گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

فن مرغداری و مزایای فن مرغداری

فن مرغداری و مزایای فن مرغداری

 فن مرغداری یکی از ضروری ‌ترین اجزای سیستم تهویه مکانیکی در این‌ گونه مزارع است. در تأسیسات اسکان طیور و دام، از این نوع اگزوزها به ‌عنوان نیروی محرکه ‌ای استفاده می‌کنند که بایستی سیستم تبادل هوای مورد نیاز را فراهم کند. در طراحی سیستم تهویه مکانیکی انتخاب فن اولین گام به شمار می‌آید که بسیار مهم است. همچنین انتخاب فن‌ هایی که از نظر عملکرد تست شده و همچنین از نظر انرژی کارآمد هستند بسیار ضروری است. در این متن از فن مرغداری و  انواع تهویه مرغداری و همچنین مزایای فن مرغداری بیشتر صحبت ‌خواهیم کرد.

 

فن و هواکش مرغداری 

یکی از عوامل اصلی برای گردش هوا در مرغداری (هوادهی سالن مرغداری) جهت عمل تهویه مطبوع، سیستمی به نام فن است و تاثیر زیادی در سالم سازی هوا در سالن های پرورش جوجه های گوشتی دارد. لذا اگر در سالن های پرورش مرغ (مرغدار) دارای وضعیت نامناسب هوایی برای تنفس طیور و تهویه را نداشته باشیم سلامت و وضعیت نامناسبی برای پرورش و سلامت طیور به وجود می آورد.

 

کاربرد فن مرغداری

از جمله کارهایی که فن مرغداری در سالن های مرغداری انجام می دهد به وجود آمدن اکسیژن و هوای تازه و رطوبت کافی و خارج کردن گازهای سمی و خطرناک دی اکسید کربن که به وسیله طیور به وجود می آید، به کمک حرکت هوا، هوایی کاملا سالم را به محیط می دهد (هوادهی در مرغداری گوشتی).

 فن مرغداری

این مقالات را از دست ندهید :  محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

 

عوامل کلیدی در تهویه هوای مرغداری

مهمترین‌ چیزی که در مرغداری مورد نیاز است سیستم تهویه است که هوای تازه را به مرغداری می‌ رساند و کیفیت آن را در طول روز ثابت نگه دارد. مرغ ‌ها در طول روز مواد زائد تولید می‌کنند و اگر محیط زندگی آن‌ها تهویه نشود، ممکن است تجمع این مواد زائد سبب رشد میکروب ‌های بیماری‌زا شده و حیات مرغ‌ ها و صاحبان آن‌ها را به خطر بیندازد. بخشی از مواد زائد گازها هستند و باید توسط فن مرغداری از محیط خارج شوند.

با کمک این وسیله ضروری می‌توان سطوح بالای دما، رطوبت و آلودگی هوا را تا حد قابل‌ تحمل برای جوجه‌ های گوشتی کاهش داد. امروزه به کمک این فن ‌ها، تراکم بالای جمعیت دام و طیور در یک مکان محصور امکان ‌پذیر شده و سیستم تهویه بهبود یافته است. می‌توان کل هزینه ساختمان در هر واحد مسکن را نیز کاهش داد. بخش مهم اقتصادی سیستم تهویه می‌تواند تولید و همچنین هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد. افزایش بهره‌وری زمانی رخ می‌دهد که سیستم تهویه مرغداری از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به همین سبب سلامت مرغ‌ ها و جوجه‌ ها حفظ شود.

 

اصول تهویه طیور با فن مرغداری 

در ساختمانی که مرغداری در آن قرار دارد سیستم تعویض هوا برای تضمین سلامت محیط مورد نیاز است. در غیر این صورت، ممکن است ترکیب هوا به ‌شدت تغییر کرده و برای سلامت انسان و حیوانات مخاطره‌ آمیز باشد. این اتفاق می‌تواند غلظت دی ‌اکسید کربن، آمونیاک و بسیاری از گازهای مضر دیگر را تا حد خطرناک و غیر قابل قبولی افزایش دهد. 

