گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

پمپ مه پاش چیست و معرفی انواع آن

پمپ مه پاش چیست و معرفی انواع آن

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌ آمده باشد که پمپ مه پاش چیست؟ همان‌طور که می‌توان حدس زد پمپ مه پاش برای پمپاژ کردن ذرات آب به اطراف استفاده می‌شود که در صنایع مختلف مصارف متعددی دارد. مه که از پمپ به بیرون پمپاژ می‌شود بسیار ریز و در حدود 5 تا 10 میکرون قطر دارد.

از عمده‌ترین کاربردهای پمپ در صنعت کشاورزی (پمپ مه پاش گلخانه) رشد و تکثیر و شادابی گیاهان است. در کوره‌ خشک‌ کن چوب برای معتدل کردن دمای چوب نیز از این پمپ‌ ها استفاده می‌شود. همچنین برای مبارزه با آفات و پشه در محل‌هایی که حشرات زیادی در هوا وجود دارد و منجر به آزار و اذیت ساکنین است کاربرد دارد.

این دستگاه همچنین می‌تواند به‌ عنوان یک خنک‌کننده در مکان‌ها و صنایعی که گرمای زیادی تولید می‌کنند و احتمال آتش‌سوزی نیز وجود دارد کاربرد داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با این وسیله کاربردی و مفید آشنا کنیم.

 

پمپ مه پاش چیست؟

همان‌طور که گفتیم پمپ آب مه پاش در صنایع مختلف کاربرد دارد. پمپ قطرات بسیار ریز مه را برای مقاصد مختلفی به بیرون پمپاژ می‌کند. اما استفاده از این وسیله تنها برای صنایع کاربرد ندارد. از آن می‌توان در مکان‌های تفریحی و سرگرمی مانند پارک ‌ها، مراکز خرید و رستوران و شهربازی‌ ها برای ایجاد سرگرمی و جلوه‌ های ویژه استفاده کرد.

پمپ جزء ضروری هر سیستم مه پاش صنعتی هستند. یک پمپ مه ساز با کیفیت بالا برای ایجاد قطرات آب ریز مورد نیاز است که سپس می تواند به طور مساوی در سراسر منطقه مورد نظر توزیع شود. هنگام انتخاب پمپ، مهم است که عواملی مانند ظرفیت پمپ، فشار و نوع نازل را در نظر بگیرید. قیمت پمپ مه پاش صنعتی بسته به ویژگی ها و قابلیت های آن می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال، مشتریان هنگام خرید پمپ مهپاش باید کیفیت را بر هزینه اولویت دهند تا مطمئن شوند که پمپ قابل اعتماد و کارآمد است. همچنین نگهداری و سرویس دهی منظم آن برای اطمینان از اینکه در شرایط کار خوب باقی می ماند، مهم است.

 

نکته : باید در هنگام خرید پمپ‌ مه پاش به جنس بدنه و قطعات آن دقت کرد. براساس این ویژگی قیمت پمپ مه پاش هم متفاوت خواهد بود.

پمپ مه پاش چیست؟

 

پمپ مه پاش چگونه کار می‌کند؟

 پمپ، آب را به قطرات بسیار ریزی تبدیل می‌کند که از طریق نازل به با فشار به بیرون پمپاژ می‌شود. پمپ آب را فشرده کرده و از طریق خط لوله آن را به سمت نازل خروجی هدایت می‌کند. قطرات خروجی به‌ قدری ریز است که به شکل مه از دهانه دستگاه خارج می‌شود. 

پمپ مه پاش چگونه کار می کند؟

سیستم مه پاش میلیون ‌ها قطره بسیار ریز تولید می‌کند که در حدود 5 تا 10 میکرون قطر دارند. این ذرات به جهت قطر بسیار ریز به ‌سرعت تبخیر می‌شوند و هنگام پاشش دمای محیط اطراف خود را کاهش می‌دهند. همچنین انواع مه پاش به یک شیر تنظیم فشار مجهز هستند که می‌تواند فشار ورودی به نازل را تنظیم کند.

