گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی

گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی

یکی از جدیدترین سیستم ‌های گرمایشی که امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار میگیرد و دارای کاربردهای زیادی است سیستم گرمایش تابشی است که ویژگی‌ های منحصر به ‌فردی را به شما ارائه میدهد و دارای قابلیت‌ های متعددی است. گرمایش تابشی میتوانند یکی از بهترین جایگزین ‌های سیستم‌ های گرمایشی سنتی باشند چرا که نصب ‌کردن آنها در بسیاری از محیط‌ های مختلف امکان‌پذیر است و علاوه بر این نصب آنها بسیار ساده و راحت میباشد.

علاوه بر این باید دقت داشته باشید که مصرف انرژی این بخاری تابشی نیز پایین است که به شما در کاهش هزینه‌ های انرژی کمک شایانی میکند.

اگر شما قصد خرید این سیستم گرمایشی را دارید بدون شک علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره نحوه کار آنها و همین ‌طور مزایایی که در اختیار شما قرار میدهند داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره سیستم‌ گرمایشی و تابشی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره انواع آن در اختیار شما قرار دهیم.

پس برای آشنایی بیشتر با هیتر تابشی به شما پیشنهاد میکنیم ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود درباره سیستم‌های گرمایشی را به دست بیاورید و با اطلاعات بیشتر اقدام به خرید آنها کنید.

 

سیستم گرمایش تابشی چیست؟ 

سیستم گرمایش تابشی با الهام از خورشید، حرارت را به کمک امواج به محیط، اجسام و افراد میتاباند و با این کار گرما را منتقل میکند. این شیوه باعث میشود تا محیط ‌هایی که گرم کردن آنها به نظر غیر ممکن میرسد، به سادگی انجام پذیرد. گرم کردن فضای باز مانند محوطه کافی شاپ یا رستوران، آن هم درست در زمانی از سال که انتظار ندارید بتوانید آن را گرم کنید، معجزه این سیستم گرمایشی است.

عملکرد ساده بخاری تابشی شاید شما را شگفت زده کند. این سیستم گاز موجود را میسوزاند و با این ایجاد احتراق لوله ‌هایی که تعبیه شده‌اند را داغ میکنند. لوله ‌های پر حرارت، امواج مادون قرمز را به کمک انرژی تابشی به شما منتقل میکند. همین فرآیند ساده به شما کمک میکند زمستان‌ها در فضای باز کافی شاپ بنشینید و از نوشیدن یه فنجان قهوه لذت ببرید.

این دستگاه به عنوان به روزترین تکنولوژی سیستم های گرمایشی است که جهت گرمایش گلخانه و فضاهایی همچون رستوران ها، دامداری، سالن های صنعتی به کار میرود. این سیستم گرمایشی به نسبت دیگر سیستم های گرمایشی دارای مصرف سوخت کمتری است، به طوریکه جایگزین بسیاری از سیستم های گرمایشی شده است.

این سیستم بر گرفته از طبیعت و همانند خورشید عمل میکند. این بدان معنی است که با تابش بر مکان ها، اجسام و افراد آنها را گرم میکند.

همچنین با عملکرد بهینه ای که دارد مناسبترین سیستم جهت گرمایش سالن های ورزشی، کارخانه جات و  استخر میباشد. زمان گرمایش در مقایسه با سیستم های گرمایشی دیگر بسیار کوتاهتر است.

طرز کار سیستم گرمایش تابشی

گرمایش تابشی چگونه کار می کند؟

همانطور که پیش از این هم ذکر کردیم، هیتر تابشی مانند خورشید، از امواج الکترو مغناطیسی کمک میگیرند و به این ترتیب محیط را گرم میکنند. اصل کار در درون خود سیستم انجام میپذیرد. پس از آن گرما به کمک امواج به محیط منتقل میشود. در واقع انرژی به محیط منتقل شده و زمانی که با یک جسم برخورد میکند، به گرما تبدیل میشود.

اساس کار آن بر این اصل استوار است که برای گرم کردن محیط باز، نیازی نیست تا مانند سیستم تهویه مطبوع یا همان اسپیلت ‌های آشنا از فشار و جریان هوا استفاده کنید. همین امر باعث شده است تا این سیستم بتواند محیط‌های باز را نیز گرم کند و در کنار آن مزایای بی‌شماری نیز برای شما داشته باشد.

