گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

نکات مهم برای نگهداری گرمایش تابشی

نکات مهم برای نگهداری گرمایش تابشی

همه ما با این امر آشنا هستیم که بهره‌گیری و نگهداری صحیح از دستگاه‌های مختلف منجر به افزایش طول عمر مفید آنها خواهد شد. این امر در زمینه نگهداری گرماتاب نیز کاملاً صدق می‌کنید. با رعایت کلیه نکات مهم برای نگهداری گرمایش تابشی، میتوانید خیال کاملاً راحتی از بابت کارکرد درست آنها برای سالهای متمادی داشته باشید.

سیستم‌های گرمایش تابشی خود به چندین دسته مختلف تقسیم‌بندی میشوند، اما به‌ طور کلی میتوان گفت که نکات مربوط به نگهداری گرماتاب یکسان است. تفاوتی ندارد که از جدیدترین سیستم‌های گرمایش تابشی استفاده میکنید یا خیر. در هر صورت بهتر است با نکات مربوط به این موضوع آشنایی کاملی داشته باشید.

اهمیت بسیار بالای نگهداری مناسب از سیستم‌های گرمایش تابشی ما را بر آن داشت تا در این متن به‌ صورت کامل به بررسی کلیه موارد موجود در این رابطه بپردازیم. اگر خواستار کسب اطلاعات بیشتری هستید، توصیه میکنیم که ادامه متن را به هیچ‌ وجه‌ از دست ندهید.

 

بررسی کلیه قطعات گرماتاب به‌ صورت دوره‌ای

اولین و مهمترین موردی که در زمینه نگهداری گرمایش تابشی باید به آن اشاره کنیم، بررسی کلیه قطعات گرماتاب به‌ صورت دوره‌ای است. همانطور که میدانید این سیستم‌ها دارای قطعات مختلفی هستند که هر یک از آنها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. عدم کارکرد صحیح هر یک از این قطعات میتواند با گذشت زمان منجر به خراب‌ شدن سایر بخش‌ های سیستم گرمایش تابشی مدنظر شود.

به همین منظور، کلیه تعمیرکاران و تولیدکنندگان گرماتاب همواره توصیه میکنند که صاحبان سیستم‌های گرمایش تابشی به‌ صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به بررسی کامل تمامی قطعات موجود در دستگاه‌ها اقدام کنند. این امر را میتوان یک راه‌حل عالی به‌ منظور جلوگیری از خراب‌ شدن سیستم‌های گرمایش تابشی در شرایط مختلف دانست.

 

بیشتر بخوانید :  تعمیرات گرمایش تابشی

 

از جمله مهمترین مواردی که باید به‌ صورت مناسب مورد بررسی قرار بگیرد، لوله‌های ورود و خروجی سیستم‌های گرمایش تابشی است. این لوله‌ها نقش بسیار مهمی را چه در سوخت‌ رسانی و چه در انتقال حرارت تولید شده توسط دستگاه بر عهده دارند و به همین دلیل باید آنها را به دقت بررسی کرد. جالب است بدانید اکثر مشکلاتی که برای دستگاه‌های گرمایش تابشی رخ میدهند به دلیل عدم عملکرد صحیح همین قطعات هستند. این امر خود نشان‌ دهنده لزوم بررسی لوله‌های مربوطه در زمینه نگهداری گرماتاب است.

نگهداری گرمایش تابشی

حفظ فاصله سیستم از اشیا موجود در محیط

مورد دیگری که در رابطه با نگهداری گرمایش تابشی به شکل صحیح باید به آن اشاره کنیم، حفظ‌ کردن فاصله سیستم‌ گرماتاب از سایر اشیا موجود در محیط است. نباید فراموش کنیم که علی‌رغم ساختار نسبتاً متفاوت سیستم‌های گرمایش تابشی، آنها نیز یک نوع دستگاه حرارتی محسوب میشوند و به همین دلیل باید فاصله مناسبی با سایر اجسام داشته باشند.

در بسیاری از موارد، عدم رعایت فاصله مناسب منجر به ایجاد مشکلات ایمنی و حتی آتش‌سوزی‌های مختلف در مناطقی همچون گلخانه‌ها میشود. این در حالی است به راحتی و تنها با رعایت یک فاصله مناسب (با توجه‌ به نوع دستگاه) از سایر اجسام میتوان خیال راحتی از بابت عدم ایجاد مشکلات ایمنی در محیط‌های مختلف داشت. علاوه‌ بر این، وجود فاصله مناسب بین سیستم حرارتی و اجسام مختلف منجر به حرکت مناسب‌تر گرمای تولید شده توسط دستگاه میشود.

