گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

مه پاش چیست؟ نحوه نصب و راه‌ اندازی آن

مه پاش چیست؟ نحوه نصب و راه‌ اندازی آن

استفاده از محیط باز مانند حیاط، محوطه جلوی رستوران یا کافی‌شاپ، در فصل تابستان به دلیل گرما مقدور نیست؛ اما آیا میدانید میتوانید شرایطی را فراهم کنید که در عین لذت‌ بردن از فضای آزاد، گرما نیز قابل‌ تحمل باشد؟ دستگاه مه پاش سیستمی است که به شما در این راه کمک میکند. سیستم مه پاش برای خنک سازی گلخانه و محیط های باز استفاده میگردد که با کم کردن دما تا 40 درجه بدون زیاد شدن رطوبت هوای اطراف را سرد و خنک مینماید.

 

سیستم مه پاش یا میست چیست؟

تاثیر خنک کنندگی سیستم رطوبت ساز یا فوگر به مرطوب بودن محیط و تغییرات جوی محیطی هوا بستگی دارد که در دمای محیطی بالاتر از 80 درجه و پایین بودن رطوبت کمتر از 50% اثر بخشی خوبی دارد و زمانی که دمای اطراف به صورت ثابت است و هوای آزاد را فوراٌ سرد مینماید، بدون اینکه تاثیر منفی در میزان رطوبت هوا رخ دهد.

نکته : هر چه میزان ذرات آب پودر شده در هوا بیشتر باشد مه ساز عملکرد بهتری دارد. 

 

مصرف آب مه پاش

کاهش مصرف آب در سیستم رطوبت ساز 98% است که به موارد زیر بستگی دارد. سایز نازل ها به میزان فشار و تعداد نازل های استفاده شده در این رطوبت ساز مهپاش بستگی دارد هر چه این سیستم بزرگتر باشد تعداد نازل های آن هم بیشتر میشود، همچنین هر چقدر میزان استفاده از نازل در رطوبت ساز بیشتر شود، میزان مصرف آب مه پاش هم در این سیستم بالاتر میرود. خرید سیستم مه پاش صنعتی بهترین گزینه برای خنک سازی و جلوگیری از گردو غبار در محیط میباشد.

از آنجا که در روزهای تابستان با کمبود آب مواجه هستیم. در این میان افراد برای صرفه جویی از مصرف بی رویه آب در این فصل راه حلی پیدا نمودند و یکی از این راه حل ها استفاده از مه پاش رستوران و کافی شاپ ها، گلخانه ها، دامداری ها که مورد توجه بسیاری از مردم برای خنک کردن محیط قرار گرفته است.

گرماسازه شرق، تولیدکننده انواع سیستم‌های خنک‌ کننده در کنار شما است تا گلخانه خود را راه‌ اندازی کنید، محیط کارخانه را برای کارگران مساعد کنید یا بتوانید با کمک فضای باز جلوی رستوران خود به کسب‌‌وکارتان رونق ببخشید. قبل از مشورت با متخصصان این مجموعه مقاله را تا انتها بخوانید.

 

سیستم مه پاش در فضای باز

 

طرز کار سیستم مه پاش 

شاید برای شما سوال پیش بیاید که طرز کار دستگاه فوگر به چه صورت است؟ دستگاه مه ساز بدین صورت عمل میکند که الکتروموتور به یک پمپی با فشار بالا متصل است. این پمپ عمل فشرده سازی آب را برعهده دارد. بعد از فشرده سازی آب، توسط شیلنگ به سمت نازل در حرکت میباشد. سپس بعد از وارد شدن به نازل با فشار 70 بار از نازل خارج میشود. البته به صورت ذرات خیلی ریز خارج میشود. اندازه این ذرات حدود 5 الی 10 میکرون است. در این سیستم، آب از طریق نازل خارج میشود.

دستگاه مه ساز موجب خنک سازی محیط شده و این خنک سازی را توسط آب و با خروج قطرات ریز آب انجام میدهد. از این دستگاه در فضای باز و زیر نور خورشید استفاده میکنند که عملکرد بسیار خوبی دارد.

نحوه کار مه پاش اینگونه میباشد که آب با فشار از درون شیلنگ ها عبور میکند و به نازل میرسد و به قطرات ریز 20 میکرون و یا 30 میکرون تبدیل میگردد و باعث خنک شدن هوای محیط میشود، هر چقدر میزان ذرات آب خارج شده از نازل ها ریزتر و کوچکتر باشد پایین آمدن دمای محیط و خنک شدن آن سریع تر انجام میپذیرد.

