گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

تجهیزات گلخانه چیست؟ معرفی انواع آن

تجهیزات گلخانه چیست؟ معرفی انواع آن

قبل از اینکه به تجهیزات گلخانه اشاره کنیم لازم است که اهمیت آن ها را در محیط بدانیم.

گیاهان در مناطقی که دارای هوای گرم هستند در محیط باز قابل کشت می باشند. در مناطقی که هوای سرد و محدودیت فصلی وجود دارد رشد گیاهان در آن محیط با مشکلاتی رو به رو می شود که باعث مختل شدن رشد آن ها می شود. برای جلوگیری از این مشکل گرمایش و سرمایش به شناخت گلخانه ها و مراکز پرورش گیاهان اشاره می کنیم.

گیاهان برای اینکه به شرایط مطلوبی برسند به هوا – خاک – نور و رطوبت کافی نیاز دارند که نبودن یکی از آن ها باعث اختلال در رشد گیاهان می شود. با استفاده از این تجهیزات و لوازم گلخانه ای می توانیم محیط مناسبی برای پرورش آن ها به وجود آوریم.

 

انواع تجهیزات گلخانه

 

  1. سیستم های خنک کننده و گرمایشی تابشی
  2. روش کارکرد سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  3. موثرترین روش برای تولید سرمایش و گرمایش محیط

 

 سیستم های گرمایشی و تابشی

سیستم های گرمایشی تابشی از تجهیزات گلخانه به شمار می رود که می توانند گزینه مناسبی برای رشد و پرورش گیاهان در محیط گلخانه باشند. هدف اصلی این چالش که ایجاد نوسانات در محیط است به وسیله این سیستم گرمایشی و تابشی در سالن پرورش گیاهان و یا سرمایش در محیط انجام می شود. 

گروه تولیدی گرما سرما سازه شرق روشی هوشمند برای ایجاد دمای مناسب و رشد گیاهان بدست آوردن نور خورشید و خاک حاصلخیز برای جلوگیری از یخ زدگی و رسیدن به دمای ایده آل استفاده از سیستم گرمایش گلخانه را پیشنهاد می کند که رشد را به حداکثر می رساند و محصولات سالمی را در طول سال تضمین می کند. این سیستم ها در فصول سرد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به دنبال خرید هیتر گرمایشی تابشی گلخانه هستید تا بتوانید گلخانه خود را گرم کنید، به شما پیشنهاد می کنم حتماً مقاله راهنمای خرید هیتر گرمایشی تابشی گلخانه را مطالعه کنید.

 

سیستم تهویه گلخانه

یکی از ضروری ‌ترین تجهیزات گلخانه سیستم تهویه گلخانه است. تهویه خوب برای حفظ یک محیط رشد بهینه حیاتی است و کارایی کلی گلخانه را بهبود می ‌بخشد. همچنین مدیریت خوب دما و رطوبت ضروری است. تهویه برای گردش هوا و دوباره پرکردن دی ‌اکسیدکربن مهم است. گردش هوای ضعیف باعث کاهش فعالیت گیاه شده و می‌ تواند منجر به مشکلاتی در رطوبت و مدیریت بیماری شود.

 

تهویه گلخانه یکی از مهمترین تجهیزات گلخانه

سیستم‌های تهویه هوای مطبوع از اجزای ضروری تجهیزات گلخانه هستند

 

حرکت هوا در گلخانه باید بین 0.2 تا 0.7 متر در ثانیه باشد. اگر سطح دی ‌اکسیدکربن حفظ نشود، رشد گیاه تحت تأثیر قرار می‌ گیرد. این مورد از تجهیزات گلخانه مربوط به تبادل هواست. حجم زیادی از هوا در شرایط گرم باید جابجا‌ شود. یک گلخانه باید بتواند حداقل 30 تغییر هوا در ساعت انجام دهد، اما در حالت ایده‌آل 60 تغییر هوا در ساعت لازم است تا اطمینان حاصل شود که محیط گلخانه می‌ تواند مدیریت شود.

تهویه را می ‌توان به صورت غیرفعال یا فعال انجام داد. ظرفیت هواگیری گلخانه‌ ها معمولاً به صورت درصدی از سطح زمین توصیف می‌شود. به ‌عنوان مثال، گلخانه‌ای با 30 درصد تهویه پشت بام دارای 0.3 مترمربع فضای باز هوا برای هر 1 مترمربع از سطح زمین است. تجهیزات گلخانه باید حداقل 25 درصد ظرفیت هواگیری داشته باشند اما تا 40 درصد مطلوب است. بهتر است ظرفیت تهویه بیش از حد نیاز باشد.