این سیستم دارای کارکرد خاصی است که باعث میشود تا نسبت به سایر روش ‌ها و تجهیزات گرمایشی که وجود دارند مصرف انرژی پایین ‌تر و خروجی بهینه ‌تری را به همراه داشته باشد. این محصولات دارای یک مشعل مخصوص هستند که حرارت و انرژی گرمایشی را با ضریب تابشی بالایی میتاباند. 

 

بیشتر بخوانید : طرز کار گرماتاب

 

این حرارت در نهایت باعث میشود تا انرژی به امواج مادون‌ قرمز تبدیل شود و این امواج نیز توسط سطوحی که منعکس‌کننده امواج هستند و در قسمت بالایی این سیستم‌ های گرمایشی نصب شده‌اند به سطحی که در قسمت پایینی و کف این دستگاه‌ ها قرار گرفته است تابانده میشود. در نهایت گرمای حاصل نیز در محیط پخش شده و باعث گرم ‌شدن محیط میشود.

یکی از اصلی ‌ترین دلایلی که باعث میشود تا افراد زیادی علاقه‌مند به این سیستم ‌ها باشند این است که گرمای حاصل از آنها شباهت زیادی به گرمای خورشید دارد و علاوه بر این باید دقت داشته باشید که میتواند محیط‌ های بسیار بزرگ را نیز به ‌راحتی گرم کند و محدودیتی از این نظر ندارد.

همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید دارای فناوری بسیار پیشرفته است که با تکنولوژی‌ های جدید و به‌ روز امکان‌پذیر است و به همین علت است که باعث کاهش هزینه ‌های مصرف انرژی شما خواهد شد.

  

انواع سیستم گرمایش تابشی

اکنون میخواهیم در مورد انواع گرماتاب برای شما صحبت کنیم. این سیستم بر اساس فاکتورهای مختلف به‌ خصوص ظرفیت تابشی آنها به دسته‌ های مختلفی تقسیم ‌بندی میشود که شما در زمان خرید حتما باید این عامل را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بر اساس نیازهای خود بهترین سیستم ‌های تابشی را خریداری کنید. محدوده ظرفیتی این محصولات معمولا بین 22 تا 50 کیلووات است.

اگر در محیط ‌های کوچک قصد استفاده از این سیستم‌ های گرمایشی را دارید، این دستگاه که ظرفیت کمتری دارند میتوانند یکی از بهترین گزینه‌ ها برای شما باشند. در صورتی‌ که قصد دارید در محیط‌ های بزرگتر از این محصولات استفاده کنید به شما پیشنهاد میکنیم سیستم گرمایشی تابشی را برای خرید انتخاب کنید که ظرفیت تولید گرمای بیشتری داشته باشد. 

این محصولات بر اساس استانداردی که برای تولید و ساخت آنها به ‌کار رفته است نیز به دسته ‌های مختلف تقسیم‌بندی میشوند. این استانداردها چندین نوع مختلف هستند که از جمله آنها میتوان به استاندارد اروپایی و استاندارد ملی اشاره کرد. هر یک از این محصولات دارای ویژگی‌ های منحصر‌به‌فردی هستند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که انواع این سیستم بر اساس کاربردی که دارند نیز میتوان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد که در ادامه بیشتر درباره هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد:

 

سیستم گرمایش تابشی سقفی

  • سیستم گرمایش  از سقف

این محصولات همان ‌طور که از نامشان پیداست روی سقف نصب میشوند و از قسمت ‌های بالایی ساختمان یا محیط گرما را می  تابند. یکی از مهمترین مزایای این سیستم گرمایشی این است که شما میتوانید سقف را زون‌بندی کنید و با کنترل منطقه‌ای بهترین عملکرد را از این سیستم‌ های گرمایشی دریافت کنید.

نکته دیگری که درباره این محصولات وجود دارد این است که انعطاف‌پذیری آنها نسبت به دیگر سیستم های گرمایشی بیشتر است و در نتیجه امکان استفاده از آنها در شرایط و موقعیت‌ های مختلف برای شما وجود دارد. 