با نصب مه پاش خنک کننده (مه مه باز) دمای گرم کاهش مییابد و باعث افزایش رطوبت در محیط اطراف میشود. با نصب این سیستم در ورودی فضای باز رستوران ها و کافی شاپ ها مورد استفاده قرار میگیرد از این سیستم میتوان در فضاهای کوچکتر هم استفاده کرد. 

  

بیشتر بخوانید : مه پاش کشاورزی

 

انواع سیستم خنک‌کننده آبی در مه ساز

سیستم‌های مه‌ ساز که برای خنک‌ کردن محیط مورد استفاده قرار میگیرند، بسته به میزان فشاری که آب را از نازل عبور میدهند به انواع مختلفی تقسیم میشوند. این تنوع به شما کمک میکند تا سیستم رطوبت ساز را در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. این سیستم‌ها عبارتند از:

سیستم مه پاش خانگی

مه پاش خانگی که با نام سیستم کم‌ فشار نیز از آن یاد میشود به این دلیل برای منازل مناسب است که با کمک آب کم فشاری که در خانه شما وجود دارد میتواند بهترین عملکرد خود را ارائه دهد. فشاری که این دستگاه نیاز دارد در محدوده 40 تا 60 پوند بر اینچ مربع قرار میگیرد. نصب آن آسان و مقرون‌ به‌ صرفه است. با این‌ حال به‌ سرعت خنک نکرده و رطوبت آن در محیط باقی میماند.

اگر قصد ساخت مه پاش خانگی را دارید، به خرید پمپ آب یا پمپ مه پاش نیازی ندارید.  شما فقط کافیست نازل را به تعداد 8 عدد و 10 متر شیلنگ نیز برای ساخت مه پاش خانگی به کار ببرید. بنابراین به شیر معمولی که دارای فشار 2 بار است وصل خواهد شد. به همین علت آن را با نام مه پاش خانگی ارزان میشناسند. در این سیستم به دلیل خارج شدن قطرات درشت، محیط را کامل خیس میکند. با توجه به خیس کنندگی بالایی که این دستگاه دارد برای آبیاری استفاده میکنند. بنابراین جهت آبیاری گلخانه و گلخانه های کوچک استفاده میشود.

مه پاش خانگی

 

مه ساز با فشار متوسط یا نیمه‌ صنعتی

اگر تمایل دارید تا محیط اطراف خود را به‌ سرعت خنک کنید، بهتر است از این نوع استفاده کنید. فشار آب موردنیاز برای این دستگاه باید بین 160 تا 250 PSI باشد. این دستگاه که با فشار متوسط عمل میکند رطوبت ماندگاری در محیط ایجاد نمیکند. این دستگاه دارای نصب آسان است و برای کارکرد خود از منبع برق استفاده میکند، با این‌ حال عملکرد آن‌ها میتواند هزینه برق مصرفی شما را افزایش دهد.

 

مه ساز با فشار بالا یا صنعتی

دستگاه مه ساز با فشار بالا پمپ قویتری دارد و در مقابل ذرات مه ریزتری تولید میکند که به‌ سرعت در محیط اطراف پخش شده و سرعت خنک‌کنندگی بالایی برای محیط اطراف دارد. این دستگاه میتواند تا 35 درجه فارنهایت باعث خنکی محیط شده و البته هیچگونه رطوبتی از خود برجای نگذارد. فشار آب برای این دستگاه باید بین 750 تا 1500 PSI باشد.

 

مشخصات فنی مه پاش

قبل از اینکه بخواهید برای محل موردنظر خود سیستم فوگر یا رطوبت ساز را خریداری کنید، باید با مشخصات فنی و عملکرد این دستگاه آشنا شوید. این دستگاه با کمک یک پمپ تحت فشار آب را از خطوط لوله حرکت داده و با فشار بسیار زیاد از نازل‌ها عبور میدهد. به دلیل فشار بسیار زیاد، آب به قطرات بسیار ریز تبدیل شده و در اصطلاح اتمیزه میشود.

قطرات بسیار ریز آب، به محیط اطراف پخش شده و محوطه دور سیستم را پر میکند؛ در نتیجه با کمک این سیستم در هر ثانیه هزاران قطره آب وارد هوا میشوند. این اتمیزه‌ شدن، بسته به محیطی که در آن پمپ میشود، میتواند شما را به عملکرد مطلوبی که در نظر دارید برساند. به‌ عنوان‌ مثال، اگر این سیستم را در فضای آزاد و البته گرم استفاده کنید، تبخیر شدن قطرات آب به خنک‌ شدن محیط کمک میکند؛ اما همین عملکرد در فضای بسته‌ای مانند پاسیوی منزل شما، باعث ایجاد رطوبت میشود.

