گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

راحتترین روش ساخت گلخانه خانگی

راحتترین روش ساخت گلخانه خانگی

آیا با ساخت گلخانه خانگی آشنایی دارید؟ گلخانه خانگی، یک روش محبوب برای کشت گیاهان در داخل منزل است که به شما اجازه می‌دهد تا در هر فصلی از سال محصولات تازه و سالم برداشت کنید. اما برای داشتن یک گلخانه خانگی خوب، خرید تجهیزات مناسب و با کیفیت هم بسیار حائز اهمیت است. از جمله تجهیزاتی که باید خریداری کنید می‌توان به چراغ‌های روشنایی مناسب، سیستم‌های آبیاری و تهویه، محیط کنترل شده و ظروف کشت مناسب اشاره کرد. این تجهیزات باعث می‌شوند گیاهان به درستی رشد کنند و محصولات با کیفیتی تولید شوند. در این مقاله، سعی داریم شما را با روش ساخت گلخانه خانگی آشنا کرده و در مورد اهمیت تجهیزات خوب صحبت کنیم.

 

انواع گلخانه

برای اینکه بدانیم چطور و چگونه یک گلخانه مناسب در منزل داشته باشیم، باید با انواع این محیط آشنا شویم. اولین نمونه‌ای که می‌توانیم از آن استفاده کنیم گلخانه قله‌ای است. ساخت این نوع گلخانه به دلیل اضلاع راست و صاف به نسبت دیگر گلخانه‌ها، مقداری آسان‌تر است.

همان طور که از اسم آنها پیداست، این نوع گلخانه‌ها مانند یک قله رو به بالا و شکلی مثلثی دارند. این طراحی باعث ایجاد فضای بزرگ‌تری در داخل گلخانه می‌شود و امکان استفاده بهینه از فضا را هم فراهم می‌کند. در کنار این نمونه می‌توانید به موارد زیر هم نگاهی داشته باشید.

 

  • گلخانه گنبدی

گلخانه گنبدی به عنوان یکی از خاص‌ترین و شیک‌ترین مدل‌های گلخانه خانگی شناخته می‌شود. ساخت گلخانه گنبدی شکل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند محاسبات دقیق برای ساخت است. البته طراحی زیبایی هم دارد و باعث ایجاد یک فضای منحصر به فرد و جذاب در داخل گلخانه می‌شود.

ساخت گلخانه خانگی گنبدی

 

  • گلخانه گاتیک

گلخانه گاتیک هم به عنوان یک نوع خاص از گلخانه‌های خانگی معرفی می‌شود. این نوع گلخانه شباهت زیادی به گلخانه‌های قله‌ای دارد، با این تفاوت که قسمت بالایی آن دارای کمی قوس است و حالت منحنی پیدا می‌کند. این طراحی انعطاف پذیری بیشتری در استفاده از فضا و ایجاد جریان هوای بهتر را فراهم خواهد کرد.

ساخت گلخانه خانگی گاتیک

 

  • گلخانه یک‌طرفه

گلخانه‌های یک‌طرفه از یک طرف به دیوار تکیه می‌کنند و از طرف دیگر نیز حالت عادی خود را دارند. این نوع گلخانه‌ها می‌توانند به سبک‌های مختلفی ساخته شوند، از جمله گلخانه‌های سقف مسطح، قوسی یا گنبدی. طراحی و ساخت گلخانه خانگی در این نمونه بسته به نیاز و سلیقه کاربر قابل تغییر خواهد بود.

ساخت گلخانه خانگی  یکطرفه

برای ساخت گلخانه خانگی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

همان‌طور که در مقدمه متن هم اشاره کردیم، خرید تجهیزات برای راه اندازی گلخانه خانگی باید با دقت انجام شوند. ما به وسایل زیادی نیاز داریم تا بتوانیم یک محیط مناسب برای گیاهان خودمان آماده کنیم. لیست مهمترین این تجهیزات به شرح زیر هستند:

  • میزهای گلخانه
  • میزهای کشت سبزیجات در گلخانه خانگی
  • پایه‌های برق
  • سینی‌های نشا
  • کارت‌های جاذب حشرات
  • توری‌های سایبان
  • سیستم آبیاری
  • لوازم اندازه گیری
  • سیستم روشنایی
  • سیستم تهویه برای گلخانه
  • سیستم گرمایشی برای گلخانه

در نظر داشته باشید که دو گزینه آخر، از اهمیت فراوانی برخوردار هستند؛ زیرا حتی با خرید بهترین میزها و عالی‌ترین تجهیزات اندازه گیری هم عدم توجه به دما مناسب و تهویه خوب باعث می‌شود که گلخانه ما فضای مناسبی برای رشد گیاهان نباشد. در نتیجه چه کاری باید انجام دهیم؟ پیشنهاد ما خرید کولرهای آکسیال و بخاری تابشی گازی است.

