گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

بخاری برقی تابشی چیست؟

بخاری برقی تابشی چیست؟

"بخاری برقی تابشی چیست و چگونه کار می‌کند؟" این سؤالی است که ذهن اغلب افراد را به خود مشغول می‌کند. این روزها سیستم‌های گرمایشی مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند. در این میان، بخاری‌ تابشی برقی یا گرماتاب برقی یکی از نوآوری‌هایی هستند که مورد استقبال مصرف‌کنندگان زیادی قرار گرفته‌اند و در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این سیستم‌ها با انرژی برق کار می‌کنند و برخی گاز طبیعی را برای ایجاد حرارت مورد استفاده قرار می‌دهند.

از آنجایی که مصرف برق نسبت به گاز صرفۀ اقتصادی بیشتری دارد و اخیراً قیمت گاز افزایش چشمگیری را از خود نشان داده‌ است، استفاده از سیستم‌ گرماتاب برقی توصیه می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی هیتر برقی تابشی بپردازیم و نحوۀ عملکرد و مزایا و معایبی را که به همراه دارند، به شما معرفی کنیم.

بخاری برقی تابشی 

اولین نکته‌ای که باید در هنگام تعریف بخاری برقی تابشی مورد توجه قرار دهیم، این است که این سیستم گرمایشی از عملکرد خورشید پیروی می‌کند و از طریق تابش به گرم کردن اجسام موجود در محیط می‌پردازد. به همین دلیل، همان طور که دور یا نزدیک بودن شما به خورشید اهمیتی ندارد و به محض آن که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، گرم می‌شوید؛ بخاری‌ تابشی نیز بدون ارتباط فیزیکی و تنها از طریق تاباندن پرتو مادون قرمز موجب می‌شود اجسام موجود در محیط گرم شوند.

نور مادون قرمز توسط اجسام موجود در محیط جذب می‌شود و با تبدیل شدن به حرارت، اجسام را گرم می‌کند. گرمای اجسام نیز باعث بالا رفتن دمای هوای اطراف آن‌ها می‌شود و به این ترتیب، دمای کلی محیط افزایش می‌یابد. از آنجایی که پرتو مادون قرمز مستقیماً توسط اجسام موجود در محیط جذب می‌شود، نیازی به حرکت هوا و انتقال حرارت به واسطۀ آن وجود ندارد.

بخاری برقی تابشی  در کارخانجات

این عملکرد، استفاده از هیتر برقی تابشی را برای فضاهایی که سقف بلندی دارند، مناسب می‌کند. در نظر داشته باشید که پرتو مادون قرمز هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد و بی‌خطر است.

 

اجزای بخاری برقی تابشی 

مهم‌ترین قسمت گرماتاب‌ برقی، المنت مادون قرمز است. این قطعه، وظیفه دارد تا انرژی الکتریکی را به پرتو مادون قرمز تبدیل کند و به این ترتیب، باعث گرم شدن محیط و اجسام موجود در آن شود. این قطعه می‌تواند از جنس آلیاژ نیکل کروم، سرامیک، کوارتز، فیبرهای کربنی و حتی تنگستن باشد. دلیل استفاده از این مواد در المنت‌های مادون قرمز این است که آن‌ها می‌توانند در مقابل دمای بالا مقاومت خوبی را از خود نشان دهند و آسیب نبینند.

قطعه دیگری که در این نوع گرماتاب اهمیت زیادی دارد، بازتاب‌کننده‌ای است که اغلب از فلز آلومینیوم ساخته می‌شود تا به خوبی بتواند اشعۀ مادون قرمز تولید شده را به سمت مورد نظر هدایت کند. در این وسایل گرمایشی پنل‌های کنترلی نیز وجود دارند که اغلب در کنار یا بالای دستگاه تعبیه شده‌اند و به واسطۀ آن‌ها می‌توان تنظیمات مختلفی مانند دما را انجام داد.

ترموستات موجود در گرماتاب‌ برقی نیز باعث ثابت ماندن دما در محدودۀ مورد نظر کاربر می‌شوند و به این ترتیب، کار روشن و خاموش کردن خودکار دستگاه را برعهده دارند.  

در تمام گرماتاب‌های برقی پشتیبان نصب وجود دارند. این قطعه موجب می‎شود بتوان این هیتر تابشی را روی دیوار یا سقف نصب کرد و نگرانی بابت سقوط آن نداشت. همچنین در برخی از این وسایل گرمایشی فن‌هایی وجود دارند که به توزیع یکنواخت گرما در محیط کمک فراوانی می‌کنند. امکانات ایمنی بخاری‌ تابشی برقی نیز شامل حفاظت از گرم شدن بیش از حد دستگاه و خاموش شدن خودکار آن می‌شود. همچنین سوئیچ‌های تغییر وضعیتی در این بخاری‌ها وجود دارند که با تکان خوردن دستگاه، بخاری را خاموش می‌کنند.

