گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

آموزش نصب مه‌ پاش خانگی و نکات مهم در نصب مه پاش

آموزش نصب مه‌ پاش خانگی و نکات مهم در نصب مه پاش

زمانی که شما قصد آشنایی با نحوه نصب مه پاش خانگی را دارید بدون شک اطلاعات کاملی در رابطه با این سیستم جمع آوری نموده اید. اما برای تاکید بیشتر باید به این نکته توجه داشته باشیم که در واقع مه‌ پاش ها سیستم هایی هستند که با پاشش مداوم آب به صورت پودری در محیط به کاهش دمای محیط کمک می نمایند. استفاده از مه پاش ها محدود به مکان های خاصی نشده است. بنابراین استفاده از آنها دارای دامنه کاربردی وسیعی می باشد. برای مثال شما به راحتی از مه پاش می توانید در خنک نمودن هوای منزل خود استفاده نمایید. همچنین استفاده از مه پاش ها در رستوران ها، کافی شاپ ها، گلخانه ها، مرغداری ها و حتی کارخانه ها نیز مقدور می باشد. در اینجا برخی از نکات برتر برای نصب مه پاش خانگی آورده شده است، بنابراین با آموزش نصب مه‌ پاش خانگی همراه ما باشید.

فصل تابستان با تمام جذابیت خود گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد. این آزار توسط گرمای زیاد این فصل کاملاً محسوس است. برای رهایی از این گرما یک وسیله کاربردی نیاز است تا افراد بتوانند لذت فصل تابستان را با خنکی جذاب فصل بهار ترکیب کنند. سیستم مه پاش خانگی یکی از این وسیله‌های کاربردی است که در چند سال اخیر به ‌منظور راحتی افراد مورد توجه قرار گرفته است.

این سیستم دما را کاهش داده و به راحتی، خنکی را برای فضای باز فراهم می‌کند. در زمان نصب هوای گرم به هوای سرد تبدیل شده و گرمای تابستان سوزان قابل تحمل می‌شود. سیستم ‌های مه‌پاش روشی ایمن و با صرفه اقتصادی است که برای خنک کردن فضای بیرونی شما طراحی شده‌اند.

 راه‌ اندازی سیستم خنک‌کننده با شروع هوای گرم کار سختی نیست. در حالی‌ که همیشه می‌توانید یک نصب حرفه‌ای را انتخاب کنید تا نگرانی‌ های خود را کاهش دهید، رفتن به مسیر صحیح می‌تواند به شما در صرفه‌ جویی هزینه‌ها کمک کند. 

 

آشنایی با کارکردهای مه پاش خانگی

وظیفه ای که برای سیستم های مه پاش تعریف شده است به این شکل می باشد که آب با فشار فراوان توسط کمپرسورها در سیستم به جریان درآید. در نهایت آب از طریق نازل های طراحی شده در طول مسیر به شکل کاملا پودری در محیط مورد نظر شما پاشش می نماید. این امر دارای مزایای فراوانی برای شما می باشد. برای مثال اگر در محیط هایی با پوشش گیاهی خاص از مه پاش استفاده می کنید وجود آن سبب افزایش رطوبت محیط می شود.

 

نصب مه پاش خانگی

 

همچنین شما با نصب سیستم مه پاش خانگی و یا صنعتی قادر به تهیه محیطی مشابه با مناطق چاره ای برای گیاهان خاص و گرمسیری خود در گلخانه ها می باشد. در صورتی که شما از این سیستم ها در مکان هایی تفریحی مانند استخرها، کافی شاپ ها و یا رستوران ها استفاده می نمایید باید بدانید که افزایش رطوبت در محیط سبب تعدیل در دمای هوای آن محیط می شود. از اجزاء با اهمیت در سیستم های مه پاش موتور و پمپ در آنها می باشد. هر چقدر این اجزاء در سیستم قوی تر باشند عملکرد سیستم بهتر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : فیلتر تصفیه آب مه پاش

 

