گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

معرفی انواع سیستم سرمایش مرغداری

معرفی انواع سیستم سرمایش مرغداری

سیستم سرمایش مرغداری یکی از مهمترین تجهیزاتی است که امروزه در تمام مرغداری ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد و دارای کاربردهای زیادی است. این محصولات عملیات تهویه و تنظیم دمای مرغداری ‌ها را برعهده دارند و به همین علت نیز استفاده از آنها برای مرغداری ‌ها لازم و ضروری است. در صورتی ‌که یک مرغداری دارای دمای بالایی باشد مشکلات زیادی را به وجود می ‌آورد و ممکن است شما با چالش‌ های جدی در این زمینه مواجه شوید. با روش های خنک سازی مرغداری میتوانید این مشکلات را برطرف کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه تجهیزات و دستگاه‌ های مختلفی هستند که برای سرمایش انواع مرغداری ‌ها و یا خنک سازی مرغداری در اندازه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این تجهیزات دارای ویژگی‌ ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند که شما باید با شرایط مرغداری که دارید یکی از آنها را برای استفاده انتخاب کنید. علاوه بر این شما می‌توانید ترکیبی از این تجهیزات نیز استفاده کنید که عملکرد بهینه‌ تری را به شما ارائه می‌ دهد.

سیستم سرمایش مرغداری

برای به‌ دست ‌آوردن اطلاعات بیشتر درباره این سیستم‌ ها و اهمیتی که امروزه در مرغداری ‌ها ایفا می ‌کنند به شما پیشنهاد می ‌کنیم ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. با مطالعه این مطلب می‌ توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود درباره تکنیک‌ های سرمایش مرغداری‌ها (روش های خنک سازی مرغداری) و همینطور تجهیزاتی که امروزه در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند به دست بیاورید.

 

این مقالات را از دست ندهید : محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

 

کنترل دما در سالن مرغداری

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در سالن ‌های مرغداری باید به آن دقت داشته باشید تنظیم و کنترل دما است. گرما و سرمای بیش از حد می ‌تواند آسیب ‌های جدی را به مرغ‌ ها و جوجه ‌ها وارد کند. یکی از مهمترین آسیب ‌های موجود در این زمینه خفگی جوجه ‌ها است. زمانی که دما بیش از اندازه افزایش پیدا می‌ کند جوجه‌ ها دچار خفگی می ‌شوند و همین عامل نیز باعث تلف ‌شدن تعداد زیادی از آنها شده و هزینه زیادی را برای مرغداری به وجود می ‌آورد.

این مسئله نشان‌ دهنده اهمیت بسیار زیاد سیستم سرمایش مرغداری است و نشان می‌ دهد که شما باید از سیستم ‌هایی که به شکل استاندارد طراحی و ساخته شده‌اند استفاده کنید تا بتوانید نتیجه بهتری را در مرغداری خود دریافت کنید. زمانی که گرما در یک مرغداری افزایش پیدا می ‌کند به همان نسبت اکسیژن نیز کاهش پیدا می‌ کند. این کاهش اکسیژن موجود در هوا نیز عامل مهم دیگری است که باعث تلف‌ شدن مرغ‌ ها و جوجه ‌ها شده و هزینه زیادی را به وجود می‌ آورد.

کنترل دما در مرغداری ‌ها با استفاده از تجهیزات و سیستم‌ های مختلف صورت می‌ گیرد که مهمترین آنها سیستم سرمایشی است. این سیستم ‌ها در واقع شامل دستگاه‌ ها و تجهیزات مختلفی بوده و قادر هستند تا به ‌راحتی تنظیم دمای داخل مرغداری را در فصل‌ های گرم سال انجام دهند.  

کنترل دما برای خنک سازی مرغداری

کنترل دما در مرغداری

روش ‌های خنک سازی مرغداری

قبل از آنکه بخواهیم درباره سیستم سرمایش مرغداری صحبت کنیم اجازه دهید تا بیشتر با روش ‌های کاهش دما و یا خنک سازی در این سالن‌ ها صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر بخواهیم این روش ‌ها را به دو دسته کلی تقسیم‌ بندی کنیم می‌ توان آنها را به روش‌ های مخصوص برای محیط‌ های گرم و خشک و همین‌ طور روش ‌های مخصوص به محیط‌ های گرم و مرطوب اشاره کرد. هر یک از این روش ‌ها دارای سیستم ‌ها و تجهیزات مخصوص به خود هستند و مزایایی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

روش‌ هایی که در محیط‌ های گرم و خشک استفاده می‌ شوند روش ‌های مبتنی بر رطوبت هستند. این روش ‌ها با استفاده از دستگاه‌ هایی مانند مه پاش باعث ایجاد رطوبت در محیط می ‌شوند و علاوه بر این کنترل دما را نیز از این طریق انجام می‌دهند؛ بنابراین هم دمای محیط کاهش پیدا می‌ کند و هم خشکی هوا تا حدود زیادی از بین می‌ رود. روش ‌هایی که در محیط ‌های گرم و مرطوب استفاده می‌ شود در واقع شامل روش ‌هایی است که از هواکش و پد استفاده می‌ کنند. 