یکی دیگر از مزایای کلیدی و بسیار مهمی که سیستم گرمایش از سقف  دارند این است که سریع‌ تر باعث گرم‌ شدن محیط میشوند و عملکرد آنها بهینه‌ تر است. اگر شما هم به دنبال یک سیستم گرمایش برای محیط کار هستید که به ‌سرعت بتواند محیط کار را گرم کند بدون شک این محصولات میتوانند یکی از بهترین گزینه‌ ها برای خرید و استفاده شما باشند.

از دیگر مزایای این سیستم میتوان به ‌سرعت بالای گرم‌ شدن محیط‌، کاهش هزینه ‌ها و مصرف انرژی، بهینه بودن عملکرد گرمایشی و ... اشاره کرد. 

سیستم های گرمایش از سقف در گرماسازه شرق شامل موارد زیر میباشد:

 

هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-U

این نوع سیستم گرمایشی در گرماسازه شرق با ابعاد مختلفی تولید میشوند که هر کدام از آنها دارای توان حرارتی متفاوتی میباشند. هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-U دارای قطعاتی همچون رفلکتور، مشعل، فن دمنده و ساپورت میباشد. این نوع هیتر تابشی قابلیت نصب بر روی دیوار و ارتفاعی از سقف را دارد که هیچ فضایی را اشغال نمیکند. این جزء ویژگی بارز آن محسوب میشود. از این بخاری در مکان هایی مانند رستوران، سالن های صنعتی، سالن های ورزشی استفاده میشود. یکی دیگر از ویژگی های این نوع بخاری استفاده از گاز شهری است.  

 

هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-U

 

گرمایش تابشی لوله ای مدل PRS-U

هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-L

این سیستم که با نام خطی شناخته میشود جهت گرمایش گلخانه ها و سالن های مرغداری به کار میرود. به دلیل مصرف بهینه ای که این نوع سیستم گرمایشی دارد بیشترین محبوبیت را در بین گلخانه داران و صنایع مختلف کسب کرده است. هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-L باید در مکان هایی که دارای ارتفاع 3 تا حداکثر 5 متر هستند، به کار رود. با تولید گرمایش یکسان در گلخانه و مرغداری موجب رشد سریع گیاهان و جوجه ها میشود. با استفاده از این سیستم گرمایشی میتوانید در مصرف برق و گاز بهترین صرفه جویی را داشته باشید. 

جهت خرید هیتر تابشی لوله ای می توانید با شماره های 38482273-051 و 22032002-021 با کارشناسان فروش گرماسازه شرق در ارتباط باشید.

 

هیتر تابشی لوله ای مدل PRS-L

 گرمایش تابشی لوله ای مدل PRS-L

 

هیتر تابشی سرامیکی

هیتر تابشی سرامیکی از قطعاتی با توان بالای گرمایی ساخته شده  است. جنس این قطعات از سرامیک بوده و با بالاترین بهره وری میباشد. این هیتر سرامیکی به راحتی قابل حمل است و عملکرد ان همانند بخاری فن دار میباشد. در این نوع هیتر، المنت  هایی قرار دارد که موجب حفظ انرژی گرمایی تا ساعت ها شده و این انرژی را به خوبی انتقال میدهد. از هیتر سرامیکی در رستوران ها و کافی شاپ هایی با متراژ کم استفاده میشود.

 

هیتر تابشی سرامیکی مدیوم و لارج

  

گرمایش تابشی سرامیکی

 

سیستم دکوراتیو

گرماسازه شرق ارائه دهنده سیستم گرمایشی دکوراتیو است که دارای دو خاصیت گرمایشی و سرمایشی به طور همزمان میباشد. سیستم گرمایشی آن دارای عملکردی همانند بخاری تابشی است و سیستم سرمایشی آن نیز همانند مه پاش عمل میکند. شما این دستگاه را در تمامی فصل های سال میتوانید استفاده کنید. در این دستگاه از مشعل و فن جهت محافظ استفاده نشده  است. شما میتوانید سیستم دکوراتیو را در رستوران، استخر، هتل، باغ و سالن های صنعتی و سالن های ورزشی و ... استفاده کنید و نهایت لذت و استفاده را از این سیستم فوق العاده ببرید.

