گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

کوره هوای گرم صنعتی و معرفی انواع آن

کوره هوای گرم صنعتی و معرفی انواع آن

با کوره هوای گرم صنعتی میتوان شرایط جوی نامناسب مانند سکون هوای سرد و یا گرم، میتواند به میزان زیادی بازه اقتصادی را در مجتمع های صنعتی کاهش دهد. برای رفع چنین معضلاتی فعالان بخش های صنعتی در اغلب موارد از وسایل و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در فصول متفاوت استفاده مینمایند. در فصول سرد سال استفاده از هیترهای گرمایشی و کوره هوای گرم یا همان کوره هوای گرم صنعتی بسیار متداول میباشد.

این سیستم های گرمایشی به گونه ای تولید می گردند که کاربران برای استفاده از آنها نیازی به سیستم مرکزی یا همان موتورخانه نداشته باشند. این بخاری ها دارای ابعاد بزرگی می باشند. این ادوات نیاز گرمایشی واحدهای بزرگی مانند کارخانه، سوله، و سالن های پرورش محصولات کشاورزی و دامی را به راحتی فراهم می نمایند. در انتخاب محصولات سرمایشی و گرمایشی کیفیت و کارایی از مهمترین مواردی است که کاربران این سیستم ها باید در نظر داشته باشند.

 

معرفی کوره هوای گرم صنعتی

وجود هوای سرد می تواند به میزان زیادی بازدهی افراد شاغل در مرکز صنعتی را کاهش دهد. در نتیجه فعالان بخش های صنعتی برای حل اینگونه مشکلات اقدام به استفاده از انواع وسایل گرمایشی می نمایند یکی از وسایل پرکاربرد برای گرمایش محیط های صنعتی کوره هوای گرم می باشد.

استفاده از کوره هوای گرم در مناطقی که سکون هوای سرد در فصل پاییز و زمستان بیشتر است بسیار متداول تر می باشد. استفاده از این وسیله در چنین شرایطی میتواند نیاز ضروری محیط های صنعتی و گاها کشاورزی برای تامین یک رنج هوای مطبوع را فراهم نماید.

 

بیشتر بخوانید : کوره هوای گرم گلخانه

 

کوره هوای گرم صنعتی در واقع هیترهای عظیمی هستند که به راحتی قادر می باشند تا بازده حرارت مناسب را برای کاربران خود فراهم نمایند. این امر در حالی است که کوره های هوای گرم می توانند در کمترین زمان ممکن حجم بالایی از هوای گرم را به محیط انتقال دهند. در نتیجه گرمایش محیط با سرعت بالایی صورت می پذیرد.

همچنین با کاربرد این ادوات شما به راحتی می توانید از مزیت های عالی این وسایل مانند بازده حرارت بسیار بالای آنها  بهره مند گردید.

کوره هوای گرم صنعتی

انواع کوره هوای گرم صنعتی از لحاظ نوع سوخت مصرفی

کوره هوای گرم صنعتی برای تامین نیاز حرارتی در مجتمع های صنعتی به سه روش متفاوت در جهت افزایش دمای محیط فعالیت می نماید. رسانش، تابش و یا انتقال و گاهی ترکیبی از هر یک از این روش ها برای انتقال گرما توسط کوره هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله گرمایشی برای افزایش دمای محیط از روش احتراق درونی بهره می برد.

بدین شکل که با استفاده از یک ماده سوختی در داخل محفظه هیتر دمای محیط را افزایش می دهد. برای تعیین نوع سوخت به کار برده شده در کوره هوای گرم باید به عوامل مختلفی توجه نمود. در دسترس بودن سوخت، ابعاد بنایی که کوره وظیفه تغییر دمای آن را بر عهده دارد و در نهایت ظرفیت گرمادهی کوره هوای گرم از این جمله عوامل می باشند.

 

  • کوره های هوای گرم الکتریکی

یکی از در دسترس ترین سوخت هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد نیروی برق یا همان الکتریسیته می باشد. در بسیاری از مرکزهای صنعتی استفاده از کوره هوای گرم برقی یا الکتریکی بسیار متداول می باشد. این وسیله گرمایشی را می توان در دو مدل تک فاز و یا سه فاز در بازار عرضه این محصول یافت.

کوره هوای گرم الکتریکی برای افزایش دمای هوا از روش جریان متناوب حرارت در محیط بهره می برد. البته در انتخاب هر یک از مدل های هیترها به نوع سوخت و میزان هزینه هایی که به مرکز صنعتی شما تحمیل می نمایند توجه داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت کوره هوای گرم

 

  • کوره های هوای گرم گازی و گازوئیلی

یکی دیگر از سوخت هایی که در کشور ما از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد سوخت های مشتق شده از محصولات فسیلی مانند گاز و گازوئیل می باشد. کوره هوای گرم صنعتی که با سوخت های گازی و گازوئیلی فعالیت می نمایند برای فعالیت مستمر خود به یک سوخت قابل اشتعال که از هیدروکربن های ساده و یا پیچیده تشکیل شده است نیاز دارند.