 مشخصات فنی مه پاش

 

نصب و راه‌ اندازی مه پاش

برای نصب دستگاه مه پاش به خطوط رطوبت ساز، نازل، پمپ، شیلنگ فشار بالا، منبع تأمین آب نیاز دارید. البته نصب آن آسان است؛ اما بهترین کار این است که اجازه دهید افراد حرفه‌ای و متخصص آن را نصب کنند. در صورتیکه تمایل دارید خود این کار را انجام دهید حتماً مطابق با دفترچه راهنما پیش بروید.

 

نکات مهم جهت نگهداری سیستم مه پاش

اگر به درستی از دستگاه مه ساز خود نگهداری کنید به همان نسبت هم طول عمر آن را بالا برده اید. چون این دو با هم رابطه مستقیم دارند. بنابراین باید در فواصل زمانی مشخصی قطعاتی که در این دستگاه به کار رفته است را مورد بررسی قرار دهید. به طور مثال شیلنگ ها و اتصالات موجود در این دستگاه را بررسی کنید تا دچار رسوب گذاری نشوند و یا اینکه اب از آن چکه نکند.

همچنین فیلتر تصفیه آب مه ساز و نازل های به کار رفته در آن را بررسی کنید که دچار گرفتگی نشده باشند. اگر گرفتگی در نازل مه پاش پیش بیاید باید ابتدا آن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اگر به موقع این کار را انجام ندهید موجب میشود که آب به پمپ نرسد. همینطور سوراخ نازل نیز گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید : گرفتگی نازل مه پاش

 

یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری این سیستم، جلوگیری از یخ زدگی پمپ و شیلنگ میباشد. برای این کار از سرپوش برای شیلنگ و پمپ استفاده کنید.

 خرید مه پاش از گرماسازه شرق

 

انواع مه پاش

رطوبت سازها در سه مدل طراحی میشوند که این سه مدل شامل دیسکی یا پروانه ای، التراسونیک و نازلی میباشد. حال میخواهیم توضیح مختصری در رابطه با هر یک از آنها بدهیم:

  • مه ساز پروانه ای

در این رطوبت ساز خنک کننده یک دمنده دور بالا وجود دارد که با استفاده از آن آب به ذرات ریز تبدیل شده و در محیط پخش میشود. در واقع این فن که دارای سرعت بسیار بالایی میباشد، قطرات ریز آب را تبدیل به پودر کرده و سپس آن را با همان سرعت در محیط اطراف پخش میکند.

همچنین طراحی آن بدین صورت است که قطرات درشت از آن خارج نمیشود چون سیستم قطره گیر بر روی آن نصب شده است. از این سیستم مه ساز جهت گلخانه ها، مرغداری و دامداری و همینطور مه پاش پرورش قارچ استفاده میشود. شما به راحتی میتوانید از این دستگاه استفاده کنید و آب را توسط لوله های مخصوصی به منبع رطوبت ساز متصل کنید.

  •  مه ساز التراسونیک

رطوبتی که از این مه ساز ایجاد می شود با استفاده از امواج فراصوتی است. رطوبت ساز التراسونیک فرکانس را تغییر میدهد و به آب مایع فشار بالایی را میدهد تا آب را به حالت گاز در آورده و سپس ان را به مه تبدیل کند. با توجه به اینکه این رطوبت ساز بخاری که ایجاد میکند سرد است، به همین علت آن را بخارساز سرد مینامند.

این مه ساز خنک کننده توانایی بالا بردن رطوبت محیط را دارد و به همین خاطر بیشترین کاربرد را در صنایعی که رطوبت کنترل شده مورد نیاز آنها می باشد همانند محیط های صنعتی و کارخانه ها دارد. در این رطوبت ساز از آب املاح دار استفاده نکنید چون موجب گرفتگی درون لوله ها میشود.

  • مه ساز نازلی

 رطوبت ساز نازلی توسط فشار آب بالا و همینطور تعدادی نازل کار میکند. البته از یک فشرده ساز با قدرت بالا نیز استفاده میکند. این فشرده ساز آب با فشار بالا را به داخل شیلنگ ها هدایت کرده و سپس به سمت نازل مه ساز انتقال میدهد.

