گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

بخاری سقفی گرماتاب و کاربرد آن

بخاری سقفی گرماتاب و کاربرد آن

دستگاه گرماتاب یا بخاری سقفی گرماتاب با نام‌های دیگری همچون سیستم‌های گرمایش تابشی، هیتر تابشی و  ... در بازار شناخته می‌شود. این محصول یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی است که در مکان‌های مختلف تولیدی، صنعتی و همچنین مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیتر تابشی یکی از کم‌مصرف‌ترین سیستم‌های گرمایشی هستند. در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را با بخاری سقفی گرماتاب و کاربرد آن آشنا کنیم.

 

بخاری سقفی گرماتاب چیست و چگونه کار می‌کند؟

بخاری سقفی گرماتاب، یکی از بهترین محصولات برای ایجاد گرمای کافی در محیط‌های متنوع صنعتی، گلخانه‌ای و مسکونی است. با استفاده از این محصول می‌توانید مکان موردنظر را در کمتر از 10 دقیقه به دمای دلخواه برسانید. به‌ طور کلی سیستم‌های تابشی از روی گرمایش خورشید الگوبرداری شده‌اند؛ بنابراین محیط را به‌ صورت یکنواخت گرم می‌کنند.

برای درک بهتر طرز کار گرماتاب بهتر است در ابتدا با روش‌های انتقال حرارت آشنا شوید. به‌ طور کلی سه نوع روش انتقال حرارت وجود دارد که عبارتند از:

روش اول (انتقال حرارت به‌ روش همرفتی ): در این روش انتقال حرارت از طریق جریان هوا اتفاق می‌افتد. به این صورت که در ابتدا جریان هوای سرد توسط سیستم گرمایشی جذب می‌شود، سپس این هوای سرد، تبدیل به هوای گرم شده و نهایتاً هوای گرم به محیط انتقال می‌یابد.

روش دوم (روش تابش مستقیم حرارت بر روی اشیا ): در این روش گرما به طور مستقیم و بدون نیاز به جریان هوا، از سیستم گرم‌کننده به اشیا تابیده می‌شود.

روش سوم (انتقال حرارت به شیوه رسانش): در این روش انتقال حرارت رابطه مستقیم با انرژی جنبشی مولکولی دارد. به این صورت که مولکول‌ها و اتم‌های گرمتر، گرما را به مولکول‌ها و اتم‌های سردتر منتقل می‌کنند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که گرماتاب سقفی گازی، از چه روشی برای انتقال گرما به محیط استفاده می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که هیترهای تابشی از روش تابش مستقیم برای انتقال گرما استفاده می‌کنند. به‌ خاطر همین از این محصول می‌توان در فضاهای باز به عنوان هیتر فضای باز استفاده کرد. زیرا جریان پیوسته هوا، از گرم‌ شدن محیط جلوگیری نمی‌کند. 

شرایط پرداخت بخاری سقفی گرماتاب

انواع بخاری سقفی گرماتاب

بخاری‌های سقفی بر اساس نوع سوختی که مصرف می‌کنند به دو نوع بخاری سقفی برقی و بخاری سقفی گازی طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین این محصول از نظر فضای نصب نیز، به دو نوع گرماتاب دیواری و گرماتاب سقفی تقسیم می‌شود. 

 

گرماتاب دیواری

بخاری‌های گرماتاب دیواری را در نقطه مرتفعی از دیوارهای جانبی نصب می‌کنند. این مدل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا بازدهی کمتری نسبت به مدل سقفی دارد. اما در مکان‌های نیمه روباز و مکان‌هایی که سقف آن تحمل وزن بالایی را ندارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای افزایش دمای محیط باشد.

 

گرماتاب سقفی

تکنولوژی‌های بکار رفته شده در انواع مختلف بخاری‌های سقفی به‌ گونه‌ای است که می‌توان از آنها برای گرم نمودن سوله‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی، فضاهای باز رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها و ... استفاده نمود. البته نوع بخاری تابشی سقفی مورد نیاز برای هر مکانی متفاوت است، زیرا برخی از مکان‌ها به گرمایش و حرارت بیشتری نیاز دارند؛

بنابراین بهتر است قبل از تهیه گرماتاب به عواملی مانند ارتفاع مکان نصب بخاری، وسعت فضا، میزان دمای موردنیاز در محیط، میزان حرارت موردنیاز دقت نمایید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های انواع گرماتاب سقفی گازی خواهیم پرداخت.

