گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

مه پاش خانگی چیست؟ نکات مهم در نگهداری از مه پاش

مه پاش خانگی چیست؟ نکات مهم در نگهداری از مه پاش

دستگاه ‌های مه پاش به طور معمول به‌ عنوان یک دستگاه خنک‌کننده و تنظیم‌کننده رطوبت محیط شناخته میشوند. این دستگاه ‌ها انواع متنوعی دارند که یک از آنها مه پاش خانگی است. دستگاه ‌های مه پاش را می‌توان هم در فضای بسته و هم به صورت مه پاش فضای باز استفاده کرد تا فضا را خنک و مرطوب نگه دارد. مه پاش خانگی بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است.

مه پاش ‌ها در ابعاد گوناگون هم به ‌صورت مه پاش صنعتی و بسیار بزرگ و هم در اندازه‌ های کوچک با قدرت کمتر و برای استفاده در فضا‌های بسته مانند گلخانه کاربرد دارند. این دستگاه عمل خنک ‌کردن محیط را به کمک آب و با پرتاب قطرات بسیار ریز آن به اطراف انجام میدهد. مه پاش در هوای گرم تابستان و در فضای باز و زیر نور خورشید عملکرد بسیار خوبی دارد.

احتمالاً همه شما تاکنون نظیر این دستگاه را در فضای باز رستوران‌ ها و کافی‌شاپ‌ ها دیده‌اید، اما شاید نمیدانستید که مه پاش‌ ها کاربرد خانگی و صنعتی نیز دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد مه ساز خانگی بپردازیم.

مه پاش خانگی 

مه ساز خانگی یک دستگاه خنک‌کننده است که بدون نیاز به برق و هیچ انرژی دیگری و تنها با استفاده از جریان آب اقدام به خنک‌ کردن محیط میکند. اما چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ مه پاش دارای فیلترهایی با دانه‌ های بسیار ریز است که قطرات آب با عبور از آنها به ذرات بسیار کوچک‌تر تبدیل میشوند و به ‌گونه‌ای در محیط پخش میشوند که معمولاً با نشستن بر روی سطوح اثر خیسی آب را به جا نمیگذارند.

در این عمل اصطلاحاً گفته میشود که قطرات آب به ‌صورت پودری درآمده‌اند؛ زیرا شما دیگر هیچ قطره آبی را مشاهده نمیکنید و تنها هاله‌ای مانند مه از دستگاه خارج میشود که در واقع همان ذرات بسیار ریز آب است. قطر این ذرات بسیار کم و بر حسب نوع دستگاه از ۷۵ تا ۲۰۰ میکرون است.  

کاربرد مه پاش خانگی

خروجی دستگاه که دارای این منافذ بسیار ریز است به ‌وسیله لوله‌های دستگاه به جریان آب متصل میشود و سپس با رسیدن آب به قسمت خروجی آن را به ‌صورت پودری به سمت بیرون پرتاب میکند. این عمل باعث می‌شود فضا چه بسته باشد و چه باز، با یک رطوبت ملایم رو به خنکی رود و احساس بسیار خوشایندی را ایجاد می‌کند.

 

کاربرد مه پاش خانگی

از مهمترین کاربرد‌های رطوبت ساز خانگی خنک‌ کردن فضای حیاط و یا بخشی است که گیاهان در آن نگهداری می‌شوند؛ زیرا بسیاری از انواع گیاهان نیاز دارند که در یک محیط مرطوب و با دمای نسبتاً خنک قرار بگیرند تا رشد خوبی داشته باشند. شما علاوه بر محیط باز کافه و رستوران ‌ها این نوع مه پاش‌ ها را در گلخانه ‌ها نیز دیده‌اید.

 مه پاش‌ گلخانه‌ به سقف متصل می‌شوند و جریان آب ورودی به آنها با توجه میزان نیاز گیاهان به رطوبت و یا خنکی کاملاً  قابل ‌کنترل است. از آنجایی ‌که میزان و نحوه آبیاری گیاهان با یکدیگر متفاوت است، مه پاش‌ها در گلخانه ‌ها باعث خیس شدن سطح گیاهان نمی‌شوند و تنها رطوبت و خنکی را برای آنها ایجاد می‌کنند.