البته باید توجه داشته باشید که سوخت مورد استفاده در این کوره ها باید از یک شرایط فیزیکی نسبتا پایدار برخوردار باشد. معمولا می توان از سوخت های متفاوتی در این وسیله استفاده نمود. استفاده از انواع سوخت های فسیلی گازی و مایع برای کوره های هوای گرم صنعتی مقدور می باشد.

نفت سفید، بنزین، گازوئیل و نفت کوره از جمله سوخت های مایعی می باشند که در کوره هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرند. اما در مقابل کوره هایی که برای گرمایش از سوخت های گازی بهره مند می شوند معمولا از گاز طبیعی و یا پروپان برای فعالیت خود استفاده می نمایند.

کوره هوای گرم گازوئیلی و گازی شامل در سه مدل در بازار وجود دارند که این سه مدل شامل موارد ذیل می باشند:

- کوره هوای گرم 150000

این مدل هیتر کابینتی با جنس های نیمه استیل، تمام استیل و تمام فولادی در گرماسرماسازه شرق موجود می باشد. ابعاد این هیتر کابینتی 90*150*170 سانتی متر است. همچنین میزان مصرف گاز طبیعی این کوره هوای گرم به اندازه 15 الی 20 متر بر ساعت می باشد. تعداد فنی که در این کوره قرار گرفته، یک عدد است و ظرفیت هوادهی آن نیز 16500M/h می باشد. همینطور ظرفیت حرارتی کوره هوای گرم 150000 هم 150000kcal/h است.

هیتر هوای گرم 150000

- کوره هوای گرم 250000

این مدل هیتر هوای گرم جزء پرفروش ترین کوره برای گرمایش مراکز پرورش گیاهان و سالن های صنعتی و دامداری محسوب می شود. ظرفیت گرمایشی این کوره به اندازه 250.000Kcal/h است و همچنین طول دیگ آن هم 1/25 سانتی متر می باشد. در مورد قطر محفظه نیز اندازه آن 63cm است. جنس محفظه احتراق این کوره از نوع استیل نگیر 304 می باشد. 

همینطور ارتفاع این دستگاه 2.20 است. تعداد فن دمنده ای که در کوره هوای گرم 250000 به کار رفته 2 عدد است که اندازه این فن 80*800 و با مجموعه هوادهی 22 هزار کالری می باشد.

- کوره هوای گرم 350000

این نوع کوره ظرفیت حرارتی بسیار بالایی دارد و به همین جهت در سالن های بسیار بزرگ به کار می رود. البته قابل ذکر است که از این کوره در مناطق سردسیر استفاده می شود. ظرفیت گرمایشی هیتر کابینتی 350000 به اندازه 350.000Kcal/h است و طول دیگ آن هم 1/5 سانتی متر می باشد. در مورد قطر محفظه نیز اندازه آن همانند هیتر کابینتی 250000 به اندازه 63cm است. جنس محفظه احتراق این کوره از نوع استیل نگیر 304 می باشد.

همینطور ارتفاع این دستگاه نیز 2.20 است. تعداد فن دمنده ای که در کوره هوای گرم 350000 به کار رفته 2 عدد است که اندازه این فن 80*800 و با مجموعه هوادهی 22 هزار کالری می باشد.

 

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب کوره هوای گرم

 

  • کوره هوای گرم صنعتی آبی

این نوع بخاری دارای ساختاری منحصر به فرد می باشد. طریقه فعالیت در این کوره های به این شکل می باشد که جریان آب گرم در داخل کوره وظیفه تولید هوای گرم را بر عهده دارد. در این شیوه گرمایشی ما شاهد جریان مداوم آب گرم و یا بخار آب گرم می باشیم.

در این نوع از کوره های هوای گرم معمولا سیستم گرمایش مرکزی و یا موتورخانه وظیفه افزایش دمای آب را بر عهده دارد. در نهایت هوای گرم از طریق کانال های تعبیه شده در کوره به دستگاه های هیتر انتقال داده می شود. در نهایت افزایش دمای هوا محیط با این هیترها امکان پذیر می شود.

البته این محصولات در نمونه های کوچکتر و برای مصرف بخش خانگی نیز تولید می شوند. نکته قابل توجه در این وسیله گرمایشی نصب راحت آن بر روی دیوار بنا و یا سقف می باشد.

