گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

محاسبه تعداد هیتر گلخانه

محاسبه تعداد هیتر گلخانه

به ‌طور قطع یکی از مهمترین ابزارهای مخصوص گرم‌سازی محیط گلخانه در فصول سرد سال‌، هیترها هستند. همین اهمیت موجب شده است تا بحث محاسبه تعداد هیتر گلخانه اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. بدون محاسبه دقیق هیترهای موردنیاز نمی‌توان محیط گلخانه را به نحو احسن گرم کرد.

هیترها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون هیتر تابشی، هیترهای مخصوص برقی و ... اشاره کرد. هر یک از این محصولات دارای توان حرارتی خاص خود هستند که یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تعیین تعداد هیتر موردنیاز گلخانه است، البته‌ عوامل و فاکتورهای مختلفی در زمینه محاسبه میزان هیتر موردنیاز در گلخانه مؤثر هستند.

تا زمانی که محاسبه تعداد هیتر مورد نیاز گلخانه را انجام نداده باشید، نمی‌‌توان انتظار داشت که بحث گرمایش گلخانه مدنظر به‌ خوبی پیش برود. انتخاب هیترهای کمتر از حد لازم منجر به عدم گرمایش کافی می‌شود، این در حالی است که به ‌کار گرفتن هیترهایی با ظرفیت فراتر از حد نیاز نیز نتیجه‌ای به جز از دست‌ رفتن محصولات شما ندارد.

پیش از محاسبه تعداد هیتر، باید با مواردی همچون عوامل تأثیرگذار در محاسبه میزان حرارت لازم برای گلخانه آشنا شوید.

 

عوامل تأثیرگذار در محاسبه میزان حرارت لازم برای گلخانه

به علت اینکه کل گرمای ایجاد شده از هیتر در درون گلخانه باقی نمی‌ماند، باید در زمان محاسبه تعداد هیتر گلخانه ای عوامل تأثیرگذار در این نوع محاسبه را شناخت. مواردی همچون نوع ابزارهای به ‌کار رفته در درون گلخانه، چگونگی اتصال وسایل مختلف به هم، وجود شکاف‌های مختلف در بنای گلخانه و ... می‌توانند موجب هدر رفت انرژی گرمایی تولید شده توسط هیتر شوند.

حال شاید این پرسش برای شما به وجود آید که این انرژی گرمایی تلف شده را می‌توان به چه نحو اندازه‌گیری کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ابزارهای خاصی مخصوص این امر طراحی شده‌اند که به کارشناسان اجازه اندازه‌گیری دقیق انرژی گرمایی تلف شده را می‌دهند.

محاسبه تعداد هیتر گلخانه

به ‌طور کلی می‌توان چند محیط اصلی را نام برد که بیشترین میزان هدر رفت انرژي گرمایی در آنجا رخ می‌دهد. اولین مورد، درب‌های ورودی گلخانه محسوب می‌شود. با هر بار باز و بسته کردن درهای گلخانه مقدار عظیمی از گرمای تولید شده توسط هیترها به بیرون انتقال می‌یابد. مورد دیگر بخش مربوط به دریچه‌های ورودی هوا است. در این قسمت نیز مقداری از انرژی گرمایی هدر می‌رود.

فن‌هایی که وظیفه تهویه هوا را برعهده دارند نیز از جمله مواردی به شمار می‌آيند که باید به ‌وسیله ابزارآلات دقیق میزان انرژی گرمایی هدر رفته توسط آنها را اندازه‌گیری کرد. نوع پوششی که دیوار گلخانه با آن پوشیده شده است و میزان هوای وارد شده به گلخانه نیز از جمله فاکتورهای مؤثر در محاسبه تعداد هیتر برای گلخانه محسوب می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید : ساخت هیتر گلخانه

 

طریقه محاسبه میزان اتلاف انرژی گلخانه

کلیه تجهیزاتی که در گلخانه به کار می‌روند، دارای ویژگی‌ خاصی به نام ضریب انتقال حرارتی هستند. این ضریب حرارتی نیز نقش مهمی را در زمینه محاسبه تعداد هیتر گلخانه ایفا می‌کند. ضریب‌ انتقال حرارتی برخی از مهمترین‌ ابزارهای موجود در گلخانه عبارت‌اند از:

  • 8/5 در پنجره‌های موسوم به پنجره‌های تک‌ جداره
  • 3 در پنجره‌های دوجداره
  • 4 در پوشش نایلونی
  • 3 در پوشش پلی‌ کربنات

شما باید میزان متراژ هر یک از این موارد را در ضریب انتقال آنها‌ ضرب کنید. رقم به‌ دست ‌آمده، رقم نشان ‌دهنده کل میزان هدر رفت انرژی گرمایی به‌ وسیله تجهیزات گلخانه است. این میزان باید با موارد دیگری همچون انرژی گرمایی هدر رفته ناشی از باز و بست کردن درب‌ها جمع شود.

