گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

انواع روش های گرمایش سوله

انواع روش های گرمایش سوله

گرمایش سوله به طور مؤثر، کاری دشوار اما امکان‌پذیر است. در کارخانه‌های مختلف، سوله‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از آن ‌ها پر از کارگران و صنعتگرانی هستند که در سرمای زمستان به ‌سختی کار می‌کنند. گرمایش سوله‌ هایی که این افراد در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، کار‌ کردن را برای آن‌ها کمی راحت‌تر می‌کند. علاوه بر کارکنان، برخی از قسمت ‌های خط تولید نیز باید در دمای بالاتر قرار داشته باشند تا محصول، از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. پس، این گرمایش بر عملکرد کارکنان، کیفیت محصول نهایی و غیره تأثیر می‌گذارد. 

 

نحوه گرم‌ کردن انبارها، سالن‌های تولید و سایر تأسیسات بزرگ صنعتی

نحوه صحیح گرمایش سالن های صنعتی چگونه است؟ گرمایش سالن های صنعتی بزرگ چالش ‌برانگیز است. اگر بدون فکر درست و بدون مشورت با متخصص دست به انجام این کار بزنید، ممکن است سبب گرمایش مناطقی بشوید که واقعاً نیازی به گرمایش ندارند. این امر در مواردی می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه ‌ساز باشد. همچنین، هزینة مصرف انرژی شما افزایش پیدا می‌کند. اغلب اوقات، نصب تأسیسات گرمایشی استاندارد و مؤثر بسیار دشوار است و کار هر کسی نیست.

تأسیسات گرمایشی باید به طور مؤثری نصب شوند. یعنی گرمایش باید در نقاطی صورت گیرد که بیشترین نیاز را به آن دارند. نقاطی که نیاز کمتری به گرما دارند، باید گرمای کمتری دریافت کنند. در جایی که افزایش دما خطراتی را به دنبال دارد، هیچ گرمایشی نباید صورت بگیرد.

گرمایش سوله

 

بیشتر بخوانید : گرمایش تابشی صنعت سنگ

 

چرا گرم‌ کردن ساختمان‌های صنعتی بزرگ و سوله‌ها یک چالش است؟

گرمایش سوله کاری است که نیاز به‌ دقت فراوانی دارد. پیش از نصب گرمایش صنعتی با دیگر سیستم های گرمایشی باید ویژگی‌های ساختمان سوله را در نظر بگیرید. نقاطی که سبب اتلاف انرژی می‌شوند را شناسایی کرده و با روش‌های مناسبی، مانع از هدررفت انرژی شوید. همچنین درباره دمای موردنیاز بخش‌های مختلف اطلاعات کسب کنید. پس از کسب اطلاعات کافی، نسبت به تعیین مکان مناسب برای نصب گرماتاب جهت گرمایش سوله اقدام کنید. در ادامه تعدادی از چالش‌هایی که در گرمایش سالن های صنعتی با آن‌ها روبه‌رو هستید را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

  • ارتفاع زیاد سقف

فاصله کف تا سقف در انبارهای بزرگ صنعتی، کارخانه‌های تولیدی و تأسیسات مشابه، معمولاً خیلی زیاد است. علاوه بر این، هوا پس از گرم ‌شدن منبسط شده و چگالی آن کاهش می‌یابد. سپس، هوا به سمت بالا حرکت می‌کند و جای خود را به هوای سرد و سنگین می‌دهد. ارتفاع سقف و چگالی کم هوای گرم، سبب می‌شوند که در نهایت گرما در زیر سقف جمع شود. جایی که اغلب واقعاً موردنیاز نیست. اما، ما به گرمایی احتیاج داریم که اطراف کارکنان و خط تولید باشد؛ در نتیجه، مقدار زیادی از گرمای تولید شده، هدر می‌رود.

 

  • باز شدن درها و پنجره‌ها

یکی دیگر از چالش‌هایی که در هنگام برنامه‌ ریزی برای گرمایش سوله با آن مواجه می‌شویم، باز شدن درها و پنجره ‌ها است. در حین ساعات کاری، در بسیاری از ساختمان‌های صنعتی مانند انبارها یا کارخانه‌های خط مونتاژ، ناگزیر درها و پنجره‌ها مرتباً باز می‌شوند. این چالشی بزرگ است؛ چرا که موجب می‌شود هوای گرم به بیرون از فضای سوله فرار و هوای سردتر بیرون، به ساختمان راه پیدا کند.

 

بیشتر بخوانید : گرمایش انبار

 

  • عایق‌بندی نامناسب

در مناطقی که در فصول سرد افت دمای شدیدی دارند، استفاده ‌نکردن از عایق کافی، افزایش چشمگیر مصرف انرژی را به دنبال دارد. به ‌این‌ ترتیب نه ‌تنها گرمایش سالن صنعتی و حفظ دمای مناسب در همه جای ساختمان شما عملاً غیرممکن می‌شود بلکه هزینه‌های شما نیز افزایش می‌یابد.

