعتی سلولزی

 

نحوه راه‌اندازی کولر سلولزی 

برای اینکه کولرهای سلولزی بتوانند بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهند، باید به درستی راه‌اندازی شوند. شما می‌توانید برای اطمینان از عملکرد کولر سلولزی کار را به یک متخصص بسپارید؛ اما اگر قصد دارید خودتان مراحل راه‌اندازی را پشت سر بگذارید، باید حتماً نکات گوناگونی را مد نظر قرار دهید.

در ابتدا باید ایمنی خود را با قطع برق تأمین کنید. سپس باید به تمامی اجزای کولر نگاهی بیندازید تا از کارکرد درست آنها مطمئن شوید. به طور مثال تسمه باید به درستی روی سیستم قرار بگیرد تا بتواند ارائه‌دهنده عملکرد درستی باشد. همچنین باید به شیر تخلیه نیز نگاهی بیندازید. این شیر دقیقاً در زیر قسمت کفی بدنه کولر قرار گرفته است و وظیفه خالی کردن آب کولر را برعهده دارد. بررسی جداره کولر را فراموش نکنید. اگر هر گونه جرم‌گرفتگی مشاهده کردید، با کمک فرچه‌های سیمی و انواع شوینده‌ها نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کنید.

یکی از بخش‌های اصلی کولرهای سلولزی پد است. پدهایی که روی دیواره‌ها نصب می‌شوند عمر مفید مخصوص به خود را دارند. اگر این بازه زمانی به اتمام رسیده باشد، دچار پوسیدگی می‌شوند؛ به همین علت اگر پدهای کولر به مدت سه تا پنج سال است که نصب شده‌اند، حتماً برنامه‌ای برای تعویض آنها داشته باشید تا تابستان را راحت‌تر و بدون هیچ مشکلی سپری کنید.

از دیگر مواردی که باید قبل از راه‌اندازی کولر در نظر داشته باشید شامل دریچه ورودی آب، دریچه تخلیه، پمپ و ... هستند. در کل اگر راه‌اندازی و سرویس کولر با بهترین کیفیت ممکن انجام شوند، می‌توانید شاهد بیشترین راندمان و کمترین اتلاف انرژی باشید.

 

ویژگی بهترین کولر سلولزی چیست ؟

آیا این سؤال برای شما پیش آمده است که بهترین ویژگی کولر سلولزی چیست؟ اگر به دنبال یک انتخاب منحصربه‌فرد هستید، باید به پاسخ این سؤال دست پیدا کنید. یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات وجود دارند که توجه به آنها قبل از خرید می‌تواند برای شما مفید باشد. در لیست زیر می‌توانید این ویژگی‌ها را ببینید:

  1. جنس بدنه: جنس بدنه کولرها باید از مقاوم‌ترین ماده باشد. پلیمر یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید؛ زیرا می‌تواند در برابر آب مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  2. حجم کولر: کولرهای سلولزی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسند و شما بر اساس ظرفیت مکان مورد نظر باید نسبت به انتخاب گزینه مد نظر اقدام کنید. لازم به ذکر است حجم کولر می‌تواند روی قیمت آن تأثیرگذار باشد.
  3. برند کولر: بهترین کولر توسط برندهای معتبر و شناخته‌ شده ساخته می‌شود. با انتخاب برندهای معتبر می‌توانید خیال راحت‌تری از بابت کیفیت آن داشته باشید. گرماسازه شرق تولید کننده انواع کولر صنعتی با کیفیت عالی می باشد.
  4. قیمت: قیمت‌ها نیز متغیر هستند و بر اساس عواملی همچون مدل، برند، اندازه، ظرفیت، مشخصات و ... تعیین می‌شوند.

