گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

سیستم گرمایشی در دامداری

سیستم گرمایشی در دامداری

عواملی همچون دما، رطوبت، سرعت تهویه و تمیزی هوا در دامداری بسیار مهم‌اند. سیستم گرمایشی در دامداری مخصوصاً برای گاوها که حیواناتی خونگرم هستند و نیاز به حفظ درجه حرارت مرکزی بدن دارند بسیار حائز اهمیت است.

در دماهای پایین فرایندهای متابولیکی دام‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و برای مطلوب نگه‌ داشتن بدن حیوان تلاش می‌کند. اگر دمای محیط دام بسیار پایین باشد باعث افزایش نیاز در تأمین انرژی و جیره غذایی می‌شود. برای متعادل نگه‌ داشتن دمای محیط دام، استفاده از گرمایش تابشی و همچنین سیستم تهویه مناسب توصیه می‌شود.

ضرورت استفاده از سیستم گرمایشی در دامداری

در واقع محصولات دام ارتباط مستقیمی با آسایش و رفاه آن‌ها دارد و تهویه مناسب با تمیز کردن هوای محیط به سودآوری بیشتر کمک می‌کند. به طور معمول یک گاو بالغ روزی حدود چهار یا پنج گالن بخار آب و 600 تا 700 وات گرما تولید می‌کند.

سیستم‌ های تهویه به طور مداوم گرما، رطوبت و بوی ایجاد شده توسط دام را از بین می‌برد و با وارد کردن هوای خشک‌ تر و خنک‌ تر، فضا را پر از اکسیژن می‌کنند. همچنین سیستم تهویه نامناسب باعث بیماری‌ هایی همچون آنفولانزا، آسیت، ذات‌الریه، انتشار بیماری‌های واگیردار و ... می‌شود.

 

انواع سیستم گرمایشی دامداری :

هدف از ایجاد یک ساختمان برای دامداری و زندگی حیوانات این است که آن‌ها را در زمستان در برابر باد و برف محافظت کند و به کاهش حرارت بدن آن‌ها با ایجاد سایبان‌ های مختلف کمک کند. محدوده دمای راحتی یک گاو بین 32 تا 77 درجه فارنهایت است. بهتر است بدانیم که سیستم گرمایشی در دامداری یا همان بخاری تابشی از چه اجزایی ساخته شده است.

تهویه هوا

وقتی شاخص رطوبت هوا از 72 درجه فارنهایت بیشتر می‌شود، گاوها گرمازده می‌شوند. از علائم گرمازدگی می‌توان به نفس‌ نفس زدن اشاره کرد. به همین دلیل تبادل هوا به طور مداوم برای حذف رطوبت تولید شده توسط دام صورت می‌گیرد.

کنترل دما

همان‌طور که می‌دانیم گاوها نسبت به انسان‌ها بسیار بیشتر توانایی تحمل سرما، و بسیار کمتر توانایی تحمل گرما دارند. میزان تهویه بر اساس شرایط داخل و خارج نیاز به تعدیل دارد که این امر با استفاده از درها و یا پنل تهویه‌ های دستی باز و بسته می‌شود و برای حذف گرمای اضافی از ساختمان، ضرورت دارد.

انعطاف‌پذیری

گاوهای شیرده به طور مداوم باید با هوای تازه در تماس باشند و میکروارگانیسم‌های موجود در هوای تنفسی آن‌ها کاهش یابد. سیستم گرمایشی دامداری باید توانایی تبادل هوا، سیستم خنک‌کنندگی و سیستم گرمایشی را دارا بوده و یا به عبارتی، انعطاف‌پذیر باشد.

 

سیستم گرمایشی در دامداری

نمونه یک دامداری

 

ویژگی‌های ساختمان مناسب دامداری

قبل از نصب سیستم گرمایشی دامداری باید ویژگی‌های ساختمان را با یک ساختمان استاندارد تطبیق داد و به گونه کاملا اصولی آن را ساخت. در ادامه به چند مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

نور

میزان نور موجود در دامداری می‌تواند بر مقدار شیر تولیدی گاوها بیفزاید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور (18 ساعت) باعث می‌شود میزان شیر تولیدی به طور متوسط تا دو لیتر در روز افزایش یابد. بهترین نور برای گاوها استفاده از حداکثر نور طبیعی است که بعضی دامداری‌ها برای روشنایی مجهز به نور مصنوعی LED هستند.