 

  • دریچه های گلخانه

تهویه غیرفعال از منافذ (دریچه) استفاده می‌کند که به طور طبیعی هوا را از طریق گلخانه می‌کشد. هواکش‌ ها رایج‌ترین روش تهویه مورد استفاده در تولیدات گلخانه‌ای هستند. تهویه سقفی روشی موثرتر برای تبادل هوا نسبت به تهویه دیوار جانبی است. اگر چه طراحی ‌های مختلف این مورد از تجهیزات گلخانه از نظر اثربخشی متفاوت است، اما به طور کلی، دریچه‌ های سقفی تا 5 برابر موثرتر از دریچه‌های دیوار جانبی هستند.

 

تهویه فعال استفاده از تجهیزاتی است که هوا را به داخل یا خارج از سازه وارد می‌کند. فن‌ ها روش کلیدی برای تهویه فعال گلخانه هستند. همچنین می‌ توان فن‌ ها را در گلخانه ‌ها تعبیه کرد تا هوا را در داخل گلخانه به حرکت در آورد. فن ‌های گردشی اغلب در ساختارهای دارای تهویه غیرفعال برای کمک به حرکت هوا در زمانی که تهویه حداقل است استفاده می‌شود.

هنگام استفاده از فن ‌ها برای تبادل هوا، موثرترین روش کشیدن هوا در تمام طول سازه و تجهیزات گلخانه است تا از باقی ماندن حفره‌ های هوای گرم جلوگیری شود. فن ‌هایی که برای خارج کردن هوا از قسمت‌ های بالاتر در گلخانه قرار می‌ گیرند نسبت به فن‌ هایی که در پایین‌تر قرار می‌ گیرند برای خنک ‌سازی موثرتر هستند.

 

بیشتر بخوانید : هیتر گلخانه ای

 

وسایل کنترل نور

سیستم‌ های روشنایی را می‌توان به طور خودکار با استفاده از ساعت‌ های زمانی ساده یا کنترلرهای پیچیده یکپارچه راه‌اندازی کرد. برخی از گلخانه‌ ها با تأسیسات بزرگ ممکن است خدمات الکتریکی کافی برای راه ‌اندازی همه چراغ‌ های خود را به طور همزمان نداشته باشند؛ بنابراین ممکن است نیاز باشد که مطابق با توان الکتریکی موجود تنظیم شوند. هنگامی که در تجهیزات گلخانه از کنترل کننده‌ های یکپارچه استفاده می‌ شود، می ‌توان عملکرد سیستم ‌های نور مکمل را با چند پارامتر از جمله موارد زیر مدیریت کرد:

 

  • زمان
    • روشنایی چرخه‌ای (برای کنترل دوره نوری)
    • کنترل طول مدت روشنایی

 

  • سبک
    • سطوح نور روزانه یکپارچه (DLI)
    • نقاط تنظیم تابش آنی

 

هماهنگ سازی CO2

نور چرخه ‌ای معمولاً فقط با لامپ ‌های رشته ‌ای استفاده می ‌شود تا کنترل دوره نوری را با چرخه یک سری دوره ‌های روشنایی نسبتاً کوتاه در شب فراهم کند. با استفاده از این روش، می‌توان از زمان روشنایی کلی و مصرف برق کمتری نسبت به روشنایی معمولی طولانی ‌مدت استفاده کرد.

 

روش هماهنگ سازی CO2 در گلخانه

در تنظیم نور گلخانه باید به هماهنگ سازی چرخه co2 نیز دقت کرد

 

کنترل روشنایی

برای روشنایی تجهیزات گلخانه، صرف نظر از روش کنترل، بهتر است چراغ‌ ها برای مدت ‌طولانی کار کنند؛ زیرا چرخه کوتاه این لامپ ‌ها، عمر لامپ را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد؛ بنابراین، هنگام تنظیم برنامه‌ ها بر اساس انرژی نوری انباشته یا لحظه ‌ای موجود، بهتر است شرایطی را تنظیم کنید که از ایجاد دوره جلوگیری کند.