 بهترین کولر سلولزی

اساسی‌ترین مشکلات کولرهای سلولزی چیست؟

در کنار مزایایی که به آن‌ها اشاره کردیم میخواهیم در مورد معایب کولر سلولزی صحبت کنیم و شما را با آنها آشنا کنیم. دو مشکل اساسی که این محصولات دارند گزینه‌های زیر را شامل می‌شوند:

  • قیمت بالا

 به طور کلی قیمت کولر صنعتی در مقایسه با برخی دستگاه‌ها بالاتر است؛ به همین علت افراد هنگام خرید باید بودجه بیشتری در اختیار داشته باشند. با این حال به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و همچنین بازدهی بالا بسیاری از افراد خرید کولرهای سلولزی را نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانند.

 

  • بوی بد

 مشکل دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بوی بد است. این موضوع ناشی از جمع شدن آلودگی‌ها بین شیارهای کولر است. از آنجایی که رطوبت نیز بالا بوده، بین شیارها محیطی ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها به وجود می‌آید. زمانی که باکتری‌ها فعالیت می‌کنند بوی بدی ایجاد می‌شود؛ ازاین‌رو با روشن کردن کولر بوی نامطبوعی نیز از خروجی‌ها استشمام می‌شود؛ اما با این حال نگران نباشید.

راههایی برای از بین بردن این بوی بد وجود دارد تا بدون مشکل از کولرهای سلولزی بهره ببرید. به عنوان مثال باید در بازه‌های زمانی کوتاه آبی که در محفظه دستگاه جمع می‌شود را تخلیه کرده و تمامی رسوباتی که در بین شیارها وجود دارند را تمیز کنید. این کار با استفاده از یک برس امکان‌پذیر است. همچنین اگر می‌خواهید پاک‌سازی عمیق‌تر انجام شود، می‌توانید به مدت دو ساعت سرکه سفید را در محفظه کولر جای دهید.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل کولر پوشالی به سلولزی

  

قطعات کولر سلولزی

کولرهای سلولزی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها می‌توانند عملکرد منحصربه‌فردی از خود نشان دهند. در واقع همکاری این قطعات با یکدیگر منجر به راه‌اندازی کولر می‌شود. در یک نگاه کلی قطعات کولر صنعتی شامل گزینه‌های زیر هستند:

  1. بدنه و کف کولر: بدنه و کف کولر باید از بهترین متریال ساخته شوند تا بتوانند در برابر عوامل مختلف مقاومت داشته باشند. به عنوان مثال معمولاً برای ساخت کف کولر از ورقه گالوانیزه کمک گرفته می‌شود. همچنین به عنوان لایه محافظتی از پوشش رنگ می‌توان استفاده کرد. با این کارها محصول در برابر خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم خواهد بود.
  2. پوشال سلولزی: پوشال یا پد سلولزی نقش بسیار مهمی در کولرها ایفا می‌کنند و وظیفه خنک‌سازی را برعهده دارند.
  3. موتور: موتور به عنوان منبعی برای تأمین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورها می‌توانند حالت کُند یا تُند داشته باشند که در میزان خنک‌کنندگی مؤثر هستند.
  4. پمپ آب: از سایر قطعات کولرها می‌توانیم به پمپ اشاره کنیم که برای پمپ کردن آب از لوله‌ها کمک می‌گیرد.
  5. جعبه تقسیم برق: برای برق‌رسانی به قطعات کولر از جعبه تقسیم کمک گرفته می‌شود. این جعبه‌ها دارای یک کلید هستند که با قطع و وصل کردن آن‌ها می‌توان باعث اتصال یا عدم اتصال جریان برق شد.
  6. پروانه: محل قرارگیری پروانه دقیقاً در وسط کولر است. زمانی که پروانه شروع به چرخیدن می‌کند، باد خنک تولید می‌شود. لازم به ذکر است پروانه باید درست تنظیم شود تا علاوه بر قدرت خنک‌کنندگی بیشتر صدای ناهنجاری نیز تولید نشود.