بهداشت

گاوها در بسیاری از مواقع در معرض بیماری‌هایی مثل کرونا ویروس، روتا ویروس و انگل‌هایی مثل cryptosporidium هستند؛ بنابراین گاوهای بیمار باید به‌سرعت از سایر اعضا مخصوصاً از گوساله‌های تازه متولد شده دور شوند. همچنین محل زندگی گوساله‌ها برای مدت طولانی باید به دور از هرگونه عوامل عفونت‌زا باشد و مواد ضدعفونی استفاده شده رقیق شوند.

محل ساختمان

علاوه بر عایق بندی مناسب و توجه به اینکه جنس کف لیز نباشد و نفوذ ناپذیر باشد، ساختمان باید در محلی مرتفع قرار گرفته و دیوارهای آن از سایر ساختمان‌ها چیزی حدود 50 فوت برای جریان هوای مناسب، فاصله داشته باشد. بهتر است آن را در جهت بادهای غالب تابستانی قرار دهید و آب‌وهوای منطقه را نیز بررسی کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان محل ساختمان در جایی سیل خیز نباشد.

 

از کدام نوع سیستم گرمایشی در دامداری استفاده کنم؟

احتمالاً اکنون این سؤال ذهنتان را مشغول کرده که نمی‌دانید از کدام نوع سیستم گرمایشی در دامداری استفاده کنید. در ادامه با توضیح مختصر درباره هر نوع، به جواب سؤالتان می‌رسید.

 

گرمایش تابشی لوله‌ ای

گرمایش تابشی لوله ای انرژی را به بیرون منعکس می‌کند و دیگر باد، جریان هوا و گردوغبار در داخل ساختمان جریان نخواهد یافت. بدین ترتیب از بیماری‌های تنفسی بسیار جلوگیری می‌شود. گرمای آن به زمین برخورد کرده و باعث می‌شود پا و بدن حیوانات گرم شود.

این سیستم را که دارای امواج مادون قرمز هستند می‌توانید در هر قسمتی که مدنظر دارید نصب کنید. حس گرمای این نوع سیستم‌ها دقیقا مثل نور آفتاب برای حیوانات عمل خواهد کرد و بدین ترتیب راحتی و احساس خوشایندی را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

 

بخاری تابشی لوله‌ ای

این بخاری تابشی دارای یک لوله آلومینیومی است که بین 4 تا 15 متر طول دارد و یک مشعل نیز دارد که کنترل، شیر گاز و بورد و سایر اجزا را در خود جای داده و شعله مشعل نیز در آن لوله آلومینیومی تشکیل می‌شود. هدف هیتر تابشی این است که گرمای به وجود آمده و کل انرژی را به سمت پایین منتقل کند. همچنین دارای یک لوله از جنس استیل است که گرمای به وجود آمده در سطح لوله را پس از برخورد بازتاب می‌کند.

 

 سیستم گرمایشی دامداری

نمونه‌ای از یک ساختمان دامداری

 

نتیجه گیری

همان گونه که در متن بالا اشاره شد استفاده از سیستم گرمایشی در دامداری، مدیریت، سیستم تهویه مناسب، بر تمام مراحل رشد گوساله‌ها، شیردهی، سلامت حیوانات و... تأثیر بسزایی می‌گذارد. نیازهای دامداری خود را بشناسید و محیط قابل قبولی را برای آنها فراهم کنید. در نظر داشته باشید دمای دامداری را در هر فصل مجدداً باید تنظیم کنید و به نور و ضدعفونی محیط نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. در نهایت بدانید که تاسیس هر دامداری نیاز به مجوز دارد و با طی کردن مراحل قانونی می‌توانید دامداری خود را تاسیس کنید.

 

جهت خرید سیستم گرمایشی در دامداری و آشنایی با انواع سیستم گرمایشی در دامداری با کارشناسان فروش گرماسازه شرق تماس حاصل فرمائید(38482273-05122032002-021).

 

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله هیتر تابشی مرغداری
هیتر تابشی مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله نحوه ساخت هیتر مرغداری
نحوه ساخت هیتر مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

پیام بگذارید.