گازهای مضر و بوهای نامطلوب باعث ایجاد مشکل تنفسی شده، همچنین ضایعات تجزیه سیستم را حمل کرده و با تغییر هوای ساختمان، اکسیژن مورد نیاز برای حفظ حیات را به همراه خود می‌آورد. این سیستم با رقیق کردن آنها، بیماری‌ ها و ارگانیسم‌ های بیماری‌ زای حاضر در هوا را در سطح قابل‌ تحملی برای سلامت پرنده نگه می‌دارد.

برای سیستم تهویه مرغداری ‌ها می‌توان از دو نوع سیستم تهویه استفاده کرد. در مورد اول صاحبان مرغداری‌ ها از سیستم جریان هوای طبیعی استفاده می‌کنند و در حالت دوم از حرکت مکانیکی هوا استفاده می‌کنند که پنکه به آن کمک می‌کند. گاهی از اوقات به دلیل تغییر تهویه مورد نیاز در شرایط متفاوت هوایی، برای آنکه بتوان هزینه‌ ها را تا حد ممکن کاهش داد، این دو سیستم کاملاً متفاوت را با هم ترکیب می‌کنند.

 

این مقالات را از دست ندهید : مه پاش مرغداری

 

مزایای فن مرغداری

  1. تهویه مرغداری از لحاظ اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است.
  2. دارای وزنی سبک و ابعاد مناسب و استاندارد.
  3. دارای نصب سریع و آسان.
  4. خارج کردن بوی نامطبوع و هوای کثیف از محیط.
  5. به وجود آوردن هوای تازه و رطوبت یکسان در محیط (هوادهی سالن مرغداری).
  6. خارج کردن گازهای سمی و دی اکسید کربن که از طریق طیور به وجود می آورد.

 

نکاتی که در انتخاب هواکش مرغداری باید رعایت شود

  1. از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد (قیمت مناسب).
  2. شکل ظاهری مناسب و سادگی در ساختار داشته باشد.
  3. استحکام زیاد و توانایی بالایی برای محیط داشته باشد.
  4. مکنده مناسب برای خارج کردن هر نوع آلودگی در سالن مرغداری.

 

فن انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم :

 

انواع تهویه مرغداری

انواع تهویه مرغداری شامل موارد زیر می باشد:

  1. فن 1.40

  2. فن 140، 6 پره استیل 

  3. فن 140، 5 پره استیل 

  4. فن سیر کوله 

 

بسته به کاربردی که از سیستم تهویه مرغداری انتظار دارید باید فن موردنظر خود را تهیه کنید.

  • فن مرغداری طولی: این نوع فن، هوا را در جهت طول به حرکت در می‌ آورد و در یک‌ متری از سطح زمین قرار می‌گیرند. زمانی که عرض سالن از حد مطلوب بیشتر باشد باید از فن‌ های سقفی نیز استفاده کرد.
  • فن مرغداری عرضی: این فن‌ها برای سالن‌هایی به عرض 8 تا 12 متری کاربرد دارند و اگر بیشتر شود باید از فن دیگری استفاده کرد.
  • فن سقفی: از این دسته فن‌ ها برای آب‌ و هوای سرد یا گرم بیشتر استفاده می‌شود.

 

در نظر گرفتن بهره‌وری انرژی

 

هنگامی که فن‌ های انتخاب شده برای سیستم تهویه محیط زندگی حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارایی انرژی به یک موضوع بسیار مهم تبدیل می‌شود که به ‌صورت جریان عبوری هوا در هر واحد انرژی ورودی یا به‌ اصطلاح cfm/watt بیان می‌شود. فن‌ های مختلفی برای افزایش بازده انرژی فن ها تولید می‌شوند. در دانشگاه ایلینویز، گروه مهندسی کشاورزی، آزمایشگاه سیستم‌ های زیست‌ محیطی و ساختاری (BESS) میزان کارایی فن مرغداری و مزایای فن مرغداری را آزمایش می‌ کند.

با توجه ‌به نکاتی که توسط این مراکز تحقیقاتی منتشر می‌شود، می ‌توانید بهترین فنی که می ‌تواند برای مرغداری شما مناسب باشد را نیز تهیه کنید. با این‌ حال بیشتر شرکت ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند سعی دارند که استانداردهای خود را به بهترین فن ‌های موجود در بازار سوق دهند تا مشتریان بیشتری به دست آورند. هدفی که در کنار افزایش کارایی به آن توجه می ‌شود، کاهش انرژی است که در یک مرغداری اهمیت بالایی دارد.

