گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

آشنایی با قطعات گرماتاب

آشنایی با قطعات گرماتاب

آیا با قطعات گرماتاب آشنایی دارید؟ سیستم‌های گرمایشی تابشی، نسل جدیدی از هیترها هستند که به آنها گرماتاب می‌گویند. این بخاری‌های مدرن و پیشرفته اغلب در سقف واحدهای صنعتی، تولیدی، مسکونی و... نصب می‌شوند. انتقال گرما به محیط در این دستگاه‌ها، به‌ وسیله امواج تابش گرمایی که توسط لوله‌های گرماتاب تولید می‌شود، انجام می‌گیرد. برای اینکه بهتر درک کنید این دستگاه چگونه کار می‌کند، حتماً مقاله آشنایی با قطعات گرماتاب بخوانید.

 

معرفی قطعات گرماتاب

گرماتاب یکی از محصولات گرمایشی نوین است که دارای ایمنی بالایی بوده و بدون اشغال فضای فیزیکی، در مکان‌های مختلفی قابل‌ استفاده است. این وسیله الکترونیکی دارای انواع مختلفی است و هر یک از مدل‌های این محصول، از قطعات متنوعی تشکیل شده‌اند. که هریک از قطعات بر قیمت گرماتاب تاثیرگذار است. با شناخت قطعات هیترهای تابشی می‌توانید نحوه عملکرد این محصول را بشناسید و استفاده بهتر از آن داشته باشید، یا در صورت خرابی بتوانید تا حدودی آن را تعمیر نمایید. قطعات گرماتاب شامل موارد ذیل میباشد:

  • لوله خروجی
  • کویل‌ها
  • کوپلینگ مونتاژ برای لوله‌ها
  •  مشعل
  • شیر برقی مشعل
  • بست کرپی
  • دمپر
  • فن و هواکش مکنده
  • رفلکتور گرماتاب
  • ایر سوئیچ
  • رله مشعل
  • بست اتصال گرماتاب به سقف
  • جعبه کنترل

 

لوله خروجی گرماتاب

لوله خروجی یا لوله آتش، یکی از مهمترین قطعات در بخاری‌ تابشی محسوب می‌شود. این لوله گرما و حرارتی را که توسط گرمادهنده تولید می‌شود به سایر نقاط سیستم انتقال می‌دهد. جنس لوله خروجی  معمولاً از فولاد و یا مس ساخته می‌شود و به‌ وسیله اتصالات مختلفی همچون جوش، پیچ و یا قلاب به هم متصل می‌شوند. بسته به میزان حرارتی که لازم دارید این لوله می‌تواند بین یک یا دو عدد، در هیتر تابشی نصب شود.  

  • لوله تکی: لوله تکی یا لوله خطی، قابلیت این را دارد که در صورت نیاز بتوانید طول آن را به‌ وسیله لوله رابط افزایش دهید.
  • لوله دو‌تایی یا یو (U) شکل: در صورتی که نیاز به دو عدد لوله داشته باشید، لوله‌ها به شکل U نصب می‌گردند.

 

کویل‌ها

کویل‌ها که برای انتقال حرارت مایع گرم به هوا در گرماتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در بخش سیستم تهویه هوا نصب می‌شوند. این قطعات با انتقال حرارت از مایع گرم به هوا باعث گرم‌ کردن محیط می‌شوند.

 

کوپلینگ مونتاژ برای لوله‌ها

گرماتاب از لوله‌های مختلفی مانند لوله آتش، لوله میانی، لوله انتهایی و لوله رابط ساخته شده است. همه این لوله‌ها باید با یک ابزار مناسب به یکدیگر متصل شوند. کوپلینگ ابزاری است که برای مونتاژ کردن لوله‌ها از آن استفاده می‌کنند. 

 قطعات گرماتاب

کنترل‌ کننده و مشعل

مهمترین قطعه گرماتاب که اهمیت زیادی در بخاری تابشی دارد، مشعل است. مشعل فرایند گرم‌ کردن محیط را برعهده دارد، زیرا لوله آتش (لوله خروجی) گرماتاب بر روی کنترل‌کننده و مشعل نصب می‌شود.

مشعل گرماتاب از قطعات دیگری نیز تشکیل شده است، بنابراین در صورت خرابی آن، می‌توانید تنها قطعه مشکل‌دار را تعویض و یا تعمیر نمایید. یکی از نکات مهمی که در هنگام استفاده از هیتر تابشی باید به آن توجه نمایید، رنگ شعله مشعل است. در صورتی‌ که رنگ شعله آبی باشد، یعنی احتراق به‌ درستی در دستگاه انجام می‌شود.