سایر استراتژی ‌ها را می‌توان به تنهایی یا همراه با موارد فوق استفاده کرد. به ‌عنوان مثال، برای به دست آوردن حداکثر مقدار از مکمل CO2، لازم است سطوح نور کافی داشته باشید. یک برنامه جداگانه می‌تواند تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که محصولات همیشه حداقل سطح نور را در طول دوره‌ های مکمل CO2 دریافت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید : کوره هوای گرم گلخانه

 

بهترین دماسنج و رطوبت سنج گلخانه ای

دماسنج گلخانه یکی از ضروری‌ترین تجهیزات گلخانه است. نظارت بر تغییرات دما در گلخانه برای کمک به رشد محصولات بسیار مهم است. در طول تابستان، گلخانه نباید بیش از حد گرم شود و در طول زمستان باید از گیاهان در برابر سرما محافظت کرد. دمای ایده‌آل برای گلخانه بستگی به محصولاتی دارد که در حال رشد هستند.

 

دما ممکن است اولین عاملی باشد که باید آن را بررسی کنید، اما رطوبت دومین عامل نزدیک است. دانستن میزان بخار آب موجود در هوا بسیار مهم است؛ زیرا برخی از گیاهان برای رشد بهینه به محیطی کم و بیش مرطوب نیاز دارند. خوشبختانه اندازه‌گیری هر دوی این ‌ها آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید یک دماسنج گلخانه‌ ای دیجیتال و رطوبت سنج است.

 

دماسنج گلخانه از مهترین تجهیزات گلخانه

اصولا دماسنج‌ های دیجیتال دارای یک رطوبت سنج نیز هستند

 

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال گلخانه ‌ای

در میان تجهیزات گلخانه این موارد نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. هنگامی که می‌خواهید پایش دمای گلخانه اولیه را داشته باشید، توصیه می‌شود یک دماسنج دیجیتال بی‌سیم بخرید. این دماسنج گلخانه ‌ای حداقل و حداکثر دمای یک بازه زمانی خاص (معمولاً 24 ساعت) را نشان داده و این امکان را می‌دهد که دمای داخل گلخانه را به دقت زیر نظر داشته باشید.

بسته به آب و هوای شما، تفاوت زیادی بین یک روز آفتابی و یک شب سرد تابستانی وجود دارد؛ به همین دلیل است که بینش خوب از بالاترین و پایین‌ترین دما ضروری است. در حالی‌که در میان تجهیزات گلخانه می‌توانید یک مدل سنتی و آنالوگ را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود به سراغ دماسنج دیجیتالی پیشرفته‌تر بروید.

مزیت دماسنج دیجیتال این است که معمولاً با یک رطوبت سنج ترکیب می‌شود. شما به سرعت دما و رطوبت فعلی را در یک صفحه نمایش خواهید دید. فقط یک بررسی روزانه لازم است تا ببینید آیا شرایط گلخانه برای رشد سبزیجات و گیاهان شما ایده‌آل است یا خیر.

 

سیستم خنک کننده مه پاش در گلخانه

این سیستم یکی از روش های خنک سازی گلخانه محسوب می شود و دمای محیط را به حداقل می رساند که در فصل تابستان سبب کاهش دما در داخل گلخانه و اطراف گل و گیاهان می شود. کارکرد اصلی این سیستم تولید رطوبت و مه و ذرات آب به کوچک ترین شکل که از خیس شدن زیاد شدن بیماری و اثرات نمک و املاح موجود در گیاهان که بر روی سطح گیاه باقی می ماند جلوگیری می کند. قطرات تبخیر شده آب باید در ارتفاع مشخص شده ای در بالای گیاهان در سالن پرورش گیاهان رها شوند.

قطرات تبخیر شده قبل از برخورد با گیاهان باعث کم شدن دمای گلخانه می شود. در مناطقی که شدت گرمای تابش خورشید به میزان بالایی است استفاده از سیستم خنک کننده مه پاش می تواند موثرترین روش برای کاهش دما باشد. اگر طراحی مه پاش به درستی انجام شده باشد می تواند دما و رطوبت ایده آلی برای فضای گلخانه به وجود آورد تا گیاهان رشد کافی در محیط داشته باشند.

