گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

تنظیم مشعل هیتر تابشی

تنظیم مشعل هیتر تابشی

تنظیم مشعل هیتر تابشی به چه صورت است؟ همان‌طور که اطلاع دارید کنترل دمای مطلوب و به ‌خصوص گرما رسانی اصولی و درست نیازمند صرف وقت و حوصله بسیار زیادی است. این موضوع حتی زمانی که شما تصمیم می‌گیرید از هیترهای تابشی برای کسب‌ و کار خود بهره ببرید پررنگ‌تر هم می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا به شما همراهان گرامی روش درست تنظیم مشعل گرماتاب و نکات مربوط به نگهداری از آن را توضیح دهیم. با رعایت یک سری نکات ریز و ساده شما می‌توانید بالاترین بهره‌وری را از این بخاری تابشی داشته باشید.

 

چرا تنظیم مشعل هیتر تابشی اهمیت دارد؟

هیترهای تابشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گرمایش گلخانه‌، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و خلاصه هر نوع مکانی هستند که باید دمای محیط به‌ صورت نرم و یکنواخت به حد متعادلی برسد. پس می‌توان انتظار داشت که تنظیم دقیق مشعل گرماتاب علاوه بر آنکه می‌تواند در به بار رسیدن محصول یا تجربه محیطی خوب برای افراد حاضر در مکان مؤثر باشد، در صرف انرژی نیز تأثیر دارد.

در حقیقت با تنظیم مشعل هیتر تابشی شما به نتایج مطلوبی که از محیط انتظار دارید می‌رسید و در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی کرده‌اید.

از طرف دیگر، تنظیم شعله در احتراق بهینه هم می‌تواند تأثیر داشته باشد. شیرهای برقی محل وارد شدن سوخت گاز به محفظه آتش در هیتر گرمایشی هستند که می‌توانند مقداری از آیتم‌های ناخالص را به خود جذب کرده و مانع ورودشان بشوند. در مرحله بعد شما می‌توانید با تنظیم‌ کردن مشعل، میزان اکسیژن بیشتری به گاز برسانید تا با مقدار گاز کمتر، شعله بیشتری حاصل شود.

 

مشعل گرماتاب چطور کار می‌کند؟

آشنایی با طرز کار گرماتاب و به‌ خصوص مشعل هیتر تابشی برای همه مصرف‌ کنندگان و استفاده‌ کنندگان از این محصول می‌تواند بسیار سودمند باشد. همان گونه که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، یک شیر برقی وجود دارد که میزان ورود گاز شهری به سیستم گرم‌کننده را کنترل می‌کند.

تنظیم‌ کردن مشعل هیتر تابشی

در مرحله بعد ترکیبی از گاز و هوا حاصل می‌شود که برای شروع به سوختن به یک جرقه نیاز دارد. این جرقه را الکترود موجود در محفظه تأمین می‌کند. با آغاز فرایند سوختن، سیال موجود در سیستم و لوله‌ها به‌ مرور گرم می‌شوند.

وقتی لوله‌ها به‌ اندازه کافی انرژی گرمایی دریافت کردند، می‌توانند آن را به شیوه تابش به محیط اطراف پراکنده کنند. نکته بعدی در مورد کار گرماتاب این است که چنین محصولاتی به فضای آزاد زیادی نیاز دارند.

در حقیقت فرایند سوختن به مقدار مشخصی ماده سوختنی یا همان گاز و چند برابر آن مقدار هوا و اکسیژن احتیاج دارد. پس وجود حجم زیادی از هوا به شکل آزاد در این وضعیت برای تنظیم مشعل گرمایش تابشی و بهبود احتراق الزامی است. با در نظر گرفتن این مسئله، نقش تهویه مناسب هم بسیار پررنگ می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : نگهداری گرمایش تابشی

 

روش نصب‌ سیستم هیتر تابشی (گرماتاب)

بخش بعدی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم به نصب و راه‌ اندازی گرمایش تابشی مربوط می‌شود. بهتر است نصب ‌کردن هیترهای تابشی را به تکنسین‌های حرفه‌ای بسپارید و خودتان شخصاً این کار را انجام ندهید. برای آنکه هیتر در ارتفاع ایده‌آل قرار بگیرد حتماً باید از بالابر استاندارد و دارای نشان ایمنی استفاده شود.

