گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای

هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای

آیا با هیتر گلخانه ای آشنایی دارید؟ گلخانه ها دارای شرایط کاملا متغیری میباشند که از عوامل جوی تاثیر کاملا مستقیم میپذیرند. همواره تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای باید به فکر تامین نیازهای ضروری گیاه برای تولید محصولات خوب و با کیفیت باشند. یکی از این نیازهای ضروری که به شدت تحت تاثیر تغییر فصل قرار میگیرد دمای هوای حاکم بر فضای گلخانه میباشد. در فصل های گرم سال این افراد ملزم به استفاده از وسایل سرمایشی و تولید رطوبت در هوا میباشند. این در حالی است که در فصل سرد سال کاربران گلخانه ملزم به استفاده از بخاری گلخانه ای برای تامین هوای مناسب برای گیاه می باشند. این امر از الزاماتی است که هر فرد گلخانه دار لازم است در اولین اولویت خود قرار دهد و نسبت به آن توجه داشته باشد. بی توجهی به امر سرمایش و گرمایش گلخانه میتواند سبب نابودی کامل محصول گردد.

 

هیتر گلخانه ای چیست و چه کارایی دارد ؟

بخاری گلخانه ای یکی از ادوات ضروری برای تولید محصول در فضای گلخانه می باشد. این وسیله قادر است به صورت کاملا صنعتی حجم عظیمی از هوای گرم را در کمترین زمان به محیط گلخانه انتقال دهد. کاربران گلخانه های صنعتی از این محصولات در جهت تامین نیازهای حرارتی گیاه در فصل های سرد سال بهره می برند.

گیاه یک موجود کاملا زنده میباشد که برای بقا نیاز به حفظ شرایط خاصی دارد. خروج از این شرایط سبب آسیب رسیدن به گیاه و در نهایت مرگ آن می شود. استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرد سبب می شود تا گیاه با شرایطی که کاربر گلخانه برای او مهیا نموده است انطباق یابد. در این شرایط گیاه به ادامه ی حیات می پردازد و حتی به تولید محصول نیز خواهد پرداخت.

بخاری گلخانه ای با راندمان بالای 80% در تولید حرارت در فضای گلخانه ها می تواند شما را در کسب نتایج قابل قبول یاری نماید. ساختار کلی این ادوات شامل ترموستات، سیستم های تنظیم دما، لوله های رابط پاس، فن های مکنده و کوره یا دیگ می باشد. وجود ادوات خاصی مانند ترموستات و سیستم های تنظیم کننده هوا به کاربر این امکان را می دهد تا خود بتواند میزان دما را برای دستیابی به حد مطلوب تنظیم نماید.

 

هیتر گلخانه ای

این وسیله یکی از ایمن ترین ادوات گرمایشی در بخش صنعت می باشد که مجهز به فن های آکسیال می باشد. این دستگاه ها دارای استاندارد معتبر CE می باشند. البته زمانی که از هیتر گلخانه ای نام برده می شود بدین معنی نیست که تنها از این وسیله می توان در گلخانه ها استفاده نمود. شما به راحتی قادر هستید تا از این وسیله در انواع فعالیت های صنعتی بهره ببرید.

 

بیشتر بخوانید : گرمایش گلخانه بدون گاز

 

 

بهترین بخاری گلخانه ای

مسلماً بخاری گلخانه ای، بخاری است که بتواند در مقابل سرمای زمستان از گیاهان و گل های گلخانه محافظت کند. این نوع بخاری دارای قدرت بالایی جهت گرمایش گلخانه و همینطور صرفه جویی در انرژی می باشد. یکی از عوامل مهم بخاری گلخانه این است که ضد آب بوده و دارای طول عمر بالایی و مقرون به صرفه باشد.

یکی از مواردی که هنگام خرید بهترین هیتر جهت گلخانه باید به آن توجه کنید این است که آن بخاری  دارای راندمان بالایی باشد. خب راندمان بدان معنی است که گرمایی که بخاری تولید می کند در برابر انرژی که مصرف می کند، باشد.

اگر بدنبال بهترین هیتر صنعتی گلخانه هستید، باید مواردی از قبیل جنس بدنه کوره توجه کنید. مسلماً جنس کوره نسبت مستقیمی به طول عمر بخاری گلخانه ای دارد. خب در بعضی مواقع هیترهایی با قیمت پایینی به بازار ارائه می شوند که جنس بدنه آن از آلیاژهای بی کیفیت بوده و همین موضوع سبب می شود که سوراخ شود. بنابراین داشتن چنین هیتری بسیار پر خطر بوده و موجب آتش سوزی در محیط می شود.