نحوه نصب مه‌ پاش خانگی

اولین گام در زمان آموزش نصب مه پاش خانگی بررسی موقعیت مکانی و انتخاب مسیری درست می باشد. یعنی قبل از هر چیزی باید مشخص کنید که قصد نصب مه پاش را در کجای از خانه دارید. نکته دوم این است که می‌خواهید نازل ‌ها تا کجا را آبپاشی کنند؟ نکته بعدی این است که کاربرد مه ‌پاش را مشخص کنید، آیا می‌خواهید نازل‌ ها گیاهانتان را آبیاری کنند؟ آیا تمایل دارید محیط باز حیاط منزل یا اطراف آلاچیق را مه ‌پاشی کنید؟

در واقع باید به اندازه گیری های ضروری در محیط بسیار توجه نمایید. به‌ طور کلی خط مه در اطراف محیط پاسیو یا برآمدگی نصب می‌شود. مهم است که تمام محیط پوشانده شود تا سیستم در شرایط نسیم بهتر کار کند، مهم نیست نسیم از کدام سمت می‌وزد و از مزایای خنک‌کننده مه بهره می‌برید. مهم این است که محیط را اندازه بگیرید.

این عمل را از نقطه آغازین یا همان محل اتصال لوله های غبار و پمپ فشار شروع کنید. انتخاب و تعیین فاصله ها بر عهده شما می باشد. در نهایت محل قرارگیری نازل مه پاش و طول مناسب لوله ها را در نظر بگیرید و سیستم را بر اساس این مقیاس پیاده نمایید. در مرحله بعد زمان آن است که لوله های اندازه گیری و متصل شده در طول مسیر را در پایه های پلاستیکی که دارای میخ هایی برای تثبیت در محیط می باشند ثابت نمایید. در این فاصله نیز بسیار باید به نصب دقیق لوله ها توجه داشته باشید که سهوا نشتی در محیط مشاهده نشود.

در نهایت زمان مهر و موم لوله ها با اتصالات استاندارد در محیط می باشد. بعد از محکم نمودن مهره ها در سیستم به دور لوله ها تنگ می شوند و به اصطلاح آنها را کاملا در آغوش می گیرند. در نهایت با اتصال قطعات فشرده سازی توسط آچار فرایند نصب سیستم را پیگیری نمایید. توجه داشته باشید برای ایجاد اتصال در شکاف های دیوار ها می توانید از لوله های خرطومی و یا منحنی استفاده نمایید.

 

اجزای تشکیل‌ دهنده پک مه ‌پاش خانگی

قبل از نصب، شناخت کلی دستگاه و اجزای آن مهم‌ترین و اصلی‌ ترین گزینه است. شناخت استفاده از محصول باعث خواهد شد تا استفاده درستی از آن، داشته باشیم. اجزای مختلف یک مه‌ پاش خانگی به شرح زیر است.

  • نازل‌ها
  • شیلنگ یا لوله پی‌وی‌سی
  • شیر تنظیم فشار
  • فیلتر آب یا سختی گیر
  • سنسور یا تایمر خاموش

همان‌طور که تاکید شد، قبل نصب، ابتدا منطقه‌ای را که می‌خواهید مه‎ پاشی کنید، انتخاب کرده و همه چیزهایی را که نیاز دارید تهیه کنید. سپس به کمک متر، فاصله‌های کلیدی را اندازه بگیرید.

  1. فاصله بین فلکه آب و محلی که مه‌ پاش را باید نصب کنید.
  2. فاصله منطقه‌ای که می‌خواهید مه‌ پاشی شود.
  3. طول شلنگ یا لوله پی‌وی‌سی که اندازه گرفته شده

 

اجزای تشکیل دهنده مه پاش خانگی

 

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید سیستم مه پاش

 

مراحل نصب مه‌ پاش خانگی

  1. یک لوله PVC بردارید و آن را به طول 24 اینچ ببرید. توصیه می‌شود برای برش لوله از کاتر لوله پی‌وی‌سی استفاده کنید؛ زیرا این کار راحت­تر است و باعث هدر رفتن لوله نمی‌شود. لوله و نازل را با چسب PVC بپوشانید. به یاد داشته باشید که بیرون و داخل هر دو سینه را با حدود 4 اینچ چسب بپوشانید.
  1. نازل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت از نصب مه پاش خانگی است که می‌توان نام برد. بهترین جنس نازل از فولاد تشکیل شده و فشار بیشتری را متحمل می‌شود. نازل‌ها را با استفاده از چسب PVC به لوله بچسبانید. با این کار می‌توانید انتهای لوله را نیز بپوشانید. در این مرحله نازل را در قسمت لوله ‌ها قرار داده و تا زمانی که در جای خود ثابت شود، محکم کرده و بچرخانید.

