گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

پمپ مه پاش صنعتی و نحوه عملکرد آن

پمپ مه پاش صنعتی و نحوه عملکرد آن

 یکی از مهمترین بخش‌های لازم برای یک مه پاش صنعتی و کاربردی، داشتن پمپ مه پاش صنعتی است. مه پاش صنعتی برای مرطوب نگه داشتن مکان‌هایی مانند گلخانه‌، مرغداری و محل نگهداری دام و طیور، پارک‌ها و بوستان‌ها و همچنین رستوران‌ها استفاده می‌شود. مه پاش‌ها بدون ایجاد قطره آب، ذرات بسیار ریز آب را در هوا پخش می‌کنند، اما گرمای محیط باعث تبخیر ذرات ریز می‌شود و رطوبتی مطبوع را از خود به جا می‌گذارد. پمپ مه پاش صنعتی از نوع فشارقوی هستند.

در نتیجه مه پاش فقط با استفاده از روش تبخیر، محیط‌های بسته و حتی باز را مرطوب نگه میدارد. این رطوبت سازها دارای اجزای مختلفی مانند مخزن، فیلتر، نازل و پایه نازل، تابلو کنترل برق و از همه مهمتر پمپ فشارقوی هستند.

اگر شما به دنبال خرید پمپ مه پاش صنعتی مناسب هستید اما به خوبی با مشخصات پمپ‌های مختلف آشنایی ندارید یا شیوه کار آن را نمی‌دانید بهتر است که این مطلب را تا انتها دنبال کنید، زیرا در ادامه این مطلب شما با مشخصات پمپ‌های مه پاش به خوبی آشنا خواهید شد.

 

پمپ مه پاش صنعتی چیست؟

همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین اجزا در مه پاش صنعتی، پمپ آن است. کار اصلی پمپ این است که آب را با فشار زیاد به شیلنگ‌های مه پاش پمپاژ کند تا آب شیلنگ‌ها از طریق نازل‌ها به محیط اطراف پاشیده شود. قدرت پمپاژ یک پمپ مه پاش مناسب، باید با تعداد نازل‌ها و طول و ضخامت شیلنگ‌ تناسب داشته باشد.

برای مثال هر چه طول شیلنگ‌ها و تعداد نازل‌ها بیشتر باشد، لازم است که حتما از پمپ پرفشار بالای ۱۱۰ بار استفاده کرد تا کار رطوبت رسانی به آسانی انجام شود.

 پمپ مه پاش صنعتی چیست؟

مزایای استفاده از پمپ مه پاش صنعتی

  1. در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و با کمترین میزان آب ممکن و صرفاً با فشار آب، دمای هوا و رطوبت آن افزایش می‌یابد.
  2. در مصرف انرژی الکتریکی نیز صرفه‌جویی می‌شود، چون اگر بخواهیم برای محیط‌های باز و بزرگی مثل باغ و رستوران‌ها از کولر و فن استفاده کنیم به تعداد زیادی از آنها نیاز داریم در نتیجه انرژی الکتریکی بسیار زیادی نیز مصرف می‌شود. بنابراین استفاده از یک مه پاش صنعتی از لحاظ اقتصاد انرژی بسیار به صرفه است.
  3. پمپ مه پاش باعث کاهش بوهای نامطبوع و گرد و غبار هوا می‌شود و فضایی دلنشین را به وجود می‌آورد.
  4. پمپ مه پاش صنعتی دمای هوا را تا سی درجه فارنهایت افزایش می‌دهد و این قابلیت برای فصل تابستان بسیار کاربردی و مفید است.
  5. با وجود این پمپ، هوای محیط تازه و با طراوت می‌شود.

 

شیوه کار پمپ مه پاش صنعتی

اصل کاری که پمپ مه پاش انجام می‌دهد بر اساس تولید فشاری است که باعث می‌شود آب به سرعت از سوراخ نازل‌ها بیرون برود و به ذرات بسیار ریز (در حد میکرون) تبدیل شود. به طوری که آب پس از خارج شدن از نازل به شکل مه دیده می‌شود و فقط رطوبت آن احساس می‌شود.

پس یکی از اساسی‌ترین کارها در تولید پمپ مه پاش، طراحی اصولی بر اساس فشار است. آرمیچر درون پمپ هم به کمک الکتروموتور به حرکت و چرخش در می‌آید در نتیجه دستگاه شروع به کار می‌کند. موتور این دستگاه‌ها معمولا ۱۴۰۰ بار در دقیقه می‌چرخد و می‌توان از برق یک فاز برای آن استفاده کرد. برای دستگاه‌های بالای ۱۰۰ بار بهتر است که از برق سه فاز برای راه‌اندازی و کار استفاده کنید.

 نحوه کار پمپ مه پاش صنعتی

انواع پمپ مه پاش صنعتی

پمپ مه پاش به دو دسته پمپ پرفشار و کم فشار تقسیم می‌شود. تفاوت این دو نوع پمپ در فشاری است که توسط دستگاه ایجاد می‌شود. معمولا در دستگاه کم فشار، آب با فشار کمتر از ۳۰ به ذرات ریزتر تبدیل و سپس پاشیده می‌شود. در حالی‌ که در دستگاه پر فشار معمولا این عمل در فشار بالای ۳۰ بار انجام می‌شود.