انتقال حرارت مناسب توسط دستگاه به دلیل رعایت فاصله، یک امر بسیار مهم در زمینه کاهش مصرف سوخت به شمار می‌آید. در واقع رعایت‌ کردن فاصله مناسب موجب کاهش کلی سوخت موردنیاز دستگاه خواهد شد که به خودی خود موجب افزایش طول سیستم گرمایش تابشی مدنظر میشود‎؛

بنابراین، اگر خواستار کاهش مصرف سوخت سیستم گرمایش تابشی و همچنین بهبود عمر مفید دستگاه مدنظر خود هستید، بهتر است نسبت به رعایت این نکته مهم اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید : تنظیم مشعل هیتر تابشی

 

عدم آویزان‌ کردن اجسام مختلف به گرماتاب

بعضاً‌ مشاهده میشود که برخی از افراد اجسام مختلفی را سیستم گرمایش تابشی موجود در محیط آویزان میکنند. این امر نیز علاوه بر اینکه دارای خطرات بسیار زیادی است، میتواند موجب کاهش عمر مفید دستگاه مربوطه شود. در واقع نگهداری گرمایش تابشی به شکل صحیح مستلزم جلوگیری از آویزان‌ کردن اجسام مختلف به سیستم گرمایش تابشی است.

 

تعویض قطعات در اسرع وقت

همانطور که بررسی‌های دوره‌ای بخاری تابشی از اهمیت بالایی برخوردار است، تعویض قطعات خراب موجود در این دستگاه‌ها نیز باید توسط کلیه کاربران جدی گرفته شود. برخی از کاربران پس از مشاهده عدم عملکرد صحیح یک بخش خاص از سیستم گرمایش تابشی خود با تعمیرکاران حرفه‌ای تماس نمیگیرند و فکر میکنند که با این امر میتوانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی داشته باشند.

نگهداری از سیستم گرماتاب

اگر شما نیز جزء همین کاربران به شمار می‌آيید باید بگوییم کاملاً‌ در اشتباه هستید. ادامه یافتن فعالیت دستگاه در شرایطی که قطعات مختلف آن خراب شده است هیچ صرفه‌ اقتصادی خاصی برای شما نخواهد داشت. در واقع باید گفت که عدم تعویض قطعات در زمینه نگهداری گرمایش تابشی، منجر به خراب‌ شدن کامل سیستم مدنظر و ایجاد ضرر مالی میشود. در واقع وقتی سیستم گرمایش شما از کار بیفتد، چاره‌ای به جز خریداری یک سیستم جدید ندارید که این امر خود مستلزم پرداخت هزینه‌های مختلف است.

 

بیشتر بخوانید : راه اندازی گرمایش تابشی

 

مطالعه مطالب موجود در دفترچه راهنما

نگهداری گرمایش تابشی تنها به چند نکته‌ای که به آنها اشاره کردیم خلاصه نمیشود. در واقع این امر شامل رعایت نکات دیگری است که باید به آنها نیز توجه شود. یکی از بهترین روش‌های موجود به‌ منظور کسب اطلاعات لازم در این زمینه، بهره‌گیری از دفترچه راهنمای مربوط به دستگاه خریداری شده است. این دفترچه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که کلیه مطالب موردنیاز کاربران را در شرایط مختلف به شما ارائه دهند.

از جمله مواردی که میتوان در دفترچه‌های مدنظر به آن‌ها پی برد، نحوه تنظیم‌ کردن ترموستات دستگاه با توجه‌ به نوع و شرایط کلی محیطی است که سیستم گرمایش تابشی در آن به‌ کار رفته است. تنظیم نامناسب ترموستات میتواند منجر به ایجاد فشار بیش از حد به دستگاه‌های مذکور شود و این امر نیز نتیجه‌ای به جز خرابی سیستم مربوطه ندارد. در واقع باید گفت که کارکرد صحیح ترموستات یک امر کاملاً مهم در حوزه نگهداری گرماتاب به شمار می‌آيد.

به همین دلیل، کلیه سازندگان معتبر سیستم‌های گرمایش تابشی از کاربران خود این درخواست را دارند تا پیش از نصب سیستم مدنظر نسبت به مطالعه کلیه مطالب موجود در دفترچه راهنما اقدام کنند. شما نیز میتوانید با بررسی این نکات، خیال راحتی از بابت بهره‌گیری از کلیه امکانات سیستم گرمایشی خریداری شده خود داشته باشید.

البته راهنمای خرید هیتر تابشی نیز بسیار موثر می باشد. علاوه‌ بر این، توصیه میشود که دفترچه راهنما را به شکل سالم در یک محیط مناسب نگهداری کنید تا در صورت نیاز به بررسی بخش‌های مختلف و یا تنظیم مجدد ترموستات با مشکلی روبه‌رو نشوید.

 

نتیجه گیری

بهره‌گیری از سیستم‌های گرمایش تابشی به ما کمک میکند تا با خیال راحت نسبت به افزایش دمای محیط مدنظر خود بپردازیم. این سیستم‌ها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و به همین دلیل، نگهداری صحیح از آن‌ها به‌ منظور افزایش طول عمرشان، یک امر کاملاً ضروری و حیاتی به شمار می‌آيد.

از جمله مهمترین نکات مربوط به نگهداری گرمایش تابشی میتوان به مواردی همچون تنظیم فاصله دقیق سیستم گرمایش تابشی از اشیا، عدم آویزان‌ کردن اجسام مختلف به دستگاه و همچنین بررسی دوره‌ای کلیه لوله‌های ورودی و خروجی موجود در سیستم مدنظر اشاره کرد. هر یک از این موارد به‌ صورت جداگانه تأثیر بسیار مهمی بر افزایش طول عمر میگذارند.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.