با توجه ‌به این موارد می‌توان به فرمول زیر رسید:

کل حرارت هدر رفته = میزان کل حرارت هدر رفته به‌ خاطر تجهیزات + میزان کل حرارت از دست‌ رفته به‌ خاطر ورود هوای تازه (از طریق درب و سایر منافذ گلخانه)

 

انتخاب هیتر مناسب و مزایای آن

یکی از انواع هیتر گلخانه که بسیاری از گلخانه داران از آن در گلخانه خود استفاده می کنند هیتر تابشی لوله ای مدل L می باشد. این هیتر دارای مزایای فراوانی اعم از کاهش مصرف سوخت تا 60 درصد و کاهش مصرف برق تا 40 درصد می باشد. همچنین با استفاده از این دستگاه تولید محصول خود را افزایش دهید. یکی از ویژگی های این هیتر تابشی، عدم اشغال فضای کاری، صدای پایین آن می باشد.

مزایای هیتر تابشی در گلخانه

محاسبه تعداد هیتر موردنیاز گلخانه

حال که با نحوه اندازه‌گیری میزان هدر رفت انرژی گرمایی در گلخانه آشنا شدید، نوبت به محاسبه تعداد هیتر برای گلخانه میرسد. تعداد هیتر گلخانه نیز به فاکتور مهمی به نام ظرفیت اسمی هیتر بستگی دارد. این بدان دلیل است که هیتر تنها ‌بخشی از سوخت ورودی را به گرما تبدیل می­کند و بخش دیگری از سوخت ورودی به شکل‌های دیگر انرژي تبدیل میشود.

میزان حرارت تولید شده توسط هیتر را باید با توجه ‌به فرمول زیر به دست آورد:

میزان حرارت تولید شده توسط هیتر = میزان ظرفیت اسمی ضرب در میزان راندمان کلی هیتر

به‌ طور کلی باید گفت که هر چه میزان راندمان هیتر شما بالاتر باشد، میزان هدر رفت انرژی آن هیتر کمتر خواهد بود و بنابراین گزینه مناسب‌تری است. از بین هیترهای مختلف، تنها هیترهای برقی میتوانند کل انرژی ورودی را به انرژی گرمایی تبدیل کنند. اکنون که میزان حرارت تولید شده توسط هیتر را به دست آوردید،‌ نوبت به محاسبه تعداد هیتر موردنیاز میرسد.

تعداد هیتر موردنیاز برای گلخانه = میزان حرارت تولید شده توسط هیتر تقسیم بر میزان کل حرارت هدر رفته (عاملی که در بخش قبلی آن را محاسبه کردیم)

چنانچه حاصل عبارت بالا عددی کمتر از یک شد، این بدان معناست که تنها یک هیتر میتواند کل گرمای موردنیاز گلخانه شما را به نحو احسن تأمین کند. در اکثر موارد با محاسبه تعداد هیتر مورد نیاز گلخانه به عددی بیشتر از یک میرسید.

 

بیشتر بخوانید : بهترین نوع بخاری گلخانه

 

نحوه محاسبه میزان مصرف سوخت هیتر

محاسبه میزان مصرف سوخت هیتر نیز یکی از مهمترین عواملی به شمار می‌آيد که در زمان تهیه هیتر برای گلخانه باید به آن توجه داشته باشید. بر روی کلیه هیترهای گلخانه عاملی با نام میزان سوخت مصرفی در ساعت نوشته شده است. شما باید این مقدار را در میزان کل ساعات روشن بودن هیتر در گلخانه خود ضرب کنید تا کل میزان مصرف سوخت هیتر به دست بیاید.

محاسبه تعداد هیتر گلخانه

در صورتی‌ که از هیترهای برقی استفاده میکنید نیز باید میزان برق مصرفی هر هیتر را در تعداد کل هیترهای مدنظر ضرب کنید تا بتوانید میزان برق مصرفی آن‌ها را به دست بیاورید. در بین هیترهای مختلف معمولاً مدل برقی از نظر میزان کمتر مصرف انرژی مدل بهتری به شمار می‌آید. برای خرید بخاری دست دوم پیشنهاد میکنیم مقاله خرید هیتر گلخانه ای دست دوم را مطالعه کنید.

به همین دلیل در اکثر موارد استفاده از این نوع هیتر نسبت به هیترهایی با سوخت گازوئیل و گاز ترجیح داده میشود. از هیترهای با سوخت گازوئیل و گاز بیشتر در محیط‌هایی استفاده میکنند که میزان وسعت گلخانه بسیار بالا بوده و در نتیجه استفاده از هیتر برقی از لحاظ اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه نباشد.

 

نتیجه‌گیری

هیترهای گلخانه مهمترین نقش را در تأمین میزان گرمای موردنیاز این محیط‌ها ایفا میکنند. این محصولات دارای ظرفیت‌های حرارتی متفاوتی هستند. پیش از خرید این محصولات باید مواردی همچون محاسبه میزان هیترهای موردنیاز در گلخانه را مدنظر خود قرار دهید.

محاسبه تعداد هیتر گلخانه با استفاده از فاکتورهای مختلفی همچون راندمان هیتر، ظرفیت کلی آن، نوع پوشش گلخانه و همچنین میزان هدر رفت انرژی گرمایی در درون گلخانه، قابل‌انجام است. مهمترین امر در این زمینه پیروی از فرمول‌های خاصی است که در این متن به آنها اشاره کردیم. علاوه بر این، بهتر است در زمان محاسبه میزان هدر رفت انرژی از ابزارهای مناسب سنجش هدر رفت استفاده کنید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بگذارید.