 

مشخصات فنی پمپ مه پاش

از مهمترین قطعات و یا اجزای پمپ رطوبت ساز می توانیم به الکتروموتور اشاره کنیم. موتوری که برای پمپ مه پاش کوچک استفاده می شود به صورت تک فاز و با دور موتور 1400 دور در دقیقه می باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای پمپ هایی که بالای 100 بار هستند باید برق سه فاز را برای انها استفاده کرد. خب به طور کلی مشخصات فنی پمپ مه ساز شامل دبی، فشار پمپ، قدرت و جریان برق آن می باشد. البته قابل ذکر است که این مشخصات در هر نوع پمپی متفاوت می باشد.

 

آشنایی با انواع پمپ مه پاش

پمپ ها در نوع فشارقوی ( صنعتی ) و ضعیف (گلخانه و خانگی) عرضه می‌شود. پمپ‌های فشارقوی برای مکان‌های بزرگ و وسیع و همچنین برای صنایعی که نیاز به پمپاژ مقدار و حجم زیادی آب دارند استفاده می‌شود؛ برای مثال در فضاهایی با گرمای بسیار زیاد یا در سیستم اطفاء حریق آتش‌نشانی و غیره. اما پمپ‌های ضعیف برای مصارفی مانند گلخانه ‌ها تنها برای متعادل کردن تبخیر و تعریق گیاهان کاربرد دارد و استفاده از این پمپ‌ ها در مصرف آب نیز صرفه‌ جویی می‌کند.

  • پمپ مه ساز فشارقوی (پمپ مه پاش صنعتی)

به‌ احتمال زیاد بسیاری از ما پمپ مه پاش صنعتی را دیده‌ ایم. این مه پاش را در رستوران‌ ها، اقامتگاه‌ ها و تفرجگاه‌ ها هنگامی که هوا بسیار گرم است مشاهده کرده‌اید. سیستم مه پاش فشار بالا می‌تواند حتی در گرمترین روزهای سال با پاشش قوی آب خنک، هوای اطراف را خنک و معتدل کند. 

سیستم این مه پاش با یک پمپ تخصصی آب را با فشار بالا در بین 800 تا 1200psi به بیرون پمپ می‌کند. غبار بسیار ریزی از این سیستم خارج می‌شود و طی فرایند تبخیر ناگهانی به‌ سرعت تبخیر می‌شود؛ بنابراین منجر به خیس شدن اطراف و یا افراد نمی‌شود. سیستم مه پاش فشار بالا برای افرادی که تنها می‌خواهند خنک شوند بدون اینکه خیس شوند بسیار مناسب است.

سیستم مه پاش فشارقوی می‌تواند دمای اطراف را تا 30 درجه فارنهایت کاهش دهد. اگر شما صاحب کسب ‌وکاری مانند رستوران‌ داری، هتل ‌داری و مشاغلی از این ‌دست هستید به شما توصیه می‌کنیم یک  مه پاش رستوران با فشارقوی نصب کنید تا بتوانید افراد بیشتری را به سمت رستوران یا اقامتگاه خود جذب کنید. هیچ‌ چیز برای افراد لذت‌بخش‌تر از این نیست که پس از ساعت‌ها قرار گرفتن زیر آفتاب سوزان بتوانند در مکانی خنک نشسته و یک نوشیدنی خنک بنوشند.

 

  • پمپ مه ساز فشار پایین 

پمپ‌های فشار پایین (پمپ مه پاش گلخانه ) آب را با فشار کمتری به بیرون پمپاژ می‌کنند (بین 50 تا 80 psi). سیستم‌ های فشار پایین از لحاظ قیمت نسبت به مه پاش فشار بالا به‌ صرفه ‌تر هستند. این مه پاش می‌تواند به‌ سادگی با فشار آب خانگی شما کار کند و با نصب کردن به شلنگ باغچه از آن برای پاشش آب بر روی گیاهان استفاده کرد. به این نوع دستگاه پمپ مه پاش کوچک گفته میشود.

