گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

انواع فن و پد گلخانه

انواع فن و پد گلخانه

فن و پد در سالنهای پرورش گیاهان که به عنوان خنک کننده در گلخانه های بزرگ و صنعتی پر کاربرد بوده و با ورود آب به داخل پد باعث مرطوب شوندگی و خنک کنندگی محیط می شود. در نقطه ی مقابل این پدها، فن هایی قرار دارد که هوای گرم را از سالن پرورش گیاهان و گلخانه ها خارج و کارکرد سیستم پد و فن را به همراه هم کامل می کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع فن و پد گلخانه بپردازیم تا با این تجهیزات بیشتر آشنا شوید.

 

سیستم فن و پد گلخانه چیست ؟

فن و پد گلخانه که سردکننده ی تبخیری سالن پرورش گیاهان، سالن مرغداری، صنعتی است برای خنک کنندگی و ایجاد رطوبت هوای محیط و بالا بردن سطح کیفیت فن و پد است.

 

این مقالات را از دست ندهید :  محاسبه سیستم خنک کننده فن و پد در سوله مرغداری

 

نحوه کارکرد فن و پد 

پد گلخانه که عمل خنک کنندگی و فن ها عمل تخلیه هوای گرم به بیرون را انجام می دهند بهترین روش برای خنک سازی در مناطق گرمسیر می باشد. در سیستم های فن و پد، آب به همراه پمپ های مکش دار بر روی پد ریخته و موجب رطوبت سازی و خارج شدن هوای گرم و خنک سازی محیط می شود. هر چه در منطقه گرم سیر تر و خشک تر باشیم کارکرد و عملکرد فن و پد بهتر است.

سیستم فن گلخانه از دهه اخیر به عنوان بیشترین سیستم سرمایشی در سالن های پرورش گیاهان و گلخانه ها استفاده می شود. در این سالن های گلخانه ای که پدها بر روی دیواره سالن قرار می گیرد آب از بین این پدها عبور می کند. شکل زیر نشان دهنده چرخش هوایی پد گلخانه می باشد که هوای گرم را به داخل گلخانه می کشد و آب داخل پد تبخیر و حرارت گرمایی را از بین پد جذب می کند.

 

پد و فن گلخانه

 

پدهای سلولزی که در قاب های بخصوصی از جنس آلمینیوم و گالووانیزه قرار دارد بر روی دیواره های محیط و سالن مدنظر فضای ( گلخانه ای، صنعتی، و یا حتی مرغداری ) به طرف باد قرار می گیرد تا گردش هوایی بین پدها را ایجاد کند و فن در دیوار روبه روی پد و پشت باد نصب می شود.

در این میان برای گردش آب به مخزن در پدها، تعدادی قاب قرار دارند که نگه دارنده ی پدهای سلولزی در این سیستم ها هستند.

 

سیستم سرمایشی گلخانه

 

اجزای فن و پد گلخانه (سیستم سرمایش تبخیری)

اکنون در این بخش از مقاله به اجزای سیستم سرمایش تبخیری می پردازیم تا با اجزای تشکیل دهنده این سیستم آشنا شویم :

  • پد یا (پوشال) 
  • پمپ تزریق آب 
  • مخزن ذخیره آب
  • لوله های انتقال آب و فیلترها
  • ناودان ها و سیستم تخلیه آب
  • قاب پد 

 

محدودیت های استفاده از فن و پد

 برای استفاده از این سیستم سرمایش تبخیری نیز محدودیت هایی وجود دارد که در زیر به آن اشره می کنیم:

  1. اگر از فن و پد برای گلخانه استفاده می کنید، باید آب و برق کافی در دسترس باشد. 
  2. این سیستم در مناطقی که دارای رطوبت بسیار بالایی هستند آنجنان کارایی ندارد.
  3. اگر در منطقه ای هستید که وزش باد همراه با گرد و خاک فراوان می باشد، برای این فن و پد محافظ خاک بسیار ضروری می باشد.
  4. آب مورد استفاده باید در یک مخزن زیر زمینی باشد تا به مقدار لازم خنک نگه داشته شود.
  5. با وجود ناخالصی در آب موجب پایین آمدن بازدهی سیستم سرمایش تبخیری می شود.
  6. در استفاده از سیستم باید مواظب مسدود شدن روزنه های پد باشید تا قابلیت آنها از دست نرود.