پدهای سلولزی که در این روش مورد استفاده قرار می ‌گیرند می‌ توانند عملکرد بسیار خوبی را در تهویه و خنک سازی سالن مرغداری‌ ها از خود نشان دهند. به همین علت است که امروزه در بسیاری از مرغداری ‌های بزرگ و صنعتی از این محصولات استفاده می‌ شود. این دستگاه ‌ها علاوه بر خنک‌ کردن محیط می‌ توانند آلودگی ‌های موجود در هوا را نیز به محیط بیرون خارج کنند و از آسیب رسیدن به مرغ‌ ها و جوجه ‌ها جلوگیری کنند. اگر به دنبال استفاده از پد سلولزی در مرغداری هستید، حتماً مقاله پد سلولزی گلخانه و مرغداری را بخوانید.

  • استفاده از مه پاش برای خنک‌ سازی مرغداری

همان‌ طور که در بخش ‌های قبلی نیز بیان کردیم یک سیستم سرمایش مرغداری در محیط ‌هایی که هوا گرم و هم خشک است از دستگاه‌ های رطوبت ساز و مه پاش استفاده می‌ کند. خشکی هوا در کنار گرما می‌تواند آسیب ‌های جدی را به مرغ‌ ها و جوجه‌ ها وارد کنند و به همین علت نیز در مرغداری ‌هایی که در این مناطق احداث می‌شوند حتما باید از تجهیزات و دستگاه‌ های رطوبت ساز استفاده شود. استفاده از این دستگاه ‌ها می‌تواند هزینه‌ های مرغداری شما را نیز به میزان زیادی کاهش دهد.

 

این مقالات را از دست ندهید : سیستم مه پاش مرغداری

 

یکی از مهمترین ویژگی ‌های دستگاه‌ های رطوبت سازی که امروزه در مرغداری ‌ها استفاده می ‌شوند این است که می‌ توانند در مدت ‌زمانی کوتاه تا 5 درجه از دمای هوا را کاهش دهند که این مسئله می‌تواند به طور مستقیم روی خنک ‌سازی مرغداری تاثیرگذار باشد. یک نکته بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که به‌ هیچ ‌وجه در محیط ‌های مرطوب از این روش برای خنک‌ سازی مرغداری استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است مشکلات دیگری را برای شما به وجود بیاورد. 

نکته دیگری که در این ‌خصوص باید به آن دقت داشته باشید این است که نباید در مرغداری ‌ها روی بدن حیوانات و جوجه‌ ها آب بریزید. این کار یک عمل اشتباه برای خنک ‌کردن آنها است. در واقع هدف از استفاده از دستگاه ‌های مه پاش در مرغداری ‌ها این است که آب به‌ صورت مستقیم در هوا تبخیر شود و از این طریق دمای کل محیط را کاهش دهد. آیا در رابطه با مه پاش در سالن های صنعتی اطلاعاتی دارید؟ بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً مقاله مه پاش صنعتی را بخوانید.

پد و هواکش از سیستم های سرماش مرغداری

 

این مقالات را از دست ندهید : گرفتگی نازل مه پاش

 

  •  استفاده از پد و هواکش برای خنک ‌سازی مرغداری

روش بسیار کاربردی دیگری که امروزه برای خنک‌ سازی مرغداری ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از پد و هواکش است. این سیستم سرمایش مرغداری تنها یک سیستم برای خنک ‌کردن هوا نیست و دارای کاربردهای زیاد دیگری هم هست. به همین علت است که امروزه فروش زیادی دارد و در بسیاری از مرغداری‌ های مختلف نیز استفاده می‌شود. یکی از مهمترین کاربردهای این سیستم را می‌ توان تامین اکسیژن مورد نیاز برای طیور و جوجه‌ها دانست.