سیستم مه پاش فشار پایین ( پمپ مه پاش خانگی ) همچنین در مصرف آب نیز صرفه‌ جویی می‌کند و می‌تواند برای مصارف خانگی استفاده شود. فشار پایین آن مانع نمی‌شود که از آن برای خنک‌سازی محیط اطراف استفاده کرد. مه پاش فشار پایین هم می‌تواند تا 20 درجه فارنهایت دمای هوای اطراف خود را کاهش دهد. قیمت پمپ مه پاش خانگی به نسبت صنعتی کمی پایین تر خواهد بود.

 سیستم‌های مرطوب‌کننده صنعتی نقش مهمی در حفظ سطوح بهینه رطوبت در گلخانه‌ها دارند که برای رشد و سلامت گیاه ضروری است. یکی از این سیستم‌ها سیستم مهپاشی است که با سیستم‌های مه‌پاشی تفاوت دارد زیرا قطرات آب تولید شده کوچک‌تر هستند و سریع‌تر تبخیر می‌شوند. هنگام انتخاب پمپ مه پاش گلخانه، عواملی مانند ظرفیت، فشار و نوع نازل آن باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که نیازهای خاص گلخانه را برآورده می کند. کیفیت باید بر هزینه اولویت داده شود، زیرا یک پمپ مه پاش خانگی با کیفیت بالا دوام بیشتری خواهد داشت و در دراز مدت به نگهداری کمتری نیاز دارد. 

 

این مقالات را از دست ندهید : راهنمای خرید سیستم مه پاش

 

پمپ مه پاش چیست؟

 

کاربردهای پمپ رطوبت ساز

 پمپ ‌های مه ساز در طیف ‌های گسترده‌ای از فعالیت‌ها کاربرد دارند از جمله در منازل مسکونی، فعالیت‌ های تجاری و صنعتی. 