 

سیستم های گرمایشی و سرمایشی دکوراتیو

 

گرمایش تابشی دکوراتیو

 

  • هیتر تابشی دیواری

سیستم‌ گرمایشی دیواری از دیگر انواع این محصولات هستند که روی دیوار نصب میشوند. یکی از مزایای بسیار مهمی که این محصولات دارند این است که نصب‌ کردن آنها بسیار ساده‌تر است چرا که روی دیوار نصب شده و نیازی به آماده ‌کردن سقف ندارند.

استفاده از این سیستم‌ های گرمایشی در محیط‌ های کوچک میتواند عملکرد بهینه‌ای را به شما ارائه دهد و نتایج مطلوبی داشته باشد. با این ‌حال در محیط‌های بزرگ‌تر نیز شما میتوانید از آنها استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه میدهند نهایت بهره را ببرید. هیتر تابشی سرامیکی نمونه ای از این سیستم گرمایشی میباشد که بر روی دیوار نصب میشود.

 

  • هیتر لوله‌ای کم شدت

در دستگاه ‌های لوله‌ای کم شدت، احتراقی که در دستگاه رخ میدهد، گاز موجود را سوزانده و این گاز که داغ شده است وارد لوله‌ های تعبیه شده در سیستم میشود. در اثر ورود گاز به این لوله‌ ها دما تا 1100 درجه فارنهایت افزایش پیدا میکند.

برای اینکه این فرآیند در سیستم به درستی انجام شود، دریچه‌ای در آن تعبیه شده که هوای تازه وارد سیستم میکند و از طرف دیگر کانال‌هایی وجود دارد که گازها را به خارج از سیستم منتقل میکند. این سیستم برای محیط‌ هایی بیشتر کاربرد دارد که سرپوشیده هستند.

 

گرمایش تابشی سرامیکی

  • سرامیکی پر شدت

این سیستم گرمایشی را هم به صورت برقی و هم گازی میتوانید پیدا کنید. در نوع برقی، برق انرژی لازم را تامین میکند و در نوع گازی نیز فرآیند مانند روش بالا انجام میشود. اما تفاوت در روش انتشار و انتقال گرما است. در این روش پنل‌ هایی در سیستم تعبیه میشوند که حرارت را به اشعه مادوت قرمز تبدیل کرده و آن را می‌تابانند.

امواج تابیده شده با اجسام برخورد کرده و در نتیجه تبدیل به گرما میشود. اجسام گرم شده باعث گرمای اجسام دیگر نیز میشوند. این کار به شیوه انتشار گرما انجام میپذیرد. محیط‌ هایی که از این روش میتوانند استفاده کنند محیط‌ های کوچکی هستند که گرمای بسیار زیادی را نیاز دارند.

 

  • سیستم تابشی زمینی

تنوع این مدل با دو نوع سرامیکی و فولادی شناخته میشود. این سیستم‌ ها با پایه به زمین متصل شده و بهترین نوع برای محیط باز مانند محوطه کافی شاپ و رستوران است. برای گرمایش یک محل یا ایجاد گرمایش متمرکز نیز از این شیوه استفاده میکنند.

 

  • سیستم گرمایش از کف

این سیستم‌ ها یکی از بهترین گزینه ‌های گرمایشی برای ساختمان‌ های مسکونی هستند چرا که گرمایش از کف را برای شما امکان‌پذیر میکنند. یکی از دلایلی که باعث میشود تا افراد زیادی علاقه‌مند به استفاده از این محصولات باشند این است که گرمای دائمی را برای محیط شما به ارمغان می‌آورند و باعث میشوند تا خانه شما با کمترین هزینه ممکن همیشه گرم باشد.

راه اندازی هیتر تابشی کار نسبتا سختی است و نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستم ‌های گرمایشی دارد. با این‌ حال مزایای بسیار زیادی که این سیستم‌ ها دارند باعث میشود تا امروزه فروش بسیار زیادی داشته باشند. 

 سیستم گرمایش از کف

طریقه گرمایش هیتر تابشی

در بخش ‌های قبلی بیان کردیم که سیستم گرمایشی تابشی دارای انواع مختلفی است که هر یک از انواع آن ویژگی‌ ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارا هستند. طریقه گرمایش این سیستم‌ های گرمایشی با استفاده از امواج مادون‌قرمز است که باعث میشود تا به میزان زیادی در هزینه ‌های شما صرفه‌جویی شود. این محصولات دارای سنسورها و سطوح خاصی هستند که انرژی حاصل از سوخت‌ های فسیلی را دریافت کرده و آن را به انرژی تابشی تبدیل میکنند.