نازل ها نیز همان فوگر میباشد و دارای سوراخ های ریزی به اندازه میکرون در سطح خود است. این نازل ها بر روی شیلنگ ها قرار میگیرند و با استفاده از همان سوراخ ها آب را به بیرون انتقال میدهند. البته این آب به صورت پودر در هوا پخش میشود.

از این نوع رطوبت ساز جهت فضاهای باز مانند رستوران و تالارها استفاده میکنند. البته نصب مه پاش نازلی نیز راحت بوده و کیفیت تولید مه آن بالا میباشد.

 مه پاش نازلی

 

انتخاب سیستم میست یا فوگر

زمانی که تصمیم دارید این سیستم را خریداری کنید بهتر است علاوه بر محیطی که قرار است این دستگاه در آن قرار بگیرد، به نوع آب توجه کنید. اگر آب دارای آلاینده و مواد ریز است در انتخاب فیلتر دقت کنید. در نظر داشته باشید که منبع آب شما قرار است با چه فشاری آب را به دستگاه برساند و چه تعداد نازل نیاز دارید.

 

کاربرد مه ساز

شاید تصور کنید این سیستم برای پاسیو یا گلخانه کاربرد بسیار زیادی دارد؛ اما باید بدانید که دامنه زیادی از مشاغل میتوانند از این سیستم برای آسایش کارمندان و ایجاد محیطی مناسب استفاده کنند. با این‌ حال حتی مدارس، مهدکودک‌ها، گلخانه‌ها، کارخانه‌ها، مزارع و کسب ‌وکارهای بسیار دیگری میتوانند از آن بهره ببرند. هر کجا نیاز دارید تا فضای باز یا سرپوشیده را خنک یا مرطوب کنید میتوانید از این دستگاه استفاده کنید.

 

مزایای دستگاه مه پاش گرماسازه شرق

این دستگاه با توجه به مزایایی که دارند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از دستگاه مه ساز یا فوگر گرماسازه شرق مزایای بسیاری دارد که نمیتوانید از آن بگذرید. مهمترین مزیت آن بهره‌وری در مصرف حامل‌های انرژی است. اگر از نمونه‌های خانگی تهیه کنید مطمئن خواهید بود که برق مصرف نمیشود و انرژی هدر نمیرود.

در ضمن میتوانید با کمترین امکانات محیط بازی؛ مانند جلوی رستوران یا کافه خود را در گرما خنک کرده و بهترین استفاده را از این محل داشته باشید. دور کردن حشرات، پاک‌سازی هوا از آلاینده‌ها نیز از دیگر مزایای آن است.

این مزایا شامل موارد ذیل میباشد :

  • دفع حشرات موذی و بوی نامطبوع محیط
  • پاکسازی هوا
  • مقرون به صرفه 
  • بالا بردن رطوبت محیط
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

 مزایای مه پاش

 

اجزای مه ساز گرماسازه شرق

سیستم رطوبت ساز یا میست نیز مانند هر دستگاه دیگر از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر کدام از آنها وظایفی دارند و عملکرد درست آنها منجر به عملکرد بهینه سیستم خواهد شد. بیایید با هم قسمت‌های مختلف این دستگاه را بررسی کنیم:

  • پمپ : مکش و پمپاژ وظیفه اصلی پمپ مه پاش است. پمپ در انواع کم، متوسط و پر فشار است. همین قسمت باعث ایجاد سه نوع سیستم میشود.
  • شیلنگ فشارقوی پرس شده هیدرولیکی: این قسمت باید آب را به سر نازل برساند. زمانی که فشار آب در حد ایده‌آل باشد، به فنری که در درون دستگاه نصب شده فشار آورده و باعث بازشدن مسیر میشود.
  • شیلنگ اصلی تغذیه نازل‌های استیل: این شیلنگ به نوع فیتینگی معروف است که مانع از نشت آب شده و به دوام سیستم کمک میکند.
  • پایه نازل: نازل‌های برنجی یا استیل همان قسمتی هستند که آب را اتمیزه کرده و به‌ صورت پودر تبدیل میکنند. انتخاب نازل باید بر اساس قطر و جنسی که دارد انجام شود.
  • فیلتر: فیلترها اجازه ورود مواد ریز را از طریق آب به داخل پمپ نمیدهند. از این بخش بیشتر در مواردی استفاده میشود که آب کیفیت مطلوبی ندارد.
  • تابلو برق: بخش اصلی و پردازشگر سیستم که اغلب دارای ریموت است. در صورت رسیدن به حدنصاب رطوبت موردنیاز عملکرد را متوقف کرده و زمانی که رطوبت کاهش پیدا کرد دوباره کار خود را آغاز میکند.
  • سیم بکسل