بهتر است از در و پنجره‌ های عایق استفاده کنید. در غیر این صورت، خودتان عایق‌هایی همانند درزگیر و غیره را به روی آن‌ها نصب کنید. به ‌علاوه، پیشنهاد می‌کنیم که درها و پنجره‌های بلااستفاده را بپوشانید و یا کاملاً مسدود کنید.

 

  • نیازهای گرمایشی متفاوت در یک ساختمان

پیش‌ از این نیز به این موضوع اشاره کردیم که انبارها و سایر سالن‌های صنعتی اغلب در مناطق مشخصی به گرمایش نیاز دارند. همچنین، گاهی اوقات برای دوره‌ های زمانی مشخصی، کارخانه‌ ها تغییراتی در خط تولید خود ایجاد می‌کنند تا سفارش ‌های به‌ خصوصی را بسازند. ممکن است این کارخانه‌ ها در این دوره ‌های زمانی، به میزان گرمایش سوله متفاوتی احتیاج داشته باشند.

کارخانه ‌ای که قطعات محصولات نهایی مانند قایق، ماشین‌آلات صنعتی یا مبلمان را تولید می‌کند، اغلب یک خط تولید مجزا برای هر قطعه دارد. تولید هر یک از این قطعات باید در دمای متفاوتی صورت گیرد؛ بنابراین گرمایش ممکن است هم برای اطمینان از راحتی کار کارکنان و هم جریان مناسب فرایند تولید مورد نیاز باشد.

انواع روش‌های گرمایش سوله و سالن‌های صنعتی

برای گرمایش سالن صنعتی از روش‌ها و تأسیسات متفاوتی استفاده می‌شود. این تأسیسات به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو گروه مزایا و معایب مختص به خود را دارند و در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه چندین روش بسیار کارآمد مورد استفاده برای سوله ‌های بزرگ را بررسی می‌کنیم.

 

گرمایش تابشی چیست و چگونه کار می‌کند؟

گرمایش تابشی نوعی بخاری تابشی است که برای گرمایش سالن صنعتی استفاده می‌شود و روش کار این گرمایش صنعتی درست همانند روشی است که خورشید زمین را گرم می‌کند. انرژی مادون ‌قرمز یا همان گرمای خورشید به زمین تابیده می‌شود و سطح آن را گرم می‌کند. با گرم ‌شدن سطح آن هوایی که در تماس با آن است، گرم شده و جای خود را به هوای سرد می‌دهد. در نتیجه هوا به روش همرفتی گرم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید :  گرمایش استخر

 

هنگام استفاده از این گرمایش صنعتی، گرما به طور مستقیم به افراد،‌ اشیا و سطوح تابیده می‌شود. سپس هوای سوله نیز به‌ صورت همرفتی گرم می‌شود. گرمایش تابشی به‌ صورت بخاری سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم گرمایشی را می‌توان در فضای باز برخی از کسب ‌وکار‌ها همانند رستوران ‌ها به کار برد. همچنین،‌ از آن در صنایع صنعتی و کارخانه‌ها، مرغداری، گاوداری و غیره نیز استفاده می‌کنند.

  • مزایای استفاده از گرمایش تابشی

در دیگر روش‌ها برای اینکه دمای محیط افزایش پیدا کند، باید حجم زیادی از هوای درون آن گرم شود. در این روش‌ها انرژی بسیاری برای گرم ‌شدن هوایی صرف می‌شود که پیش از گرم‌ کردن سطوح، اشیا و انسان‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند و در زیر سقف محبوس می‌شود. گرمایش تابشی این امکان را فراهم می‌کند که ابتدا مناطق مورد نظر شما گرم شوند و سپس هوای اطراف آن‌ها. از این ‌رو، برای اینکه به دمای مطلوب خود برسید،‌ به انرژی کمتری و در نتیجه سوخت کمتری نیاز خواهید داشت. به این ‌ترتیب، در هزینه ‌های خود صرفه ‌جویی می‌کنید. 

علاوه بر این،‌ از دیگر مزایایی که گرمایش تابشی در پی دارد، می‌توان به سازگار بودن با محیط‌ زیست، سرو صدای نسبتاً کم و نصب راحت اشاره کرد. همچنین، این نوع گرمایش تابشی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و هزینه‌های عملیاتی آن نیز پایین است.

گرمایش تابشی روشی برای گرمایش سوله

  • گرمایش تابشی کارآمدتر از سایر روش‌های گرمایشی است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. همان‌طور که پیش‌ از این گفتیم، گرمایش تابشی گرما را به افراد،‌ اجسام و هر چیزی دیگری می‌تاباند که شما می‌خواهید و بر خلاف دیگر روش‌های گرمایش سوله‌ گرما به سمت سقف هدایت نمی‌شود. در واقع در این روش کف سوله گرم می‌شود؛ چرا که بخاری ‌ها در قسمت‌های بالایی فضا قرار می‌گیرند. علاوه بر این اتلاف انرژی نیز کم است؛ زیرا هوا که تنها مانع با نقاط هدف است، اشعه مادون ‌قرمز را به میزان کمی جذب می‌کند. همان‌طور که گفتیم،‌ هوا بیشتر به ‌صورت همرفتی گرم می‌شود. 