  

کاربرد گرمایش تابشی

هر کجا که گرم کردن، غیر ممکن به نظر برسد، در حیطه کاری سیستم هیتر تابشی خواهد بود. محیط ‌های باز و فضای آزاد، مانند محوطه کافی‌شاپ یا رستوران، در فصل سرما اصلی‌ترین محلی است که از این سیستم گرمایشی میتوان به عنوان هیتر فضای باز استفاده کرد. حتما مشتریان این کافی‌شاپ‌ها لذت میبرند که زیر برف بنشینند و یک فنجان را در گرما میل کنند.

اما از این سیستم گرمایشی تنها در محوطه باز و آلاچیق یا رووف گاردن استفاده نمیشود. سالن‌های صنعتی بسیار بزرگ که گرم کردن غیر ممکن به نظر میرسد هم با کمک این سیستم امکان پذیر است. سالن‌های صنعتی به دلیل اینکه هم بسیار بزرگ هستند هم مرتب افراد با رفت و آمد، درب را باز و بسته میکنند، به سختی و با سرعت بسیار کمی گرم میشود. از این سیستم در این محوطه‌ ها نیز استفاده کنید و نهایت گرما را احساس کنید. 

 

اجزای گرمایش تابشی

این سیستم ها از قطعاتی تشکیل شده اند که هر یک نقش مهمی را در این دستگاه برعهده دارند. این اجزاء شامل موارد زیر است:

  • مشعل
  • فن
  • رفلکتور (وجود رفلکتور با 14 خم)
  • ساپورت

اجزاء مهم گرمایش تابشی

مزایای سیستم گرمایش تابشی

این سیستم مزایای زیادی دارد که نمیتوان از آنها چشم ‌پوشی کرد. آنچه در ادامه میخوانید تنها خلاصه‌ای از این مزایا است تا بتواند شما را برای تصمیم‌گیری مصمم ‌تر کند.

  • با کمک این سیستم دیگر نیازی به موتورخانه مرکزی وجود ندارد. در واقع شما اگر از این سیستم استفاده کنید فضای بیشتری دارید. از طرف دیگر اگر موتورخانه حذف شود، نزدیک به 20 تا 25 درصد از هدر رفت انرژی در مسیر کاسته میشود.
  • درست است که این سیستم‌ها کمی تازه وارد هستند، اما بسیار ساده‌تر از سیستم‌های سابق عمل میکنند. آنچه این مزیت برای شما دارد، سهولت در استفاده و نگهداری آن است. از طرفی اگر این سیستم دچار اشکال شد، هزینه‌ای که برای تعمیر میپردازید بسیار کم‌تر از سیستم‎‌های سابق خواهد بود.
  • در این سیستم‌ها دیگر مشکلاتی مانند یخ زدگی یا ترکیدگی لوله وجود ندارد. عایق کاری یا نشتی لوله نیز برای شما دردسر ساز نخواهد بود. در نتیجه نسبت به سایر موارد، از مشکلات کمتری برخوردار است.
  • این سیستم را میتوان از جمله سیستم‌هایی دانست که دوست‌دار محیط زیست هستند. سوخت کمتری تولید میکنند. احتراق آن‌ها نسبت به سایر سیستم‌های گازی کم و آلودگی کمتری تولید میکند و کمتر بر روی جو کره زمین اثرات منفی دارند.

 یکی از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم گرمایشی سقفی این است که این سیستم ‌های گرمایشی گرمای یکنواختی را در محیط‌های شما به وجود می‌آورند. به همین علت نیز می ‌توانند گزینه بسیار جذابی برای ساختمان‌ های مسکونی، ساختمان ‌های تجاری، مرغداری ‌ها، گلخانه ‌ها و ... باشند.

مزایای گرمایش تابشی

مزیت مهم دیگری که این محصولات دارند این است که باعث صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ های شما می ‌شوند و در عین ‌حال نیز عملکرد بهینه ‌ای را به شما ارائه میدهند. این محصولات میتوانند با حذف موتورخانه ‌ها به میزان زیادی برای ساختمان‌ های مسکونی و اداری مفید و کاربردی باشند و باعث کاهش هزینه‌ های تعمیر و نگهداری از موتورخانه‌ ها شوند.