اگر شما صاحب یک ویلا، باغ و یا یک حیاط کوچک در خانه خود هستید استفاده از این وسیله برای تأمین رطوبت و خنکی لازم برای گیاهان می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ زیرا در برخی مواقع گرما و خشکی هوا در فصل تابستان می‌تواند برای گیاهان بسیار مشکل‌ساز باشد و برگ‌ های آنها را کاملاً خشک کند. اما با وجود یک رطوبت ساز خانگی رطوبت و خنکی لازم برای آنها فراهم شده و دیگر لازم نیست نگران از بین ‌رفتن گیاهان خود در گرمای تابستان باشید. 

 

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید مه پاش گلخانه کوچک و خانگی

 

مزایای استفاده از مه پاش خانگی

همان‌طور که گفته شد مه ساز خانگی کاربرد‌های زیادی دارد و انواع مختلف آن می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. به‌ طور کلی می‌توان از مزیت ‌های یک مه پاش در موارد زیر استفاده کرد.

خنک ‌کردن فضای باز کافه و رستوران‌ها، ویلا، باغ و حیاط‌های خانگی، استخر و سونا، ایجاد خنکی در ساحل دریا در فصول گرم سال، از بین ‌بردن گردوخاک در معادن در ابعاد صنعتی مه پاش، دفع حشرات در محیط‌های گوناگون و همچنین تأمین دما و رطوبت مورد نیاز گلخانه‌ ها که پیش‌تر درباره آن گفته شد.

از آنجایی ‌که مه ساز خانگی به هیچ نیرویی اعم از الکتریسیته و غیره احتیاج ندارد و تنها با آب کار می‌کند می‌تواند روشی بسیار مقرون‌ به ‌صرفه و ارزان برای ایجاد رطوبت و خنکی در محیط و فضای باز باشد. همچنین در صورت نصب یک مه پاش فضای باز ظاهر فضا بهم نمی‌خورد و زیبایی محیط را از بین نمی‌برد.

کاربرد مه پاش خانگی

 لوله‌های شلنگ مانند مه پاش می‌توانند در کناره‌ ها نصب شوند و آب پاش‌ های آن نیز بسیار کوچک هستند و از لحاظ بصری مشکلی برای فضا ایجاد نمی‌کنند. تنها اثری که از خود به جای می‌گذارند یک رطوبت و خنکی مطلوب است.

برخی تصور می‌کنند که رطوبت ساز خانگی آب زیادی مصرف می‌کند و از نظر هزینه مصرف آب مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. اما بهتر است بدانید که مه پاش ‌ها با توجه ‌به میزان کارایی خود در خنک ‌کردن محیط، آب بسیار کمی مصرف می‌کنند. شاید آب خروجی از مه پاش که به‌ صورت یک مه از قطرات آب است زیاد به نظر برسد.

اما در واقع مقدار آب خروجی از دستگاه زیاد نیست و تنها به علت پودری شدن قطرات آب این ‌طور دیده می‌شود. البته قابل ‌ذکر است که برای تنظیم جریان آب ورودی به شلنگ ‌های دستگاه استفاده از یک پمپ آب لازم است که بتوان میزان آب ورودی به دستگاه را نیز کنترل کرد. بنابراین نصب مه پاش خانگی گزینه مناسبی برای خنک سازی محیط میباشد.

 

اجزای تشکیل‌دهنده رطوبت ساز خانگی

اجزای تشکیل‌دهنده یک مه ساز خانگی می‌تواند بر اساس نوع کاربرد و سازنده آن متفاوت باشد. به ‌طور کلی دستگاه مه پاش از یک شلنگ برای انتقال آب، یک نازل برای پخش آب، پایه نازل، شیر برای کنترل جریان آب، فیلتر و پمپ آب برای تنظیم جریان ورودی تشکیل می‌شود.

وجود یک پمپ برای مه پاش می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد ؛ زیرا هر ‌چه آب با فشار بیشتر وارد شلنگ مه پاش شود فرایند پودری شدن ذرات آب با کیفیت بهتری انجام می‌شود. اگر فشار آب ورودی در ابتدا کم باشد ممکن است ذرات آب پس از خروج از نازل رد خیسی از خود به جا بگذارند. 