پیش ‌از این نیز اشاره کردیم که در گرمایش سالن های صنعتی اتلاف انرژی زیادی اتفاق می‌افتد. مثلاً باز و بسته ‌شدن درهای بزرگ سوله،‌ پنجره‌ ها و غیره همگی راه ‌هایی هستند که انرژی می‌تواند از آن‌ها به بیرون درز کند. از این‌ رو، بازیابی انرژی باید سریعاً انجام شود. گرمایش تابشی نیز امکان بازیابی فوری گرمای از دست ‌رفته را پس از باز و بسته‌شدن در، فراهم می‌کند.

افزون بر این، در این روش گرمای کمتری از سقف به هدر می‌رود. سقف‌ های همه ساختمان‌ها یکی از راه‌ های اتلاف انرژی به شمار می‌روند. اما در این روش گرمای زیادی به سقف نمی‌رسد و بیشتر آن صرف افزایش دمای کف می‌شود. خلاصه اینکه مزایای گرمایش سوله به ‌وسیله گرمایش تابشی بسیار و با توجه ‌به کاربرد آن گوناگون است.

 

هیتر کابینتی یا کوره هوای گرم

یکی دیگر از سیستم ‌های پرکاربردی که برای گرمایش سوله استفاده می‌شود، هیتر کابینتی یا کوره هوای گرم نام دارد. هیتر کابینتی که بخاری کابینتی نیز نام دارد،‌ دارای کوره‌‌ای است که از فلز‌هایی تولید شده که گرما را به‌ خوبی ذخیره می‌کنند. در نتیجه، گرما برای مدت ‌زمان زیادی در فضا باقی می‌ماند.

هیتر کابینتی روشی برای گرمایش سوله

علاوه بر این، کوره هوای گرم در ساختار خود فن‌‌های پرقدرتی را دارد که پرتاب باد را تا فاصله‌های دور ممکن می‌سازد. همچنین، مشعل‌ هایی که برای تولید شعله استفاده می‌شوند، قدرت زیادی داشته و شعله‌ای با دمای بالا تولید می‌کنند. به این دلایل، این سیستم گرمایشی نیز به‌ وفور برای سوله و سایر مکان‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نتیجه گیری

گرمایش سالن صنعتی از نکات بسیار مهمی است که پس از احداث یک کارخانه و یا کارگاه باید به آن توجه کنید. گرمایش مؤثر یک فضای صنعتی، کاری بسیار دقیق و نیازمند توجه فراوان است. نصب تأسیسات گرمایشی بسیار چالش ‌برانگیز است.

باید توجه کنید که هر بخش به چه میزان گرما نیاز دارد، کدام مناطق اختلاف انرژی دارند و غیره. تأسیسات گرمایشی به دو گروه ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، دستگاه‌ های گرمایشی از نظر سوختی که مصرف می‌کنند به چندین گروه تقسیم می‌شوند. حال تصمیم با شما است تا بهترین را برگزینید.

برای خرید و مشاوره با کارشناسان فروش گرماسرماسازه شرق در ارتباط باشید تا در این زمینه شما راه راهنمایی کنند. (38482273-051 - 22032002-021)

 


سوالات متداول

1.  گرمایش تابشی کارآمدتر از سایر روش‌های گرمایشی است؟

گرمایش تابشی گرما را به افراد،‌ اجسام و هر چیزی دیگری میتاباند و بر خلاف دیگر روش‌های گرمایش سوله‌ گرما به سمت سقف هدایت نمی‌شود. در واقع در این روش کف سوله گرم می‌شود؛ چرا که بخاری ‌ها در قسمت‌های بالایی فضا قرار می‌گیرند. علاوه بر این اتلاف انرژی نیز کم است؛ زیرا هوا که تنها مانع با نقاط هدف است، اشعه مادون ‌قرمز را به میزان کمی جذب می‌کند. 

 

2. مزایای استفاده از گرمایش تابشی در سالن های صنعتی چیست؟

سیستم گرمایش تابشی ابتدا مناطق مورد نظر شما گرم میکند و سپس هوای اطراف آن‌ها. از این ‌رو، برای اینکه به دمای مطلوب خود برسید،‌ به انرژی کمتری و در نتیجه سوخت کمتری نیاز خواهید داشت. به این ‌ترتیب، در هزینه ‌های خود صرفه ‌جویی می‌کنید. از دیگر مزایایی که گرمایش تابشی در پی دارد، می‌توان به سازگار بودن با محیط‌ زیست، سر و صدای نسبتاً کم و نصب راحت اشاره کرد. همچنین، این نوع گرمایش تابشی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و هزینه‌های عملیاتی آن نیز پایین است.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی برای سالن های صنعتی و کارخانه ها
سیستم گرمایش تابشی برای سالن های صنعتی و کارخانه ها
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش سالن های ورزشی
سیستم گرمایش سالن های ورزشی
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
نمایش مقاله کاربرد هیتر و بخاری سقفی در سالن های صنعتی
کاربرد هیتر و بخاری سقفی در سالن های صنعتی
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲

پیام بگذارید.