 اجزای مه پاش

روش‌های کنترل سیستم رطوبت ساز

کنترل این سیستم‌ها اغلب به کمک تایمر، رطوبت‌گیر و سنسور LOIS انجام میشود. تایمر نصب شده در این سیستم وظیفه دارد در بازه زمانی خاصی، مثلاً هر 3 دقیقه، چند ثانیه مه را در فضا پخش میکند. سنسور LOIS را در کنار شیشه دستگاه نصب میکنند تا بتواند میزان نور محیط را اندازه‌گیری کند. رطوبت‌گیر نیز رطوبت موجود در هوا را محاسبه میکند. در صورت رسیدن به آستانه تعیین شده، شیر برقی را فعال میکند.

 

طراحی دستگاه مه پاش

برای طراحی سیستم فوگر باید نکات بسیار زیادی را در نظر گرفت تا بتوان به بهترین طراحی موردنظر که برای محل خاصی انجام شده است دست‌ یافت. در صورتیکه قصد خرید این سیستم را دارید لازم است تا شما نیز این نکات را در نظر بگیرید:

  • طول سیستم

در هنگام طراحی باید به ‌اندازه محل موردنظر توجه کرد تا سیستم درست مطابق با آن ناحیه تولید شود.

  • مواد اولیه

مواد اولیه‌ای مانند فولاد ضدزنگ یا نایلون تضمین‌ کننده طول عمر مه ساز است.

  • تعداد نازل

 طراحی تعداد نازل باید متناسب با محل باشد. اندازه و مساحت محل موردنظر در تعداد نازل بسیار اهمیت دارد. تعداد مناسب باعث کارایی بیشتر آن میشود.

 

نگهداری سیستم رطوبت ساز

برای اینکه بتوانید از سیستم فوگر یا رطوبت ساز خود سال‌ها استفاده کنید، لازم است از آنها به‌ خوبی مراقبت کنید. اولین نکته تناسب سیستم با محل موردنظر است. اگر این تناسب برقرار نباشد یا باید بیشتر از آن استفاده کنید یا آب در آن باقی میماند. دقت کنید که اصلاً دستگاه را در مجاورت آب قرار ندهید. آنها را مدام تمیز کنید و از زنگ‌زدگی بدنه جلوگیری کنید.

 

موارد مصرف دستگاه مه پاش گرماسازه شرق

به طور کلی از این رطوبت ساز در فضاهای باز رستوران ها، کافی شاپ ها، روف گاردن و تراس ها و همچنین در گلخانه ها، گاوداری ها، مرغداری، سالن های ورزشی، سالن های صنعتی، سالن های پرورش قارچ و ... استفاده میگردد. اکنون به بررسی چند مورد مهم آن میپردازیم:

 

مه ساز دستی

از این دستگاه که دارای مخزن 5 لیتری است برای رطوبت‌رسانی و حتی سم‌پاشی استفاده میشود. بسته به نیازتان میتوانید از نوع اهرمی یا برقی آن خریداری کنید. مه‌ سازهای دستی به واسطه حجم بسیار کم، قابلیت حمل‌ و نقل دارند. از این نمونه بیشتر در گلخانه‌ها و مکان‌های کوچک استفاده میکنند.

 

 مه ساز صنعتی

مه پاش صنعتی همانطور که از نام آن مشخص است در سالن‌ های مربوط به صنعت‌ های مختلف بکار برده شده و دارای انواع مختلفی هستند. این تجهیز شرایطی را در سالن موردنظر ایجاد خواهد کرد تا افراد درون آن موقعیت بهتری را تجربه کنند. به عبارتی رطوبت ساز صنعتی با جذب گرمای محیط، بوی نامطبوع موجود در آن، از بین بردن حشرات و غیره شرایط مطلوبی را در محیط موردنظر فراهم خواهند کرد.

مه پاش صنعتی

سیستم رطوبت ساز صنعتی به دلیل کاربرد و استفاده در سالن ‌های بزرگ دارای موتور و پمپ بسیار قدرتمندی بوده و برحسب ظرفیت، کیفیت قطعات بکار برده شده، سایز مخزن آن، برخورداری از قابلیت‌ های جانبی همچون حسگر و غیره دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ویژگی ‌های سالن موردنظر باید بهترین آن خریداری شود.

