گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی ؟

کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی ؟

ما در این مقاله سعی داریم درباره اینکه کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی اطلاعات مختصر و مفیدی را اراِئه دهیم. کولرهای آبی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی در جهان هستند. این کولرها با استفاده از سیستم تبخیری، هوای گرم را خنک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اجزای کولرهای آبی، واسطه تبخیری است که وظیفه جذب آب و خنک کردن هوا را بر عهده دارد. کولر صنعتی در دو نوع پوشالی و سلولزی تولید می‌شوند.

در گذشته کولرهای آبی از واسطه تبخیری پوشالی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه کولرهای آبی سلولزی نیز به بازار آمده‌اند. تفاوت این دو در نوع واسطه تبخیری آن‌ها است. واسطه تبخیری سطحی است که آب روی آن جاری و تبخیر می‌شود. در کولرهای پوشالی واسطه تبخیری از پوشال است. پوشال‌ها از الیاف چوب درختان ساخته می‌شوند و این الیاف به صورت رشته‌های بلند و ناهمگن هستند. در کولر سلولزی واسطه تبخیری از کاغذهای سلولزی فشرده ساخته شده‌اند و این کاغذها به صورت لایه‌های نازک و همگن هستند.

تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی

مهم‌ترین تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی در نوع واسطه تبخیری آن‌ها است که واسطه تبخیری در کولرهای آبی پوشالی از جنس چوب است. این پوشال‌ها از چوب درختان مختلفی مانند صنوبر، سپیدار و بید ساخته می‌شوند و معمولاً به صورت رشته‌های بلند و نازک هستند.

تفاوت بین پد سلولزی و پوشال

واسطه تبخیری در کولرهای آبی سلولزی از جنس مواد سلولزی مانند کاغذ است که این مواد به صورت ورقه‌های نازک و فشرده هستند. پد سلولزی کولر آبی دارای ساختاری منظم و متراکم هستند. همین اجزای تشکیل‌دهنده کولرهای آبی سلولزی و پوشالی تفاوت عمده‌ای در عملکرد این دو محصول پدید آورده‌اند. ما در ادامه این مطلب درباره تمامی این تفاوت‌ها و اینکه نوع عملکرد کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی، توضیحاتی را لحاظ خواهیم کرد.

 

مزایای کولر آبی سلولزی

کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارای مزایای متعددی هستند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از: راندمان سرمایشی بالاتر، طول عمر بالاتر، مقاومت در برابر آلودگی، کاهش مصرف آب و کاهش مصرف برق که ما در اینجا درباره هر یک، جداگانه توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

1. راندمان سرمایشی بالاتر

کولرهای آبی سلولزی دارای راندمان سرمایشی بالاتری نسبت به کولرهای آبی پوشالی هستند. این امر به دلیل ساختار منظم و متراکم پدهای سلولزی است.

2. طول عمر بالاتر

پدهای سلولزی دارای طول عمر بالاتری نسبت به پوشال‌ها هستند. پدهای سلولزی معمولاً تا ۵ سال قابل‌استفاده هستند، در حالی که پوشال‌ها باید هر سال تعویض شوند.

3. مقاومت در برابر آلودگی

 پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌ها مقاومت بیشتری در برابر آلودگی دارند. این امر به دلیل ساختار متراکم پدهای سلولزی است که مانع از ورود گردوغبار و آلودگی‌ها به داخل کولر می‌شود.

4. کاهش مصرف برق

 کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی، برق کمتری مصرف می‌کنند. این امر به دلیل راندمان سرمایشی بالاتر پدهای سلولزی است.

مزایای کولر  آبی سلولزی

راندمان سرمایشی انواع کولر آبی

شاید این سوال برای شما مطرح شود که راندمان سرمایشی کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی؟ همان‌طور که می‌دانید راندمان سرمایشی یکی از مهمترین عواملی است که در انتخاب یک کولر آبی باید به آن توجه کرد. راندمان سرمایشی کولر آبی، مقدار هوای خنکی را که می‌تواند در واحد زمان تولید کند، نشان می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت کولر صنعتی و خانگی

 

در مقایسه با کولرهای آبی پوشالی، کولرهای آبی سلولزی راندمان سرمایشی بالاتری دارند. مهمترین دلیل آن ساختار متراکم‌تر پدهای سلولزی است. پدهای سلولزی، آب بیشتری جذب می‌کنند و سطح تماس بیشتری با هوا دارند؛ در نتیجه تبخیر آب در آن‌ها سریع‌تر انجام شده و هوای خنک بیشتری تولید می‌شود.

گرماسازه شرق تولید کننده انواع کولر صنعتی مانند کولر صنعتی آکسیال و سانتریفیوژ و سلولزی میباشد. جهت خرید و مشاوره با کارشناسان فروش گرماسازه شرق با شماره های 38482273-051 و 22032002-021 تماس حاصل فرمائید.