ولی اگر شعله به رنگ دیگری بسوزد، یعنی احتراق به‌ صورت ناقص رخ‌ داده است و مشکلی در هیتر وجود دارد و باید آن را بررسی نمایید. برای تنظیم این قطعه از گرماتاب مقاله تنظیم مشعل هیتر تابشی را بخوانید.

 

شیر برقی مشعل گرماتاب

شیر برقی وظیفه کنترل ورود گاز را برعهده دارد. این قطعه در مشعل گرماتاب صنعتی گازی، فشار و حجم گاز ورودی به دستگاه را کنترل می‌کند. کیفیت این قطعه تأثیر به سزایی در عملکرد هیتر لوله‌ای دارد. سعی کنید همواره شیر برقی مشعل را چک کنید تا مشکلات ناگواری مانند انفجار و آتش‌سوزی رخ ندهد.

 

بست کرپی هیتر تابشی

لوله‌های گرماتاب علاوه بر اینکه به‌ وسیله کوپلینگ به یکدیگر متصل می‌شوند، توسط بست کرپی نیز محکم نگه داشته می‌شوند. مطمئناً استفاده از این بست ایمنی دستگاه را 100 درصد تضمین می‌کند؛ زیرا لوله‌ها با وجود بست کرپی، به‌ هیچ‌ عنوان از هم جدا نمی‌شوند. بست کرپی بهترین وسیله برای محکم کردن فاصله بین لوله‌ها است. در هنگام خرید دقت کنید که دستگاه گرماتاب حتما این بست را داشته باشد.

 

فن و هواکش مکنده

فن و هواکش مکنده، وظیفه خروج محصولات احتراق را از دستگاه تابشی برعهده دارند. همچنین این قطعات باعث خروج دود به طور کامل از هیتر تابشی می‌شوند و در نتیجه اکسیژن مورد نیاز احتراق به قسمت مشعل وارد شده و عمل احتراق به‌ درستی انجام می‌گیرد. فن و هواکش دمنده معمولاً در قسمت لوله انتهایی که به لوله فن معروف است نصب می‌گردد. ضمناً بهتر است بدانید که از فن‌ها برای ایجاد جریان هوا و تسریع فرایند انتقال حرارت استفاده می‌شود.

 

دمپر

برای آشنایی با قطعات گرماتاب و طرز کار گرماتاب، بهتر است با کارایی دمپر نیز آشنا شوید. دمپر برای خنک کردن قطعات داخلی دستگاه گرماتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه جایگزینی برای فن در هیترهای تابشی است.

 

رفلکتور گرماتاب

اغلب هیترهای تابشی در سقف و یا در ارتفاعی از دیوار نصب می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید هوای گرم بر اساس قانون همرفت به سمت بالا می‌رود. وظیفه رفلکتور این است که گرمای تولید شده در دستگاه گرماتاب را به سمت پایین منتقل نماید تا بتواند محیط را به‌ صورت یکنواخت گرم کند.

همه رفلکتورهای دارای درپوشی هستند که در دو قسمت انتهایی آنها قرار می‌گیرند. محل نصب این قطعه در هیتر تابشی درون بدنه است؛ اما در برخی از مدل‌ها، آن را در قسمت خارجی هیتر نیز نصب می‌نمایند. معمولاً رفلکتورها را از آلومینیوم، فولاد و یا استیل می‌سازند.

 

ایر سوئیچ

ایر سوئیچ یا پرشر سوئیچ میزان اختلاف فشار داخل لوله‌های تابشی با محیط بیرون از مشعل را امکان‌پذیر می‌سازد. این قطعه بسیار مهم است و ایمنی دستگاه را تأمین می‌کند. زیرا ایر سوئیچ در صورت وجود هر روزنه و یا سوراخ بر روی سطح لوله‌های گرماتاب، دستور ورود گاز به دستگاه و روشن‌شدن آن را نمی‌دهد.

بنابراین در صورت خرابی یا عملکرد نادرست این قطعه ممکن است با مشکلاتی مانند آتش‌سوزی مواجه شوید. در ادامه مقاله آشنایی با قطعات گرماتاب به بررسی برد الکترونیکی این محصول می‌پردازیم.

 ابر سوئیچ - قطعات گرماتاب

برد الکترونیکی یا رله مشعل

رله یا برد الکترونیکی مشعل گرماتاب، وظیفه کنترل مشعل گرماتاب و روشن و خاموش‌ شدن آن را به عهده دارد. رله دارای سنسورهای الکترونیکی است و در صورت هرگونه اختلال در عملکرد مشعل، دستگاه وضعیت خرابی را اعلام می‌کند. هرگونه ایراد در این قطعه می‌تواند خطرات زیادی را در برداشته باشد و باعث خسارات جدی به محیط شود.