مزیت کلیدی و بسیار مهم دیگری که این محصولات گرمایش از سقف دارند نیز این است که شما امکان کنترل‌ کردن آنها را دارید و به ‌راحتی میتوانید اقدام به شبکه ‌سازی آنها کنید. همین عامل نیز باعث میشود تا در ادارات و ساختمان ‌های چند طبقه به‌ راحتی بتوان چنین سیستم‌ های گرمایشی را پیاده‌سازی کرد.

 

معایب سیستم گرمایش تابشی

این سیستم گرمایشی تنها عیبی که دارد این است که امکان استفاده در فضای بسته را ندارد چون گاز CO2 تولید میکند. این گاز در فضای بسته ای مانند منزل بسیار خطرناک میباشد. بنابراین توصیه ما به شما این است که از این دستگاه در محیط بسته ی کوچک مانند منزل استفاده نکنید.

 

نحوه نصب هیتر تابشی

یک نکته بسیار مهم برای استفاده از سیستم گرمایشی این است که اگر آن را به شکل نادرستی نصب کنید نمیتوانید انتظار عملکرد بهینه ‌ای را از آن داشته باشید. یکی از مهمترین نکاتی که برای نصب و راه اندازی هیتر تابشی باید به آن دقت داشته باشید محل نصب و تعداد سیستم ‌های گرمایشی است که شما به آن نیاز دارید.

فاکتور مهم بعدی که در زمان نصب این تجهیزات باید به آن دقت داشته باشید ارتفاع سیستم ‌های گرمایشی است. شما باید آنها را در ارتفاعی نصب کنید که نه خیلی بالا و نه خیلی نزدیک به کف باشد.

برای نصب کردن این محصولات گرمایش از سقف معمولا استانداردهایی وجود دارد که شما باید سعی کنید حتما آنها را رعایت کنید. برای انجام این کار به شما پیشنهاد میکنیم از افرادی که تخصص و تجربه کافی در این زمینه دارند مشورت بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 اکنون میخواهیم در ویدئویی مشخصات و اجزای فنی بخاری تابشی را به شما دوستان نشان دهیم :

 

استانداردهای استفاده شده 

در هنگام طراحی بخاری تابشی به عواملی همچون کارایی مشعل ها، کاهش در مصرف انرژی و هزینه های تولید باید توجه ویژه ای شود. در واقع هر چقدر طراحی سیستم گرمایشی مناسب باشد به همان منوال نیز عملکرد بهتری را خواهد داشت. بخاری تابشی با تک مشعل سقفی که سوخت آن از گاز شهری میباشد دارای استانداردهای اروپایی BS-EN-416-1 و استاندارد ملی ISIRI-12871-1 است.

بخاری تابشی هایی که تک مشعله هستند با ظرفیتی در حدود 22 الی 50 کیلو وات تولید می شوند. قابل ذکر است که میزان گاز طبیعی که این بخاری تابشی ها مصرف میکنند، برای هر 10 کیلو وات ظرفیت مشعل حدود یک متر مکعب بر ساعت میباشد.

می توانیم اینطور مثال بزنیم تا به راحتی این موضوع را متوجه شوید. بخاری تابشیی که دارای 30 کیلو وات میباشد در هر ساعتی حدود 3 متر مکعب گاز طبیعی را مصرف میکند.

  

هیتر تابشی لوله‌ای

هیتر تابشی لوله ای یکی از بهترین گزینه ‌ها برای محیط‌ هایی هستند که ارتفاع آنها بیش از سه متر است که از جمله آنها میتوان به انواع مرغداری ‌ها، سالن ‌ها و سوله ‌های صنعتی، گلخانه‌ ها و همین‌طور ایستگاه‌ های مترو اشاره کرد. علاوه بر این شما میتوانید از آنها در محیط‌ ها و فضاهای باز نیز استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. مهمترین مصرف آنها شامل موارد زیر می شود:

گرمایش تابشی در مرغداری

گرمایش مرغداری

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که برای گرمایش مرغداری خود نیازمند یک سیستم گرمایشی حرفه ‌ای و پیشرفته هستید بدون شک بخاری تابشی مرغداری میتواند یکی از بهترین گزینه ‌ها برای شما باشد. این محصولات متناسب با شرایط مرغداری بهینه‌ سازی شده‌اند و میتوانند عملکرد بهینه ‌ای را برای گرمایش مرغداری‌ ها به شما ارائه دهند. 