 

مصرف آب کولر آبی سلولزی

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کولر آبی، بررسی مصرف آب هست که باید بدانید مصرف آب کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی؟. کولرهای آبی برای تولید هوای خنک، مقداری آب مصرف می‌کنند. مصرف آب کولر آبی سلولزی به عوامل مختلفی از جمله نوع کولر، اندازه کولر و میزان رطوبت هوا بستگی دارد. در مقایسه با کولرهای آبی پوشالی، کولرهای آبی سلولزی مصرف آب کمتری دارند. این امر به ساختار متراکم‌تر پدهای سلولزی برمی‌گردد. پدهای سلولزی این قابلیت را دارند آب بیشتری جذب کنند؛ به همین علت برای تولید هوای خنک، به آب کمتری نیاز دارند.

عملکرد کولر صنعتی سلولزی

 عملکرد کولر آبی سلولزی از نظر مصرف برق

کولرهای آبی برای کارکرد خود، مقداری برق مصرف می‌کنند. در مقایسه با کولرهای آبی پوشالی، کولرهای آبی سلولزی مصرف برق کمتری دارند. این امر به دلیل راندمان سرمایشی بالاتر کولرهای آبی سلولزی است. کولرهای آبی سلولزی، هوای خنک بیشتری تولید می‌کنند  و در نتیجه به منظور تولید هوای نیازمند زمان کمتری خواهند بود. مصرف برق کولر آبی، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:

  • نوع کولر
  • اندازه کولر
  • میزان رطوبت هوا

 

بیشتر بخوانید: تبدیل کولر پوشالی به سلولزی

 

کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی؟

جالب است بدانید کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارای معایبی نیز هستند. مثلاً کولرهای آبی سلولزی معمولاً گران‌تر از کولرهای آبی پوشالی هستند و همچنین کولرهای آبی سلولزی هنوز در همه کشورها در دسترس نیستند.

با توجه به مزایا و معایبی که در بالا ذکر شد، می‌توان گفت که کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی مزایای بیشتری دارند؛ بنابراین در صورتی که بودجه کافی دارید و به دنبال یک کولر آبی با راندمان سرمایشی بالاتر، طول عمر بیشتر، مقاومت در برابر آلودگی، کاهش مصرف آب و برق هستید، کولر آبی سلولزی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

 

تأثیر کولر آبی سلولزی و پوشالی بر محیط‌ زیست

در ادامه مبحث کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی، به بررسی تاثیر این محصولات بر محیط‌ زیست می‌پردازیم. کولرهای آبی سلولزی و پوشالی هر دو برای خنک کردن محیط از آب استفاده می‌کنند؛ اما از نظر تأثیر بر محیط‌ زیست تفاوت‌هایی دارند. کولرهای آبی پوشالی از پوشال‌های چوبی یا گیاهی برای جذب آب و خنک کردن هوا استفاده می‌کنند.

تاثیر کولر صنعتی سلولزی بر محیط زیست

این پوشال‌ها باید به صورت سالانه تعویض شوند که این امر باعث افزایش هزینه‌های نگهداری و همچنین تولید زباله می‌شود. همچنین پوشال‌های چوبی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که در صورت تخریب، وارد محیط‌ زیست شوند.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ


کولرهای آبی سلولزی از پدهای سلولزی برای جذب آب و خنک کردن هوا استفاده می‌کنند. این پدها از مواد تجزیه‌پذیری مانند کاغذ، بامبو یا خمیر چوب ساخته می‌شوند که نیازی به تعویض ندارند و در صورت تخریب، به محیط‌ زیست آسیب نمی‌رسانند. در مجموع کولرهای آبی سلولزی از نظر تأثیر بر محیط‌ زیست برتری‌هایی نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارند.

 

هزینه نگهداری کولرهای آبی سلولزی و پوشالی

کولرهای آبی نیاز به نگهداری دارند و یکی از مهمترین مراحل نگهداری کولرهای آبی، تعویض پوشال‌ها است. پوشال‌های کولر آبی پس از مدتی استفاده، فرسوده شده و باید تعویض شوند. کولرهای آبی سلولزی و پوشالی از نظر هزینه نگهداری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. پدهای سلولزی دارای طول عمر بالاتری نسبت به پوشال‌ها هستند و نیازی به تعویض سالانه ندارند که این امر باعث می‌شود هزینه نگهداری کولرهای آبی سلولزی کمتر از کولرهای آبی پوشالی باشد.

 

نتیجه‌گیری

در مجموع برای پاسخ به سوال کولر آبی سلولزی بهتره یا پوشالی باید بگوییم کولرهای آبی سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی مزایای بیشتری دارند. این مزایا عبارت‌اند از: راندمان سرمایشی بالاتر، مصرف آب کمتر، مصرف برق کمتر، بهداشتی‌تر بودن و نیاز کمتر به نگهداری. انتخاب کولر آبی سلولزی و پوشالی به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیاز و شرایط محیطی شما بستگی دارد. اگر بودجه کافی دارید و به دنبال یک کولر آبی با کارایی و عملکرد بهتر هستید، کولر آبی سلولزی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله کولر صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید کولر آبی صنعتی
کولر صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید کولر آبی صنعتی
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد؟
کولر سلولزی چیست و چه کاربردی دارد؟
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.