این ویژگی مهم باعث می‌شود تا مرغ‌ ها و جوجه ‌ها در اثر کمبود اکسیژن تلف نشوند و آسیب مالی چندانی به مرغداری وارد نشود. نکته دیگری که درباره این سیستم‌ ها وجود دارد این است که می ‌توانند به میزان زیادی از آلوده شدن هوای داخل مرغداری جلوگیری کنند. این تجهیزات قادر هستند تا هوای آلوده را نیز از محیط خارج کرده و وارد محیط بیرون کنند. فراموش نکنید که آلودگی‌ هایی مانند آمونیاک که در هوای مرغداری موجود هستند می‌ توانند آسیب‌ های جدی را به مرغ‌ ها و جوجه ‌ها وارد کنند.

نحوه عملکرد این تجهیزات به این شکل است که پدهای مخصوصی داخل آنها قرار دارند که هوای گرم با رد شدن از آنها گرما و دمای خود را از دست می‌ دهد و در نتیجه دمای هوای کلی مرغداری کاهش پیدا می‌ کند.

 

این مقالات را از دست ندهید : فن مرغداری

 

  • استفاده از کولرهای صنعتی برای خنک ‌سازی مرغداری

اگر با انواع سیستم سرمایش مرغداری (روش های خنک سازی مرغداری) آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که یکی از کاربردی ‌ترین تجهیزاتی که امروزه در این سیستم ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد کولر صنعتی است که دارای قدرت بسیار بالایی است و می ‌تواند در ابعاد بسیار بزرگ نیز عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. بیشترین کاربردی که این محصولات دارند در محیط‌هایی است که هوا رطوبت زیادی دارد و به ‌اصطلاح شرجی است. در چنین شرایطی سیستم‌ هایی مانند مه پاش نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند.

کولر صنعتی از سیستم های سرمایش مرغداری

استفاده از کولرهای صنعتی در این محیط ‌ها می ‌تواند یکی از بهترین گزینه ‌های سرمایشی برای مرغداری‌ ها باشد. این کولرها به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند با بالاترین قدرت ممکن مکش هوا را انجام داده و با دمیدن هوای خنک به داخل مرغداری باعث خنک شدن محیط شوند. یکی از ویژگی ‌های بسیار مهم این روش برای خنک‌ سازی مرغداری این است که در مدت ‌زمان کوتاه می‌تواند دمای محیط را حداکثر تا 21 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کولر صنعتی، مقاله سیستم سرمایشی کولر آکسیال را بخوانید.

به همین علت است که آنها را می‌توان یکی از سریع ‌ترین روش ‌های خنک‌ سازی مرغداری به شمار آورد. با این‌ حال این روش نیز دارای مشکلات زیادی است و به همین علت در محیط ‌هایی که خشک هستند چندان راهکار بهینه‌ای به شمار نمی‌ آیند. یکی از مهمترین مشکلات مربوط به این تجهیزات مصرف انرژی بسیار زیاد آنها برای خنک ‌کردن هوای مرغداری است که ممکن است هزینه بالایی را برای شما داشته باشد. با این ‌حال هنوز هم در مناطق شمالی و جنوبی کشور از این کولرهای صنعتی استفاده می‌شود.

 

نتیجه ‌گیری

سیستم سرمایش مرغداری یک سیستم جامع و کامل است که برای کاهش دمای مرغداری ‌ها و در نتیجه کاهش تلفات یک مرغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم‌ ها معمولا از تجهیزات و دستگاه ‌های مختلفی استفاده می ‌شود و روش ‌های خنک‌ سازی مرغداری ‌های مختلف نیز متفاوت است. هر یک از این تجهیزات دارای ویژگی ‌های خاصی هستند که باعث می‌ شود تا در شرایط مخصوص بتوان از آنها استفاده کرد.

یکی از روش ‌های خنک‌ سازی مرغداری ‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد روش ‌های مبتنی بر رطوبت است که برای محیط‌ های خشک می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. در این روش ‌ها با استفاده از رطوبت دمای محیط کاهش پیدا می‌کند. روش دیگری که برای خنک سازی مرغداری‌ ها می‌توان استفاده کرد استفاده از کولرهای صنعتی است. این کولرها قادر هستند تا بدون ایجاد رطوبت دمای محیط را کاهش دهند.

از جمله ویژگی‌ های مهم این کولرها می‌ توان به قدرت بالا در کاهش دما، سرعت بالا در کاهش دمای مرغداری و ... اشاره کرد. یکی از مهمترین مشکلات مربوط به این کولرها نیز مصرف انرژی بالاتر آنها نسبت به سایر تجهیزاتی است که در این زمینه استفاده می ‌شوند.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله هیتر تابشی مرغداری
هیتر تابشی مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله نحوه ساخت هیتر مرغداری
نحوه ساخت هیتر مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

پیام بگذارید.