گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

مصرف آب و برق کولر صنعتی چقدر می‌باشد؟

مصرف آب و برق کولر صنعتی چقدر می‌باشد؟

میزان مصرف آب و برق کولر صنعتی همیشه یکی از نگرانی‌های دوستداران محیط زیست و منابع انرژی است. متأسفانه با توجه به گرمای روز افزون هوا و اهمیت کنترل دما در برخی صنایع امکان حذف آن‌ها از سیستم‌های سرمایشی وجود ندارد. کولر صنعتی پرکاربردترین تجهیزات در فصل تابستان هستند که مصرف انرژی آن‌ها در مجموع نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی دیگر پایین‌تر می‌باشد. البته روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها مصرف آب و برق کولرهای صنعتی را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. چیزی که در این محتوا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کولرهای صنعتی از تکنولوژی سیستم تبخیری بهره می‌برند که مشابه کولرهای آبی است. این کولرها برای خنک کردن سالن‌ها و محیط‌های بزرگ و یکپارچه (بین 1500 تا 2000 متر مکعب) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مصرف برق کولر صنعتی

میزان برق مصرفی کولرهای صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارد. ظرفیت، ابعاد و عملکرد سه تا از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که برق مصرفی کولرهای صنعتی را کم یا زیاد می‌نمایند. این سه مؤلفه را می‌توان به این صورت خلاصه کرد: برای این که کولر صنعتی بتواند در مدت زمانی کوتاه حجم زیادی از هوا را خنک کند باید در ابعاد بزرگی ساخته شود. هر چه کولر بزرگ‌تر باشد ظرفیت آن نیز بیشتر است و عملکرد و راندمان بالاتری را ارائه می‌دهد. بنابراین هنگام خرید یا بررسی یک کولر سلولزی سه فاکتور زیر را در نظر داشته باشید:

  1. ظرفیت سرمایشی کولر مورد نظرتان چقدر است؟
  2. شرایط هوایی محیطی که باید در آن کار کند چگونه است؟
  3. محیط مورد نظرتان خشک است یا مرطوب؟

کولرها نیز مانند هر وسیله برقی دیگری در محیط‌های گرم مصرف برق بیشتری دارد. در محیط‌های مرطوب و شرجی نیز راندمان کولرها کاهش می‌یابد و برای رفع کامل گرما احتمالا به تجهیزات دیگری نیز نیاز خواهید داشت. در نتیجه مصرف برق به دلیل تعدد دستگاه‌ها افزایش خواهد یافت. ترجیحا شرایط محیطی و توقعاتتان از یک کولر را با فروشندگان یا طراحان سیستم‌های برودتی در میان بگذارید تا به شما پیشنهاد‌های اقتصادی مختلفی بدهند.

 

بیشتر بخوانید :  نصب کولر صنعتی

 

بهینه سازی مصرف برق کولر صنعتی

آیا می‌دانستید که انتخاب نادرست یا استفاده غیر بهینه از کولرهای صنعتی می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر هزینه‌های انرژی برای شما شود؟ برای کاهش مصرف برق کولرهای صنعتی و همچنین بهینه سازی عملکرد آن می‌توان اقدامات متعددی انجام داد که در ادامه به بررسی مفصل آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولین راهکار استفاده از فناوری‌های پیشرفته همچون کمپرسورهای با کارایی بالا و درایوهای فرکانس متغیر (VFDها) است. کمپرسورها قلب کولرهای صنعتی به حساب می‌آیند و گاز مبرد را فشرده و خنک می‌کنند. کمپرسورهای جدید نسبت به نمونه‌های قدیمی مصرف انرژی کمتر و بازده بیشتری دارند. درایوهای فرکانس متغیر تجهیزاتی هستند که سرعت موتور کمپرسور را متناسب با نیاز سیستم تنظیم می‌کنند. در سیستم‌های سنتی، موتور کمپرسور معمولاً با سرعت ثابتی می‌چرخد، حتی اگر نیازی به حداکثر توان نباشد که این موضوع باعث اتلاف انرژی می‌گردد.

مزایا استفاده از کولر صنعتی و کاهش مصرف آب و برق کولر صنعتی

در گام دوم می‌توان حرارت تلف شده ناشی از فرایند خنک سازی را بازیافت کرد. در واقع زمانی دمای هوا یا هر ماده‌ی دیگری کاهش می‌یابد که گرما یا حرارت از آن گرفته و به محیط اطراف دفع شود. صاحبان صنایع می‌توانند برای پیش گرمایش هوا یا فرایندهای دیگری که نیاز به گرما دارند، از این حرارت و گرما استفاده نمایند. بنابراین نه تنها مصرف برق بلکه اثرات زیست محیطی نیز کاهش می‌یابد.