اهمیت استفاده هیتر گلخانه ای

هیتر با کیفیت دارای جنس بادوام از استیل نسوز است که این استیل قادر به تحمل دمای بالای 800 درجه می باشد. یکی از ویژگی هایی که این نوع فلزات دارند این است که قابلیت مقابله با پوسیدگی و همینطور اکسید شدن را دارند. یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید بهترین نوع بخاری گلخانه به ان توجه کنید مشعل آن است.

با استفاده از مشعل سوخت به گرما تبدیل می شود. برای خرید هیتر صنعتی گلخانه گرمایشی به نوع مشعل بخاری توجه کنید. اینکه دارای کیفیت و جنس خوب و مرغوبی باشد.

 

انواع هیتر گلخانه ای

انواع هیتر گلخانه برای کاربردهای مختلف مانند مرغداری، پرورش قارچ و گلخانه وجود دارد. یکی از انواع متداول بخاری برقی است که نصب آن آسان است، از نظر انرژی کارآمد است و گازهای مضر منتشر نمی کند. نوع دیگر کوره هوای گرم است که برای گلخانه های بزرگ مناسب است. بخاری های تابشی گازی نیز محبوب هستند و می توانند با پروپان یا گاز طبیعی کار کنند. آنها قدرتمند هستند و می توانند مناطق بزرگ را به سرعت گرم کنند.

 

گرمایش مرکزی (گرمایش از کف گلخانه)

به طور کلی از این سیستم گرمایشی معمولا در گلخانه ها استفاده میکنند. این سیستم به این صورت است که شبکه ای از لوله ها را در کف خاک گلخانه قرار میدهند و گردش آب گرم از طریق این لوله ها جهت گرمایش گلخانه می باشد. گرمایشی که این سیستم دارد کاملا یکنواخت است و این تضمین را می دهد که همه گیاهان به طور یکسان  از گرما بهره مند می شوند.

گرمایی که سیستم گرمایش مرکزی ایجاد میکند کاملا تمیز و بدون هیچ گونه آلودگی است. این روش کمی گران است و همینطور هزینه نگهداری آن نیز بسیار بالا است. این روش در کنار مزیت هایی که دارد شامل معایبی نیز می باشد. اینکه برای گرمایش اولیه نیاز به زمان بیشتری دارد به عنوان یکی از معایب آن محسوب میشود. از عیب های دیگر این سیستم میتوان به ناتوانی در تنظیم دقیق ما اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت گلخانه خانگی

 

کوره هوای گرم گلخانه

کوره هوای گرم یک بخاری صنعتی است که دارای راندمان بالا و تولید حرارت بالا می باشد. این نوع سیستم گرمایشی بر گرمایش از کف ارجحیت دارد.  انواع کوره  هوای گرم از نظر سوخت به سه دسته گازوئیلی و گازی و دوگانه سوز تقسیم می شود. از کوره  هوای گرم بیشتر در مناطق سردسیر استفاده می شود.

این نوع سیستم گرمایشی نسبت به سایر روش ها هزینه راه اندازی آن پایین است. این دستگاه قابلیت منتقل شدن به مکان ها مختلف براساس نیاز شما را دارد. با کمک کوره هوای گرم گلخانه گیاهان رشد خوبی را بدون تولید گازهای سمی را دارند.

 

گرمایش تابشی گلخانه

هیتر تابشی گلخانه یکی دیگر از سیستم های گرمایش گلخانه محسوب میشود که دارای عملکرد بهینه ای در مصرف انرژی می باشد. امروزه بیشتر گلخانه داراناز این سیستم گرمایشی استفاده می کنند. هیتر تابشی گرما را از طریق امواج مادون قرمز انتقال میدهند. عملکرد بخاری تابشی در گلخانه همانند عملکرد خورشید میباشد.

گرمایش تابشی در سه نوع برقی، گازی و پروپان تولید می شوند. در بین سیستم های گرمایشی، بخاری تابشی گلخانه بهترین سیستم گرمایشی در گلخانه محسوب میشود.

 گرمایش تابشی گلخانه

اهمیت استفاده هیتر در گلخانه ها

بخاری گلخانه ای یا همان کوره هوای گرم به دلیل کارایی بالا و استفاده ی راحت میان کاربران گلخانه ها از مقبولیت بالایی برخوردار می باشد. از جمله دلایل مهمی که می توان برای این موفقیت نام برد شامل هزینه های کمتر در مصرف سوخت، نگهداری و سرویس های دوره ای این وسیله می باشد.

این امر در فضای گلخانه که نیاز است تا کاربر به طور مداوم سعی در کاهش هزینه ها نماید بسیار با اهمیت جلوه می نماید. دومین عاملی که در مقبولیت این وسیله تاثیرگذار می باشد امکان جابجایی راحت این وسیله می باشد. همچنین شما در زمان استفاده از این وسیله به راحتی قادر به تنظیم میزان انرژی پرتاب شده توسط دستگاه به محیط گلخانه باشید.