 

این مقالات را از دست ندهید :  پد سلولزی کولر آبی

 

نحوه نصب فن و پد گلخانه

فضای داخلی گلخانه‌ ها همیشه به میزان دقیقی گرما و رطوبت نیاز دارد. اگر گرمای محیط گیاهان در روزهای گرم تابستان بیشتر از حد شود و از میزان گرمایی که برای تبخیر و تعرق لازم است فراتر رود، این گرمای اضافی باید توسط تهویه از گلخانه بیرون رود یا با روش­ هایی مثل استفاده از انواع فن و پد در گلخانه ها بتوان محیط را خنک‌تر کرد.

تهویه طبیعی یا فن همیشه میزانی از این گرمای انباشته ‌شده را از بین می‌برد. اما در بعضی روزهای سخت و پرحرارت تابستانی ممکن است درجه­ حرارت از میزان دمای مفید برای گیاه بالاتر رود و این یکی از دلایل تأخیر در گلدهی گیاهان است. اگر به دنبال روش های خنک سازی گلخانه خود هستید، حتماً مقاله خنک سازی گلخانه را بخوانید.

خنک­ کننده ­های تبخیری سیستم ­های ساده ­ای برای تبخیر رطوبت موجود در هوا و روی سطح گیاهان هستند. رایج ­ترین این وسایل سرمایشی، فن و پدها هستند. پدها از یک پد سلولزی، لوله تأمین آب، ناودان برای جمع کردن آب اضافی، یک مخزن، لوله­ کشی، پمپ و کنترل تشکیل شده‌اند. 

 

انواع فن و پد گلخانه

 

نحوه نصب پد خنک ­کننده

پدهای ضخیم معمولا ضخامتی بین 10 تا 15 سانتی­متر (4 تا 6 فوت) دارند و در کنار یا انتهای دیوار در مقابل فن نصب می‌شوند. استفاده از راندمان حداکثری پدها در صورتی ممکن است که پد مورد استفاده در گلخانه متناسب با اندازه فضا باشد. برای اینکه بدانید چه مساحت پدی برای گلخانه شما مناسب است باید مساحت کف را در 244 سانتی­متر (8 فوت) ضرب و بر 7620 سانتی­متر (250 فوت) تقسیم کرد. برای پدهای 15 سانتی­متری (6 فوتی) این مقدار را بر 12192 سانتی­متر (400 فوت) تقسیم می‌کنند.

واحدهای مدولار که تمام اجزای آن مونتاژ شده هستند را می­توان به ‌صورت آماده تهیه و روی دیوار نصب کرد. البته برای رسیدن به اندازه مورد نظر ممکن است چند واحد را کنار هم قرار دهند. وقتی پد روی دیوار سالن گلخانه نصب می‌شود، نوعی محافظ مخصوص دور پد قرار می‌دهند که معمولا برای جلوگیری از خوردگی ناشی از رطوبت، آن را از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه می­سازند. وقتی این پد در معرض باد مناسب قرار می‌گیرد جریان هوای طبیعی در آن ایجاد شده و دما و رطوبت اضافی کاهش می­یابد.

برای گرفتن آب اضافی که با عبور هوا از درون پد سرازیر می‌شود، محفظه‌ای در زیر پد جاسازی می‌شود که هم نقش نگهدارنده و محافظ آن و هم نقش هدایت آب به مخزن اولیه را دارد. این آب مجددا از مخزن در سیستم جریان پیدا می­کند. توجه داشته باشید که قبل از استفاده هر گونه مواد شیمیایی با تولیدکننده پد تماس داشته باشید؛ چون برخی مواد شیمیایی موجب کاهش طول عمر پد می‌شوند.