منبع سوخت هیتر نیز باید در جای امنی قرار داده شود تا علاوه بر آنکه تنظیم مشعل گرماتاب را تسهیل کند، از بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی نیز جلوگیری به عمل آید.

نکته مهم دیگر این که حتماً از خوب پوشیده شدن لوله‌ها در زمان سرما و عدم وجود نشتی در اتصالات اطمینان حاصل کنید. این مورد باید طبق مصوبات و استانداردهای شرکت ملی گاز انجام بگیرد. به جز این موارد باید حتماً دفترچه همراه با هیتر را مطالعه کنید یا اطلاعات لازم در مورد نحوه استفاده را از تکنسین سؤال بپرسید.

تنظیم مشعل گرماتاب

شما باید بدانید که در چه بازه زمانی نیاز به بررسی مجدد و سرویس شدن قطعات گرماتاب دارد. همچنین میزان حداکثر و حداقل گاز ورودی به دستگاه نیز از دیگر موارد اساسی در این زمینه به شما می‌آیند.

 

نکات مهم تنظیم مشعل هیتر تابشی

حال که شما با روش نصب دستگاه و نحوه کار آن آشنا شدید بهتر است به سراغ بررسی موضوع اصلی مقاله یعنی تنظیم مشعل هیتر تابشی برویم. باید بدانید که اندازه شعله نباید از مقداری که تکنسین توصیه کرده یا در دفترچه راهنما ذکر شده بیشتر بشود.

بر روی هیتر تابشی یک پیج تعبیه شده که معمولاً از جنس برنج است و گاهی آن را با پلاستیک‌های مقاوم در برابر حرارت می‌پوشانند. شما می‌توانید با چرخاندن این پیچ در جهت ساعت‌گرد حجم شعله را بیشتر کنید و در صورتیکه دما زیاد باشد با چرخش پادساعت‌گرد آن را کم کنید.

مسئله بسیار اساسی دیگری که باید در مورد تنظیم مشعل گرماتاب بدانید این بوده که حتماً رنگ آن را مورد بررسی قرار دهید. رنگ شعله اطلاعات بسیار زیادی در مورد وضعیت دستگاه به شما می‌دهد. برای نمونه اگر رنگ مشعل تماماً قرمز یا نارنجی باشد نشان‌دهنده سوختن ناقص است و در طی آن گازهای سمی تولید می‌شود.

این مسئله می‌تواند علت‌های مختلفی از جمله عدم تهویه مناسب و نرسیدن اکسیژن کافی و یا وجود ناخالصی بسیار زیاد در گاز باشد. در این وضعیت شما سوخت زیادی مصرف می‌کنید؛ اما گرمای کافی حاصل نمی‌شود.

در صورتیکه به وضعیت شعله قرمز یا نارنجی به‌ موقع رسیدگی نکنید ممکن است سیستم هیتر آسیب جدی ببیند؛ اما برطرف‌ کردن آن را به فردی متخصص واگذار کنید. نکته بعدی در رابطه‌ با تنظیم مشعل به رنگ آبی مربوط می‌شود. رنگ آبی نشان‌دهنده سوختن کامل گاز بوده و حداکثر دمای ممکن را نیز تولید می‌کند. در صورتیکه مشعل شما آبی‌ رنگ است می‌توانید بابت عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

 

بیشتر بخوانید : تعمیرات گرمایش تابشی

 

موارد احتیاط در تنظیم مشعل گرماتاب

مشعل گرماتاب یکی از مهمترین بخش‌های این سیستم گرم‌کننده است و اگر با ایرادی هر چند کوچک مواجه شود ممکن است زیان‌های بسیار زیادی را به بار بیاورد. برای نمونه اگر شعله به‌ درستی تنظیم نشده باشد و گازی در محفظه محبوس شده باشد امکان انفجار وجود دارد.