در حالت کلی رطوبت سازهای مخصوص‌ در سالن‌ های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از: مه ساز یا رطوبت ساز رستوران‌ و فضای باز، گلخانه، سالن ‌های ورزشی، مرغداری و غیره.

  

فوگر گلخانه

در محیط گلخانه از سیستم رطوبت ساز برای مطبوع نمودن و پایین آوردن دمای محیط و خنک سازی گلخانه استفاده میگردد. نصب مه پاش گلخانه به نوع گیاه بستگی دارد، که در سالن های پرورش قارچ باعث بهتر شدن و رشد سریع گیاه میشود.

از دیگر کاربرد این سیستم سرمایشی میتوان در استخرها جهت فضای رویایی، مکان مذهبی و تاریخی با استفاده از گلاب و عطر در این سیستم جهت خوشبو و معطر کردن محیط، مرغداری و گاوداری، دامداری در فصل های گرم جهت جلوگیری از افزایش تلفات و تنظیم کردن دما استفاده کرد، محیط های صنعتی جهت کم کردن ذرات معلق در هوا و گرد و غبار که باعث صدمه زدن به نیروی کار انسانی میشود.

این دستگاه که در گلخانه‌ها و مکان‌های دیگری مانند مرغداری یا دامداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر خنک‌ کردن مکان، رطوبت موردنظر را نیز ایجاد کرده و از انتشار بوی بد جلوگیری می‌کند. در این دستگاه برای اینکه بتواند رطوبت را در محیط ایجاد کند با فشار 220 بار، آب را به سمت شیلنگ‌ها هدایت می‌کند، شیلنگ‌ها آب را به دستگاه رطوبت ساز هدایت می‎‌کنند. سپس از آنجا آب به نازل‌ها رسیده و مانند مه در فضا پخش می‌شود.

 مه پاش گلخانه

 

رطوبت ساز دامداری‌

سالن ‌های دامداری در راستای سلامت دام ‌ها و بازدهی بیشتر آنها‌ باید به سیستم‌ های پیشرفته‌ای به نام مه ساز دامداری مجهز باشند. این سیستم ها که در دامداری‌ ها بکار برده میشوند، فضای سالم و مناسبی را برای رشد بهتر و بازده بیشتر دام ‌ها فراهم میکنند. البته این تجهیز صنعتی دارای انواع مختلفی است؛ به همین دلیل متقاضیان باید با توجه به مسافت محیط موردنیاز، تعداد دام‌ ها، موقعیت مکانی دامداری و بسیاری از موارد دیگر اقدام به خریداری سیستم رطوبت سازهای مناسب کنند.

با نصب سیستم رطوبت سازهای مناسب در دامداری ‌ها، دام و طیور عمر بیشتری را تجربه کرده و از نظر عملکردی بهترین نتیجه ممکن را خواهند داشت. سیستم های رطوبت ساز دامداری‌ قطرات بسیار ریز آب را به ‌وسیله نازل ‌ها در هوا پخش میکنند. این قطرات گرمای موجود را جذب کرده و به عبارتی مانند سیستم‌ های سرمایشی عمل میکنند.

از اثرات مثبتی که سیستم رطوبت سازهای مخصوص دامداری ‌ها برای دام ‌ها دارند عبارتند از: افزایش تولیدات دامی، افزایش طول عمر دام‌ ها، عدم نیاز به خروج دام‌ ها از سالن مخصوص در مدت زمان طولانی، جذب حشرات و جلوگیری از ورود آنها به محیط موردنظر و بسیاری از موارد دیگر.

 

مه ساز سالن ‌های ورزشی

مه­ پاش سالن ‌های ورزشی نیز مانند دیگر سیستم‌ های سرمایشی تأثیر بسیاری در جذب گرما و آلودگی موجود در آن دارد. این سیستم مخصوص پس از نصب به‌ وسیله نازل‌ هایی که در انتهای دستگاه نصب ‌شده‌اند آب را به ‌صورت قطره‌ای و بسیار ریز در هوای موجود پخش کرده و با جذب گرما شرایط لازم را برای عملکرد بهتر تیم‌ های ورزشی مهیا میکند.

مه پاش سالن های ورزشی

سیستم رطوبت سازهای مخصوص باشگاه‌ ها و سالن ‌های ورزشی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند؛ زیرا از آب و برق کمی برای این فرآیند استفاده کرده و کمترین میزان آلودگی صوتی را در محیط ایجاد میکنند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که سیستم فوق به دلیل برخورداری از فیلتر‌ها و سختی‌گیر‌های مخصوص باید در هر چند مدت یکبار سرویس شود در غیر این صورت بازده مناسبی نخواهد داشت.