نصب پد خنک کننده در گلخانه

 

نحوه نصب فن­ گلخانه

همان‌ طور که در توضیحات قبل گفتیم هنگام نصب پدها، فن در دیوار روبروی پد قرار داده می‌شود. انواع پد و فن در گلخانه‌ ها را می‌توان از بازار با سایز و برندهای متنوعی خریداری کرد. باید توجه داشت که برای بهره­ گیری از حداکثر راندمان فن باید آن را در اندازه­ مناسب گلخانه­ خود تهیه کرد. فن­ هایی با اندازه ­ی کوچک و سایز زیر 100 فقط جوابگوی گلخانه‌ های کوچک هست و برای گلخانه‌ هایی با فضای وسیع و تجاری باید از اندازه­ های بالای 100 و 140 خریداری کرد.

فن و پد به ‌عنوان لوازم خنک ­کننده رایج به ‌صورت منظم باید تعمیر و نگهداری شوند تا در روزهای گرم سال کارایی لازم را داشته باشند. تجمع مواد معدنی و جلبک­ ها باعث کاهش امکان حرکت هوا می‌شود که بازدهی سیستم را پایین می ‌آورد. در نصب انواع فن و پد در گلخانه ها نکاتی وجود دارند که در این بخش از مقاله به آن اشاره می­کنیم:

باید تا حد امکان پدها را به سمت باد معمول تابستانی و فن­ ها را در سمت دیگر و رو به باد گلخانه قرار داد. اگر در اطراف مساحت گلخانه ساختمانی با فاصله 6 تا 7 متری قرار گرفته باشد اثر باد را کاهش می­دهد؛ به همین دلیل باید قدرت اسب بخار موتور فن و تعداد دمپرهای پشت فن را افزایش داد.

انواع فن و پد در گلخانه ها ممکن است به تناسب نوع گلخانه، از اجزای منحصربه‌فردی تشکیل شوند. اما ارتفاع پد نباید از 5 سانتی­متر کمتر و از 20 سانتی­متر بیشتر شود. اگر ارتفاع پد مناسب نباشد لنت به ‌صورت یکنواخت نمناک و خیس نمی‌شود.

فن خنک‌ کننده در گلخانه

 

 

انواع فن های 140

از فن های 140 برای سالن های بزرگ صنعتی استفاده می شود.

 

فن 140، 6 پره استیل :

 مشخصات فن 140 ، 6 پره استیل

مدل فن140 FS6
وزن84
قطر پروانه130
ولتاژ ولت380
سرعت پروانه(دقیقه)420
تعداد پره جنس پره6پره استیل
کلاس حفاظتیIP 55
شدت آمپر2/9
اندازه و ابعاد دستگاه140*140*49
جنس بدنهگالوانیزه
هوادهی در 0 پاسکال44000
هوادهی در 20 پاسکال40000
توان موتور بر کیلوات1/1

 

 

فن 140 ، 5 پره استیل :

 مشخصات فن 140 ،5پره استیل

مدل فن140 FP5
وزن77
قطر پروانه130
ولتاژ ولت380
سرعت پروانه(دقیقه)535
تعداد پره جنس پره5پره PPG
کلاس حفاظتیIP 55
شدت آمپر2/4
اندازه و ابعاد دستگاه49*140*140
جنس بدنهگالوانیزه
هوادهی در 0 پاسکال41400
هوادهی در 20 پاسکال37760
توان موتور بر کیلوات1/1

 

نوع دیگر این فن ها که اکثرا در گلخانه ها و مرغداری استفاده می شود فن سیرکوله گلخانه می باشد گردش جریان هوا را در محیط انجام می دهد که به همراه پدها استفاده می شود.

مدل نصب شده آنها در سالن پرورش گیاهان و گلخانه ها زیر سقف می باشد که در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویژگیهای فن سیر کوله

  1. تهویه و گردش هوای فن
  2. کم مصرف
  3. دارای صدای کم  
  4. دارای یک سال گارانتی

 

در مرغداری، کارخانه های صنعتی، سوله ها، دامداری و گلخانه ها کاربرد دارد.