لطفاً توجه داشته باشید که نازل‌ها باید مستقیماً با یکدیگر هماهنگ باشند؛ زیرا به لوله متصل می‌شوند. دلیل اهمیت این امر به ‌خاطر این است که چسب ‌ها پس از خشک ‌شدن نمی‌توانند چسبانده شوند. برای شستشوی سیستم، تمام درپوش‌های سر اسپری را بردارید.

توجه: به‌ خاطر داشته باشید که فاصله زیاد بین نازل‌ها هوا را به‌ خوبی خنک نمی‌کند و فاصله‌های بسیار کوتاه باعث خیس شدن آن نقطه و فوران شدید می‌شود. هنگامی که نازل‌ها را نصب می‌کنید سعی کنید شیلنگ‌ها یا لوله‌ها را حتی‌الامکان در جاهایی که دیده نشود نصب کنید. موقع نصب مه پاش خانگی، جهت سوراخ ‌ها را طوری تنظیم کنید که آب‌پاشی در محدوده‌ای که می‌خواهید، اسپری کند.

 

  1. گیره‎ های لوله را در مسیر مستقیم لوله ثابت کنید و مسیر مستقیم لوله PVC را تا سقف نگه دارید. گیره‏ های لوله را روی سقف بزنید. سایر مسیرهای مستقیم را با استفاده از گیره به سقف وصل کنید.
  2. سوراخ‌ های نازل باید طوری تنظیم شوند که کمی به سمت بیرون خمیده شوند. در حین تمرین، حتماً نازل‌های اسپری را با زاویه قائمه با استفاده از مفاصل آرنج آماده شده وصل کنید. حالا گیره‌ ها را سفت کنید و گیره‌های اضافی را بین دو سینه قرار دهید تا حمایت بیشتر شود.
  3. یک شیر تخلیه باید به سیستم اضافه شود تا در صورت لزوم، سیستم تخلیه شود. ممکن است برای جلوگیری از یخ‌ زدن و ترک خوردن لوله‌ها، به‌ خصوص قبل از زمستان، زهکشی لازم باشد.
  4. PVC را از سقف تا شیر آب، با استفاده از مفاصل آرنج در صورت نیاز اجرا کنید. شما باید یک آداپتور را با استفاده از مفصل آرنج به شیر آب وصل کنید. اجازه دهید چسب به مدت یک ساعت خشک شود و اجازه دهید به کل سیستم بچسبد.
  5. آب را روشن کرده و سعی کنید چند دقیقه به‌ صورت آزمایشی آبکشی کنید. آب را خاموش کنید و نازل‌های سر اسپری را به نازل‌ها وصل کنید و سپس دریچه را ببندید. سیستم مه‌ پاش فضای باز، اکنون آماده استفاده است.

 

از برش پی وی سی یا اره برقی استفاده نکنید زیرا این کار برای جلوگیری از تجمع زباله در PVC و مسدود کردن سر اسپری ضروری است. برای از بین‌ بردن رسوبات آب سخت، تمیز کردن نازل‌ها با محلول سرکه و آب توصیه می‌شود. برای افزایش طول عمر درپوش نازل‌ها، آن‌ها را بردارید و در پایان فصل تابستان کنار بگذارید.

