گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

اصول نصب انواع هیتر صنعتی

اصول نصب انواع هیتر صنعتی

به‌ جرأت می‌توان گفت هیترهای صنعتی از جمله مهم‌ترین وسایل مخصوص گرم‌سازی محیط‌های مختلف به شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین موارد مرتبط با این محصولات بحث اصول نصب انواع هیتر صنعتی محسوب می‌شود؛ زیرا در صورت عدم نصب هیترهای صنعتی به شکل صحیح و در مکان مناسب، ‌نه ‌تنها محصول مدنظر کارایی مناسبی نخواهد داشت، ‌بلکه انرژی زیادی نیز هدر می‌رود؛ به همین دلیل کلیه خریداران هیترهای صنعتی باید با نحوه صحیح نصب هیتر صنعتی این محصولات آشنایی کاملی داشته باشند.

نصب این محصولات اگر به شکل صحیحی انجام شود نه ‌تنها زمان‌بر نخواهد بود، بلکه می‌تواند موجب افزایش عمر کلی هیترهای صنعتی مدنظر شما شود. در این متن از شرکت گرماسرماسازه شرق قصد داریم شما عزیزان را با مهم‌‌ترین نکات مربوط به نصب صحیح این محصولات آشنا کنیم.

اگر شما نیز به ‌تازگی یک هیتر صنعتی خریداری کرده‌اید و یا به ‌طور کلی در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

هیترهای صنعتی باید در چه مکانی نصب شوند؟

اولین موردی که در نصب هیتر صنعتی باید به آن اشاره کنیم، محل نصب هیتر است. هیترهای صنعتی انواع متنوعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیتر تابشی، جت هیترها و ... اشاره کرد. هر یک از این موارد دارای طراحی خاص خود هستند؛

اما اصول کلی کارایی آن‌ها یکسان است. هیترهای صنعتی وظیفه دارند پس از قرارگیری در محیط مناسب، انرژی ورودی را به انرژی گرمایی تبدیل کنند. این انرژی می‌تواند از هر نوع سوختی مانند گازوئیل و گاز مایع نیز تأمین شود. با توجه ‌به همین مورد می‌توان گفت محل نصب هیتر باید در مکانی باشد که دریافت سوخت توسط هیتر به نحو احسن انجام گیرد.

کوچک‌ترین اختلال در نحوه سوخت‌رسانی به این محصولات منجر به خاموش ‌شدن هیتر صنعتی مربوطه می‌شود. علاوه بر این، بهتر است هیتر را در مکانی قرار دهید که حرارت ناشی از بکارگیری سوخت مدنظر در هیتر (به کمک مشعل) به‌ صورت صحیحی در کل محیط دلخواه شما پخش شود. به‌ عنوان ‌مثال بهتر است هیتر در بخش میانی ساختمان صنعتی قرار گیرد تا پخش حرارت به طور یکنواخت باشد.

نصب اصولی هیتر صنعتی

در هنگام نصب به نوع محصول دقت داشته باشید

اگر بخواهیم به یکی دیگر از موارد مهم در زمینه اصول نصب هیتر صنعتی اشاره کنیم، باید به بحث دقت در نوع هیتر بپردازیم. محصولاتی مانند هیترهای تابشی دارای طراحی متفاوتی نسبت به هیترهای چتری هستند. هر یک از محصولات باید باتوجه‌به نوع خود در محل مدنظر نصب شوند.

به‌ عنوان‌ مثال استفاده از هیتر تابشی مرغداری در یک محیط صنعتی کاری به‌ شدت خطرناک و نادرست است. این هیترها حتی اگر به‌ صورت درست هم در محل مدنظر قرار بگیرند به علت اینکه دارای قدرت و همچنین طراحی متفاوتی هستند، می‌توانند برای پرسنل موجود در محیط مربوطه به‌شدت خطرناک باشند؛

بنابراین بهتر است پیش از نصب و حتی خرید انواع هیترهای صنعتی، محلی که قرار است هیتر در آن نصب شود را در نظر داشته باشید.

 

خروجی دود هیتر را آزاد بگذارید

هیترهای صنعتی نیز مانند هر محصول گرم‌کننده دیگری نیازمند دودکش هستند. نصب اصولی انواع هیتر صنعتی به شکل صحیح به ما می‌گوید که محل قرارگیری دودکش هیتر به‌ اندازه محل قرارگیری بدنه هیتر اهمیت دارد. دود حاصل از احتراق سوخت درون مشعل هیتر از نوع کربن‌ دی‌اکسید است که یک نوع دود بسیار خطرناک به شمار می‌آيد.