استفاده از سیستم‌های کنترل پیشرفته نیز به بهینه سازی مصرف آب و برق کولر صنعتی کمک شایانی خواهد کرد. این سیستم‌ها مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌های مختلف‌اند که ضمن تشخیص و پاسخ به نیازهای واقعی محیط و بهینه سازی هم‌زمان چند پارامتر اتلاف انرژی را پیش بینی و از آن جلوگیری می‌کنند.

تمام این راهکارها زمانی معنا می‌یابند که شرایط اصولی نگهداری از کولر صنعتی برقرار باشد و همچنین سرویس‌های دوره‌ای به شکل منظم انجام شوند.

 

میزان مصرف آب در کولر صنعتی 

می‌توان گفت که به شکل میانگین یک کولر صنعتی تقریبا 40 لیتر آب در یک ساعت مصرف می‌کند چیزی معادل 27 بطری نوشابه خانواده. طبق آمارها کولرهای آبی در شهر صنعتی اصفهان 19 میلیون متر مکعب در یک سال آب مصرف می‌نمایند. بدیهی است که با توجه به شرایط کنونی ایران این مقدار خیلی زیاد است. نه تنها قبض‌های هنگفتی به ارمغان می‌آیند بلکه به لحاظ اخلاقی نیز مصرف این مقدار آب در این شرایط بی آبی درست نیست. از همین رو کاربران بایستی نسبت به بهینه سازی مصرف آب و برق کولر صنعتی اقدام نماید. میزان مصرف آب این کولرها به عوامل متعددی بستگی دارد:

  1. ظرفیت سرمایشی کولرها
  2. نوع پمپ آب مورد استفاده
  3. نوع دریچه‌های تخلیه
  4. درجه حرارت و میزان رطوبت موجود در محیط
  5. نوع کانال کشی ( کانال کشی‌های غیر اصولی و طولانی موجب اتلاف انرژی و مصرف آب بیشتر خواهد شد.)
  6. نحوه جایگذاری و نصب کولر (همه‌ی تجهیزات برقی و الکترونیکی برای عملکرد مناسب باید تراز باشند و به درستی راه اندازی شوند)
  7. استهلاک و رسوب گیری قطعات کولر صنعتی

همان‌طور که در بخش قبل در مورد بهینه سازی برق این کولرها صحبت کردیم در ادامه نیز خواهیم گفت چگونه به بهینه سازی مصرف آب آن‌ها بپردازید.

 

بیشتر بخوانید : کولر صنعتی گلخانه ای 

 

بهینه سازی مصرف آب کولر صنعتی

در بهینه سازی مصرف آب کولر صنعتی سرویس‌های دوره‌ای حرف اول را می‌زنند. با گذشت زمان قطعات تشکیل دهنده کولرها فرسوده و کثیف می‌شوند. ثابت شده است که قطعات فرسوده و کثیف عملکرد بسیار پایینی دارند. به طور مثال وقتی فیلترهای کثیف و یا کویل‌هایی که جرم گرفته‌اند به خوبی کار نکنند سیستم خنک کننده برای رسیدن به سطح خنک سازی مورد انتظار بایستی انرژی و آب بیشتری مصرف نماید. در سرویس‌های دوره‌ای از عدم وجود نشتی و خارج نشدن سیستم از تنظیمات اولیه آب رسانی و در نتیجه، از عدم هدر رفت آب اطمینان حاصل نمایید. با این کار از آسیب‌ها و ضررهای بیشتر نیز جلوگیری خواهید کرد.

اگر در سرویس‌ها متوجه شدید که قطعات کولر مخصوصاً پد سلولزی کولر آبی دچار رسوب گرفتگی شده‌اند در اسرع وقت نسبت به پاکسازی آن‌ها اقدام نمایید. پدهای کولر صنعتی یک رکن مهم در خنک سازی هوا هستند که با گذشت زمان به دلیل سختی آب و آلودگی هوا کثیف می‌شوند. انسداد منافذ پد در اثر رسوبات باعث افزایش نیاز به آب خواهد شد.

گاهی اوقات نشتی آب از منافذی اتفاق می‌افتد که کاملا نا محسوس‌اند و به شکل عادی دیده نمی‌شوند. از همین رو بهتر است تراز آب نیز کنترل شود. برای این کار می‌توان از سنسورها و تجهیزات مختلفی استفاده کرد. همچنین بهتر است با استفاده از پمپ و شیرهای خودکار عملکرد سیستم تأمین آب کولر را نیز ارتقا دهید.