کاربرد هیتر هوای گرم صنعتی

 

 

  • کوره هوای گرم صنعتی تابشی

این نوع هیتر تابشی یکی دیگر از روش های کاربردی برای افزایش دمای محیط می باشد. این روش گرمایشی که طی سال های اخیر باب گردیده است این امکان را برای کاربران سیستم های گرمایشی فراهم می نماید تا به افزایش دمای محیط در حجم بالا بپردازد. در این سیستم های گرمایشی برای تامین انرژی از نور خورشید بهره می برند.

به طور معمول در این بخاری ها ما شاهد استفاده از سلول های فتوولتائیک و یا کلکتورهای خورشیدی و در نهایت سیستم های انتقال جمعی حرارت برای ایجاد و رسانش گرما به محیط می باشیم. در تمامی مدل های ذکر شده در قسمت داخلی دستگاه عمل احتراق و تولید حرارت انجام می شود.

در نهایت حرارت تولید شده در این نوع هیتر به روش های گوناگونی مانند استفاده از فن های تعبیه شده در دستگاه به محیط انتقال داده می شود. دستگاه با جابجایی مداوم هوای سرد و گرم به ایجاد تغییر دمای محیط کمک می نماید. با توجه به آنچه در متن به آن اشاره شد سیستم های حرارتی با عمل احتراق درونی به تولید هوای گرم می پردازند.

در نهایت این هوای تولید شده توسط دستگاه با استفاده از روش های گوناگون مانند انتقال با سیستم های جمعی به محیط مورد نظر فرستاده می شوند.

 

بیشتر بخوانید : کوره هوای گرم سانتریفیوژ

 

کاربرد مبدل های حرارتی ثانویه در کوره هوای گرم صنعتی

در صورتی که در ساخت این نوع کوره از تکنولوژی های جدید استفاده شود و اگر که این وسایل را در مکان مناسب مورد استفاده قرار دهند می توان حتی در میزان مصرف انرژی نیز تا حد زیادی صرفه جویی نمود. در حالی که تمام شرایط ضروری در دستگاه مورد توجه قرار گیرد می توان شاهد راندمان 90 درصدی در دستگاه هیتر هوای گرم صنعتی باشیم.

یکی از تکنولوژی های جدیدی که در این سیستم گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد مبدل های حرارتی ثانویه میباشند. این تکنولوژی می تواند به بهبود عملکرد در هیترهای موجود در کوره های صنعتی کمک نماید. در نهایت سیستم عملکردی در این دستگاه ها به گونه ای میباشد که به جای استفاده از یک منبع تولید حرارت از دو منبع به طور همزمان برای تولید انرژی استفاده می نمایند. ساختار کلی هیتر هوای گرم صنعتی از بخش های متفاوتی تشکیل شده است.

شامل دستگاه های مولد هوای گرم که می تواند یک هیتر تولید کننده هوای گرم و یا یک کویل آبگرم باشد. قسمت بعدی که در این وسیله وجود دارد سیستم انتقال دهنده هوای گرم یا سیستم های کانال کشی در کوره هوای گرم میباشد. و در نهایت ما شاهد وجود سیستم های توزیع هوای گرم که شامل انواع دریچه های کفی، سقفی و دیواری می باشد هستیم.

استفاده از کوره های هوای گرم صنعتی برای کاربران این سیستم ها مزایای فراوانی دارد. از جمله این مزایا وجود سیستم های اتوماتیک در ساختار این کوره ها میباشد. همچنین وجود سیستم های امنیتی هوشمند سوخت میتواند سبب افزایش ضریب امنیت در زمان استفاده از این تکنولوژی گردد.

همچنین در زمان استفاده از این سیستم های گرمایشی میزان اکسیژن محیط کاهش نمی یابد و همواره در میزان بالایی قرار خواهد داشت. در نهایت استفاده از این سیستم گرمایشی به دلیل بازده بالای حرارت نسبت به سایر روش های تولید گرما بسیار مناسب تر می باشد.

معمولا از کوره هوای گرم صنعتی در مرکز های صنعتی بزرگ مانند کارخانه ها، مساجد، مرغداری ها، گلخانه ها، کارگاه های صنعتی و مراکز خدماتی مانند استخرها، سالن های ورزشی و بسیاری از مرکزهای دیگر استفاده می نمایند.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله کوره هوای گرم سانتریفیوژ چیست؟
کوره هوای گرم سانتریفیوژ چیست؟
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله کوره هوای گرم کانالی
کوره هوای گرم کانالی
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله کوره هوای گرم گلخانه
کوره هوای گرم گلخانه
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه ها

محمد علی مقتدر
۴ آذر ۱۴۰۲

جهت خدمات پس از فروش استان کهگیلویه و بویراحمد

گرماسازه
۵ آذر ۱۴۰۲

سلام خدمت شما دوست بزرگوار . بله حتما

پیام بگذارید.