گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

 

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوای سالن های مرغداری برای داشتن هوای خنک و مطبوع از سیستم خنک کننده استفاده می کنند.

زیرا در سالن های مرغداری پرندگان نسبت به سایر حیوانات دیگر در برابر گرمای هوا حساس تر هستند و اگر در سوله مرغداری تعادل گرمایی حفظ نشود با تلفات جانی و ضرر و زیان زیادی روربه رو می شویم در زمانی که درجه گرمایی هوا افزایش می یابد تولید تخم مرغ کاهش می یابد، پوست و اندازه در تخم مرغ کوچک و نازک می شود. که با رسیدن به دمای 37 درجه با مرگ و میر مرغ ها روبه رو خواهیم شد.

عملکرد فن و پد در هواسازی سالن مرغداری 

برای جلوگیری از این مشکلات (رطوبت، گرد و خاک، گازهای سمی و مضر، گرما و ... ) و به وجود آوردن حفظ دمای هوا و خنک شدن و چرخه شرایط هوایی این نوع دستگاه ها طراحی می شود. سیستم های خنک کننده فن که عمل تهویه را انجام می دهند برای حفظ شرایط هوایی گرم و عملکرد بهتر از آن استفاده می شود که برای رهایی از این شرایط آب و هوایی در سالن مرغداری مهم ترین سیستم می باشد. از راه های دیگر سیستم سرمایشی و خنک کردن سالن های مرغداری استفاده از پد سلولزی است که به عنوان سرمایش تبخیری و فن ها به عنوان سیستم مکنده در هوا استفاده می شود. با استفاده از سیستم پد سلولزی و فن که قدرت مکندگی هوا را دارد با عبور هوای گرم از لایه های پد به بیرون باعث خنکی هوای داخل سالن می شود به این منظور هوای مطبوعی در فضا حاکم می شود. در مورد فن مرغداری و مزایای آن اطلاعاتی دارید؟ اگر میخواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، حتماً مقاله فن مرغداری را بخوانید.

ما در این مقاله به نحوه محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری می پردازیم.

 

نحوه محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

مرغ‌ها به دمای بالا حساس هستند و دمای بسیار زیاد، متابولیسم مرغ را کم می‌کند و در نهایت ممکن است که تولید تخم‌مرغ نیز کاهش چشمگیری داشته باشد. دمای بالا و روزهای گرم سال، حتی می‌توانند تلفاتی در مرغ‌ها به وجود آورند و آن‌ها را از بین ببرند؛ پس استفاده از یک سیستم خنک‌کننده، می‌تواند به نفع مرغداری و مالک آن باشد تا بتواند بهره‌وری زیادی از سوله مرغداری خود داشته باشد و راندمان مرغداری را نیز بالا ببرد.

در مرغداری‌ها، جوجه‌های گوشتی و مرغ‌های تخم‌گذار نگهداری می‌شوند که اگر رسیدگی درست و اصولی برای آن‌ها انجام گیرد، سود قابل‌ توجهی نصیب مرغدار می‌کند. در ادامه مقاله سعی داریم تا در مورد محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری، صحبت کنیم و خنک کننده مبتنی بر حالت تبخیری را نیز مورد بررسی قرار دهیم و مزیت‌های استفاده از این نوع خنک‌کننده را نیز ذکر کنیم پس برای آگاهی بیشتر می‌توانید همراه ما باشید.

 

این مقالات را از دست ندهید :  سیستم سرمایش مرغداری

 

سیستم خنک‌کننده مرغداری

این نوع سیستم خنک‌کننده، تبخیری است که در حالت‌های سیستم مهپاش با استخراج فن اگزوز، میکرو آبپاش و سیستم پد مرطوب است.

 

  • سیستم مه پاش با استخراج فن اگزوز

در این سیستم که از بخار شدن قطرات کوچک آب در امتداد مرغداری استفاده می‌شود یک خنک‌کنندگی عالی و مناسب متوجه سوله خواهد شد و در حالی که قطرات ریز بخار می‌شوند کل مجموعه خنک شده و دمای مکان نیز پایین خواهد آمد.

 

  • سیستم میکرو آبپاش

این نحوه خنک‌کنندگی شباهت زیادی به نوع اول دارد؛ با این تفاوت که این بار، قطراتی که بخار خواهند شد بزرگ‌تر هستند و مستقیماً روی مرغ‌ها فرود می‌آیند. این نوع خنک‌کنندگی، می‌تواند با هواکشی و تهویه نیز همراه شود تا کارایی بهتری داشته باشد.

 

  • سیستم پد مرطوب

محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری در صورتی‌ که مرغداری‌ها هیچ‌ یک از موارد بالا را برای خنک‌کنندگی نداشته باشند از گزینه پد مرطوب استفاده می‌کنند که در این روش بستر مرغ با استفاده از پدهای مرطوب خنک می‌ماند و رطوبت بسیار زیادی وارد بدن مرغ خواهد شد که البته دو روش قبلی نسبت به این نوع روش عوارض کمتری برای مرغ دارد.

 

از این فن اغلب برای جابجایی هوا در گلخانه ها، سالن های دامداری و مرغداری و انواع سوله های صنعتی و ورزشی استفاده می شود. و آب و هوای یکنواختی در محیط گلخانه ها ایجاد می کند. اگر به دنبال عملکرد و استفاده فن سیرکوله در گلخانه خود هستید، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله فن سیرکوله گلخانه را بخوانید.