مزایای بخاری برقی تابشی

مزایای هیتر برقی تابشی

اولین موردی که در خصوص بخاری تابشی برقی به چشم می‌خورد، قابلیت استفاده از آن‌ها در فضاهای باز و بسته با اندازه‌های مختلف است. از این رو، می‌توان از هیتر برقی تابشی با ظرفیت‌های مختلف در محیط‌های مسکونی و صنعتی استفاده کرد. همچنین از آنجایی که عملکرد بخاری‌های برقی بر تابش نور مادون قرمز متمرکز است و نیازی به جریان هوا و انتقال گرما به واسطۀ آن نیست، سرعت انتشار گرما توسط این وسیله گرمایشی به شدت بالا است. موارد دیگری از هیتر تابشی برقی به شرح ذیل می باشد: 

  • استفاده از بخاری‌های برقی باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می‌شود و به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی، کارایی بالایی را از خود نشان می‌دهد.
  • در هنگام بکارگیری بخاری‌های برقی هیچ گونه گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌شود. این امر به حفظ محیط زیست و کاهش اثرات مخرب ناشی از گازهای گلخانه‌ای کمک فراوانی می‌کند.
  • ایمنی حاصل از بخاری‌های برقی بسیار بالا است؛ چرا که این وسایل هیچ گونه گاز کربن دی اکسیدی را منتشر نمی‌کنند و احتمال گاز گرفتگی در هنگام استفاده از این وسایل وجود ندارد.
  • نصب و راه‌اندازی این وسایل به سادگی هر چه تمام‌تر و در کوتاهترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.
  • بخاری‌های برقی تابشی بدون فن در هنگام کار هیچ سر و صدایی را تولید نمی‌کنند و آلودگی صوتی ناشی از کارکرد آن‌ها بسیار پایین است.

 

معایب بخاری تابشی برقی

بخاری‌ برقی تابشی می‌توانند محدودۀ مشخصی را گرم کنند. از این رو، اگر می‌خواهید محیط وسیعی را به وسیلۀ این وسایل گرمایشی گرم کنید، لازم است که از چندین هیتر برقی تابشی استفاده کنید. همچنین قیمت بخاری برقی تابشی در بازار نسبت به سایر وسایل گرمایشی کمی بالاتر به نظر می‌رسد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که صرفه‌جویی این بخاری‌ها و کارایی بالای آن‌ها جبران‌کنندۀ این هزینه خواهد بود. همچنین در صورت قطعی برق امکان استفاده از بخاری‌های برقی تابشی وجود ندارد که این امر می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد.

استفاده از گرماتاب برقی در گلخانه ها

بهترین مدل صنعتی بخاری برقی تابشی کدام است؟

اگر چه بخاری‌ برقی تابشی در اشکال و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند، اما بهترین نمونه‌ای که در بازار وجود دارد، هیتر دکوراتیو بوده که توسط شرکت گرماسازه شرق تولید شده است. این بخاری از سیستم گرمایش لوله‌ای پیروی می‌کند و انتخاب بسیار مناسبی برای فضاهای وسیعی مانند گلخانه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، کارخانه‌ها و ... است. بخاری دکوراتیو می‌تواند علاوه بر گرم کردن فضا در فصول سرد سال به عنوان وسیلۀ سرمایشی در فصل تابستان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

داشتن استانداردهای مختلف داخلی و جهانی و گارانتی 5 سالۀ آن از دلایل دیگری هستند که این محصول را از سایر وسایل متمایز می‌کنند. شما می‌توانید با انتخاب بخاری دکوراتیو از خدمات پس از فروش آن به مدت 10 سال بهره‌مند شوید و نصب رایگان این محصول را به متخصصین مجرب مجموعه گرماسازه شرق  بسپارید.

 

نتیجه گیری

راندمان بالا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عدم تولید آلاینده، سازگاری با محیط زیست و ... تنها بخشی از مزایایی هستند که با بکارگیری بخاری‌ برقی تابشی به دست می‌آیند. مکانیزم عملکرد این وسایل از طبیعت الگوبرداری شده است و همانند خورشید به گرم کردن اجسام می‌پردازند. شما می‌توانید بهترین بخاری برقی تابشی را از شرکت گرماسازه شرق دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مجموعه در تماس باشید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.