 

آشنایی با کولرهای آکسیال و سانتریفیوژ

این نوع تجهیزات در فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌شوند و در نتیجه گزینه خوبی برای گلخانه‌ها هستند. این کولر نیازی به کانال کشی ندارد و پرتاب باد آن هم به صورت مستقیم است (بین 40 تا 50 متر). چون پروانه بر روی موتور به صورت کوبل شده قرار گرفته و با 900 دور در گردش کار می‌کند.

کولر آکسیال برای گلخانه - ساخت گلخانه خانگی

البته می‌توانید کولر سانتریفیوژ را هم در نظر بگیرید. زیرا این نوع تجهیزات دبی هوای بیشتری دارند و همچنین صدای نسبتا کمتری نسبت به کولرهای آکسیال تولید می‌کنند.

اما به طور کلی برای فضاهای اداری و صنعتی طراحی شده‌اند؛ چون به صورت کانال کشی نصب می‌شوند و در ساخت گلخانه خانگی کمی جاگیر هستند. البته در نظر داشته باشید که موتور این نوع کولر به صورت حلزونی ساخته شده و حجم هوادهی بیشتری هم به نسبت کولر آکسیال دارد.

خرید هر کدام از این تجهیزات بسته به نوع استفاده و البته فضایی که در اختیار دارید، متفاوت خواهد بود. مجموعه گرماسازه شرق خرید این تجهیزات را برای شما آسان کرده است. کافی است برای تهیه آنها با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

آشنایی با بخاری تابشی گازی برای گلخانه

هیتر تابشی یا گرماتاب هم از آن دست تجهیزاتی است که برای گرم کردن گلخانه‌ها استفاده می‌شود. این سیستم مدرن را می‌توانید در سه نوع اصلی گرماتاب لوله‌ای، هیتر تابشی، هیتر تابشی دکوراتیو، گرماتاب سرامیکی خریداری کنید. مزیت خرید گرماتاب در شبیه سازی گرمای طبیعی است. همچنین برخی از نکاتی که باید به آنها در گرماتاب گازی گلخانه توجه کنید عبارتند از:

  • استفاده از رنگ 600 درجه نسوز برای ساخت لوله‌ها
  • رفلکتور 14 خم
  • درب مشعل استیل
  • توان حرارتی 350 تا 450
  • دارای بالانسر تنظیم کننده فشار گاز (استاپلایزر)
  • ترموسات محیطی تنظیم کننده دمای محیط
  • مصرف برق 100 وات
  • قسمت آتش‌خوار لوله استیل
  • دارای ریموت و کنترل

همچنین اگر فضای زیادی برای راه اندازی گلخانه خانگی در اختیار دارید، می‌توانید خرید کوره هوای گرم را هم در نظر بگیرید. کوره هوای گرم و یا همان «هیتر کابینتی» یک نوع بخاری صنعتی است و به گونه‌ای طراحی شده است که میزان اتلاف انرژی را بسیار کم کند.

گرمایش تابشی گازی در گلخانه

این هیتر دارای کنترل برق با متعلقات لازم مانند ترموستات، دیگ کنترل فاز و غیره است. جنس بدنه هیتر گالوانیزه تمام خم کاری شده دوجداره و بدون جوشکاری است. رنگ آن هم الکترو استیل یا پودری در نظر گرفته می‌شود تا در زمان ساخت گلخانه خانگی در برابر رطوبت و حرارت مقاوم باشد. برای خرید این تجهیزات نیز می‌توانید با متخصصان گرماسازه شرق با شماره های 38482273-051 و 22032002-021 در ارتباط باشید.

 

مراحل ساخت گلخانه خانگی

حتما متوجه شده‌اید که اولین مرحله ساخت یک گلخانه در منزل، بودجه بندی است. در ابتدای امر باید تعیین کنیم که تا چه میزان بودجه را در نظر داریم و چه تجهیزاتی را می‌توانیم تهیه کنیم. پیش از این مرحله لازم است که مکان مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه را مشخص کنیم.