میزان مصرف آب و برق کولر صنعتی

در آخر برای کنترل مصرف آب و برق کولر صنعتی توصیه می‌شود که مناطق داخلی کولرهای صنعتی را ایزوله نمایید تا ضمن کاهش اتلاف حرارت مصرف آب نیز کاهش یابد. نصب عایق‌های حرارتی در دیواره‌های داخلی کولر و بستن درزها و شکاف‌های موجود در آن تأثیر بسزایی بر بهینه سازی مصرف انرژی خواهد داشت.

 

عوامل موثر در مصرف آب و برق کولر صنعتی 

با توجه به مطالبی که تا اینجا شرح داده شد می‌توان چنین نتیجه گرفت که بر مصرف آب و برق کولر صنعتی عواملی همچون نوع و ظرفیت کولر، دمای محیط، رطوبت هوا، عملکرد کولر، تنظیمات کولر، رطوبت و کیفیت آب، شیوه نگهداری از کولرها و عایق بندی آن‌ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذارند. از همان ابتدا محصولی را خریداری نمایید که از سیستم‌های هوشمند و قطعات با کیفیت ساخته شده‌اند و مصرف کلی انرژی‌شان کم است. سرویس‌های دوره‌ای تخصصی مهم‌ترین عامل در بهینه سازی مصرف آب و برق کولرهای صنعتی می‌باشد. در این سرویس‌ها بایستی کوچک‌ترین جزئیات نیز مورد بررسی قرار گیرند.

به منظور کنترل بیشتر مصرف آب و برق کولر صنعتی بهتر است که دستگاه، در دورترین مکان نسبت به منطقه خروجی هوا مستقر گردد. به طور مثال در سالن‌های تولیدی که درب سالن دائما باز است ترجیحا کولر بر روی پنجره‌های جانبی و یا روی پشت بام قرار گیرد. برای تزریق هوا به داخل نیز بایستی از یک زانوی 90 درجه با قطر 120 سانتی متر استفاده کرد.

 

چرا مصرف آب و برق کولر صنعتی اهمیت دارد؟

ایران اقلیمی خشک و نیمه بیابانی دارد و سال‌هاست که با کم آبی رو به رو شده است. با توجه به بحران کم آبی کشور و در تعادل نبودن میزان تولید برق نیروگاه‌ها با مصرف برق مشترک‌ها، مصرف آب و برق کولر صنعتی تبدیل به یک دغدغه شده است. این دغدغه هم از سوی دولت و هم از سوی صاحبان مشاغل صنعتی مهم شمرده می‌شود. گرما بر بسیاری از مسائل از جمله عملکرد تجهیزات برقی، سلامت جسم و روان افراد، انقضای اقلام خوراکی و غیره نقش مهمی دارد. بنابراین مهم‌ترین دلیل اهمیت کولرهای صنعتی کاربرد آن‌ها می‌باشد که عبارتند از:

  • خنک سازی سالن‌ها و خطوط تولید
  • سیستم تهویه در انبارها (چه انبارهای خوراکی و چه انبارهای نگهداری سایر اقلام صنعتی و غیر صنعتی)
  • مورد استفاده در سیستم سرمایشی پاساژها و سایر مراکز تجاری یا اداری
  • مورد استفاده در باغ‌ها، رستوران‌ها و تالارها
  • خنک کننده اتاق‌های ژنراتور
  • مورد استفاده در اتاق و یا سالن‌های ماینینگ

 

نتیجه گیری

مصرف آب و برق کولر صنعتی را به راحتی می‌توان کاهش داد. مهم‌ترین کار در بهینه سازی انرژی مصرفی کولر شامل انجام سرویس‌های دوره‌ای و استفاده از برخی تجهیزات جانبی مانند درایو، کمپرسور و سنسور برای کولرها. در مطالب فوق به شکل مفصل به بررسی تمام راهکارها پرداخته‌ایم. هنگام خرید کولر نیز حتما به سطح مصرف انرژی آن‌ها توجه کنید و محصولی که گرید کمتر از A دارد را خریداری ننماید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله مناسبترین کولر صنعتی برای سوله
مناسبترین کولر صنعتی برای سوله
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید کولر صنعتی آکسیال
راهنمای خرید کولر صنعتی آکسیال
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
نمایش مقاله عوامل مؤثر بر قیمت کولر صنعتی
عوامل مؤثر بر قیمت کولر صنعتی
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

پیام بگذارید.