گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

گرمایش گلخانه با بخاری سقفی گرماتاب و مزایای آن

گرمایش گلخانه با بخاری سقفی گرماتاب و مزایای آن

امروزه استفاده از سیستم‌های گرمایشی مناسب در گلخانه‌ها به ‌منظور افزایش سودآوری، کاهش انرژی مصرفی و کاهش هزینه‌ها به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است. با توجه ‌به عدم تعادل گرمایی، آسیب‌های زیست‌محیطی و هدررفت انرژی استفاده از سیستم‌های سنتی گلخانه‌ای رو به کاهش است. گرمایش تابشی های گلخانه‌ای (یا بخاری سقفی گلخانه) یکی از مناسب‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های گرمایشی هستند. حال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا با گرمایش گلخانه با بخاری‌ سقفی و مزایای آن آشنا شوید. بهترین سیستم گرمایشی گلخانه، گرمایش گلخانه با بخاری سقفی گرماتاب می باشد.

 

بخاری سقفی گلخانه چیست؟

گرمایش تابشی گلخانه یا گرماتاب گلخانه، یک گرمایش تابشی از سقف (مناسب‌ترین فاصله از گیاهان) است که گرما را به روش تابشی (شعاعی) از جسم گرم به جسم سرد منتقل می‌کند. در گرماتاب، انرژی گرمایی که از سوخت منبع یا الکتریسیته تولید می‌شود به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می‌شود. سپس گرما از طریق این امواج به گیاه یا اجسام دیگر منتقل می‌گردد.

به ‌عبارت ‌دیگر در سیستم بخاری سقفی گلخانه، گرما از طریق هوا منتقل نمی‌شود و دمای هوا تاثیری بر دمای گیاهان ندارد. این روش گرمایشی همانند این است که گل و گیاهان در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفته‌اند، به همین علت مصرف انرژی در این نوع سیستم‌ها به حداقل می‌رسد. بنابراین تاثیر گرمایش تابشی بر گیاهان بسیار فراوان میباشد.

عملکرد بخاری سقفی گرماتاب

در سیستم گرماتاب، منبع انرژی (گاز طبیعی) توسط یک یا چند واحد مشعل درون لوله‌ای می‌سوزد. سپس انرژی حرارتی ایجاد شده به امواج الکترومغناطیسی (مادون ‌قرمز) تبدیل شده و توسط بازتابگرها (رفلکتورها)، انرژی گرمایی به گیاهان تابانده می‌شود. در اغلب گلخانه‌ها یک یا دو لوله به شکل U را به ‌موازات سقف گلخانه نصب می‌کنند.

در برخی سیستم‌های بخاری سقفی گرماتاب از لوله‌های باله‌ای استفاده می‌کنند که کارآمدتر هستند، زیرا این لوله‌ها می‌توانند سطح بزرگ‌تری را پوشش دهند.

توجه داشته باشید فاصله بین گرمایش تابشی یا گرماتاب با گیاهان بسیار ضروری است، زیرا در صورت جذب بیشتر و کمتر انرژی گرمایی گیاهان از بین خواهند رفت. معمولا در این سیستم‌ها، با افزایش ارتفاع لوله‌ها می‌توان اختلاف گرمای تابیده‌ شده به کف را بین منبع و انتهای لوله به حداقل رساند.

علاوه بر فاصله، زاویه تابش بخاری سقفی باید متناسب با نوع گیاهان و محیط انتخاب شود. معمولا در این سیستم گرمایشی گلخانه با بخاری سقفی، تابش گرما با زاویه 90 درجه مناسب‌تر است، زیرا بخاری تابشی می‌تواند تمام سطح گلخانه را پوشش دهد. گرمایش گلخانه با بخاری تابشی بسیار موثر می باشد.

 

گرمایش گلخانه با بخاری سقفی

 استفاده از مدرن‌ترین سیستم گرمایش تابشی گلخانه 

 

انواع بخاری سقفی در گلخانه‌ها 

دستگاه‌های بخاری سقفی در اندازه‌های مختلف و توان حرارتی متفاوت با توجه ‌به نیاز گلخانه‌ها ساخته می‌شوند. علاوه بر این سیستم‌های بخاری تابشی بر اساس منبع انرژی به سه دسته گازسوز، پروپان و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند. نحوه عملکرد این سه دستگاه مشابه هم است، با این تفاوت که در نوع بخاری سقفی گازسوز و پروپان، اشتعال در مشعل‌ها صورت می‌گیرد. در حالی ‌که در سیستم گرمایش تابشی برقی، انرژی الکتریسیته جریان یافته و بدون هیچ احتراقی به امواج مادون ‌قرمز تبدیل می‌شوند. به همین علت در این بخاری تابشی هیچ آلاینده و گاز سمی تولید نمی‌شود و اکسیژن موجود در هوا نیز نمی‌سوزد.

