گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

بخاری تابشی سقفی چه کاربردی دارد؟

بخاری تابشی سقفی چه کاربردی دارد؟

از دیرباز انسان‌ ها به وجود وسایلی برای کمک به زندگی بهتر و راحت‌تر پی برده‌اند. یکی از وسایل موردنیاز بشر امروزه، وسایلی هستند که گرما تولید می‌کنند. شاید تاکنون اسم هیتر تابشی، سیستم گرمایشی و تابشی و یا بخاری تابشی سقفی را شنیده باشید. اما در مورد کارایی و چگونگی عملکرد بخاری تابشی سقفی یا بخاری سقفی گازی، اطلاعات کافی را نداشته باشید. در این مقاله سعی بر آن است که بتوانیم شما را با این وسایل کاربردی آشنا نماییم.

 

بخاری تابشی سقفی چیست؟

یکی از ابزار و وسایل مهمی که امروزه در صنعت بسیار کمک‌ کننده و مفید است، هیتر تابشی سقفی یا گرماتاب سقفی می باشد. سیستم گرمایشی و تابشی دارای قدرت بالایی هستند و می‌توانند فضاهای بزرگ را به ‌راحتی گرم کنند. این گرماتاب به‌ گونه‌ای است که به روش تابشی، محیط را گرم می‌کند. معمولا می‌توانید این نوع سیستم‌ها را در گلخانه‌ ها، مرغداری‌ ها، سالن‌ های صنعتی و سالن های ورزشی ... ببینید.

عامل اصلی استفاده از بخاری تابشی، کیفیت بالای انتقال حرارت به روش تابش است. عامل مهم دیگر انتخاب این نوع سیستم، کم‌ هزینه‌ بودن آن است. چون در این سیستم‌ها نیاز به جریان هوا نیست، پس در نتیجه آلودگی و انتقال بیماری در مکان‌های مورد استفاده آن نخواهد بود. بخاری تابشی گازی سقفی نیز جزء این سیستم‌ها است که در ادامه به طور کامل به معرفی آن خواهیم پرداخت. 

 

انواع بخاری تابشی سقفی

در ادامه به معرفی انواع بخاری تابشی گازی سقفی می‌پردازیم:

  • هیتر سرامیکی

نام دیگر این نوع هیترها، هیتر روشنایی است که در دو نوع گرمایش تابشی گازی و برقی موجود هستند. در مدل برقی انرژی گرما از طریق برق تولید می‌شود و در مدل گازی آن، این انرژی از طریق احتراق گاز به دست می‌آید. معمولا در صنایع و مراکز بزرگ از نمونه هیتر سرامیکی که تا 1800 درجه فارنهایت دما تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌شود که اگر در محیط کوچکی نیاز به دمای بالا و گرمای زیاد دارید، از این مدل بخاری سقفی تابشی استفاده کنید.

 

هیتر سرامیکی یکی از انواع بخاری تابشی سقفی

  • هیترهای تابشی زمینی

مدل بعدی گرمایش تابشی، مدل تابشی زمینی است. این سیستم گرمایشی به دو صورت فولادی و سرامیکی تولید می‌شود. این سیستم‌ ها چون با یک ‌پایه به زمین وصل می‌ شوند، به آنها زمینی تابشی می‌ گویند. کاربرد مهم و اصلی این سیستم‌ ها این است که به ‌راحتی در مکان‌ های باز و غیر مسقف، قابل‌ استفاده خواهد بود. این سیستم‌ها علاوه بر گرمایش متمرکز می‌توانند گرمایش محلی نیز انجام دهند.

  • هیتر تابشی مستقل

مدل نهایی گرمایش تابشی ها، هیترهای مستقل هستند. نام دیگر این هیترها، هیتر پرتابل است. این سیستم‌ها به ‌راحتی قابل‌حمل هستند و در دو نوع لوله‌ای (گرمایش تابشی لوله ای) و سرامیکی عرضه می‌شوند. این سیستم‌ها به دلیل پایین بودن ظرفیت گرمایشی، برای مکان‌های بزرگ مناسب نیستند. اما به علت حمل و نصب آسان بسیار پرطرفدار هستند.

 

هیتر تابشی 

هیتر تابشی که در ایران با نام گرمایش تابشی یا گرماتاب معرفی می‌شود. امروزه این وسیله به دلیل میزان کارایی بالا و کم‌  مصرف بودن بسیار مورد استفاده است. اگر بخواهیم نگاهی کلی‌ داشته باشیم، این بخاری تابشی از لوله آتش‌خوار، مشعل، فن مکنده و یک منعکس‌کننده تشکیل شده است که با احتراق گاز شهری و یا مایع در داخلش، لوله را گرم می‌کند و دمای این لوله به طور متوسط تا حدود 300 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود که می‌تواند دمای اطرافش را گرم کند.

بخاری سقفی گرماتاب دارای دو مدل خطی و U شکل است و به‌ صورت مجزا از یکدیگر در سالن به کار می‌روند. از این‌ رو اگر یکی از آنها خراب شود تاثیری بر عملکرد دیگری نخواهد داشت.