 

این مقالات را از دست ندهید : کاربرد فن سیر کوله

 

نحوه محاسبه تعداد فن گلخانه

  1. میزان دما و رطوبت محیط گلخانه
  2. شدت باد در محیط گلخانه
  3. طول، عرض، ارتفاع محیط گلخانه
  4. قدرت موتور و فاصله تعداد فن در محیط گلخانه
  5. قدرت موتور و فاصله تعداد فن در محیط گلخانه

 

پد سلولزی چیست ؟

همانطور که در صحبت های قبل گفتیم پدهای سلولزی که از جنس کرافت دارای خاصیت سردشوندگی و جذب بالای آب و به وجود آوردن دمای مطلوب محیطی می باشد.

 

این مقالات را از دست ندهید : پد سلولزی گلخانه و مرغداری

 

انواع پد سلولزی

  1. پد سلولزی مدل 5090 

  2.  پد سلولزی مدل 7090

 

این نوع پدها بسته به نوع آب و هوا و ارتفاع گلخانه تعیین و نصب می شود. لازم به ذکر است پدهای سلولزی که شبیه به کولر آبی هستند نسبت به پوشال های داخل کولر عملکرد و خاصیت سرد شوندگی بالاتری دارند.

 

مزایای پد سلولزی 

  1. خیس شوندگی و سرد شوندگی بالاتر نسبت به کولر آبی.
  2. نسبت به سرمایشی که دارد دارای مصرف برق کم می باشد.
  3. به دلیل موج دار بودن و شکل ظاهری، دارای طول عمر بیشتر نسبت به پوشال ها دارند.
  4. صرفه جویی در آب.

 

نکته : هر چه آب و هوا گرم و خشک تر باشد کارکرد این سیستم ها برای محیط بیشتر است.

 

جهت سفارش انواع فن و پد در گلخانه با کارشناسان فروش گرماسازه شرق تماس حاصل فرمائید ( 38482273-051).

 


 

سوالات متداول

1. به چه دلیلی باید از فن و پد گلخانه استفاده کنیم؟

فن و پد در سالنهای پرورش گیاهان که به عنوان خنک کننده در گلخانه های بزرگ و صنعتی پر کاربرد بوده و با ورود آب به داخل پد باعث مرطوب شوندگی و خنک کنندگی محیط می شود. پد گلخانه که عمل خنک کنندگی و فن ها عمل تخلیه هوای گرم به بیرون را انجام می دهند بهترین روش برای خنک سازی در مناطق گرمسیر می باشد.

 

2. فاصله فن و پد در گلخانه چه مقدار باید باشد؟

 

حداکثر فاصله ای که باید بین فن تا پد در گلخانه در نظرگرفته شود، نباید بیشتر از 60 متر باشد.

 

3. پد سلولزی گلخانه چیست؟

 پدهای سلولزی که از جنس کرافت دارای خاصیت سردشوندگی و جذب بالای آب و به وجود آوردن دمای مطلوب محیطی می باشد.  پدها بسته به نوع آب و هوا و ارتفاع گلخانه تعیین و نصب می شود. لازم به ذکر است پدهای سلولزی که شبیه به کولر آبی هستند نسبت به پوشال های داخل کولر عملکرد و خاصیت سرد شوندگی بالاتری دارند.

 

4. نحوه نصب فن و پد گلخانه به چه صورت است؟

پدهای ضخیم معمولا ضخامتی بین 10 تا 15 سانتی­متر (4 تا 6 فوت) دارند و در کنار یا انتهای دیوار در مقابل فن نصب می‌شوند. باید تا حد امکان پدها را به سمت باد معمول تابستانی و فن­ ها را در سمت دیگر و رو به باد گلخانه قرار داد. اگر در اطراف مساحت گلخانه ساختمانی با فاصله 6 تا 7 متری قرار گرفته باشد اثر باد را کاهش می­دهد؛ به همین دلیل باید قدرت اسب بخار موتور فن و تعداد دمپرهای پشت فن را افزایش داد.

 

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
روش های گرمایش گلخانه بدون گاز
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه ها

آقایی
۲۶ فروردین ۱۴۰۱

سلام وقت بخیر ما سیستم پد و فن داریم، نیاز به سرویس و تغییرات در سیستم گردش آبش هست، مشاوره هم دارید؟

گرماسازه
۱۷ تیر ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. بله حتماً. همکاران واحد مشاوره و فنی با شما تماس خواهند گرفت.

پیام بگذارید.