 

روش کارکرد سیستم گرمایشی و سرمایشی در گلخانه

 

  • عملکرد سیستم سرمایشی و خنک کننده مه پاش در گلخانه

مه پاش شامل یک عدد پمپ که از فشار 20 بار تا فشار 200 بار است که در ابعاد مختلف وجود دارد، و دارای شلنگ های پرسی که تا حداقل 200 بار را تحمل می کنند. در بین این شیلنگ ها از رابط برنجی یک طرفه و دو طرفه استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید : سیستم مه پاش گلخانه

 

اگر بخواهیم در گلخانه ها فشار بیشتری داشته باشیم در هر سه متر از شیلنگ های پرسی که به صورت رابط 2 طرفه است، استفاده می کنیم.

بر فرض مثال اگر گلخانه ای دارای 8 متر طول باشد، گلخانه ای که دارای 4 کمان (دهانه) باشد، برای هر کمان (دهانه) یک شیلنگ اصلی، رابط دوطرفه استفاده می شود، فاصله هر شیلنگ در این فضا سه متر در سه متر می باشد، که در گلخانه ها معمولا از نازل 30 میکرون و 40 میکرون استفاده می شود.

استفاده از نازل مه پاش کاربرد خوبی برای انتقال آب دارد و با استفاده از دریچه هایی که به همراه دارند آب را با حداقل فشار زیاد از روزنه های مه پاش به محیط بیرون هدایت می کند که این ذرات پودر شده آب در هوا به صورت معلق و مه مانند تبدیل می شود.

صرفه جویی در آب یکی از مهمترین بخش های اصلی در گلخانه است که با تولید سیستم های پیشرفته برای گلخانه داران امکان به وجود آمدن بی رویه از آب را به حداکثر می رساند.

شرکت گرما سرما سازه شرق به شما مشتریان و گلخانه داران عزیز پیشنهاد می دهد که علاوه بر آبیاری بخش وسیعی از گیاهان گلخانه ای می توان به عنوان سیستم سم پاشی از آن استفاده کرد تا محصولی با کیفیت همراه با صرفه جویی در آب برای شما مشتریان عزیز به ارمغان می آورد.

 

  • عملکرد سیستم گرمایشی در گلخانه :

مشعل هم یکی از تجهیزات گلخانه است که کار مشعل تولید حرارت است که باعث بالا رفتن دمای لوله می شود که گرما از طریق لوله به استیل انعکاس پیدا می کند، باعث می شود گرما به رفلکتور انتقال پیدا کند و این گرما از طریق رفلکتور به پائین و به سمت جسم انتقال پیدا می کند و بعد باعث انتقال گرما به محیط می شود و به صورت تشعشعی عمل می کند.

 

بیشتر بخوانید :  سیستم گرمایشی و تابشی

 

 فن گرما را به سمت جلو و گاز CO2 هدایت می کند و 96% سوخت و 4%، گاز CO2 را از فن خارج می کند. ضمن اینکه گاز را تا جایی که بتواند تا انتهای خط انتقال می دهد هر چند که ته خط با سر خط دما یکسان نیست.

رفلکتور : دارای 2 نمونه ی رفتلکتور 4 خم و رفلکتور 14 خم می باشد.

در رفلکتور 14 خم زاویه شکست، گرمای بهتری دارد. برای افرادی که در مجاورت این نوع سیستم گرمایشی قرار دارند دما و حرارت (گرما) آن متمرکز می باشد و زاویه پوشش بهتری نسبت به 4 خم دارد.

سارپورت : دستگاه مونتاژ شده گه از طریق ساپورت کناره هم بسته و زانو می خورد، از فاصله 2 متر 2 متر به همراه یک ساپورت و کرپی روی آن بسته می شود.

شرکت گرماسرماسازه شرق به شما مشتریان و گلخانه داران عزیز پیشنهاد می دهد که سیستم گرمایشی و سرمایشی علاوه بر گرم کردن و خنک کردن محیط دمای مطلوبی را در کمترین زمان به محیط ارائه می دهد. همچنین با نصب این نوع سیستم خنک کننده در گیاهان گلخانه ای می توان به عنوان سیستم سم پاشی از آن استفاده کرد تا محصولی با کیفیت همراه با صرفه جویی در آب برای شما مشتریان عزیز به ارمغان آورد.

  

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
گرمایش گلخانه و معرفی انواع روش های گرمایش گلخانه
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
مه پاش گلخانه و نحوه نصب دستگاه مه پاش
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
هیتر گلخانه ای چیست؟ و معرفی بهترین بخاری گلخانه ای
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام بگذارید.