  1. یکی از عمده ‌ترین کاربردهای پمپ مه ساز پرفشار یا پمپ مه پاش صنعتی در صنایع غذایی است. از دیگر کاربردهای سیستم مه پاش در صنعت پرورش دام و طیور است. گرم ‌شدن بیش از حد هوا می‌تواند اثرات مخربی بر دام و طیور بگذارد و منجر به انواع بیماری‌ ها و حتی افزایش مرگ ‌و میر در بین آنها شود. استفاده از یک مه پاش فشارقوی در مکان‌های نگه‌ داری دام و طیور به ‌ویژه در مکان‌هایی که جوجه‌ ها در کنار هم نگه ‌داری می ‌شوند می‌تواند این اثرات مخرب را کاهش دهد و به این شکل به سودآوری بیشتر بی انجامد.
  1. یکی دیگر از کاربرد های این پمپ در صنایع چوب است. هم در کوره‌ ها و هم در تأسیسات تولیدی چوب از مه پاش فشارقوی استفاده می‌شود. در محل کوره از مه پاش فشار بالا برای کنترل رطوبت تولیدات چوبی استفاده می‌شود. نکته مهمی که در هنگام استفاده از مه پاش در تولیدات چوبی مانند انواع کابینت و کمد، دکورهای چوبی و غیره باید مورد توجه قرار گیرد آن است که رطوبت به ‌شدت کنترل شود تا محصول نهایی باکیفیت و ثبات بهتری به دست مصرف‌کننده برسد. مه پاش فشار بالا بهترین راهکار برای حفظ رطوبت ثابت است.
  1. دیگر کاربرد پمپ‌ مه پاش گلخانه در صنایع کشاورزی مانند انبارهای لبنیات و گلخانه ‌ها است. استفاده از پمپ مهپاش در این صنایع برای خنک‌کنندگی و یا کنترل رطوبت کاربرد دارد. این پمپ‌ ها را بسته به میزان نیاز می‌توان تنظیم کرد. مثلاً می‌توان تنها یک پمپ را در زمانی که تقاضا کم است و تمام پمپ‌ها را زمانی که تقاضا زیاد است راه‌اندازی کرد.
  2. از سیستم مه پاش در مکان‌ها و محیط‌های جغرافیایی که ممکن است در معرض انواع حشرات و پشه‌ها باشند استفاده می‌شود. از آن برای سم‌پاشی حشرات می‌توان استفاده کرد.
  3. انواع مه پاش دستی که بدون نیروی برق کار می‌کنند نیز وجود دارند. این مه پاش که کاملاً دستی و کوچک است می‌تواند برای مقابله با حشرات آپارتمانی و یا شته‌هایی که بر روی برگ گیاهان نشسته‌اند و می‌تواند منجر به حساسیت و آلرژی در افراد شود مورد استفاده قرار ‌گیرد. استفاده از آن برای افرادی که آلرژی شدید به انواع شته و حشرات گیاهان دارند بسیار مفید است.
  4. در محیط‌ های بسته استفاده از مه پاش برای خنک‌کنندگی نیست، بلکه برای متعادل ‌سازی و افزایش سطح رطوبت محیط است. در این مکان‌ها مثلاً در گلخانه‌ها، آبی که از نازل مه پاش خارج می‌شود به بخار تبدیل نمی‌شود و به همین جهت می‌تواند به افزایش رطوبت کمک کند.
  5. این پمپ برای پاشش مایعات استفاده می‌شود. پس در برخی مکان‌ها نیز برای از بین ‌بردن بوی نامطبوع محیط از مه پاش برای پخش گلاب (گلاب پاش پمپی) و عطر از نازل به محیط اطراف استفاده می‌شود. با توجه ‌به اینکه قطرات عطر و گلاب به شکل کاملاً ریزی به بیرون پا شش می‌شود در محیط بوی ماندگاری ایجاد می‌کند و می‌تواند اثرات بوی نامطبوع را کاملاً از بین ببرد.

 

این مقالات را از دست ندهید : قیمت مه پاش

  

آیا مه پاش مصرف آب را کاهش می‌دهد؟

احتمالاً متوجه شده‌اید که این وسیله در کاهش مصرف آب بسیار مؤثر است. در محیط‌های مسکونی می‌توان با نصب مه پاش و سیستم قطره ساز بر روی شیرهای آب تا 98 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

استفاده از این روش خللی در کار شما ایجاد نمی‌کند اما خروج آب از دهانه شیر را به ‌شدت کاهش می‌دهد. این امر در کاهش مصرف آب بسیار مؤثر است. حتی استفاده از سیستم قطره ساز در برخی کارها مثلاً شست ‌و شوی میوه ‌ها و سبزی‌ ها می‌تواند به تمیزتر شدن آنها کمک زیادی کند؛ زیرا آب با دقت به تمام قسمت ‌های میوه و سبزی پاشش می‌شود.

 

نتیجه گیری

برای پاسخ به سوال مه پاش چیست ؟ باید بگوییم که مه پاش وسیله ‌ای کاربردی است که در صنایع و کشاورزی و حتی منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر حسب نیاز و موارد استفاده انواع مختلفی از آن وجود دارد. عمده ‌ترین کاربرد پمپ مهپاش برای خنک ‌سازی محیط اطراف است که در فصول گرم سال و مکان‌های بسیار گرم می‌تواند به جذب مشتری کمک زیادی کند.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله راهنمای خرید پنکه مه پاش
راهنمای خرید پنکه مه پاش
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش سالن های ورزشی
مه پاش سالن های ورزشی
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

پیام بگذارید.