برای داشتن یک کسب ‌و کار پر رونق، صاحبان سرمایه در کنار افزایش تولیدات خود باید به کاهش هزینه ‌ها نیز فکر کنند که یک مرغداری بهینه بهترین گزینه برای آن‌ ها محسوب می ‌شود. در نتیجه بهتر است که دستگاه مورد نظر خود را از معتبرترین برندها تهیه کنید و در نظر داشته باشید که استفاده از دانش روز دنیا برای کاهش انرژی حرف اول را می‌ زند. ممکن است در کوتاه‌ مدت هزینه زیادی را متحمل شوید، اما در بلند مدت حتماً برد با شما همراه خواهد بود.

فن 1.40 

 

(مثل کولر آبی) ولی در ابعاد بزرگتر از عرض دهنه ( از 8 متر تا 34 متر ) مکش دارد.

 

 فن 140 در مرغداری

 

یک فن مرغداری با هواکش مرغداری تولید، نسبت به فشرده سازی کم، مانند تهویه و انتقال مواد، گازها را حرکت می دهد.

 

این مقالات را از دست ندهید :  کاربرد فن سیر کوله

 

فن مرغداری یا تهویه مرغداری بیشتر به عنوان گریز از مرکز یا محوری طبقه بندی می شوند (مانند تصویر زیر). این محفظه، ورودی و خروجی را فراهم می کند و جریان منطقه ای را که توسط پروانه چرخان خارج می شود محدود می کند، سرعت را به گاز انتقال می دهد و این سرعت تحت تأثیر محفظه و مجاری متصل به ورودی و خروجی به دیفرانسیل فشار تغییر می کند.

 

 

محور طبقه بندی فن  در مرغداری 140

کاربرد فن 1.40 در مرغداری

 

  1. دمای هوا را به صورت یکسان نگه می دارد (از فن برای تهویه هوا در محیط استفاده می شود).
  2. هوا را در محیط جا به جا می کند.
  3. برای هوای محیطی، دی اکسید کربن مورد نظر را تأمین می کند.
  4. برای سرد شدن محیط از فن استفاده می کنند و دما و رطوبت را در محیط متعادل و یکسان نگه می دارد.

 

فن 140، 6 پره استیل - فن 140، 5 پره استیل

 

  1. در مدل های تک رو و دو رو .
  2. دارای مصرف بهینه صدای کم و بدون لرزش .
  3. خروجی هوا تا 48000 متر مکعب در ساعت .
  4. چرخش و جریان هوا (تهویه هوا) در زمان بسته بودن دمپرها .
  5. جریان هوا از مرکز دمپرها .
  6. دارای یک سال گارانتی – نشان استاندارد و تامین قطعات خدمات پس از فروش (10 ساله) .

 

 مشخصات فن 140، 6 پره استیل

 

مدل فن140FS6
وزن84
قطر پروانه130
ولتاژ ولت380
سرعت پروانه (دقیقه)420
تعداد پره - جنس پره6 پره-استیل
کلاس حفاظتی55IP
شدت آمپر2/9
اندازه و ابعاد دستگاه140*140*49
جنس بدنهگالوانیزه
هوادهی در 0 پاسکال44000
هوادهی در 20  پاسکال40000
توان موتور بر کیلووات1/1

 

مشخصات فن 140، 5 پره استیل

 

مدل فن140FP5
وزن77
قطر پروانه130
ولتاژ ولت380
سرعت پروانه (دقیقه)535
تعداد پره - جنس پره5 پره-PPG
کلاس حفاظتی55IP
شدت آمپر4/9
اندازه و ابعاد دستگاه140*140*49
جنس بدنهگالوانیزه
هوادهی در 0 پاسکال41400
هوادهی در 20  پاسکال37760
توان موتور بر کیلووات1/1

    

ویژگیهای فن سیر کوله :

 

  1. کم مصرف .
  2. دارای صدای کم .
  3. دارای یک سال گارانتی .
  4. در مرغداری - کارخانه های صنعتی - سوله ها - دامداری و گلخانه ها کاربرد دارد.
  5. این فن در سه ابعاد:  40*40 سانتی متر - 50 سانتی متر – 60 سانتی متری می باشند.
  6. تهویه و گردش هوای فن

 

این مقالات را از دست ندهید :   فن گلخانه 

 

 هواکش مرغداری

 

شرکت گرماسازه شرق فن هایی ارائه می دهد که به طور خاص برای توزیع هوای مساوی به روش کم مصرف طراحی شده اند و به جریان عمودی یا افقی اختلاف دما رطوبت و بهبود می بخشد و آب و هوای یکنواخت ایجاد می کند.