کاربرد بخاری سقفی گرماتاب

 

بخاری سقفی سرامیکی

در ساخت هیتر سرامیکی از تکنولوژی اتمسفریک استفاده می‌شود. هیتر گازی اتمسفریک نیازی به فن ندارد و ترکیب گاز و هوا در فشار اتمسفریک صورت می‌گیرد. یکی از دلایل مهم راندمان و توان تشعشعی بالای بخاری سقفی سرامیکی، احتراق آن بر روی سطح سرامیک است.

دمای بالای سرامیک که در حدود 1000 درجه سانتی گراد است، باعث می‌گردد تا این گرماتاب یا بخاری سقفی گرماتاب برای صنایع و مراکز بزرگ مناسب باشد. 

 بخاری سقفی سرامیکی

بخاری سقفی دکوراتیو

برای اینکه بتوانید در فصول سرد سال از فضاهای باز  مانند کافه‌ها، تراس ویلاها، بالکن هتل‌ها و... استفاده کنید، می‌توانید اقدام به نصب هیتر دکوراتیو در آن مکان‌ها نمایید. این هیتر را می‌توانید در سالن‌هایی با ارتفاع سقف بیش از 4 متر نصب نمایید.

از بخاری سقفی دکوراتیو معمولاً در فضاهای مدرن استفاده می‌کنند؛ زیرا هیچ‌گونه فضایی را بر روی زمین اشغال نمی‌کند. همچنین به‌ منظور حفظ زیبایی محیط می‌توانید رنگ قاب دستگاه را متناسب با رنگ فضای نصب آن، انتخاب نمایید.

بخاری سقفی دکوراتیو

بخاری سقفی لوله‌ای

یکی از انواع پرکاربرد هیترهای تابشی، نوع لوله‌ای آن است. بخاری سقفی لوله‌ای یا گرمایش تابشی لوله ای به دو صورت یو شکل و خطی، با ظرفیت‌های حرارتی مختلف تولید می‌شود. این محصول را می‌توانید در فضاهای باز مانند سوله‌های صنعتی، رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، روف‌گاردن‌ها و... که ارتفاع سقف بلندی دارند نصب نمایید.

بخاری تابشی سقفی یکی از ایمن‌ترین تجهیزات گرمایشی است و برای فضاهای گسترده و باز، با ابعاد بزرگ بسیار مناسب است. زیرا این دستگاه علاوه بر ایمنی زیاد، فضای فیزیکی اشغال نمی‌کند و بسیار کم‌صدا است.

بخاری لوله‌ای را در ارتفاع نصب می‌کنند، به‌ طوریکه در یک طرف لوله مشعل و در طرف دیگر آن فن قرار می‌گیرد. سیستم گرمایش این محصول، از طریق انتقال حرارت تابشی با گسیل نمودن امواج مادون‌قرمز به سمت اشیا تأمین می‌گردد. تأمین گرما به شیوه تابشی منجر به‌ صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود.

 بخاری سقفی لوله ای - گرماتاب لوله ای

اجزای سازنده هیتر سقفی گرماتاب

بهتر است برای یک خرید هوشمندانه، قطعات مهم و اساسی بخاری سقفی گرماتاب را بشناسید تا در هنگام خرید به استاندارد بودن آنها دقت نمایید. زیرا در صورت استاندارد نبودن قطعات گرماتاب، ممکن است با مشکلاتی همچون افزایش استهلاک دستگاه، افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی دستگاه و ... روبرو شوید. 

  • مشعل: یکی از مهم‌ترین قطعات یک بخاری، مشعل آن است. زیرا حرارت در مشعل تولید می‌شود و به‌ وسیله رفلکتور منعکس می‌گردد.
  • لوله تابشی: انتقال حرارت ایجاد شده توسط مشعل، به‌ وسیله لوله تابشی انجام می‌شود؛ بنابراین کیفیت بالای این لوله باعث بازدهی و عملکرد مناسب بخاری سقفی می‌گردد.
  • فن مکنده: برای اینکه مواد احتراق درون لوله‌های بخاری سقفی، به حرکت در بیاید احتیاج به فن مکنده دارد تا با ایجاد مکش لازم باعث حرکت مواد احتراق گردد؛ بنابراین در هنگام انتخاب بخاری به قدرت مکش فن آن، دقت نمایید.
  • شعله پخش‌کن: این قطعه در مقابل حرارت مقاوم است و با پخش‌کردن حرارت، مانع هدر رفتن گرما می‌شود.
  • رفلکتور: وظیفه انعکاس حرارت بر عهده این قطعه است.