از مزایای نصب هیتر گلخانه این  است که برای محیط کمترین آلایندگی را به وجود می آورد و در زمان مصرف آن گیاهان در معرض هیچ گونه آلودگی قرار نمی گیرند. تمامی عوامل قید شده در متن می تواند در انتخاب این وسیله برای تامین نیاز حرارتی در گلخانه ها موثر باشد.

 

اجزای هیتر گلخانه‌ ای

اجزای یک بخاری گلخانه عبارت‌اند از:

  • مشعل : مشعل بخاری گلخانه که ممکن است از نوع گازسوز یا گازوئیلی باشد، برای احتراق سوخت و تولید حرارت استفاده می‌شود.
  • کوره یا دیگ : کوره یا دیگ بخاری، محفظه‌ای است که در آن احتراق سوخت صورت می‌گیرد و حرارت تولید شده به هوا منتقل می‌شود.
  • پاس‌ها : پاس‌ها، لوله‌هایی هستند که در داخل کوره قرار دارند و حرارتی که در اثر احتراق سوخت تولید می‌شود را به آب منتقل می‌کنند.
  • لوله‌های رابط پاس‌ها : این لوله‌ها برای اتصال پاس‌ها به دیگ بخاری استفاده می‌شوند و حرارت تولید شده در کوره را به آب در پاس‌ها منتقل می‌کنند.
  • خروجی‌های هوای گرم : این خروجی‌ها برای خروج هوای گرم از بخاری گلخانه استفاده می‌شوند. هوا گرم توسط فن مکنده به سمت گلخانه هدایت می‌شود.
  • فن مکنده : فن مکنده در بخش خروجی هوای گرم بخاری قرار دارد و با ایجاد جریان هوای قوی، هوا را از بخاری عبور داده و به گلخانه منتقل می‌کند.
  • سوپاپ‌ اطمینان : سوپاپ‌اطمینان یا ولو بخاری برای کنترل و تنظیم فشار بخار و خروجی آب بخاری استفاده می‌شود.
  • اگزوز یا دودکش : اگزوز یا دودکش بخاری، مسیری است که گازهای سوخته و دود تولید شده در اثر احتراق را از بخاری خارج می‌کند.
  • تابلو برق : تابلو برق بخاری شامل اجزای الکتریکی مانند رله، قطع‌کننده، فیوز و سایر تجهیزات برقی است که برای کنترل و مدیریت بخاری استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب کوره هوای گرم

 

نحوه کارکرد هیتر گلخانه ای

وجود رقابت در بازار بزرگ تولیدکنندگان محصولات سرمایشی و گرمایشی باعث شده است تا آنها همواره به فکر ارتقاء محصولات خویش در جهت کسب رضایت بازار مصرف باشند. این سیستم گرمایشی یکی از ادواتی است که شما به راحتی می توانید از انواع مدل های دستی و اتوماتیک آن برای فضای گلخانه ها بهره ببرید.

در انتخاب بهترین سیستم گرمایشی گلخانه نیاز است تا کاربر عوامل گوناگونی را در نظر داشته باشد. اولین و مهمترین نکته توجه به بودجه شما می باشد. شما می بایست در زمان انتخاب ای وسیله به قیمت ها توجه کامل داشته باشید و بر اساس آن دست به انتخاب بزنید. عامل مهم دیگری که در زمان انتخاب این بخاری باید در نظر گرفته شود تناسب میان بخاری با مساحت فضای گلخانه می باشد.

برای مثال انتخاب یک هیتر کوچک در یک گلخانه بزرگ باعث میشود تا شما قادر به تامین نیاز های حرارتی مورد نیاز برای محصولاتتان نباشید. این امر در دراز مدت سبب خسران مالک گلخانه خواهد شد. مطالعه نحوه کارکرد بخاری در زمان سرویس و نگهداری از این وسیله بسیار کاربردی می باشد.

عملکرد هیتر گلخانه ای

 

 

مشخصات فنی هیتر گلخانه ‌ای

در صورتی‌ که قصد انتخاب و خرید بخاری گلخانه‌ای یا همان هیتر گلخانه‌ای صنعتی را دارید، لازم است که در مورد مشخصه‌های فنی ویژگی‌های آن بیشتر بدانید.

- ابعاد

ابعاد بخارd می‌تواند متفاوت باشد و به میزان گرمای موردنیاز گلخانه و مساحت آن بستگی دارد. برخی از بخاری‌ها اندازه کوچک‌تری دارند که به‌ راحتی در گونه‌های گلخانه‌ای نصب می‌شوند، در حالی‌ که برخی دیگر بزرگ‌تر هستند و برای گلخانه‌های بزرگ‌تر یا صنعتی استفاده می‌شوند.

- جنس کوره

جنس کوره معمولاً از فولاد یا آهن یا فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود. جنس کوره باید مقاوم در برابر حرارت باشد تا بتواند دمای موردنیاز را حفظ کند.