  • پمپ پرفشار
  • پمپ کم فشار

پمپ‌های صنعتی در دسته پرفشار قرار می‌گیرند. این نوع پمپ‌ها آب را با فشار ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ Ps به بیرون اسپری می‌کند. همچنین این نوع پمپ‌ها در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها باعث خنکی هوا می‌شوند و برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند، زیرا دمای هوا را تا حداکثر ۳۰ درجه فارنهایت کاهش می‌دهند.

  

بیشتر بخوانید : مه پاش گلخانه پلاستیکی

 

نکات خرید پمپ مه پاش صنعتی

بهتر است که هنگام خرید پمپ مه پاش صنعتی، علاوه بر ظرفیت دستگاه، تعداد و نوع نازل مه پاش، طول شیلنگ و جنس دستگاه، به فشار مورد نیاز برای رطوبت رسانی به محیط مورد نظر خود توجه داشته باشید. اگر محیط شما کوچک و خانگی است، به احتمال زیاد به پمپ کم فشار خانگی نیاز دارید اما اگر محیط شما بزرگتر است (مانند رستوران‌ها، تالارها و باغ‌ها) بهتر است که از پمپ صنعتی استفاده کنید تا رطوبت و دمای هوا را به طور مناسب کنترل کنید.

 

مشخصات فنی پمپ مه پاش صنعتی

همچنین موقع خرید پمپ مه پاش به مشخصات فنی‌ مانند این موارد دقت کافی داشته باشید:

  • رعایت استانداردهای ایمنی در دستگاه
  • توان پمپ
  • دبی خروجی آب بر مبنای لیتر بر دقیقه
  • جنس بدنه
  • جنس قطعات
  • فشار پمپ
  • کیفیت

 استفاده از پمپ مه پاش صنعتی در گلخانه

نکات نگهداری پمپ مه پاش صنعتی

یکی از عواملی که به مرور زمان از توان دستگاه می‌کاهد و بر کارایی آن تاثیر منفی می‌گذارد، رسوب املاح مختلف در پمپ آب مه پاش است. جهت جلوگیری از این اتفاق بهتر است که از آب‌های شیرین استفاده کنید که بدون املاح باشند. دمای مناسب آب برای دستگاه بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد است. همچنین می‌توانید از فیلترهای ضد املاح برای جلوگیری از رسوب املاح در دستگاه استفاده کنید.

یکی از نکاتی که لازم است حتماً بدانید این است که هرگز بدون آب از پمپ استفاده نکنید. اجازه دهید که آب به دستگاه و داخل پمپ برسد بعد دستگاه را روشن کنید. جهت اطمینان بیشتر بهتر است که پس از خاموش کردن دستگاه، ورودی آب به پمپ را نیز قطع کنید و از ورود آب به آن جلوگیری کنید.

طبق دستورالعمل‌های که بر روی بدنه یا دفترچه راهنمای دستگاه نوشته شده عمل کنید. برای مثال هرگز شیرهای فشارشکن را تا انتها باز نکنید.

در اولین دوره استفاده از پمپ مه پاش صنعتی، حتماً آن را روغن‌کاری کنید و مطمئن شوید که دستگاه هیچگونه نشتی‌ ندارد. در هر بار راه‌اندازی دوباره لازم است که روغن دستگاه را تعویض کنید. با این روش دستگاه تا مدت زمانی طولانی دوام خواهد داشت.

به طور منظم اتصالات برقی دستگاه را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که پمپ و الکتروموتور در وضعیت تراز هستند. حواستان به اتصالی‌های اتفاقی و نوسانات برق نیز باشد.

 

نتیجه گیری

طی آنچه که گفته شد پمپ‌ مه پاش صنعتی یکی از ابزارهای اساسی درون دستگاه مه پاش صنعتی است که برای مرطوب نگه داشتن فضای محیط‌های صنعتی و بزرگ مانند رستوران‌ها، گلخانه‌ها و تالارها استفاده می‌شود. انواع پمپ‌های کم فشار و پرفشار در بازار موجود است که شما باید برای دستگاه مه پاش صنعتی، نوع پرفشار آن را انتخاب کنید تا دستگاه بتواند به راحتی تمامی محیط را به فضایی مطبوع و دلپذیر تبدیل کند.

در هنگام خرید دستگاه به عوامل مهمی مانند ظرفیت دستگاه، تعداد و نوع نازل، طول شیلنگ، جنس دستگاه و فشار لازم برای محیط توجه کنید. انتخاب اندازه فشار به عوامل مهمی مانند تعداد و اندازه نازل‌هایی که آب را اسپری می‌کنند و طول شیلنگ بستگی دارد.

همچنین نکاتی برای نگهداری بهتر دستگاه جهت افزایش کارایی آن مطرح شد که از جمله مهمترین آنها چک کردن نوسانات برق دستگاه، تراز بودن دستگاه و جلوگیری از رسوب املاح در پمپ مه پاش است. لطفا اگر شما تجربه استفاده از دستگاه مه پاش صنعتی و پمپ آن را دارید برای ما نظر خود را در بخش نظرات وارد کنید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله راهنمای خرید سیستم مه پاش
راهنمای خرید سیستم مه پاش
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید مه پاش صنعتی و خانگی
راهنمای خرید مه پاش صنعتی و خانگی
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید بهترین رطوبت ساز قارچ
راهنمای خرید بهترین رطوبت ساز قارچ
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه ها

محمدرضا حلاجیان
۲ شهریور ۱۴۰۲

با سلام قیمت رطوبت ساز و مه پاش لطفا بفرمایید . فضای مورد استفاده دو واحد 100 متری

گرماسازه
۲ شهریور ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. همکاران فروش با شما تماس خواهند گرفت.

پیام بگذارید.