مهمترین بخش یک مه پاش نازلی آن است که با منافذی بسیار ریز قطرات آب را تا ذراتی با قطر ۷۵ تا ۲۰۰ میکرون کوچک می‌کند و اصطلاحاً آب را به‌ صورت پودری بیرون می‌دهد. همین عمل می‌تواند در کاهش دمای محیط بسیار مؤثر باشد و علاوه بر حفظ رطوبت دمای محیط را گاهی ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش دهد.

اجزای مه پاش خانگی

نگهداری و مراقبت از مه ساز خانگی

مه ساز خانگی مانند بسیاری از ابزار و وسایل دیگر در اطراف شما نیازمند نگهداری به روش درست و مراقبت است تا عمر طولانی‌تری داشته باشد و وظیفه خود را به ‌درستی انجام دهد. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که رعایت آنها باعث طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه مه پاش می‌شود.

از آنجایی‌ که برخی قطعات دستگاه رطوبت ساز خانگی فلزی و به طور دائم با آب در تماس هستند؛ بنابراین لازم است که هر چند وقت یکبار از لحاظ زنگ زدگی چک شوند و یا می‌توان به ‌طورکلی از قطعات ضد‌ زنگ استفاده کرد. همچنین تمامی بخش‌های دستگاه از اتصال به پمپ گرفته تا نازل خروجی آب باید کاملاً محکم و درست در جای خود قرار گرفته باشند تا مشکلی برای سایر بخش‌ها ایجاد نشود. برای اطمینان خاطر از این موضوع می‌توانید از یک فرد متخصص برای نصب اولیه این رطوبت ساز خانگی استفاده کنید. 

باید توجه داشته باشید که اندازه محیط مورد‌نظر شما چقدر است و چه تعداد نازل خروجی آب و چه مقدار شلنگ برای تأمین رطوبت و خنکی این محیط نیاز است. در صورت کم بودن تعداد نازل‌ها عمل کاهش دما و افزایش رطوبت محیط به ‌درستی انجام نمی‌شود و در صورت زیاد بودن آنها رطوبت هوا بیش از حد بالا رفته و ممکن است خیسی قطرات آب روی سطوح باقی بماند.

همچنین باید به میزان آب ورودی توسط پمپ و بزرگی خروجی نازل مه پاش توجه داشته باشید؛ زیرا هر چقدر پمپ با قدرت بیشتری کار کند و یا خروجی مه پاش سطح بزرگ‌تری داشته باشد میزان مصرف آب بالا‌تر می‌رود. نکته مهم دیگر در خصوص نگهداری از یک رطوبت ساز خانگی این است که به دلیل وجود املاح مختلف در آب شهری ممکن است فیلتر‌ها و سوراخ ‌های ریز نازل خروجی دچار رسوب گرفتگی و کاهش قدرت خروج آب شوند.

از اینرو بسیار مهم است که به‌ صورت منظم نازل و فیلتر‌های دستگاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده رسوب حتماً آن را از بین ببرید. همچنین اگر از پمپ آب برای مه پاش خود استفاده می‌کنید باید به‌ صورت دوره‌ای نسبت به تعویض روغن آن اقدام کنید.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد دستگاه مه ساز خانگی یک وسیله بسیار کارآمد و مفید برای ایجاد یک خنکی دلچسب و رطوبت در فضا‌های باز کوچک و بزرگ است. این دستگاه هم در ابعاد صنعتی و هم در ابعاد کوچک­تر و خانگی کاربرد‌های متنوعی دارد. استفاده از انواع مه پاش روزبه‌روز افزایش می­یابد و با توجه ‌به مقرون‌به‌صرفه بودن آن از نظر مصرف آب و برق و تجهیزات، انتخاب بسیار عاقلانه‌ای برای محیط‌هایی که نیاز به کاهش دما دارند محسوب می‌شود. با توجه به تمامی توضیحات داده شده، اگر قصد خرید و قیمت مه پاش خانگی را دارید می توانید با کارشناسان گرماسرماسازه شرق در تماس باشید. (38482273-051)

مقالات مرتبط

نمایش مقاله راهنمای خرید پنکه مه پاش
راهنمای خرید پنکه مه پاش
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
مه پاش صنعتی چیست؟ نکات مهم در خرید آن
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله مه پاش سالن های ورزشی
مه پاش سالن های ورزشی
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

پیام بگذارید.