- جنس بدنه

بدنه هیتر گلخانه ای نیز معمولاً از فولاد یا آهن یا فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. جنس بدنه باید مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی و عوامل زیست‌ محیطی باشد.

- وزن

وزن بخاری نیز بستگی به ابعاد و اجزای داخلی آن دارد. بخاری‌های بزرگ‌تر معمولاً وزن بیشتری دارند.

- فن آکسیال

بخشی از هیتر گلخانه‌ای فن آکسیال دارد که برای مدیریت جریان هوا و هوادهی به‌ منظور توزیع گرما در گلخانه استفاده می‌شود. قدرت و ظرفیت هوادهی فن آکسیال بستگی به نوع و اندازه بخاری دارد.

- قطر دودکش

این مقدار نیز ممکن است متفاوت باشد و بستگی به ظرفیت و قدرت حرارتی بخاری دارد. قطر دودکش به عملکرد درست بخاری کمک می‌کند و ضروری است تا دود و گازهای خروجی به طور مؤثری از گلخانه خروجی داده شوند.

- مصرف سوخت

مصرف سوخت بستگی به نوع بخاری و نوع سوخت مورداستفاده دارد. در بخاری‌های گلخانه‌ای سوخت‌های مختلفی مانند گاز طبیعی، نفت، دیزل و یا زغال‌سنگ ممکن است استفاده شود. مصرف سوخت معمولاً به واحد مصرف سوخت بر ساعت، مانند مترمکعب در ساعت، اندازه‌گیری می‌شود.

- مشخصات برق

بستگی به نوع بخاری مشخصات برقی مانند آمپر و ولتاژ موردنیاز ممکن است متفاوت باشد. بخاری‌های گلخانه‌ای معمولاً با برق تک‌فاز کار می‌کنند.

- توان حرارتی ورودی و خروجی

توان حرارتی ورودی و خروجی بخاری نیز بستگی به نوع و اندازه آن دارد. توان حرارتی ورودی به‌عنوان مقدار حرارت تولید شده توسط بخاری در واحد زمان اندازه‌گیری می‌شود (مثلاً مترمکعب در ساعت). توان حرارتی خروجی نیز نشان‌دهنده میزان حرارتی است که بخاری به گلخانه ارسال می‌کند.

- مقدار هوادهی

مقدار هوادهی نیز بستگی به نوع و اندازه بخاری دارد. این مقدار نشان می‌دهد چه مقدار هوای گرم توسط بخاری تولید می‌شود و به گلخانه تحویل می‌دهد.

 مشخصات فنی هیتر گلخانه ای

عملکرد بخاری گلخانه اتوماتیک

بخاری گلخانه ای یا هیتر کابینتی گلخانه ای یکی از ادواتی است که به دلیل کاربرد راحتی که دارد بسیار محبوب گردیده است. در این ادوات کاربر پس از روشن نمودن وسیله شاهد می باشد که هوای داخل دستگاه با نیروی مکش به سمت کوره دستگاه هدایت می شود. این فرایند برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای عمل احتراق در دستگاه هیتر گلخانه می باشد.

این انجام عمل هدایت اکسیژن و در نهایت عمل احتراق در نمونه های اتوماتیک نسبت به نمونه های دستی کمی زمانبر می باشد. در نهایت سیستم شروع به ایجاد جرقه در دستگاه می نماید. بلافاصله بعد از ورود به این مرحله سنسورهای موجود در دستگاه اجازه ی ورود سوخت به کوره را صادر می نمایند.

سوخت در کوره این بخاری به انرژی حرارتی تبدیل و از طریق سه پاس موجود در دستگاه وارد لوله های متصل به پاس ها می شود. در نهایت از طریق بخش اگزوز مانند موجود در دستگاه به بیرون یعنی فضای گلخانه هدایت می شود. فن ها در این دستگاه سبب مکش دائمی هوای سرد به دستگاه میشود.

این عمل در انتقال دائمی حرارت در سیستم موثر میباشد. انتقال هوای گرم به فضای گلخانه بعد از رسیدن دمای هوای دستگاه به میزان 25 تا 35 درجه سانتی گراد ممکن میباشد.

 

بیشتر بخوانید : خرید هیتر گلخانه ای دست دوم

 

انواع هیتر گلخانه از نظر کوره

در بازار خرید هیترهای گلخانه ای دسته‌بندی‌های گسترده زیادی وجود دارد؛ هیترهای گلخانه‌ای یا بخاری‌ها می‌توانند از نظر جنس کوره به سه دسته زیر تقسیم شوند:

1. هیتر گلخانه‌ آهنی

در این نوع هیترها، کوره از جنس آهن است. این هیترها معمولاً از قطعات فولادی یا آهنی ساخته می‌شوند و برای ایجاد گرما از جوشکاری برخی قطعات استفاده می‌کنند. هیترهای آهنی گلخانه‌ای برای استفاده در گلخانه‌های کوچک یا متوسط مناسب هستند.