برای جلوگیری از رخ‌ دادن چنین حادثه‌ای حتماً توجه داشته باشید که مانعی سر راه پیچ ورود گاز وجود نداشته باشد یا اینکه قفل نشده باشد. نکته بعدی به عمر مفید دستگاه و کنترل استهلاک آن مربوط می‌شود.

مشعل هیتر تابشی

اگر فرایند تنظیم مشعل گرمایش تابشی به شکلی اصولی انجام شود می‌توانید انتظار داشته باشید که دستگاه تا سال‌ها برایتان کار کند. ولی تنظیم نبودن مشعل می‌تواند بار اضافه به سامانه تحمیل کرده و سبب مستهلک شده آن شود. نکته بعدی به لوله ورودی گاز مربوط می‌شود و طبق آن توجه داشته باشید که حتماً این لوله تا حدود نیم متری مشعل کشیده شده باشد.

اگر بخواهید ضریب ایمنی دستگاه را حتی بالاتر هم ببرید می‌توانید از تکنسین بخواهید که برایتان یک شیر قطع کن هم قرار بدهد.

شیر قطع کنی که برای شما به کار برده می‌شود تا کار تنظیم مشعل بخاری تابشی با امنیت بیشتر صورت پذیرد باید در فاصله 100 سانتی‌متری از مشعل باشد. شیر قطع کن دیگری که قرار است به کار برده شود نیز می‌تواند در فاصله 60 الی 70 سانتی‌متری از سطح زمین متصل شود.

البته این نکات صرفاً برای آشنایی و آگاهی شما با فرایند تنظیم‌ کردن مشعل در هیترهای تابشی گفته شده و تکنسین‌های نصب‌کننده این سیستم به‌ تمامی اصول ایمنی واقف هستند.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله برای شما یکی از جدیدترین و بهترین وسایل گرمایشی برای محیط‌هایی مانند گلخانه، رستوران و کافی‌شاپ به نام هیتر تابشی را معرفی کردیم و طرز کار آن شرح دادیم. همچنین بیان کردیم که چه نکاتی باید در زمان نصب در نظر گرفته بشود. در نهایت نیز به موضوع اصلی مقاله که همان روش تنظیم‌ مشعل بخاری تابشی است اشاره کردیم. این مشعل با پیچ برنجی تنظیم می‌شود و برای استفاده از آن باید نکات ایمنی بسیار زیادی را رعایت کرد که در متن به تعدادی از آنها اشاره کردیم.

 


 

سوالات متداول  

1. چرا تنظیم مشعل هیتر تابشی اهمیت دارد؟

با تنظیم مشعل هیتر تابشی شما به نتایج مطلوبی که از محیط انتظار دارید می‌رسید و در مصرف انرژی و سوخت هم صرفه‌جویی کرده‌اید. از طرف دیگر، تنظیم شعله در احتراق بهینه هم می‌تواند تأثیر داشته باشد. یعنی میزان اکسیژن بیشتری به گاز برسانید تا با مقدار گاز کمتر، شعله بیشتری حاصل شود.

 

2. اگر تنظیم مشعل گرماتاب به درستی انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟ 

اگر فرایند تنظیم مشعل گرمایش تابشی به شکلی اصولی انجام شود می‌توانید انتظار داشته باشید که دستگاه تا سال‌ها برایتان کار کند. ولی تنظیم نبودن مشعل می‌تواند بار اضافه به سامانه تحمیل کرده و سبب مستهلک شده آن شود. 

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

پیام بگذارید.