گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

روش های گرمایش گلخانه بدون گاز

روش های گرمایش گلخانه بدون گاز

برخی از سیستم‌های گرمایشی خاصی که در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند از گاز به عنوان منبع انرژی خود بهره می‌برند. اگر چه این سیستم‌ها دارای کارکرد مناسبی هستند؛ اما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر امکان ب­کارگیری گاز وجود نداشته باشد،‌ باید چه کار کرد؟ در واقع گرمایش گلخانه بدون گاز چطور انجام می‌شود؟

اهمیت بسیار زیاد گرمایش مناسب در گلخانه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. حتی کوچک‌ترین اختلال در روند ایجاد دمای مناسب برای گلخانه‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن محصولات بسیار زیادی شود. خوشبختانه امروزه در صورت عدم وجود جریان گاز می‌توان از یک سری راهکارهای جایگزین مناسب استفاده کرد.

اکثر این راهکارها نه تنها می‌توانند جایگزین عالی سیستم‌های گازی باشند، بلکه از نظر عملکرد از آن‌ها جلو می‌زنند. نکته مهم در این زمینه آن است که از سیستم‌های مذکور در زمان و محل مناسب استفاده شود. اگر قصد گرمایش گلخانه خود را دارید، توصیه می‌‌کنیم که تا انتهای متن با ما همراه بمانید.

در چه مواردی باید به سراغ چنین راهکارهایی رفت؟

گرمایش گلخانه بدون گاز وقتی اهمیت پیدا می‌‌کند که به این سوخت فسیلی دسترسی نداشته باشیم. اگر چه امروزه نقاط مختلف کشورمان به گاز موردنیاز خود جهت گرم کردن محیط گلخانه در فصول سرد سال دسترسی دارند؛ اما هنوز هم هستند نقاطی که از این نعمت بی‌بهره مانده‌اند. علاوه بر این، در پاره‌ای از موارد، استفاده کردن از گاز منجر به افزایش هزینه‌های مربوط به نگهداری از گلخانه می‌شود و برخی از افراد توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

با انجام عایق‌کاری صحیح میتوان هدر رفت گرما در گلخانه‌ها را کاهش داد و در نتیجه هزینه‌هایی که برای بالا بردن دما صرف می­شود را به حداقل رساند؛ اما عایق‌کاری راهکار مناسبی برای گرم کردن کل فضای گلخانه و جلوگیری از سرمازدگی محصولات محسوب نمی‌شود؛ به همین دلیل است که باید به سراغ دستگاه‌های کاربردی در این زمینه برویم.

 

روش های گرمایش گلخانه بدون گاز

از جمله مهم‌ترین دستگاه‌هایی که جهت گرمایش گلخانه بدون گاز می‌توانید از آن­ها بهره ­مند شوید، کوره هوای گرم، بخاری‌های هیزمی،‌ جت هیترها و بخاری‌های برقی هستند. هر یک از این موارد به نحوی به شما کمک می‌کنند تا نگذارید دمای درون گلخانه از دمای خاصی پایین‌تر بیاید. به یاد داشته باشید که این گزینه‌ها به عنوان راهکارهای جایگزین شناخته می‌شوند و در صورت وجود گاز بهتر است از روش‌های عادی جهت گرمایش گلخانه کمک بگیرید.

 

گرمایش گلخانه بدون گاز با کوره هوای گرم

یکی از مهمترین روش های گرمایش گلخانه بدون گاز، استفاده از کوره هوای گرم است. کوره هوای گرم از لحاظ سوخت مصرفی شامل گازیف گازوئیلی، برقی، دوگانه سوز و زغال سوز می باشد. برای گرم کردن محیط بدون گاز می توان از نوع برقی، زغال سوز و گازوئیلی آن استفاده کرد.

گرمایش گلخانه بدون گاز با کوره هوای گرم

این دستگاه در مکان های مانند گلخانه ها، مرغداری ها، کارگاهها جهت تولید گرما استفاده می شوند و بیشترین صرفه جویی را در مصرف انرژی دارد. کوره هوای گرم گلخانه با بکارگیری فناوری پیشرفته و بهینه، گرمایش محیط را با کمترین مصرف انرژی فراهم می کنند.

قابل ذکر است که این دستگاه دارای بالاترین بازدهی است که بهترین گرمایش را با حفظ دمای مطلوب در فضا ارائه می دهد. با توجه به اینکه کوره هوای گرم نیازی به آب جهت گرمایش ندارد، بنابراین موجب کاهش مصرف آب و حفظ محیط زیست می شود. به طور کلی به حفظ منابع آب کمک شایانی می کند.

 

جت هیتر برقی

اصلی‌ترین روش برای گرمایش گلخانه بدون گاز در حال حاضر استفاده از جت‌ هیترهای برقی است. این محصولات به نحوی ساخته شده‌اند که بتوانند با قدرت بسیار بالای خود در مدت زمان بسیار کوتاهی یک فضای بزرگ را تحت پوشش قرار دهند. در واقع جت هیتر نه تنها در گلخانه‌ها، بلکه در موارد دیگری همچون سالن‌های ورزشی و حتی مرغداری‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. همین امر نشان‌دهنده اهمیت بالای آن­ها در حوزه گرمایش است.