اگر قرار است گلخانه روی بام خانه باشد و یا در گوشه‌ای از حیاط راه اندازی شود، حتما تهیه مواد مورد نیاز برای پوشش آن مانند شیشه و پلاستیک هم مهم است.

پس از آماده سازی تمامی تجهیزات مورد نیاز، می‌توانید برای ساخت گلخانه کوچک خانگی خودتان از این روش استفاده کنید. فرایند ساخت گلخانه در خانه کار سختی نیست، تنها نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. اگر تنهایی قادر به انجام آن نیستید، می‌توانید از کمک شخص دیگری استفاده کنید تا با هم گلخانه را بسازید.

بهتر است برای شروع، از لوله‌های آب پلاستیکی برای ساخت چهارچوب اولیه استفاده کنید. ابتدا باید چهارچوب اولیه را بسازید تا پایه گلخانه کامل شود و بتوانید قسمت بالایی و پوشش را روی آن نصب کنید. ابعاد سازه را بر اساس نیاز خودتان و مدل گلخانه‌ای که در نظر دارید، انتخاب کنید.

بعد از ساخت پایه اولیه، باید قسمت بالایی را ساخته و به آن متصل کنید. این قسمت می‌تواند شامل درب یا پنجره‌هایی باشد که به راحتی قابل باز و بسته شدن هستند. در مرحله آخر، پس از سرهم کردن سازه و اضافه کردن پوشش، می‌توانید از این سازه به عنوان گلخانه استفاده کنید.

حالا مراحل ساخت گلخانه در منزل به اتمام رسیده و می‌توانید گیاهان خود را در داخل گلخانه کاشته و آنها را مراقبت کنید. این روش ساده و کارآمدی است که به شما امکان می‌دهد گلخانه خانگی خود را بسازید و با لذت بردن از باغبانی در داخل خانه، ُبعد دیگری به زندگی خودتان بدهید.

 

بیشتر بخوانید : مه پاش گلخانه پلاستیکی

 

مزیت‌های ساخت گلخانه در منزل

کاشت گیاهان غیر فصلی اولین مزیت داشتن یک گلخانه در منزل است. با ساخت گلخانه در گوشه این حیاط و یا روی بام، به راحتی می‌توانید گیاهانی را که در فصل‌های دیگر قابل کاشت نیستند، پرورش دهید. این کار به شما امکان می‌دهد تا به صورت پایدار و طولانی‌مدت از محصولاتی مانند صیفی‌جات، سبزیجات و گل‌ها استفاده کنید.

در نتیجه با داشتن گلخانه در منزل، نیازی به خرید محصولات از خارج از خانه ندارید و نیازی به حمل و نقل آنها نیست. این کار به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل و نقل خودتان را هم را کاهش دهید و از محصولات تازه و محلی لذت ببرید.

بسیاری از افراد این روش کاشت گیاه را به عنوان شغل دوم انتخاب می‌کنند از مزیت فروش محصولات خانگی هم بهره می‌برند. در نتیجه مهم است بدانید هدف شما از راه اندازی این گلخانه چیست تا بتوانید از مزیت‌های آن بهره ببرید.

 

نتیجه گیری

در این فرصت سعی کردیم شما را با نکاتی آشنا کنیم که زمان آماده سازی یک گلخانه در منزل به آنها نیاز دارید. همان‌طور که اشاره شد در ابتدا باید نوع گلخانه‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید و پس از آن برای بررسی تجهیزات مورد نیاز دست به کار شوید. در میان لیست ارائه شده، خرید تجهیزات گرمایشی و مناسب برای تهویه هوا در زمان ساخت گلخانه خانگی بسیار مهم هستند.

به همین دلیل سعی کرده‌ایم با استفاده از قطعات استاندارد با کیفیت اروپایی گزینه‌های مناسبی را در اختیارتان قرار دهیم. با بررسی تمامی نکات ذکر شده و توجه به خرید تجهیزات کارآمد، می‌توانید از مزیت‌های راه اندازی گلخانه در منزل بهره ببرید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم آبیاری گلخانه و انتخاب بهترین سیستم آبیاری
سیستم آبیاری گلخانه و انتخاب بهترین سیستم آبیاری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بگذارید.