 قطعات کولر سلولزی

تفاوت بین کولرهای سلولزی و معمولی

افرادی که به دنبال خرید کولر هستند، با گزینه‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به کولر سلولزی و معمولی اشاره داشته باشیم. در لیست زیر به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌ها بین کولر سلولزی و معمولی پرداخته‌ایم:

  1. قدرت خنک‌کنندگی کولرهای سلولزی نسبت به مدل معمولی بسیار بیشتر است و بازدهی بالاتری دارند.
  2. تعویض قطعات کولر سلولزی با فواصل بیشتری انجام می‌شود.
  3. هزینه نگهداری از کولر صنعتی سلولزی در مقایسه با مدل‌های معمولی بسیار پایین‌تر است.
  4. پدهای سلولزی قدرت جذب بیشتری دارند؛ به همین علت به صورت کامل خیس می‌شوند. در نهایت محیط را بهتر خنک‌ می‌کنند.
  5. از آنجایی که راندمان کولرهای سلولزی بالاتر است، می‌توان از آن در محیط‌هایی با آب و هوای گرم و خشک بهره برد.

با توجه به مواردی که گفتیم می‌توانید متوجه شوید کدام یک از کولرها می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. شرکت گرماسرماسازه شرق ارائه‌دهنده بهترین کولرهای سلولزی است. شما می‌توانید بهترین مدل‌ها را از این مجموعه بخواهید.

 

هنگام خرید کولر سلولزی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اینکه کولرهای سلولزی بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، نیاز است توجه به برخی نکات را در اولویت قرار دهید؛ از جمله:

  • متراژ ساختمان

همان‌طور که اشاره کردیم کولرهای سلولزی انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها حجم‌های گوناگونی را به خود اختصاص داده‌اند. برای انتخاب گزینه مناسب باید به متراژ ساختمان توجه داشته باشید. طبیعتاً هر چقدر متراژ محیط بیشتر باشد، باید از کولرهایی با اندازه بزرگ‌تر استقبال کنید.

  • ضخامت کف کولر

 کف کولر باید ضخامت بیشتری داشته باشد تا بتواند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نشان دهد. با این کار طول عمر کولر نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • استحکام بدنه

 استحکام بدنه کولرها نیز اهمیت بالایی دارد. در واقع وقتی استحکام بدنه زیاد باشد، مقاومت نیز افزایش پیدا می‌کند. در نهایت زمانی که کولر را روشن می‌کنید، لرزش و ارتعاش کمتری نیز اتفاق خواهد افتاد.

 

نتیجه گیری

کولرهای سلولزی با داشتن پدهای سلولزی می‌توانند راندمان بالایی از خود نشان دهند و محیط را در مدت‌ زمان کمتری خنک کنند. این کولرها قیمت بالایی دارند؛ به همین علت باید برندهایی را انتخاب کنید که از عملکرد عالی آنها مطمئن هستید. گرماسرماسازه شرق یکی از بهترین مجموعه‌ها در زمینه تولید کولر سلولزی است. برای خرید بهترین مدل‌ها همین حالا با شماره های  38482273-051 و 22032002-021 تماس بگیرید.

همچنین به معرفی دو نوع کولر آبی صنعتی باکیفیت در بازار پرداخته شد. به دلیل وجود مزیت‌های فراوان کاربرد کولر صنعتی آکسیال و سانتریفیوژی در صنایع بسیار رایج است. هر دو دستگاه دارای ویژگی‌های منحصربه‌‍فردی هستند که می‌توانند نیاز‌های مشتریان را برآورده کنند.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله راهنمای خرید کولر صنعتی آکسیال
راهنمای خرید کولر صنعتی آکسیال
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳
نمایش مقاله تفاوت فن آکسیال با فن سانتریفیوژ
تفاوت فن آکسیال با فن سانتریفیوژ
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳
نمایش مقاله کولر آبی تبخیری چیست و مزایا و معایب آن
کولر آبی تبخیری چیست و مزایا و معایب آن
سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳

پیام بگذارید.