گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

معرفی انواع هیترهای صنعتی و کاربرد آنها

معرفی انواع هیترهای صنعتی و کاربرد آنها

انواع هیتر صنعتی که از آنها با نام هیترهای کارگاهی یاد می‌شود، از مهم‌ترین وسایل گرمایشی صنعتی به شمار می‌آيد. اهمیت فوق‌العاده این محصولات موجب شده است تا بحث شناخت انواع هیترهای صنعتی نیز به یک بحث مهم تبدیل شود.

ساختار کلی هیترهای صنعتی با مینی هیترها و هیترهایی که در محوطه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، متفاوت است. دلیل این امر را می‌توان به توان بالاتر این دستگاه‌ها و همچنین میزان خروجی آن‌ها مرتبط دانست.

سیستم های گرمایشی صنعتی نسبت به هیترهای عادی گستره بیشتری را به طور کامل تحت پوشش خود قرار می‌دهند، به نحوی که این گستره تقریباً بیست الی سی برابر هیترهای عادی است.

انواع مختلفی از دستگاه های گرمایشی صنعتی در بازار کشورمان خرید و فروش می‌شوند. به طبع اگر با این محصولات آشنایی خاصی نداشته باشید، این تنوع می‌‌تواند برای شما مشکلاتی را به وجود آورد. در ادامه متن با گرماسرماسازه شرق همراه شوید تا اطلاعات کاملی را در رابطه ‌با انواع این محصول به شما ارائه دهیم.

 

بیشتر بخوانید : سیستم گرمایشی و تابشی صنعتی

 

تقسیم‌بندی کلی هیترهای صنعتی

انواع هیتر صنعتی را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توان به گروه­های متنوعی تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این گروه‌ها (کاربرد، ماده اصلی گرم‌کننده و مشخصات فیزیکی) به شما کمک می‌کنند تا بتوانید محصولی متناسب با نیازهای اصلی خود انتخاب کنید؛

انواع هیتر صنعتی

بنابراین ما نیز همین دسته‌بندی را دنبال می‌کنیم تا در زمان خرید محصولات مربوطه دچار مشکل خاصی نشوید:

تقسیم‌بندی دستگاه های گرمایشی صنعتی بر اساس کاربرد

انواع هیترهای صنعتی را می‌توان بر اساس کاربرد (نحوه عملکرد کلی آنها در مقایسه با سایر هیترها) به چهار دسته اصلی تقسیم کرد. مهمترین نوع هیتر در این روش دسته‌بندی، هیتر‌ گردشی است. هیترهای گردشی که به آنها سیرکوله نیز گفته می‌شود از جریان‌ مایعات گرم جهت افزایش دمای محیط مدنظر شما استفاده می‌کنند. در واقع مایع درون لوله‌های قرار گرفته در درون محیط، به‌ وسیله این هیتر گرم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: گرمایش تابشی در صنعت سنگ

 

نوع دیگر هیترهای صنعتی بر اساس کاربرد، هیترهای دریچه‌ای هستند. نام دیگر هیترهای دریچه‌ای، داک هیتر است. این نوع هیترهای صنعتی در نقطه مقابل هیترهای گردشی قرار دارند، در واقع این هیترها به‌ جای گرم‌ کردن مایعات به گرم‌ کردن جریان‌های گازی می‌پردازند. به طور معمول هیترهای دریچه‌ای یا داک هیترها بر روی دریچه‌ها یا کانال‌های هوا نصب می­شوند تا بتوانند هوای گرم را به‌ خوبی منتقل کنند.

دو مدل دیگر سیستم گرمایشی صنعتی که نسبت به هیترهای گردشی و هیترهای دریچه‌ای کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: هیترهای غوطه‌ور یا ایمرشن و هیترهای room. این دو مدل نیز بر اساس ساختار هیترهای گردشی و دریچه‌ای ساخته می‌شوند؛ اما مهم‌ترین مزیت‌ آنها این است که می‌توان به‌ راحتی آنها را جابه‌جا کرد.

تقسیم‌بندی هیترهای صنعتی بر اساس ماده گرم‌کننده

انواع هیترهای صنعتی بر اساس ماده گرم ­کننده به دو مدل اصلی تقسیم می‌شوند. این دو مدل اصلی عبارت‌ند از: هیترهای گازی و هیترهای آبی.

هیترهای گازی، بخاری صنعتی هستند که معمولاً از آنها برای گرم‌ کردن جریان هوا (همانند هیترهای دریچه‌ای) استفاده می‌شود.

هیترهای آبی در نقطه مخالف هیترهای گازی قرار دارند. نکته جالب آن است که از هیترهای آبی در محیط‌های مسکونی نیز می‌توان بهره برد. برای راه‌اندازی هیترهای آبی معمولاً از مواد فسیلی مانند گازوئیل و نفت استفاده می‌شود، البته در سال‌های اخیر مدل الکتریکی هیترهای آبی نیز به تولید رسیده است.

انتخاب یک گزینه بین هیترهای گازی و هیترهای آبی کار بسیار دشواری است. این دو مدل محبوب از انواع دستگاه گرمایشی صنعتی در هر شرایطی پاسخگوی نیازهای کاربران خود هستند و می‌توان گفت که با خرید هر کدام از این موارد پشیمان نخواهید شد.