نصب مه پاش خانگی

 

بیشتر بخوانید : ساخت مه پاش خانگی

 

نکاتی که باید برای نصب مه‌ پاش رعایت کرد

در آموزش نصب مه پاش خانگی، نکات مهمی در زمان نصب مه پاش باید رعایت شود که کاربرد و استفاده درست از آن به ‌خوبی نمایان شود. در زیر چند مورد از نکات نصب مه پاش خانگی مورد توجه قرار گرفته است که پیشنهاد می‌شود به‌ دقت مطالعه کنید:

  • تمام نازل‌های اسپری باید در یک ردیف باشند.
  • نازل‌ها باید قبل از راه‌اندازی سیستم باز شوند تا از آلودگی جلوگیری شود.
  • نقطه شروع اسپری باید حداقل 3 سانتی‌متر بالاتر از انتهای لوله باشد تا آب از سیستم خارج شود و از یخ‌ زدگی و گرفتگی در زمستان جلوگیری شود.
  • برای مه ‌پاشی آب از نازل‌ها باید در جهتی باشد که ما می‌خواهیم.
  • برای تخلیه آب در زمستان باید دریچه تخلیه وجود داشته باشد.

 

نصب لوله های فشار در زمان نصب سیستم مه پاش خانگی

 در نحوه نصب سیستم مه پاش خانگی باید توجه داشته باشید که یکی از مهمترین قسمت ها در این سیستم اتصال مسیر به پمپ فشار می باشد. لوله فشار وظیفه اتصال بین پمپ فشار و لوله های موجود در مسیر را بر عهده دارد. این لوله ها که دارای لایه های محافظ در برابر اشعه های ماوراء بنفش می باشند را به راحتی می توان در فضای باز مورد استفاده قرار داد. البته معمولا در زمان نصب، آنها را در میان لوله هایی بزرگتر قرار می دهند. برای اطمینان از نصب این لوله ها از گیره های همراه کیت استفاده می کنند. با کاربرد این گیره ها در محل اتصال لوله  ها و پمپ  احتمال لرزش در محل اتصال لوله با پمپ را به شدت کاهش می دهند.

 

بیشتر بخوانید : آبیاری مه پاش

 

جریان آب در سیستم و راه اندازی پمپ فشار

اولین قدم در زمان نصب سیستم مه ساز خانگی و راه اندازی آن خروج ضایعات و هوا از مسیر سیستم مه پاش می باشد. در ابتدای کار شما آب را در مسیر هدایت و در نهایت پمپ آب را روشن می نمایید. در اولین قدم آب از نازل ها به بیرون تراوش می نماید. در طول مسیر حرکت نمایید و احتمال نشت آب را در آن بررسی کنید. این عمل را به مدت مشخص 15 ثانیه تکرار نمایید و در نهایت آن را از مدار خارج کنید. در نهایت نازل ها را در محل خود نصب کنید و این کنترل را به مدت یک دقیقه ادامه دهید. 

 

کنترل سیستم

توجه کنید که در زمان نصب سیستم مه پاش مراقبت و بازدیدهای مداوم را هرگز فراموش نکنید. به ویژه زمانی که لوله ها را بر روی سطحی ناهموار نصب نموده اید. ایجاد اصطکاک ناشی از لغزش لوله بر روی سطوح سخت به تدریج سبب استهلاک در سیستم می شود. نکته مهم بعد در زمان نصب رطوبت ساز خانگی و نگهداری از این سیستم ها توجه به فیلتر پشت پمپ می باشد. در صورتی که از سیستم مه پاش استفاده می کنید به یاد داشته باشید که نیاز می باشد تا به صورت مداوم و ماهانه این سیستم و فیلتر موجود در آن را مورد بازدید قرار دهید. در نهایت باید در نگهداری از سیستم مه پاش ممارست به خرج دهید.

مراقبت از پمپ و قرار دادن آن در شرایط محیطی مناسب از وظایف مهم کاربران این سیستم ها می باشد. در نهایت توجه داشته باشید که برای کارایی درست و اصولی در زمان نصب سیستم مه پاش شما باید به طور مداوم سیستم را مورد بررسی قرار دهید. اولین کار در زمان کنترل نازل ها رفع مشکلاتی مانند رسوب در این سیستم ها می باشد. توجه به تمام موارد قید شده در متن می تواند شما را در زمان نصب مه ساز و همچنین کاربرد درست از آن  کمک و یاری نماید.