2. هیتر استیل + آهنی گلخانه‌

این نوع هیترها کوره اصلی آن‌ها از جنس آهن بوده و برخی از قطعات جانبی مانند دودکش و پوشش بدنه از استیل ساخته می‌شوند. این ترکیب از آهن و استیل باعث می‌شود که هیتر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی داشته باشد و در مقابل شرایط آب‌وهوایی گلخانه مقاومت بیشتری داشته باشد. هیترهای آهنی - استیل گلخانه‌ای معمولاً در گلخانه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند.

3. هیتر تمام استیل گلخانه‌ای

این نوع هیترها کوره و تمام قطعات بدنه آن‌ها از استیل ساخته شده‌اند. استیل به‌ عنوان جنس اصلی برای ساختار هیتر استفاده می‌شود و این ترکیب بسیار مقاوم و دارای عمر طولانی‌تر است. هیترهای تمام استیل گلخانه‌ای معمولاً در گلخانه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می‌شوند و توانایی مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت و اثرات زیست‌محیطی را دارند.

در انتخاب نوع هیتر مخصوص گلخانه‌ عواملی مانند اندازه گلخانه، نیاز به حرارت، هزینه و عمر مفید هیتر و محیط‌ زیست گلخانه باید مدنظر قرار گیرد. همچنین توصیه می‌شود قبل از خرید، مشخصات فنی و دستورالعمل استفاده از تولیدکننده موردنظر را مطالعه کنید.

 

انواع بخاری گلخانه ای از نظر دمنده

معمولاً قیمت هیتر گلخانه‌ای یا بخاری‌ها بر اساس مشخصات، ویژگی‌های فن، دمنده و همینطور متریال مشخص می‌گردد؛ هیترهای گلخانه یا بخاری گلخانه از نظر دمنده می‌توانند از دو نوع دمنده زیر استفاده کنند:

1. بلوئر (Blower)

بلوئر یا دمنده مرکزی یک نوع دمنده است که هوا را از یک نقطه مرکزی جمع‌ آوری کرده و از طریق لوله‌ها و کانال‌های هوا به سایر مناطق گلخانه توزیع می‌کند. بلوئرها عموماً بزرگترین دمنده‌های استفاده شده در سیستم‌های گرمایشی گلخانه هستند و برای هوادهی و توزیع هوای گرم به‌ صورت یکنواخت در سراسر گلخانه استفاده می‌شوند.

2. فن آکسیال (Axial Fan)

فن آکسیال نوعی دمنده است که هوا را در جهت محوری خود حرکت می‌دهد. این فن‌ها به عملکرد ایجاد جریان هوای طولی و ایجاد تنش در هوا کمک می‌کنند. فن آکسیال به‌ عنوان یک دمنده مؤثر در تهویه و ایجاد هوای گرم در گلخانه‌ها استفاده می‌شود. آنها عموماً در نقاط خاصی از گلخانه قرار می‌گیرند و هوا را به‌ صورت مستقیم به نقاط موردنیاز هدایت می‌کنند.

هر کدام از این دو نوع دمنده ممکن است بر اساس نیازهای خاص گلخانه و سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار گیرند. انتخاب بین بلوئر و فن آکسیال بستگی به عواملی مانند اندازه گلخانه، نوع و مقیاس سیستم گرمایشی، تنظیمات موردنیاز دما و هوادهی و بودجه موجود دارد.

کوره هوای گرم گلخانه یا بخاری گلخانه ای

 

انواع هیتر گلخانه از نظر نوع سوخت

هیترهای گلخانه یا بخاری گلخانه از نظر نوع سوخت مورداستفاده می‌توانند به سه دسته زیر تقسیم شوند:

1. بخاری گلخانه با مشعل گازسوز یا گازی

این نوع بخاری‌ها برای تولید حرارت از سوخت گازسوز مانند گاز طبیعی، پروپان یا بوتان استفاده می‌کنند. گازسوز با استفاده از مشعل مناسب در بخش کوره به احتراق می‌رسد و حرارت موردنیاز را تولید می‌کند. بخاری گازسوز گزینه مناسبی است برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال یک سوخت پاک‌تر و قابل‌دسترس هستند.

2. بخاری گلخانه با مشعل گازوئیلی

در این نوع بخاری‌ها، سوخت اصلی برای تولید حرارت گازوئیل است. مشعل گازوئیلی با استفاده از سوخت گازوئیل احتراق می‌کند و حرارت موردنیاز را تأمین می‌کند. این نوع بخاری‌ها معمولاً در مناطقی با سهولت دسترسی به سوخت گازوئیل استفاده می‌شوند.