 هیتر تابشی سقفی

هیتر تابشی سقفی

گرمایش تابشی گازی سقفی نوعی هیتر است که در سقف نصب می‌شود. این سیستم دارای کاربردهایی هستند که آنها را از هم متمایز می‌کند. اما در اصل و به لحاظ فیزیکی در ساختار فرق چندانی ندارند. گرماتاب تابشی سقفی در جوامع امروز بسیار محبوب و پرکاربرد به ‌حساب می‌آیند. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از هیتر در رستوران یا فضای باز، مقاله هیتر فضای باز را بخوانید.

 

مزایای بخاری گازی سقفی تابشی

در اینجا به نکاتی اشاره خواهیم کرد که شما را متوجه کاربرد بخاری سقفی تابشی تابشی کنیم:

  • امنیت بالا هنگام استفاده
  • کاهش چشمگیر هزینه‌ها
  • گرمای بسیار زیاد و دلنشین
  • جلوگیری از پخش آلودگی‌ ها و بیماری‌ ها در هنگام استفاده در محیط

 

نمونه‌ ای از بخاری تابشی سقفی در کارخانه 

اصول به‌ کار رفته در بخاری سقفی

در بخاری تابشی گازی انرژی گرما با استفاده از امواج جابه‌جا می‌شود و بعد به بدن ما می‌رسد. در منازل اگر بخواهید از سیستم گرمایشی تابشی سقفی استفاده کنید، باید از مدل قرنیزی آن استفاده نمایید. در این مدل یعنی قرنیزی از یک نوع پنل تحت عنوان پنل قرنیزی یا پنل پا کوتاه استفاده می‌شود که این پنل‌ها با داشتن شکلی همانند کمربند، تمام دیوارهای خارج اتاق و سالن را در برمی‌گیرند.

منبع گرما برای گرماتاب سقفی گازی مدل قرنیزی، آب گرم است که در داخل پنل‌ها آب قرار می‌گیرد و با چرخیدن در سیستم، ایجاد گرما می‌کند.

 

این مقالات را از دست ندهید :  گرمایش گلخانه با بخاری سقفی

 

کاربرد گرمایش تابشی سقفی

اگر از جنبه فنی بخواهیم به استفاده از گرماتاب سقفی گازی بنگریم، باید بگوییم که استفاده از این محصول باعث توزیع دمای یکنواخت در کل محیط می‌شود. در این سیستم اکثر گرمای به وجود آمده از احتراق مستقیماً سطوح را گرم نموده و مانع از اتلاف گرمای ناشی از جابه‌جا شدن هوا می‌شود و بیشترین بهره ‌بردن از انرژی را دارد.

اگر بخواهیم به لحاظ اقتصادی استفاده و کاربرد بخاری سقفی را مدنظر قرار دهیم، باید خاطرنشان شویم که این سیستم فوق‌العاده کم‌ مصرف بوده و به لحاظ اقتصادی بسیار به‌ صرفه است. بخاری سقفی تابشی چون به لحاظ قطعات دارای پیچیدگی‌های خاصی نیست، پس جز بازرسی و سرویس کردن معمولی، بار مالی زیادی را برای مصرف‌کننده به همراه نخواهد داشت. 

به‌ طور کلی استفاده از بخاری سقفی مزایای زیر را به همراه دارد که باعث می‌شود شما بیشتر با کارکرد و عملکرد نوع سیستم‌ها آشنا شوید.

  • جنبه ایمنی محیط‌ زیست و بهداشت
  • جنبه مدیریتی به‌ کارگیری آن
  • جنبه فنی و اقتصادی آن
  • جنبه پیچیده نبودن آن که این امر موجب کاهش هزینه‌های تعمیر آن می‌شود.

 بخاری تابشی سقفی در گلخانه

یک نمونه ارز بخاری سقفی‌های مورد استفاده در گلخانه‌ها

 

نتیجه‌گیری

جهت استفاده از بخاری سقفی تابشی، ابتدا میزان انتظار بازدهی نسبت به مکان خود را بسنجید که به مشکل بر نخورید. استفاده از این نوع سیستم‌ها بسیار به‌ صرفه بوده و نسبت به وسایل و سیستم‌های گرمایشی دیگر، از کارایی و کارکرد بالاتری برخوردار است. ایمنی، سازگاری با محیط، هزینه تعمیر پایین، میزان بازدهی بالا و ... از جمله مزایای استفاده از بخاری سقفی و این نوع سیستم‌ها است.

جهت خرید بخاری تابشی سقفی با کارشناسان فروش گرماسازه شرق در تماس باشید(38482273-051 - 22032002-021).

 


 

سوالات متداول

1. کاربرد بخاری تابشی سقفی چیست؟

 استفاده از این محصول باعث توزیع دمای یکنواخت در کل محیط می‌شود. در این سیستم اکثر گرمای به وجود آمده از احتراق مستقیماً سطوح را گرم نموده و مانع از اتلاف گرمای ناشی از جابه‌جا شدن هوا می‌شود و بیشترین بهره ‌بردن از انرژی را دارد.

 

2. عامل اصلی استفاده از هیتر تابشی سقفی چیست؟

عامل اصلی استفاده از هیتر تابشی سقفی، کیفیت بالای انتقال حرارت به روش تابش است. عامل مهم دیگر انتخاب این نوع سیستم، کم‌ هزینه‌ بودن آن است. چون در این سیستم‌ها نیاز به جریان هوا نیست، پس در نتیجه آلودگی و انتقال بیماری در مکان‌های مورد استفاده آن نخواهد بود. 

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.