 

 

پمپ را کجا قرار بدهید؟

تصمیم بگیرید که پمپ مه ‌پاش را در کجا قرار دهید. پمپ بی‌صدا نیست! آن را دور از محوطه قرار دهید تا مجبور نباشید صدای آن را بشنوید. صدای پمپ تقریباً به‌ اندازه یک کولرگازی است. پمپ به یک قلاب برقی 110 ولتی و آب نیاز دارد و می‌تواند تا 400 فوت دورتر از خط مه بدون افت فشار قابل ‌توجه قرار گیرد.

اگر از سیستم مه ‌پاش در محیط داخلی یا خارجی استفاده می‌کنید، مهم است که آن را در یک منطقه سرپوشیده و دور از آب ‌و هوا نصب کنید. در واحد کاملاً محصور، می‎توان در هر قسمت بیرونی که مناسب است نصب کرد. جایی را انتخاب کنید که دسترسی نسبتاً آسانی داشته باشد تا تعویض فیلتر آسان شود.

نکات مهم در نصب مه پاش خانگی

تعمیر و نگهداری مه‌ پاش خانگی

نصب رطوبت ساز خانگی در فضای باز به ‌اندازه انجام بازرسی‌ های منظم و نگهداری سیستم مه‌ پاش شما مهم است. پمپ آب شما باید ماهی یکبار برای جلوگیری از انسداد بررسی شود. وقتی هوای سرد شروع به برگشت کرد، سعی کنید آن را کاملاً خالی کرده و در جای خشک نگهداری کنید تا از یخ‌ زدن و آسیب رساندن به پمپ جلوگیری شود.

 

بیشتر بخوانید : پنکه مه پاش

 

همچنین مراقب نازل‌های اسپری خود باشید. اسپری نامنظم آب ممکن است نشان‌دهنده تجمع رسوب باشد که مانع از جریان شفاف می‌شود. می‌توانید یک مخلوط تمیزکننده نازل خریداری کنید که از طریق سیستم پمپاژ شما عبور کند و این باقیمانده‌ ها را از بین ببرد. رطوبت ساز خانه را باید در زمستان خالی کرد. در بهار، نازل‌ها را باید از آلودگی تمیز کرد تا از آلودگی جلوگیری شود. اگر پمپ و فیلتر دارید، سالیانه آن را چک کنید. لوله‌ها را به طور کامل از نظر نشتی بررسی کنید.

 

نتیجه‌ گیری

توصیه می‌کنیم حوصله و سلیقه کافی را داشته باشید تا در حین نصب مه ساز خانگی کار خود را حرفه‌ای‌تر به نمایش بگذارید! همچنین سعی کنید تا حد امکان شیلنگ‌ها را پنهان کنید و اتصالات را با دقت محکم کنید.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، علاوه بر فاصله بین نازل‌ها، قطر سوراخ نازل نیز بسیار مهم است و بسته به نیاز و بودجه خود بهتر است در این مورد با یک متخصص مشورت کنید. فشارهای بالا و سوراخ‌های آن‌ها به ‌قدری کوچک است که با فشار شیر اصلاً کار نمی‌کنند و باید از پمپ آب استفاده شود.

در حین مونتاژ، سوراخ‌های نازل را در جهتی که می‌خواهید آب پاشیده شود، قرار دهید. عموماً افراد زاویه‌ای بین 30 تا 45 درجه را در نظر می‌گیرند و از قرار دادن مستقیم و عمود بر زمین جلوگیری می‌کنند زیرا باعث افزایش خیس شدن مه می‌شود.

در نهایت به میزان آب مصرفی در زمان نصب رطوبت ساز خانگی حتماً توجه کنید! این سیستم‎ها مصرف آب متفاوتی دارند که بسته به نوع نازل می‎تواند کم یا زیاد باشد. پس قبل از انتخاب نوع نازل و صرفه‌جویی در هزینه در این زمینه و انتخاب نازل ارزان‌تر، به قبوض و مبالغ آب آینده فکر کنید.

جهت خرید و نصب مه پاش خانگی می توانید با کارشناسان فروش گرماسازه شرق در تماس باشید. 38482273-051 و 22032002-021

مقالات مرتبط

نمایش مقاله راهنمای خرید پنکه مه پاش
راهنمای خرید پنکه مه پاش
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش سالن های ورزشی
مه پاش سالن های ورزشی
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

پیام بگذارید.