از دیگر کاربردهای برد الکتریکی می‌توان به مواردی مانند افزایش ایمنی در دستگاه و افزایش عملکرد بهینه مشعل گرماتاب اشاره نمود. همچنین این قطعه باعث می‌شود که مشعل گرماتاب بهتر کار کند و گرمای مناسبی را تولید نماید. رله دارای بخش‌های مختلفی مانند تیغه، فنر، اتصالات الکتریکی و آهنربای الکترونیکی است. انواع رله عبارتند از:

  • رله کنترل مشعل از نوع گازی: وظیفه این نوع رله این است که موقع نشت گاز یا افزایش بیش از اندازه شعله گرماتاب، مشعل گازی را کنترل نماید و خیلی سریع گاز را قطع کند، تا از بروز حوادث انفجار و احتراق جلوگیری شود.
  • رله مشعل از نوع گازوئیلی: این رله نیز مانند رله گازی، عملکرد مشعل را کنترل می‌نماید.
  • رله مشعل از نوع دوگانه‌سوز: این رله ترکیبی از دو نوع قبل است؛ یعنی هم با گاز و هم با گازوئیل کار می‌کند. در نتیجه برد الکترونیکی گرماتاب‌هایی که دوگانه‌سوز هستند باید به دو مشعل گازی و گازوئیلی، فرمان خاموشی و روشنی بدهد. این رله در برابر حرارت مقاوم است و به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌شکند.

 

بست اتصال گرماتاب به سقف

برای اتصال دستگاه گرماتاب به سقف و یا دیوار، از بست اتصال استفاده می‌کنند. این بست باعث می‌شود که گرماتاب خیلی محکم به سقف متصل شود. باتوجه ‌به اهمیت این قطعه بهتر است قبل از نصب از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. 

 

آشنایی با سایر قطعات گرماتاب

گرمایش تابشی علاوه بر قطعاتی که در بالا به آن اشاره نمودیم دارای اجزای مهم دیگری نیز هستند. این قطعات نیز به نوبه خود در عملکرد بهینه دستگاه گرماتاب تأثیرگذار بوده و باعث عملکرد بهتر دستگاه می‌شوند. از جمله این قطعات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • درپوش رفلکتور
  • واشر محدودکننده دود
  • فلنج فن
  • چنگک آویز زنجیر
  • کلاهک درپوش پرنده

مزایای گرماتاب

 

مزایای استفاده از گرماتاب

در حال حاضر به‌ خاطر ویژگی‌های خاصی گه گرماتاب‌ها دارند، اکثر مراکز تولیدی و صنعتی به‌ جای خرید بخاری معمولی، هیتر تابشی تهیه می‌کنند. اما چرا این دستگاه گرمایشی چنین محبوبیتی پیدا کرده است؟ در ادامه مقاله بهتر است با برخی از مزایای گرماتاب آشنا شوید.

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: استفاده از گرماتاب‌ها باعث می‌شود که 70 درصد در مصرف گاز و 90 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی شود.
  • پایین آمدن هزینه‌های مراکز تولیدی: صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر به کاهش هزینه قبوض مربوط به برق و گاز می‌شود.
  • عملکرد مناسب برای گرم‌ کردن محیط به‌ صورت یکنواخت: گرمای تولید شده در گرماتاب به طور یکنواخت در تمام محیط پخش می‌شود؛ زیرا این دستگاه به‌صورت افقی و یا زاویه‌دار نصب می‌گردد، در نتیجه گرمای گرماتاب به‌صورت مستقیم به کف سالن می‌رسد و در همه بخش‌های محیط پخش می‌شود.
  • تنظیم هوشمند درجه حرارت: با استفاده از دستگاه گرماتاب امکان این را پیدا می‌کنید که باتوجه ‌به شرایط جوی و وضعیت خودتان، درجه حرارت محیط را تنظیم کنید. این مورد در مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است. آشنایی با قطعات گرماتاب باعث می شود از عملکرد این دستگاه مطلع شوید.
  • اشغال‌ نکردن محیط: اغلب هیترهای تابشی در سقف محیط موردنظر نصب می‌شوند و به همین خاطر فضایی را روی زمین اشغال نمی‌کنند.
  • قابل‌ استفاده در مکان‌های باز: هیترهای تابشی به سبب داشتن قطعاتی مانند رله مشعل از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند، در نتیجه در مکان‌هایی مانند رستوران‌های روباز می‌توانید با استفاده از گرماتاب‌های دکوراتیو، هم محیط را گرم نگه دارید و هم از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید.

 

نتیجه‌ گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با قطعات مهم و اصلی دستگاه گرماتاب آشنا کنیم و اهمیت هر یک از این قطعات را در نحوه عملکرد مناسب دستگاه  بیان کنیم. فراموش نکنید کیفیت هر یک از اجزای هیتر تابشی باعث تولید گرمای مناسب و افزایش عمر دستگاه می‌شود. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید گرماتاب هوشمندانه عمل نمایید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.