 

سیستم سرمایش گرمایش سقفی

شرکت گرماسازه شرق با تولید سیستم سرمایش گرمایش سقفی توانسته است جایگاه ویژه ای را بدست آرود. این دستگاه هم سیستم سرمایش و هم گرمایش را با هم در یک پنل دارد. البته موتور این سیستم سرمایش گرمایش از سقف در یک باکس جایگذاری شده که میتوانند هر دو این عملکرد را با یک دستگاه داشته باشید. به این سیستم سرمایش گرمایش سقفی، دکوراتیو گفته میشود. با استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش از سقف دکوراتیو می توانید مصرف برق و سوخت به اندازه قابل توجهی به حداقل برسانید. 

 

گرمایش گلخانه

با توجه به اینکه گل و گیاهان با استفاده از نور خورشید برای خود تغذیه میکنند و همین باعث رشد و نمو آنها میشود. اما از آنجایی که گلخانه ها دارای فضای کاملاً سر بسته هستند و همین باعث میشود که گیاهان نتوانند رشد خوبی داشته باشند. با داشتن گلخانه به راحتی میتوان شرایط اقلیمی را در فصل های مختلف کنترل و مدیریت کرد.

بنابراین با بسته بودن فضای گلخانه و عدم دسترسی به نور خورشید، استفاده از بخاری تابشی در گلخانه به عنوان روشی بسیار موثر در تامین گرمای گلخانه میباشد. گرمایش گلخانه با بخاری تابشی شرایط بسیار عالی را برای رشد گیاهان در فصل سرما ایجاد میکند.

 گرمایش تابشی گلخانه

 

نقش گرمایش تابشی در مصرف انرژی

در زمان طراحی این سیستم گرمایشی به عواملی همچون راندمان و کارایی مشعل ها، کاهش هزینه تولید، سرویس و نگهداری آن و کاهش مصرف انرژی توجه بالایی میشود. به این علت که این طراحی بر عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی دارد. به طور میانگین سیستم گرمایشی تک شعله دارای ظرفیتی در حدود 22 الی 50 کیلوبایت هستند. این سیستم ها به ازای هر 10 کیلووات ظرفیت مشعل چیزی حدود یک متر مکعب بر ساعت گاز طبیعی را مصرف میکنند. به طور مثال یک سیستم گرمایشی با ظرفیت 40 کیلو وات، میزان گاز مصرفی آن در حدود 4 متر مکعب است.

با توجه به اینکه در این دستگاه، سطوح بدون هیچ گونه جابجایی سیالات گرم میشوند، بنابراین افت حرارتی نیز وجود نخواهد داشت. این بدان معنی است که سطوح بدون نیاز به گرمایش هوا به راحتی گرم میشود و اینکه سقف نیز به خاطر صفحه انکاس دهنده گرم نخواهد شد. به همین علت انتقال گرما به حداقل میرسد و همچنین اتلاف گرما نیز کاهش می یابد.

 

تأمین هوا برای احتراق سوخت در هیتر تابشی

در هیتر تابشی لوله ای با طول بالا وجود دارد که با سوختن گاز شهری در انها گرما ایجاد میشود. البته بدون اکسیژن این امر میسر نمیشود. بنابراین هوای مورد نیاز برای احتراق گاز شهری در این سیستم برای هر متر مکعب گاز حدود 11 تا 13 متر مکعب میباشد.

بنابراین برای احتراق کامل گاز شهری در سیستم بخاری تابشی صورت بگیرد به 11 الی 13 برابر حجم گاز به هوا نیاز دارد. خب در نهایت موجب تهویه محیط میشود. بنابراین لازمه تهویه محیط مناسب داشتن تهویه کافی در آن مکان میباشد. اما اگر سیستم گرمایشی را در مکانی استفاده کنید که فاقد تهویه مناسب باشد، باید به سیستم احتراق توسط لوله های مناسب هوای مورد نیاز را رساند.