فیلتر‌های بکار برده شده در سیستم رطوبت سازهای مخصوص سالن ‌های ورزشی به همراه سختی ­گیر موجود در آن در هر چند مدت یکبار باید به‌ طور کامل تعویض شوند تا در نهایت قطرات آبی که درون هوا پخش میشوند از خلوص و پاکیزگی مناسبی برخوردار باشند. از مزایای سیستم رطوبت ساز مناسب برای سالن‌ های ورزشی میتوان به مواردی همچون جذب آلودگی و بوی نامطبوع، هزینه مناسب، عدم نیاز به سیستم‌ های جانبی مانند تونل کشی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

  

مه پاش رستوران‌ و فضای باز

سیستم رطوبت ساز رستوران‌ و فضای باز یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی به‌ حساب می‌آید؛ زیرا در این نوع محیط‌ها نیاز به هوای مناسب و مطبوع از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رطوبت ساز در فضای باز رستوران و کافی‌شاپ در فصول گرم سال استفاده می‌شود. به‌ این‌ ترتیب می‌توان در این زمان از نشستن در فضای آزاد و صرف غذا لذت برد. این سیستم که بیشتر از نوع کم‌فشار است شامل مخزن و شیلنگ توزیع آب، پمپ و نازل می‌شود. پمپ، آب را از منبع بیرون کشیده و با کمک شیلنگ به سمت نازل با فشار موردنظر هدایت می‌کند. نازل آب را اتمیزه کرده و به‌ صورت پودر در هوا پخش می‌کند.

این سیستم با پراکنده‌سازی قطرات بسیار ریز آب، گرما موجود در رستوران ‌ها و فضاهای باز را به‌ طور کامل جذب کرده و آن را به خنکی و تعادل مناسبی میرساند. از کاربرد‌های دیگر محصول فوق که آن را بسیار محبوب و پر تقاضا کرده است میتوان به از بین بردن هر نوع بوی نامطبوعی در محیط اشاره کرد.

از آنجایی که اصلی‌ ترین عامل برای جذب مشتری در هر رستوران و فضای باز نظافت و رایحه موجود در آن است، مسئولان مربوطه باید قبل از هر کاری سیستم فوق را در سالن ‌های خود نصب کنند. این تجهیز از نازل، شیلنگ ‌های مخصوص، پمپ بسیار قدرتمند و غیره تشکیل شده است که مجموعه این اجزا در کنار یکدیگر عمل خنک‌ سازی فضا را انجام میدهند.

البته این رطوبت ساز موجب خیس شدن فضا نمیشود؛ زیرا به دلیل وزن سبک در هوا باقیمانده و بر روی زمین یا سطوح قرار نمیگیرند. این سیستم با قرارگیری در رستوران‌ ها و فضاهای باز حشرات را جذب کرده و مانع از ورود آنها به محیط میشود. 

 

سیستم رطوبت ساز مرغداری

پرورش جوجه‌های گوشتی و مرغ در سالن‌های مخصوص و بزرگ به بهترین نحو ممکن نیازمند برخورداری از شرایط خاصی است که حفظ تعادل دمایی، عدم وجود گرد و غبار، جلوگیری از ورود حشرات و غیره از مهمترین آنها است. سیستم مه پاش مرغداری به‌ عنوان مهمترین تجهیز برای پرورش مرغ در صورت عملکرد صحیح شرایط لازم را برای پربار کردن محصولات تولید شده به ‌وسیله مرغ‌ ها، افزایش طول عمر آنها‌ و غیره فراهم خواهد کرد. 

 سیستم مه پاش مرغداری

 

رطوبت ساز پرورش قارچ

قارچ‌ها در محیطی رشد میکنند که رطوبت در آن زیاد باشد؛ در نتیجه لازم است تا در محلی که قرار است قارچ‌های خود را پرورش دهید از سیستم مه پاش برای پرورش قارچ استفاده کنید. به‌ این‌ ترتیب این دستگاه به‌ صورت مداوم رطوبت را در فضا پخش کرده و شرایط رشد قارچ را فراهم میکند.

 

رطوبت ساز زعفران

به دلیل اینکه زعفران یکی از محصولات مرغوب صادراتی است، امروزه آن را در گلخانه تولید میکنند؛ در نتیجه نیاز است تا از دستگاهی استفاده شود که رطوبت را تولید کرده و کمک کند تا قطرات آب به سطح زیر کشت برسد. مه‌پاش‌ها علاوه بر این کار باعث صرفه‌جویی نیز میشوند.