اگر خروجی دودکش هیتر به‌ درستی تنظیم نشده باشد، دود حاصل از احتراق سوخت در درون مشعل به‌ جای اینکه وارد فضای بیرون محیط صنعتی شود، درون ساختمان باقی می‌ماند. به طبع این امر نتیجه‌ای جز اثرات خطرناک همچون بی‌هوشی و حتی مرگ ناشی از استنشاق کربن‌ دی‌اکسید ندارد.

 

بیشتر بخوانید : سیستم گرمایشی صنعتی

 

نصب درست قلاب‌های هیترهای صنعتی 

در ادامه بحث باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از هیترهای صنعتی را می‌توان روی سقف نصب کرد. این محصولات معمولاً همراه با قلاب‌های خاصی عرضه می‌شوند که به کمک آن‌ها هیتر را می‌توان در محل مدنظر قرار داد. این قلاب‌ها باید از متریال‌های بسیار مقاومی ساخته شده باشند تا روند نصب هیتر با مشکل خاصی روبه‌رو نشود.

اگر قلاب‌های مربوطه به شکل صحیحی در محل تعیین شده برای هیتر قرار نگیرند، امکان دارد با گذشت زمان و به دلیل وزن بالای هیتر دچار مشکلاتی همچون خمیدگی و یا حتی شکستگی شوند. در چنین شرایطی امکان سقوط هیتری که روی این قلاب‌ها قرار گرفته است، وجود دارد. به طبع این امر موجب ایجاد خطرات مالی و جانی برای کلیه پرسنل می‌شود.

اصول نصب انواع هیتر صنعتی

علاوه بر این مورد در صورت نصب‌ نشدن قلاب‌ها به شکل صحیح، احتمال دارد که مخزن سوخت و حتی پمپ آن به طور کامل از هیتر جدا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ‌سوخت از درون مخزن به‌ صورت ناگهانی بر روی مشعل می‌ریزد و این امر موجب ایجاد آتش‌سوزی‌های بسیار شدید می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید آتش‌سوزی‌های ناشی از سوخت‌های مایع به‌ سختی قابل‌ کنترل هستند؛ بنابراین هنگام نصب انواع هیتر صنعتی، نصب صحیح قلاب‌های هیتر را نیز در نظر داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید :  سیستم گرمایشی تابشی سقفی

 

چرا باید برای نصب هیترهای صنعتی به یک متخصص مراجعه کنیم؟

برای نصب هیتر صنعتی، حتما از متخصصان امر استفاده کنید. اگر چه به این نکته اشاره کردیم که نصب این محصولات به‌ راحتی صورت می‌گیرد؛ اما این بدان معنا نیست که هر فرد ناآشنایی می‌تواند نسبت به نصب هیترهای صنعتی مختلف اقدام کند. نصب ناشیانه و غیراصولی این محصولات تنها موجب عملکرد نادرست و حتی خرابی هیتر صنعتی شما می‌شود.

تصور کنید یک فرد غیرمتخصص به دلیل عدم آگاهی نسبت به انتخاب یک مکان مناسب برای نصب هیتر صنعتی، هیتر مربوطه را در محیطی نصب کند که ورودی هوای مورد نیاز آن به طور کامل بسته شده باشد. در چنین شرایطی هیتر نمی‌تواند هوای موردنیاز خود را برای روشن نگه‌ داشتن مشعل و همچنین ارسال هوای گرم به درون محیط تأمین کند.

طبیعتاً نتیجه این امر چیزی جز عدم گرم‌سازی محیط و همچنین عدم کارکرد صحیح هیتر نخواهد بود. علاوه بر این ممکن است به دلیل نبود هوای لازم برای کارکرد هیتر، به مشعل و یا سایر قطعات هیتر فشاری مضاعف وارد شود. این مورد به معنای آن است که تنها پس از چند روز (گاهی تنها پس از چند ساعت) هیتر به طور کامل از کار می‌افتد و حتی امکان خراب‌ شدن دائمی قطعات مهمی همچون مشعل هیتر وجود دارد.

این در حالی است که با کمک اصول نصب انواع هیتر صنعتی می‌توانید از تمامی این موارد جلوگیری کنید. اگر به دنبال خرید سیستمگرمایشی برای سالن ها یا کارخانه جات خود هستید و هیچگونه اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید سیستم گرمایش سوله را بخوانید.

 

نتیجه گیری 

هیترهای صنعتی نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای محیط‌ در کارخانه‌ها و صنایع مختلف دارند. این محصولات با تنوع بی‌نظیر خود می‌توانند به شما کمک کنند در مدت‌ زمان کوتاهی دمای محیط را به میزان دلخواه خود برسانید. اصول نصب انواع هیتر صنعتی شامل موارد مختلفی است که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون انتقال محل دقیق نصب اشاره کرد.

با بکارگیری تمامی اصولی که در نصب هیتر صنعتی به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید خیال راحتی از بابت کارکرد صحیح هیتر مدنظر خود داشته باشید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.