 

بیشتر بخوانید : بهترین نوع بخاری گلخانه

 

استفاده از این سیستم گرمایشی به دلیل مصرف برق بالا برای گلخانه‌های بزرگ مقرون‌به‌صرفه نبوده و توجیه اقتصادی خوبی ندارد. به همین علت بسیاری از گلخانه‌های صنعتی و بزرگ از سیستم بخاری سقفی گازسوز (گاز طبیعی) استفاده می‌کنند. سیستم گرمایش تابشی پروپان نیز که مجهز به کپسول گاز پروپان است، بیشتر در مکان‌هایی که با افت فشار گاز یا نبود انرژی برق روبه‌رو هستند، کاربرد دارد.

 

مزایای گرمایش گلخانه با بخاری سقفی گرماتاب

هیتر تابشی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تامین گرمای گلخانه‌ها محسوب می‌شوند، زیرا از مزایای بسیاری برخوردار هستند که به شرح زیر است:

  1. کاهش مصرف انرژی

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سیستم گرمایشی تابشی گلخانه (گرمایش گلخانه با بخاری سقفی)، کاهش قابل‌ توجه مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف انرژی نسبت به سایر سیستم‌های گرمایی است. از طرفی این سیستم‌ها ظرفیت یا راندمان بالایی دارند و می‌توان گفت تا 95 درصد از انرژی مصرفی را تبدیل به امواج الکترومغناطیسی می‌کنند.

 

بخاری سقفی گلخانه

استفاده از هیتر گلخانه‌ای برای کاهش اثرات زیست‌محیطی

  1. عدم تولید آلاینده‌های مضر

یکی دیگر از مزایای سیستم گرمایش گلخانه با بخاری سقفی، کاهش اثرات زیست‌محیطی و عدم تولید آلاینده‌های مضر است. این سیستم‌ها (به‌ ویژه در سیستم‌های بدون احتراق) عاری از هرگونه آلودگی و گازهای مضر هستند و گرمای پاک تولید می‌کنند. علاوه بر این سیستم‌های گرمایشی تابشی نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی، رطوبت محیط را حفظ کرده و هوا را خشک نمی‌کنند.

  1. راه‌اندازی و نگهداری آسان

سیستم بخاری سقفی گلخانه در مقایسه با سایر دستگاه‌های گرمایشی، نصب سریع‌تر و آسان‌تری دارد. اگر چه این سیستم‌ها بسیار پیشرفته‌اند، اما به ‌سادگی راه‌اندازی می‌شوند. همچنین به دلیل تجهیزات و قطعات بادوام دیرتر دچار خرابی و فرسودگی می‌شوند. اما به هنگام نیاز به تعویض یا تعمیر تجهیزات، بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از سایر سیستم‌ها انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید :  کوره هوای گرم گلخانه

 

  1. کاهش هزینه‌ها

جلوگیری از اتلاف انرژی، افزایش راندمان (تا 95 درصد) و استحکام قطعات سبب کاهش هزینه‌های مصرفی در سیستم‌های گرمایشی و تابشی می‌شود. علاوه بر این به دلیل انتقال یکنواخت گرما و عملکرد قابل‌ اطمینان این سیستم، آسیب به گل و گیاهان به حداقل رسیده، در نتیجه محصول بیشتری تولید و سودآوری مجموعه افزایش می‌یابد.

  1. حفظ ایمنی در محیط گلخانه

یکی دیگر از مزیت‌های بخاری سقفی در گلخانه‌ها، ایمنی بالای این سیستم گرمایشی است. برای مثال این دستگاه‌ها مجهز به سیستم خاموش شدن خودکار هستند که در صورت بروز مشکل و یا افزایش بیش از حد دما عمل می‌کنند. همچنین این سیستم گرمایش در برابر آتش‌سوزی از ایمنی بالایی برخوردار است. البته توجه داشته باشید که این دستگاه به هنگام سقوط از ارتفاع قابلیت آتش‌سوزی دارد، بنابراین به هنگام راه‌اندازی توجه لازم را کرده و به طور منظم تجهیزات را بررسی کنید.

 

نتیجه‌گیری

امروزه با توجه ‌به اتلاف انرژی و آسیب‌های زیست‌محیطی، استفاده از یک سیستم گرمایشی مناسب در گلخانه‌ها، اهمیت بسزایی دارد. یکی از بهترین و ایمن‌ترین سیستم‌های گرمایشی، بخاری سقفی در گلخانه‌ها یا همان سیستم گرمایشی و تابشی گلخانه است. این سیستم به دلیل کاهش قابل‌ توجه انرژی، افزایش بهره‌وری از انرژی مصرف، کاهش هزینه‌ها، راه‌اندازی و نگهداری آسان، کاهش آلاینده‌ها و ... به یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در گلخانه‌ها تبدیل شده است. شما می‌توانید با توجه ‌به مساحت گلخانه، نوع گیاه پرورشی و منبع انرژی مصرفی، بهترین سیستم گرمایشی و تابشی متناسب با گلخانه خود را انتخاب کنید.

 

برای خرید بخاری سقفی یا هیتر تابشی برای گلخانه خود با کارشناسان فروش گرماسازه شرق تماس حاصل فرمائید.(38482273-051 - 22032002-021).

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله محاسبه تعداد هیتر گلخانه
محاسبه تعداد هیتر گلخانه
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

پیام بگذارید.