 

قیمت سیستم گرمایش تابشی

 هیتر تابشی دارای مدلهای متنوعی است. با توجه مدلها تنوع قیمت نیز دارد. برای تعیین قیمت گرماتاب میتوان به شاخص های گوناگونی اشاره کرد که مهمترین آن استفاده از قطعات با کیفیت در این سیستم گرمایشی میباشد.البته شایان ذکر است که قفاکتورهای دیگری نیز هستند که بر روی قیمت این دستگاه تاثیر میگذارند. این فاکتورها شامل موارد ذیل می باشند:

  • انتخاب بهترین مواد اولیه موجود در بازار

  • دقت بسیار بالا در مونتاژ

  • بالاترین دورۀ گارانتی و خدمات پس از فروش

  • بهره‌مندی از تیم‌های مهندسی قبل و بعد از فروش

  • و ...

 

نتیجه گیری

سیستم گرمایشی تابشی از آن دست سیستم ‌هایی هستند که میتوانند محیط‌ های مختلفی را با شرایط مختلف برایتان گرم کند. میتوانید در زمستان سرد، فضای باز محل کار خود را گرم کنید و از نشستن در کنار دانه‌های برف لذت ببرید. میتوانید سالن بزرگ کارخانه خود را گرم کنید و مطمئن باشید سرما بهره‌‍‌ وری کارمندان را کاهش نمیدهد.

بسته به نوعی که انتخاب می‌کنید میتوانید از مزایای آن بهر‌مند شوید. نگهداری آسان و هزینه کم آن از جمله مواردی است که شما را برای تهیه این سیستم‌ها میتواند مجاب کند. شاید این مقاله را در فصل تابستان مطالعه میکنید، اما بدانید سرما در پیش است. از همین الان به فکر باشید. برای مشاوره جهت تهیه این سیستم گرمایشی با کارشناسان فروش گرماسرماسازه شرق تماس حاصل فرمائید.(38482273-051 -22032002-021)

 


 

سوالات متداول 

1. گرمایش تابشی چگونه کار میکند؟

این سیستم گرمایشی مانند خورشید، از امواج الکترومغناطیسی کمک میگیرند و به این ترتیب محیط را گرم میکنند. اصل کار در درون خود سیستم انجام میپذیرد. پس از آن گرما به کمک امواج به محیط منتقل میشود. در واقع انرژی به محیط منتقل شده و زمانی که با یک جسم برخورد میکند، به گرما تبدیل میشود.

 

2. انواع گرمایش تابشی به چند دسته تقسیم میشوند؟ 

انواع سیستم های گرمایشی تابشی را بر اساس کاربردی که دارند نیز میتوان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد که شامل سیستم گرمایش از سقف، سیستم گرمایشی دیواری، سیستم لوله‌ای کم شدت، سرامیکی پر شدت، سیستم گرمایش از کف، سیستم تابشی زمینی میباشد.

 

3. مزیت مهم سیستم گرمایشی تابشی چیست؟

مزیت مهم این دستگاه گرمایشی این است که باعث صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ های شما میشوند و در عین ‌حال نیز عملکرد بهینه ‌ای را به شما ارائه میدهند. مهمتر اینکه شما امکان کنترل‌ کردن آنها را دارید و به ‌راحتی میتوانید اقدام به شبکه ‌سازی آنها کنید.

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی لوله‌ ای چیست؟
سیستم گرمایش تابشی لوله‌ ای چیست؟
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاه ها

مهدی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲

مطلب خوب و کاملی است . ممنون. برای نصب گرماتاب چقدر باید ارتفاع باشد؟

گرماسازه
۲۳ خرداد ۱۴۰۲

سپاس از شما. حداقل ارتفاع نصب از سقف 3.5 متر باید باشد.

اسماعیل
۱۵ تیر ۱۴۰۲

باسلام و احترام قیمت فروش دو عدد گرماتاب U 9 متری با مشعل 50 هزار کیلو کالری با توری محافظ و کلیه لوازم شامل دودکش و زنجیر به متراژ 20 متر چنده در صورت امکان پیش فاکتور کنین و نحوه پرداخت ممنون از شما سپاسگزارم.

گرماسازه
۱۷ تیر ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. همکاران بخش فنی و فروش با شما جهت راهنمایی های لازم تماس خواهند گرفت.

پیام بگذارید.