 

گرفتگی نازل مه ساز

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، در سیستم های رطوبت ساز، آب در نهایت توسط نازل‌ های تعبیه شده در آن به قطرات ریز تبدیل شده و در نهایت در محیط توزیع میشود. از آنجایی که آب‌ دارای املاح بسیار بوده و با وجود فیلتر‌ها و سختی‌گیر‌های مختلف ناخالصی ‌هایی را درون خود پنهان کرده است، نازل ‌ها دچار مشکل میشوند.

گرفتگی نازل‌ فوگر یا مه ساز موجب میشود که این سیستم فرآیند خنک‌ سازی محیط، از بین بردن گرد و غبار موجود در آن، متعادل ‌سازی رطوبت، جلوگیری از ورود حشرات و غیره را به ‌درستی انجام ندهد. به همین دلیل مسئولان مربوطه باید در هر چند وقت یکبار بخش‌ های مختلف سیستم موردنظر را بررسی کرده و در صورت لزوم نازل ‌های آن را به ‌طورکلی تعویض کرده یا مورد شستشو قرار دهند.

 

نتیجه گیری

استفاده از رطوبت ساز به شما کمک میکند پاسیو یا گلخانه‌ ای پر از گل‌های شاداب داشته باشید. از مشتریان خود در فضای باز و دلپذیر مقابل رستوران پذیرایی کنید یا کارخانه خود را خنک کنید. این سیستم انواع متنوعی دارد که هر کدام برای مصارف خاصی تولید شده‌اند. تنها کافی است سری به سایت گرماسازه شرق بزنید و مطمئن شوید که بهترین گزینه را میتوانید انتخاب کنید. به‌ این‌ ترتیب از همه مزایایی که در این مقاله راجع به این سیستم با شما صحبت کردیم بهره‌مند خواهید شد.

 


سوالات متداول 

1. در چه مناطق آب و هوایی از سیستم مه پاش استفاده میشود ؟

مناطقی که از آب و هوای گرم و خشک تر بهره مند باشد از این سیستم رطوبت ساز استفاده میشود تا بتوان آب و هوای مرطوب در محیط تامین کرد.

 

2. میزان رطوبت در محیط برای سیستم مه ساز به چه اندازه میباشد ؟

میزان رطوبت در محیط هر چقدر زیادتر باشد از سیستم سرمایشی و نصب نازل در خطوط در فاصله ی کمتری استفاده میشود.

 

3. میزان ارتفاع نازل ها در سیستم رطوبت ساز به چه اندازه میباشد ؟

میزان ارتفاع نازل ها در این سیستم حداقل 5/2 و حداکثر 5/3 اندازه میباشد.

 

4. رابطه آب و سیستم رطوبت ساز به چه صورت است ؟

کیفیت آب با سیستم رطوبت ساز رابطه مستقیم دارد، چنانچه اگر میزان کیفیت آب پائین باشد املاح زیادی به همراه خود دارد که با استفاده از فیلترهای مخصوص میتوان از این سیستم در مدت زمان طولای تری استفاده کرد که امکان تمیز کردن املاح در نازلها تا حد امکان وجود دارد و نحوه نگهداری و توجه فیلترها نقش بسزایی در طول عمر این سیستم میباشد.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله مه‌ پاش رستوران‌ و فضای باز
مه‌ پاش رستوران‌ و فضای باز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش کشاورزی و اهمیت خرید آن
مه پاش کشاورزی و اهمیت خرید آن
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید پنکه مه پاش
راهنمای خرید پنکه مه پاش
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

دیدگاه ها

ناصر هاشمی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲

خیلی محصول خوبیه برای مناطق خشک برای خنک سازی در تابستان

گرماسازه
۲۸ شهریور ۱۴۰۲

سلام . بله. ممنون از شما

عباس نالایی
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

برای تو باغم دور آلاچیق از این محصول استفاده کردم راضیم . قدرت پاشش خیلی خوبه

گرماسازه
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. خب خداروشکر که راضی هستید. موفق و مؤید باشید.

کیانی
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

برای تراس که استفاده کردم خیلی جالب نشد چون زمین خیس میشه. اما برای باغ خیلی عالی شد.

گرماسازه
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

با سلام خدمت جناب کیانی عزیز. باید نازل رو تنظیم کنید تا درست عمل کنه.

پیام بگذارید.