 

نکات مهم در نصب سیستم فن مرغداری

برای طراحی این سیستم‌ها باید مواردی را در نظر گرفت تا بهترین سیستم تعبیه شود. ابتدا شما باید به آب‌ و هوایی که در آن قرار دارید توجه کنید. باید از عایق‌بندی مناسب و برحسب شرایط منطقه خود انجام دهید تا هدررفت نداشته باشید. این عایق باید کیفیتی مطلوب داشته باشد تا در طول زمان دچار مشکل نشود.

توجه به دمای هوا و تغییر فصول نیز در تنظیم فن مرغداری بسیار مهم است. به همین دلیل باید آن را در فصل‌ های مختلف تنظیم کنید و به تغییرات هوا توجه داشته باشید. زمان‌ هایی را برای سرویس دوره‌ای و تمیز کردن تجهیزات اختصاص بدهید تا همیشه تجهیزات مرتب باقی بمانند و کارایی خوبی را ارائه دهند.

از مزایای فن مرغداری نیز می‌توان به هزینه پایین وصل کردن آن‌ ها، افزایش بهره‌وری، جریان هوای سالم و خروج هوای ناسالم از درون مرغداری‌ ها، نگهداری و کاربری آسان اشاره کرد. برای داشتن یک مزرعه سالم، صاحبان این کسب‌ و کار بایستی به سلامت طیور خود اهمیت ویژه‌ای بدهند.

 

نتیجه‌ گیری                   

در مرغداری‌ ها روزانه مواد زائد زیادی تولید می‌شود که یکی از مهمترین این موارد، مواد زائد گازی است. برای خارج کردن این گازهای خطرناک باید از فن مرغداری استفاده شود. به همین دلیل صاحبان مرغداری‌ ها و دامداری‌ های صنعتی باید به فن مرغداری و مزایای فن مرغداری اهمیت کافی بدهند تا سلامت کارکنان و حیوانات حفظ شود.

 

تماس با ما : جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://garmasaze.com/ مراجعه نمائید.

 


 

سوالات متداول

1.  کاربرد فن مرغداری چیست؟

از کاربردهای مهم فن مرغداری می توان به ایجاد اکسیژن و هوای تازه و رطوبت کافی و خارج کردن گازهای سمی و خطرناک دی اکسید کربن می باشد، به کمک حرکت هوا، هوایی کاملا سالم را به محیط می دهد.

 

2. نکات مهم در نصب فن مرغداری چیست؟

 ابتدا شما باید به آب‌ و هوایی که در آن قرار دارید توجه کنید. باید از عایق‌بندی مناسب و برحسب شرایط منطقه خود انجام دهید تا هدررفت نداشته باشید. توجه به دمای هوا و تغییر فصول نیز در تنظیم فن مرغداری بسیار مهم است. همچنین  زمان‌ هایی را برای سرویس دوره‌ای و تمیز کردن تجهیزات اختصاص بدهید تا همیشه تجهیزات مرتب باقی بمانند و کارایی خوبی را ارائه دهند.

 

3. به چه نکاتی در انتخاب فن مرغداری توجه کنیم؟

  1. از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد (قیمت مناسب).
  2. شکل ظاهری مناسب و سادگی در ساختار داشته باشد.
  3. استحکام زیاد و توانایی بالایی برای محیط داشته باشد.
  4. مکنده مناسب برای خارج کردن هر نوع آلودگی در سالن مرغداری.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله سیستم مه پاش مرغداری و مزایای استفاده از آن
سیستم مه پاش مرغداری و مزایای استفاده از آن
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله هیتر تابشی مرغداری
هیتر تابشی مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله نحوه ساخت هیتر مرغداری
نحوه ساخت هیتر مرغداری
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه ها

شریفی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

آیا فن های مرغداری شما دمپر هم دارند؟

گرماسازه
۱۷ تیر ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. بله دارد.

پیام بگذارید.