نکته جالب در مورد جت هیترهای برقی آن بوده که عملاً هیچگونه آلوده‌ خاصی را برای ما ندارند؛ بنابراین نیاز نیست که در زمان نصب به فکر تعیین و تنظیم یک دودکش برای آنها باشیم. علاوه بر این، برخی از جت هیترهای برقی دارای ریموت کنترل هستند تا همه کاربران بتوانند از راه دور نیز نسبت به تنظیم دمای آن‌ها اقدام کنند. اگر به دنبال یک روش عالی برای گرمایش گلخانه بدون گاز هستید، جت هیترها باید به عنوان گزینه نخست شما در نظر گرفته شوند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید جت هیترها باید به آن توجه کنید، قدرت و ظرفیت کلی المنت دستگاه است. المنت همان بخشی بوده که وظیفه دارد انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل کند. یک جت هیتر مناسب باید محدوده مدنظر شما را به خوبی پوشش دهد، البته بدون آنکه مصرف برق آن بیش از حالت عادی باشد. در بسیاری از گلخانه‌ها استفاده از یک عدد جت هیتر پاسخگو نیست و به همین جهت باید به سراغ خریداری چند مدل گوناگون از آنها برویم.

گرمایش گلخانه بدون گاز با جت هیتر

 

بخاری‌‌های هیزمی

استفاده از بخاری‌های هیزمی برای مواقعی مناسب است که نه دسترسی به گاز داریم و نه می‌توانیم به سراغ جت هیترهای برقی برویم. اگرچه این شرایط کمتر پیش می‌آيد؛ اما به هر روی باید خود را برای مقابله با شرایط خاص نیز آماده کنیم. بخاری‌های هیزمی همان‌طور که از نامشان بر می‌آيد، تنها به هیزم برای گرم کردن گلخانه نیاز دارند.

مهم‌ترین محدودیت بخاری‌های هیزمی را می‌توان توان گرمایشی پایین آنها دانست. طبیعتاً نباید انتظار داشته باشید که این بخاری‌ها گرمایی به میزان گرمای جت هیترها و یا بخاری تابشی گازی به شما ارائه کنند. این روش جایگزین بیشتر برای گلخانه‌هایی که از ابعاد کوچکی برخوردار هستند، مناسب به نظر می‌رسد.

برای ب­کارگیری این نوع بخاری‌ها باید به دنبال تهیه هیزم به مقادیر بسیار زیاد باشید. مشکلی که بخاری‌های هیزمی دارند آن است که باید یک یا چند نیروی انسانی به صورت مداوم نسبت به قرار دادن هیزم‌های جدید در درون بخاری و خالی کردن باقی‌مانده‌های هیزم‌های قبلی اقدام کنند. در هر صورت، گرمایش گلخانه بدون گاز دردسرهای خودش را هم دارد!

دود ناشی از سوختن هیزم در بخاری‌های هیزمی باید به شکل مناسب از سالن گلخانه خارج شده تا آسیبی به محصولات موجود وارد نشود. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که بدنه این بخاری‌ها در زمان فعالیت به شدت داغ می‌شود و نباید به هیچ عنوان با آن‌ها برخورد کنید؛‌ زیرا امکان سوختگی پوست شما وجود دارد. علی‌رغم این محدودیت‌ها، بخاری‌های هیزمی در پاره‌ای از موارد کاربردی هستند.

گرمایش گلخانه با بخاری هیزمی

 

بخاری‌های برقی

آخرین راهکار موجود جهت گرمایش گلخانه بدون گاز که می‌توانید به سراغ آن بروید، بهره‌گیری از بخاری‌ برقی است. این نوع بخاری‌ها نیز از المنت‌های مختلفی به منظور تولید انرژی گرمایی کمک می‌گیرند. بخاری‌های برقی حتی در منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و احتمالاً آنها را از نزدیک دیده‌اید. بخاری‌های برقی در مدل‌های گوناگونی ارائه می‌شوند و همین امر انتخاب کردن یک گزینه مناسب از بین آنها را ساده‌تر کرده است.

در واقع همه کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند نسبت به خرید یک بخاری برقی کاربردی اقدام کنند و از مزایای آن به سادگی بهره‌مند شوند، البته باید به این نکته اشاره کنیم که این بخاری‌ها توانی همچون توان جت هیترها ندارند و نباید انتظار داشته باشید که با یک بخاری برقی کل فضای گلخانه گرم شود. بخاری‌های برقی از قیمت مناسبی برخوردار هستند. همین امر موجب می‌شود تا به عنوان یک راهکار مناسب به منظور گرمایش گلخانه از آنها یاد کنیم.  

 

نتیجه گیری

گرمایش به صورت صحیح نقش بسیار مهمی را در گلخانه‌ها ایفا می‌کند. بدون توجه به این موضوع احتمال خراب شدن محصولات به دلیل دمای پایین افزایش می‌یابد که طبیعتاً موضوع مناسبی نیست. اگر چه سیستم‌های گرمایش گازی گزینه خوبی برای گلخانه‌ها هستند؛ اما امکان گرم کردن گلخانه بدون این سیستم‌ها نیز وجود دارد.

گرمایش گلخانه بدون گاز با دستگاه‌های گوناگونی مانند کوره هوای گرم، جت هیتر برقی، بخاری برقی و بخاری هیزمی صورت می‌گیرد. مورد اول یعنی کوره هوای گرم بهترین نتیجه ممکن را به شما ارائه می‌کند و هم اکنون به عنوان یک راهکار اصلی در بسیاری از گلخانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، حتماً با کارشناسان گرماسازه شرق با شماره های 38482273-051 و 22032002-021 تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل یاری کنند.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بگذارید.