3. بخاری گلخانه دوگانه‌سوز ترکیبی از گاز و گازوئیل

این نوع بخاری‌ها قابلیت استفاده از هر دو نوع سوخت گازسوز و گازوئیل را دارند. با تنظیم مناسب، می‌توان به طور انتخابی از یکی از این دو سوخت استفاده کرد. این نوع بخاری‌ها از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند و در شرایطی که تنوع در نوع سوخت مورد استفاده مهم است، مناسب هستند. مدل‌هایی نیز عرضه می‌شوند که دارای سیستم کنترل در حین قطع‌ شدن جریان یکی از سوخت‌ها بوده و سوخت دوم را جایگزین می‌کنند.

انتخاب نوع هیتر گلخانه بستگی به عواملی مانند نوع سوخت موردنظر، هزینه سوخت، دسترسی به سوخت، کارایی و قابلیت اطمینان، اندازه گلخانه و نیاز به حرارت دارد.

 

بیشتر بخوانید : کوره هوای گرم سانتریفیوژ

 

انجام فرایند محاسبه هیتر گلخانه ای

یکی از نکاتی که در زمان استفاده از این بخاری باید در نظر گرفته شود این مورد می باشد که بر اساس چه معیاری محاسبه هیتر گلخانه صورت می پذیرد. شرایط در گلخانه ها باید در یک آستانه ثابت و پایدار باقی بماند و بر اساس این معیار در تامین گرمایش گلخانه ها باید عوامل متعددی را در نظر داشته باشید.

اغلب کاربران گلخانه ها برای جبران کمبودهای حرارتی در فضای گلخانه ها از ادواتی مانند بخاری گلخانه ای استفاده می نمایند. در زمان انتخاب این وسیله به عنوان یک تامین کننده حرارتی نیاز است تا برای کسب نتایج مطلوب به طور دقیق میزان بخاری مورد نیاز برای گلخانه تعیین شود.

برای دستیابی به این مهم در گلخانه ها ابتدا میزان هدر رفت حرارت از بخش های مختلف بررسی و تعیین می گردد. در نهایت نتیجه ی حاصل شده را بر ظرفیت حرارتی هیتر تقسیم می نمایند.

فرایند محاسبه هیتر گلخانه ای

 

برای درک بهتر این مطلب در نظر داشته باشید که کاربر بعد از بررسی دقیق گلخانه مشاهده می نماید که از تمام زوایا و درزهای موجود در گلخانه میزان 5 هزار کیلوکالری گرما تلف می شود. در این شرایط او تصمیم دارد تا از کوره هوای گرم 250000 کیلوکالری استفاده نماید. در این شرایط شما تنها کافیست تا میزان پرت انرژی از گلخانه را بر ظرفیت دستگاه تقسیم نمایید.

عددی که شما در این فرایند به دست می آورید تعداد بخاری های مورد نیاز برای فضای گلخانه شما می باشد. البته در نظر داشته باشید که در زمان محاسبه پرت انرژی در گلخانه باید به عوامل متعددی مانند پوشش گلخانه، وجود عایق در فضای گلخانه و در نهایت مساحت گلخانه توجه داشته باشید. تک تک این عوامل در کسب نتیجه ای دقیق برای محاسبه تعداد هیتر گلخانه موثر می باشند.

 

مزایای هیتر گلخانه ای

هیترهای گلخانه‌ای دارای مزایا و فواید متعددی هستند. در زیر تعدادی از مزایای استفاده آن را بررسی می‌کنیم:

تأمین حرارت

برای تأمین حرارت در گلخانه‌ها استفاده می‌شود. این حرارت می‌تواند به گیاهان کمک کند تا در شرایط آب‌وهوایی سردتر بهتر رشد کنند و محصولات بهتری تولید کنند.

کنترل دما

 با استفاده از این سیستم گرمایشی، می‌توان دما را در گلخانه کنترل کرده و به دمای مطلوب برای رشد گیاهان دست‌ یافت. این امر می‌تواند در ایجاد یک محیط مناسب برای رشد و توسعه گیاهان تأثیرگذار باشد.

حفاظت در برابر سرما

 این سیستم می‌تواند در مقابل سرما و یخ‌زدگی گلخانه و محصولات محافظت کند. با ایجاد یک حالت گرم و پایدار در گلخانه، احتمال خسارت به گیاهان در اثر سرمای شدید کاهش می‌یابد.

کنترل رطوبت

 هیترهای گلخانه‌ای می‌توانند تأثیر مستقیمی بر رطوبت هوا در گلخانه داشته باشند. با استفاده از هیتر، میزان رطوبت در گلخانه کنترل شده و به حداکثر رسیده یا به مقدار مطلوب تنظیم می‌شود.

