گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

سیستم مه پاش مرغداری و مزایای استفاده از آن

سیستم مه پاش مرغداری و مزایای استفاده از آن

شرایط محیطی مناسب با سیستم مه پاش مرغداری 

 

صنایع دام و طیور مانند بقیه صنعت‌هایی که در دنیا وجود دارد هر روزه در حال پیشرفت و کارآمدتر شدن است. این صنعت به دلیل اینکه به‌ صورت مستقیم با جانداران زنده برخورد دارد از حساسیت‌های بالایی برخوردار است. این حساسیت‌ها شامل حفظ وضعیت سلامت و بهبود شرایط زندگی دام و طیور است. سیستم مه پاش مرغداری یکی از مهمترین وسایلی که برای ایجاد وضعیت مطلوب در زندگی جانداران کاربرد دارد. در ادامه به بررسی مه پاش مرغداری می‌پردازیم.

سیستم مه پاش در مرغداری

مهپاش‌ها تجهیزات مهمی برای مرغداری هستند.

 

آشنایی با سیستم مه پاش مرغداری

کسانی که قصد دارند تا در صنایع دام و طیور فعالیت کنند باید از قبل شرایط را مهیا کنند. این شرایط شامل رعایت وضعیت مناسب برای حفظ زندگی آنها و کنترل کیفیت سلامت آنها می‌شود. تجهیزات زیادی در هر قسمت این واحدهای صنعتی کاربرد دارند و هر وسیله به نحوی در کیفیت تولیدات تأثیر می‌گذارد.

در این میان وسیله‌ای به نام مه پاش وجود دارد که مرغداری‌ها موظف اند تا سالن‌های پرورش خود را به آن تجهیز کنند. سوله‌هایی که مرغ‌ها را در آن نگهداری می‌کنند اغلب اوقات در خارج از شهر قرار دارد و ممکن است در آن ناحیه دمای هوا بالاتر از شرایط در شهر باشد. حالت دیگری که ممکن است رخ دهد این بوده که تعداد زیاد پرندگان در یک محیط کوچک و بسته و ایجاد تراکم باعث بالا رفتن دمای محیط بشود.

مه پاش در این موقعیت نقش خود را نشان می‌دهد. مه پاش برای ایجاد تعادل دمایی در محیط طراحی و اجرا می‌شود. زمانی که سالن‌های نگهداری مرغ گرم شوند احتمال تلف شدن پرندگان وجود دارد. مرگ آنها ضرر زیادی به کل مجموعه وارد می‌کند و حتی می‌تواند فعالیت و درآمدزایی را مختل کند. به همین دلیل است که مرغداران برای بهبود وضعیت هوا به سراغ مه پاش صنعتی می‌روند.

 استفاده از مه پاش گرماسازه شرق در مرغداری

سیستم مه پاش در مرغداری برای بهبود کیفیت هوا 

 

مزایای مه پاش مرغداری

انواع مه پاش مرغداری در ابعاد و اندازه‌های گوناگون طراحی و تولید شده‌اند. این دستگاه‌ها در حالت معمول آب را با فشار زیادی وارد پمپ می‌کنند. این کار باعث شده تا حتی مقدار کمی از آب به ‌صورت مه در آمده و یک سالن بزرگ را در بر بگیرد. همچنین برای کاهش استرس گرمایی و تامین رطوبت مورد نیاز برای رشد طیور، جلوگیری از انتشار ویروس ها و بیماری ها و بهبود کلی محیط طراحی شده است.

سیستم مه پاش یک ابزار ضروری در پرورش طیور برای ایجاد شرایط زندگی مطلوب برای پرندگان است. به تنظیم سطح دما و رطوبت و کنترل شیوع بیماری ها کمک میکند.

  

کنترل بیماری‌ها و ضدعفونی

یکی از کارایی‌هایی که سیستم مه پاش برای شما می‌تواند انجام دهد این است که برای تمیز کردن و پاکسازی محیط به شما کمک کند. داروهایی که باید در هوا آکنده شود یا مواد ضدعفونی‌ کننده را در مخزن آب بریزید. پمپ و نازل‌ها کمک می‌کنند تا این مواد به ‌خوبی در سراسر سوله‌های مرغداری پخش شوند.

 

بیشتر بخوانید : محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

 

البته این کار موارد احتیاط زیادی دارد. اول اینکه مطمئن شوید تنفس مواد ضدعفونی برای پرندگان مشکلی نداشته باشد. مورد دیگر اینکه باید پرس‌وجو کنید که دارو یا ماده پاک‌کننده در آب واکنش منفی از خود نشان ندهد. اگر ماده در آب حلال بود حتماً اطلاع یابید که در آب با چه دمایی می‌تواند حل شود. در نهایت مطمئن شوید که به سیستم شما آسیبی نخواهد زد.

 

اما چرا سیستم مه پاش در مرغداری مهم است؟

ابتدا باید بگوییم همان‌طور که اشاره شد، این سیستم مه پاش مرغداری، وظیفه تعدیل دما را در مرغداری را بر عهده دارد. مرغ‌ها مانند سایر موجودات باید در دمای رفاه قرار بگیرند. اگر دما و شرایط مناسب نباشد ممکن است روی تغذیه و کیفیت گوشت آنها تأثیرات بدی بگذارد. مورد دیگر اینکه دمای بالا احتمال شیوع بیماری‌های پرندگان را تشدید می‌کند. این بیماری‌ها باعث می‌شود تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به مجموعه وارد شود.

مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که به علت تجمع و تعداد زیاد مرغ‌ها در یک فضای کوچک، میزان زیادی از ریزگردها، خاک و غبار در هوا پراکنده است. گرد و خاک نیز می‌تواند از عوامل بیماری‌زا باشد و کیفیت و سطح بهداشت مجموعه را دچار مشکل کند. این دستگاه کمک می‌کند تا گرد و خاک در محل فرو بنشیند.

مورد مهم دیگری که از شاخص‌های سنجش کیفیت و بهداشت محیط به شمار می‌رود بوی سالن‌های نگهداری مرغ است. مرغ‌ها به علت وجود در یک سالن سراسری مقدار زیادی بوی نامطبوع تولید می‌کنند که بسیار آزاردهنده است. بهتر است برای کنترل این بو و بهبود کیفیت شرایط سالن‌ها از سیستم خنک کننده مه پاش و رطوبت ساز در مرغداری خود بهره ببرید.

 

 سیستم مه پاش در مرغداری

نمایی از فرایند پخش مه در مرغداری

 

اجزای مه پاش مرغداری

برای انتخاب یک سیستم بهینه و مناسب با شرایط مجموعه کاری شما بسیار ضروری به نظر می‌رسد که هر قسمت را به‌ خوبی بشناسید و کاربرد آن را بدانید. اجزای کلی همه مدل‌های مه پاش به یکدیگر شبیه است و تفاوت زیادی میان نمونه‌هایی که در یک ابعاد عمل می‌کنند وجود ندارد.

اجزای عمده سازنده سیستم مه پاش در مرغداری شامل لوله‌ها و اتصالات، پمپ‌های آب‌رسان و پخش‌کننده مه است. تمامی این قسمت‌ها برای عملکرد صحیح لازم هستند و باید از میان بهترین متریال‌های موجود در بازار انتخاب شوند. در ابتدا به لوله‌ها می‌پردازیم. از لوله‌هایی به نام پلی‌آمید در کاربری‌های صنایع دام و طیور و همچنین پرورش گل‌ و گیاه استفاده می‌شود.

 

این مقاله را از دست ندهید : پنکه مه پاش 

 

این لوله‌ها باید نشان استاندارد داشته باشند و در مقابل فشار از خود استحکام نشان دهند. همچنین بهتر است محصولی را بخرید که در سرما دچار ترک و شکستگی نشود. لوله‌ها به نازل‌هایی ختم می‌شوند که بهتر است فلزی انتخاب شوند. بهترین متریال برای این بخش استیل ضدزنگ است. نازل‌ مه پاش به ‌صورت مرتب با آب و رطوبت برخورد دارند و به دلیل قرارگیری در ارتفاع دمای محل آن‌ها نسبتاً بالا است. بهتر است یک نمونه ضد زنگ برای مهپاش انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

پمپ مه پاش قلب تپنده و محل ایجاد حرکت در همه اجزا است. این وسیله باید بتواند فشار قدرتمندی ایجاد کند تا آب از منبع اصلی وارد لوله شود و بعد از آن در تمام طول مسیر حداقل فشار و سرعت لازم را برای تولید مه حفظ کند. این آب پرسرعت به نازل‌ها و پخش‌کننده‌ها می‌رسد و از آنجا به‌ صورت هاله‌ای از پودر آب خارج می‌شوند. اگر پمپ شما قدرت کافی را نداشته باشد نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد و قطرات آب را به‌ صورت باران فرو می‌ریزد و این برای سالن مرغ اصلاً خوب نیست.

 نازل مه پاش

نمونه ای از سر نازل

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی یک وسیله اساسی به نام سیستم مه پاش در مرغداری پرداختیم. این وسیله می‌تواند دمای محیط را تنظیم کند. علاوه ‌بر آن برای جلوگیری از پخش بوی نامطبوع نیز کاربرد دارد. در نهایت از ایجاد گرد و غبار جلوگیری می‌کند. اجزای اصلی آن لوله، پمپ و پخش‌کننده است. سیستم مه پاش در پخش کردن دارو و مواد پاک‌کننده نیز یاری‌رسان است.

 

جهت سفارش سیستم مه پاش در مرغداری با کارشناسان فروش گرماسازه شرق در تماس باشید. 38482273-051 

 

 


 

سوالات متداول

1. مهمترین مزایای استفاده مه پاش در مرغداری کدامند؟

با کمک مه پاش می توانید از دهیدراته شدن بدن جوجه ها، مشکلات تنفسی و تلفات ناشی از آن جلوگیری کنید. همچنین مه پاش موجب خنک سازی هوای سالن شده و استرس در طیور را کاهش می دهد. لذا موجب رفع گرد و غبار و همینطور بوی نامطبوع سالن مرغداری می شود. کاربرد دیگر مه پاش مرغداری، برای ضدعفونی کردن سالن میباشد.

 

2. میزان رطوبت مناسب برای سالن مرغداری چقدر است؟

با توجه به اینکه جوجه های یک روزه تا سن دو هفتگی و بخصوص در روزهای اولیه تولد به رطوبت بالای 60 درصد (بین 60 الی 70 درصد) نیاز دارند. لذا خشکی هوا نیز موجب دهیدراته شدن، اختلال در جذب کیسه زرد و افزایش تلفات در آنها می شود. به همین علت استفاده از مه پاش در مرغداری الزامی می باشد.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله هیتر تابشی مرغداری
هیتر تابشی مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله نحوه ساخت هیتر مرغداری
نحوه ساخت هیتر مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

پیام بگذارید.