اگر در محیطی زندگی می‌کنید که هزینه استفاده از گاز بالا است، به طبع توصیه می‌کنیم که از هیترهای آبی بهره‌مند شوید؛ اما اگر از نظر تأمین گاز مصرفی مخصوص هیتر گازی مشکل خاصی ندارید و انتقال گاز موردنیاز به‌ راحتی صورت می‌گیرد، پس بهتر است هیترهای گازی انتخاب شما باشند.

تقسیم‌بندی انواع هیتر صنعتی بر اساس ویژگی‌های فیزیکی

ویژگی‌های فیزیکی یکی دیگر از فاکتور‌های مهم در زمینه تقسیم‌بندی انواع هیترهای صنعتی محسوب می‌شود. منظور از ویژگی‌های فیزیکی، ساختار کلی محصول و همچنین طراحی آن است. بر اساس این فاکتور تقسیم‌بندی، هیتر صنعتی به دو دسته اصلی هیترهای انعطاف‌پذیر و هیترهای ضد انفجار تقسیم می‌شوند.

هیترهای انعطاف‌پذیر، هیترهایی هستند که می‌توانند به اشکال مختلفی در بیایند. در واقع ساختار کلی این هیترها به‌ گونه‌ای طراحی شده است که به‌ محض ارتباط با ماده‌ای که باید گرم شود، خود را به شکل همان ماده تغییر می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید :  گرمایش سوله

 

هیترهای ضد انفجار خاص‌ترین دستگاه گرمایشی صنعتی به شمار می‌آیند. این هیترها معمولاً در محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان ایجاد خطرات فیزیکی مختلفی وجود دارد. از جمله این خطرات می‌توان به ایجاد انفجار، سقوط اجسام فیزیکی بسیار سنگین، ایجاد جرقه‌های الکتریسیته ساکن و ... اشاره کرد. هیترهای ضد انفجار بدنه فوق‌العاده مستحکمی دارند، البته جابه‌جایی آن‌ها دشوار است.

بنابراین می‌توان گفت که اگر محیط مدنظر شما همواره در معرض ایجاد آسیب‌های فیزیکی مختلف قرار دارد و هیتر خریداری شده در محلی نصب می‌شود که از چنین آسیب‌هایی در امان نیست، بهترین گزینه برای شما، هیترهای ضد انفجار هستند. هیترهای ضد انفجار در محیط‌هایی همچون معادن، سالن‌های تولید مواد شیمیایی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کدام نوع دستگاه گرمایشی صنعتی را انتخاب کنیم؟

حال که با انواع هیترهای صنعتی آشنا شدید، شاید این پرسش برای شما پیش‌ آمده باشد که بالاخره باید کدام یک از هیترهای صنعتی را انتخاب کنید؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که مهمترین عامل در زمینه انتخاب چنین محصولاتی کاربرد مدنظر شما است. به‌ عنوان‌ مثال اگر می­خواهید که هیتر شما قابلیت جابه‌جایی مناسبی داشته باشد، باید هیتر‌هایی همچون هیتر room را خریداری کنید.

مورد بعدی که در زمان خرید و یا انتخاب هر یک از هیترهای بررسی شده، باید در نظر گرفته شود، بحث سوخت مصرفی است. به یاد داشته باشید که به‌ طور کلی هیترهای الکتریکی میزان انرژی کمتری از سایر هیترها مصرف می‌‌کنند؛ اما در بعضی از موارد میزان گرمای تولید شده توسط هیترهای الکتریکی نسبت به سایر مدل‌های هیتر کم‌تر است.

هیتر صنعتی و نحوه عملکرد آن

بنابراین توصیه اصلی ما این است که پیش از انتخاب هر کدام از هیترهای مذکور، با متخصصان حرفه‌ای مشورت کنید تا بتوانند به شما در زمینه انتخاب یک بخاری صنعتی مناسب راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند. با خرید یک هیتر مناسب می‌توانید تا سال‌های سال خیال راحتی از بابت گرم‌ کردن محیط دلخواه‌ خود داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید :  نصب انواع هیتر صنعتی

 

هزینه خرید کدام هیتر پایین‌تر است؟

انواع هیتر صنعتی دارای قیمت منحصربه‌فرد خود هستند و نمی‌توان گفت که هزینه مربوط به خرید همه مدل‌های هیتر صنعتی یکسان است. این متمایز بودن قیمت با فاکتورهای مختلفی رابطه دارد. مهمترین فاکتور در زمین تعیین قیمت هیترهای مربوطه، بحث ابعاد هیتر و همچنین حرارت ایجاد شده توسط هیتر است.

هیتر تابشی گازی به‌ عنوان بزرگ‌ترین نوع بخاری صنعتی قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به سایر مدل­ها دارند، البته نباید این نکته را فراموش کنید که انرژی حرارتی تولید شده توسط هیترهای گازی نیز چندین برابر سایر هیترهایی است که به آن‌ها اشاره کردیم. اگر به دنبال مناسب‌ترین هیتر از نظر ابعاد و همچنین عمر مفید هستید، توصیه اصلی ما، هیترهای ضد انفجار است.

 

نتیجه گیری

هیترهای صنعتی یا کارگاهی را می‌توان مهمترین هیترهای گرمایشی دانست. کاربرد بسیار مناسب این محصولات موجب شده است تا امروزه از آنها در اکثر محیط‌های کارگاهی استفاده شود. تفاوتی ندارد که محیط کارگاه یا کارخانه شما چقدر بزرگ باشد؛ زیرا با کمک هیترهای گرمایشی صنعتی به‌ طور قطع می‌توانید کل فضای مدنظر خود را به‌ آسانی گرم کنید.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.