بهبود رشد و عملکرد گیاهان

 حرارت تأمین شده توسط این سیستم گرمایشی می‌تواند روی رشد و توسعه گیاهان تأثیرگذار باشد. گیاهان در محیط گرم‌تر بهتر می‌توانند مواد مغذی را جذب کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

کنترل آفات و بیماری‌ها

 در برخی موارد، استفاده از این دستگاه می‌تواند در کنترل آفات و بیماری‌های گیاهان مؤثر باشد. برخی از آفات و بیماری‌ها در شرایط گرم‌تر کمتر فعال هستند، بنابراین استفاده از هیتر می‌تواند به کنترل آنها کمک کند.

افزایش فصل کشت

 با استفاده از این هیتر، می‌توان فصل کشت را به طور قابل‌توجهی افزایش داد. با ایجاد شرایط مطلوب در گلخانه، محصولات می‌توانند به طور مستمر در طول سال تولید شوند.

توجه داشته باشید که مزایا و فواید هیتر گلخانه‌ای ممکن است بسته به شرایط و نیازهای خاص هر گلخانه متفاوت باشد.

مزایای هیتر گلخانه ای

ویژگی‌های هیتر گلخانه ای

هیتر کابینتی یک نوع بخاری است که برای ایجاد گرمای موردنیاز در فضاهای مختلف مانند گلخانه‌ها، سوله‌ها، مرغداری‌ها و سایر محیط‌ها استفاده می‌شود. نام "کابینتی" به این نوع بخاری داده می‌شود به‌خاطر طراحی و ساختار آن که شبیه به یک کابینت یا یک محفظه است.

هیتر کابینتی اغلب شامل یک کوره یا دیگ، یک مشعل (مثلاً مشعل گازی یا مشعل گازوئیلی)، پاس‌ها برای انتقال حرارت به آب یا هوا، فن‌های مکنده برای ایجاد جریان هوا و توزیع گرما در فضا و سیستم کنترل برای تنظیم دما و عملکرد بخاری است.

هیتر کابینتی عموماً دارای ابعاد کوچک‌تری است و به‌راحتی در محیط‌های مختلف قابل‌نصب و استفاده است. طراحی آن معمولاً به‌گونه‌ای است که مناسب برای استفاده در فضاهای بسته و قابلیت جابه‌جاکردن راحت در این فضاها را فراهم می‌کند.

هیتر کابینتی می‌تواند با استفاده از گاز طبیعی، گازوئیل، الکتریسیته و یا سایر منابع انرژی موجود، حرارت موردنیاز را تولید کند. این بخاری‌ها معمولاً با استفاده از پاس‌ها، خروجی‌های هوای گرم و فن‌های مکنده، گرمای موردنیاز را تولید کرده و در فضای هدف توزیع می‌کنند.

 

کاربرد بخاری گلخانه

هیتر گلخانه یا بخاری گلخانه در انواع مختلف به‌عنوان سیستم گرمایشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای اصلی آن عبارت‌اند از:

گلخانه

 هیتر گلخانه یکی از استفاده‌های اصلی این بخاری است. در گلخانه‌ها، هدف اصلی این سیستم گرمایشی ایجاد و حفظ شرایط محیطی مناسب برای رشد و توسعه گیاهان است. هیتر گلخانه با ایجاد گرما، دمای مطلوب را در گلخانه فراهم می‌کند و از سرمازدگی و آسیب به گیاهان در فصول سرد جلوگیری می‌کند.

 

 سالن‌های صنعتی و نمایشگاه‌ها

 هیتر گلخانه ممکن است در سالن‌های صنعتی و نمایشگاه‌ها نیز استفاده شود تا دمای مناسب برای راحتی و راحتی حضار فراهم شود.

 

سالن‌های تولید و پرورش قارچ

 برای پرورش قارچ‌ها، شرایط محیطی مشخصی نیاز است. هیتر گلخانه به‌عنوان سیستم گرمایشی در سالن‌های تولید و پرورش قارچ استفاده می‌شود تا دما و رطوبت مطلوب برای رشد بهینه قارچ‌ها فراهم شود.

 

 کارخانه‌ها

 در برخی از کارخانه‌ها، هیتر گلخانه مورداستفاده قرار می‌گیرد تا دما و حرارت لازم برای فرایندهای تولیدی فراهم شود.

 

کارگاه‌ها

 در برخی کارگاه‌ها، نیاز به گرما و حفظ شرایط حرارتی است. هیتر گلخانه در این موارد می‌تواند به‌عنوان یک سیستم گرمایشی مؤثر برای فضاهای کارگاهی استفاده شود.

 

مرغداری‌ها و دامداری‌ها

 در مرغداری‌ها و دامداری‌ها نیز هیتر گلخانه استفاده می‌شود تا دما و شرایط حرارتی مناسب برای رشد و زندگی گیاهان، مرغ‌ها و دام‌ها فراهم شود.