 اجزای بخاری سقفی گرماتاب

مزایای بخاری سقفی گرماتاب

بخاری تابشی گرماتاب، هیچ‌گونه فضایی را اشغال نمی‌کند؛ زیرا این محصول در ارتفاع نصب می‌شود. همچنین گرمای یکنواختی در محیط ایجاد می‌کند. در ادامه می‌خواهیم مزایای استفاده از این نوع بخاری را در چهار سطح مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

  1. بعد فنی: همان‌طور که قبلاً گفتیم انتقال گرما در بخاری‌های گرماتاب، به‌ صورت تابشی است و هیچ‌گونه وابستگی به جریان هوا ندارد. همچنین طراحی بخاری سقفی به‌ گونه‌ای است که توزیع یکنواخت گرما در آن باعث کاهش اتلاف منابع انرژی می‌شود.
  2. جنبه اقتصادی: استفاده از هیترهای سقفی منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. همچنین با بهره‌مندی از این تکنولوژی، می‌توانید از دست هزینه‌های گزاف راه‌اندازی موتورخانه‌ها خلاص شوید. در ضمن هزینه تعمیر و نگهداری گرماتاب نیز پایین است در نتیجه استفاده از بخاری سقفی گرماتاب و کاربرد آن برای بنگاه‌های تولیدی، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  3. از منظر مدیریتی: در روش‌های سنتی و قدیمی، تمرکز دما در نقاط محدودی از فضای سالن صورت می‌گرفت و این باعث تمرکز کارکنان در همان بخش‌ها می‌شد، در نتیجه بازدهی کار کاهش پیدا می‌کرد. اما در حال حاضر با استفاده از توزیع مناسب حرارت در تمام فضای کاری توسط بخاری‌های سقفی، این مشکل حل شده است.
  4. ایمنی و محیط زیست: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بخاری‌های سقفی کاهش آلودگی‌های محیطی آنها است. همچنین به‌خاطر نصب این بخاری‌ها در ارتفاع، احتمال برخورد کارکنان با بخاری از بین رفته و در نتیجه آسیبی به پرسنل وارد نمی‌شود و امنیت آنها تأمین می‌گردد.

انواع بخاری سقفی گرماتاب 

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم هیترهای تابشی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند و از این راه هزینه‌های بنگاه‌های صنعتی و تولیدی را کاهش می‌دهند در ادامه می‌خواهیم شما را با برخی از بهترین مدل‌های بخاری سقفی آشنا کنیم.

هیتر تابشی چتری: هیتر چتری یا قارچی، گرما را به طور مستقیم به اشیا منتقل می‌کند. این محصول قابلیت ایجاد گرما در محیط‌های باز مانند تراس، باغ، پشت‌بام و ... را دارد. از ویژگی‌های این هیتر می‌توان به نصب آسان، وزن سبک، عدم نیاز به سیستم لوله‌کشی و تولید گرما بدون ایجاد پرتوهای مضر اشاره نمود.

هیتر تابشی چتری

هیتر تابشی لوله‌ای مدل PRS-U : این نوع بخاری سقفی از نوع لوله‌ای است و در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شود و توان حرارتی آن رابطه مستقیم با نوع، طول و سایز دستگاه گرمایشی دارد، در نتیجه می‌توانید آن را برای مساحت‌های گسترده مورد استفاده قرار دهید.

از مزیت‌های این مدل از بخاری سقفی گرماتاب می‌توان به گرمایش سریع سالن، کاهش 40 درصدی مصرف انرژی، عدم نیاز به سرویس و نگهداری و... اشاره نمود.

هیتر تابشی لوله‌ای مدل PRS-L : به این مدل از بخاری سقفی که با گاز شهری کار می‌کند، دستگاه تک لاین نیز می‌گویند. این محصول مانند تمام بخاری‌های گرماتاب به کمک انرژی تابش و به روش گرم کردن خورشیدی محیط را گرم می‌کند، همچنین با استفاده از قانون همرفت گرما را از یک جسم گرم به جسم سرد منتقل می‌نماید؛

بنابراین با استفاده از دو سیستم برای تولید و انتشار گرما، محیط را به‌صورت کاملاً یکنواخت گرم می‌کند. در نتیجه هیتر تابشی لوله‌ای مدل PRS-L، بهترین گزینه برای گلخانه‌ها و سالن‌های مرغداری است.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بگذارید.