 

این مقالات را از دست ندهید :  کاربرد فن سیر کوله

 

ما فن هایی ارائه می دهیم که به طور خاص برای توزیع هوای مساوی به روش کم مصرف طراحی شده اند و به جریان عمودی یا افقی اختلاف دما رطوبت و بهبود می بخشد و آب و هوای یکنواخت در سالن مرغداری ایجاد می کند.

این فن ها در سه ابعاد:  40*40 سانتی متر، 50 سانتی متر، 60 سانتی متری می باشند.

 

ویژگیهای فن سیرکوله

  • تهویه و گردش هوای فن
  • کم مصرف
  • دارای صدای کم  
  • دارای یک سال گارانتی
  • در مرغداری، کارخانه های صنعتی، سوله ها، دامداری و گلخانه ها کاربرد دارد.

 

این مقالات را از دست ندهید : پد سلولزی گلخانه و مرغداری

 

  • تهویه تونلی

در تهویه تونلی که تاثیر خنک کنندگی و جریان جابجایی هوا با استفاده از پدهای سلولزی، مه پاش را دارد باعث حفظ راحت شدن پرنده ها در فصل تابستان و مناطق گرمسیر را دارد. این سیستم هواکش در خروجی سالن نصب می شود. دمای اصلی و موثر در سالن 27 درجه است، که تعویض آب و هوایی باید در هر یک دقیقه تعویض شود. این جریانات در سالن های مرغداری با اثر باد خنکی که در فضا پخش می شود باعث کم شدن درجه حرارت از 5 تا 7 می شود. که کمترین شتاب مورد نیاز  2/54 متر بر ثانیه هستند که از 4 متر بر ثانیه نباید بیشتر باشد.

نکته : در صورتی که از ظرفیت هواکش تونلی استفاده کردیم هوای داخل سالن در عرض یک دقیقه باید تعویض شود.

تهویه هوای تونلی برای جابجایی هوا در سالن طراحی شده که می توان از سرمایش تبخیری مه پاش ها و پدهای سلولزی استفاده کرد. در واقع به آن پد خنک کننده مرغداری گفته می شود.

 

محاسبه گردش هوا در تهویه تونلی

تهویه تونلی به معنای جابه‌جایی هوا با سرعت بسیار زیاد در داخل کل مرغداری است و باعث می‌شود که در دمای بالاتر، گرمای بیشتری هم از مرغ‌ها خارج شود که برای فراهم‌ کردن سطح مطلوب از سرعت دما باید اندازه مرغداری و ظرفیت فن را محاسبه کرد.

به‌ عنوان‌ مثال طول در عرض مرغداری که 15 در 3 است، نتیجه 45 متر خواهد داشت که در صورت نصب 8 عدد فن که هر یک ظرفیت 10000 متری دارند باعث می‌شود کل حرکت هوا عدد 80000 متر در ساعت را نشان دهد. اگر ارتفاع سقف کاهش یابد و به 2 متر برسد، سرعت هوا 22 مترمکعب یا 30 مترمربع بر ثانیه خواهد بود.

این مورد یکی از مهم‌ترین موارد در محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری است و باید طول، عرض و همچنین ارتفاع سالن مرغداری و ظرفیت هوایی فن را در اختیار داشته باشید. برای به‌ دست‌ آوردن میزان باید سرعت جریان هوا به‌ درستی و در هر روز سنجیده شود. برای محاسبه می‌توان به‌ ازای هر کیلو مرغ زنده حدود 12 متر هوا فراهم کرد.

 

این مقالات را از دست ندهید : پد سلولزی کولر آبی

 

محاسبه تعداد هواکش مرغداری

اخیراً نرم‌افزاری طراحی شده است که مشخص می‌کند که برای مرغداری چه میزان هواکش در قبال تولید رطوبت مرغ‌ها نیاز است و این سیستم هوشمند کارایی زیادی برای مرغدار به همراه دارد. مواردی که این برنامه نیاز دارد شامل رطوبت نسبی مرغداری، دمای داخل، دمای خارج، رطوبت نسبی خارج از مرغداری، میزان رطوبتی که باید از مرغداری خارج شود و جمع ظرفیت‌های جابه‌جایی هوای فن‌ها در مرغداری است.

 

محاسبه تهویه تونلی مرغداری

برای محاسبه تهویه تونلی می‌توان یک فرضی انجام داد که اگر تعداد مرغ‌ها 8000 عدد باشند و طول مرغداری 100 متر و عرض آن 14 و ارتفاع آن 3.5 متر با 6 عدد فن باشد، ظرفیت m3/hr 60000 خواهد بود.

45 m2 x 2 m/s = 90m3/s or 324.000 m3/h این مقدار برای اندازه‌گیری تهویه مناسب بوده برای اندازه‌گیری خنک‌کنندگی بیشتر می‌توان از این فرمول نیز استفاده کرد:

 45 m2 x 3 m/s = 135 m3/s

در نهایت با کمک این فرمول می‌توان مقدار منطقی و اصولی نهایی را به دست آورد. 

 

نتیجه گیری

مقاله بالا به محاسبه سیستم خنک‌کننده فن و پد در سوله مرغداری و مواردی در این‌ خصوص پرداخت تا به افرادی که قصد نگهداری از مرغ و اداره سالن مرغداری را دارند، اطلاعات کافی را بدهد و دانش آنان را در این زمینه بالا برد. امید است که در این هدف خود موفق بوده باشید.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله هیتر تابشی مرغداری
هیتر تابشی مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله نحوه ساخت هیتر مرغداری
نحوه ساخت هیتر مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
گرمایش مرغداری و معرفی بهترین سیستم گرمایشی
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

پیام بگذارید.