در کل، هیتر گلخانه یا بخاری گلخانه در هر فضایی که نیاز به حفظ شرایط گرمایی مناسب و ایجاد دمای مطلوب باشد، استفاده می‌شود.

 

قیمت بخاری گلخانه ای

کاربران باید در نظر داشته باشند که استفاده از این وسیله در امر گرمایش گلخانه بسیار مناسب و اقتصادی می باشد. اولین نکته ای که در تعیین قیمت بخاری گلخانه ای باید در نظر گرفته شود این مورد می باشد که این وسیله نسبت به سایر روش های تولید حرارت در گلخانه از قیمت های مناسب تری برخوردار می باشد.

حتی هزینه های مربوط به سرویس و نگهداری از این وسیله نسبت به سایر روش ها کاملا مناسب تر می باشد. اما در نهایت کاربران هیترهای گلخانه ای باید در نظر داشته باشند که تعیین رنج قیمتی این وسیله به عوامل گوناگونی وابسته می باشد. برای مثال توجه داشته باشید که بدون شک سیستمهایی که مجهز به فناوری های روز دنیا می باشند نسبت به سیستمهای دستی از قیمت های بالاتری برخوردار هستند.

همچنین عامل دیگری که بر میزان قیمت بخاری گلخانه ای تاثیر گذار است میزان ظرفیت و حج حرارت تولیدی توسط دستگاه می باشد. برای مثال توجه داشته باشید که بخاری های گلخانه ای که دارای حجم حرارت تولیدی بیشتری هستن از قیمت های بالاتری نسبت به نمونه های سبک تر برخوردار می باشند.

قدرت موتور و کشور تولید کننده ی آن عامل دیگر در تعیین قیمت این وسیله می باشد. در نهایت کاربران گلخانه ها بر اساس نیاز خود در فضای گلخانه اقدام به تهیه این محصول می نمایند. وجود سیستم های گرمایشی در فصول سرد سال برای گلخانه ها الزامی و ضروری می باشد.

 

خرید هیتر گلخانه ای

اگر قصد خرید بخاری گلخانه ای یا همان کوره هوای گرم یا هیتر کابینتی گلخانه ای را دارید،  نیاز به بررسی کامل در مورد این محصول دارید. چون باید محصولی را خریداری کنید که نیازهای شما را تامین کند و دیگر دغدغه ای جهت گرمایش گلخانه خود در فصل سرما نداشته باشید. گرماسازه شرق بزرگترین تولید کننده کوره هوای گرم یا بخاری گلخانه ای در شرق کشور است.

برای خرید بخاری گلخانه ای و اطلاع از قیمت آن با کارشناسان فروش گرماسازه شرق با شماره های 38482273-051 و 22032002-021 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروش گرماسازه شرق مشاوره و راهنمایی های لازم را جهت خرید بخاری گلخانه ای در اختیاز شما قرار دهند.

 

نکات مهم برای خرید بخاری گلخانه

همانطور در بالا نکاتی را هنگام خرید هیتر گلخانه برای شما گفتیم، این نکات اعم از بدنه کوره، مصرف سوخت آن، استفاده از لوله های خروجی با کیفیت مرغوب و بالا، گارانتی و خدمات پس از فروش کوره هوای گرم، مشعل دستگاه، پوشش دو جداره با کیفیت بالا، برند معتبر، طراحی دقیق و مهندسی هیتر و ... میباشد. این نکات بسیار ضروری بوده و حتما در هنگام خرید به انها توجه لازم را داشته باشید.

بنابراین بدنه کوره جزء نکات در هنگام خرید است، چون بدنه کوره هوای گرم یکی از مهمترین موارد در خرید بخاری مناسب به شمار می رود. بنابراین بدنه هیتر گلخانه باید بسیار مقاوم در برابر رطوبت و انواع آب و هوا باشد که دچار زنگ زدگی نشود. جنس محفظه احتراق کوره هوای گرم گرماسازه شرق از نوع استیل نگیر 304 میباشد که مقاوم در برابر زنگ زدگی ، نور خورشید و با عمر طولانی است. 

 


سوالات متداول 

1. هیتر گلخانه ای برای چه محیط هایی مناسب است؟

بیشترین کاربرد این نوع هیتر جهت گرمایش گلخانه، مرغداری و سالن های پرورش قارچ میباشد.

 

2. سوخت مصرفی هیتر گلخانه ای چیست؟

سوخت هیتر به صورت گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز می باشد. هیتر گازوئیلی گلخانه نیز یکی از پراستفاده ترین سیستم های گرمایشی میباشد.

 

3. راندمان بخاری گلخانه چقدر میباشد؟

بخاری گلخانه ای با راندمان بالای 80% در تولید حرارت در فضای گلخانه ها عمل میکند.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

پیام بگذارید.