گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

معرفی انواع سیستم سرمایش سوله

معرفی انواع سیستم سرمایش سوله

سوله ‌های صنعتی با توجه ‌به نوع ذخایری که در آن‌ها وجود دارد نیاز به ایجاد دمای خاص و ثابتی دارند تا به موادی که در این سوله ‌ها ‌نگهداری می‌شود آسیبی وارد نشود. از این رو نیاز است با انواع سیستم سرمایش سوله آشنا شویم و با توجه‌ به نیاز سوله موردنظر سیستم گرمایش و یا سرمایش مناسب را انتخاب کنیم.

علاوه بر تنظیم دما گاهی نیاز است که میزان رطوبت و یا نحوه تهویه هوا در فضای سوله نیز کنترل گردد؛ بنابراین لازم است که سیستم سرمایش سوله و یا گرمایش آن دارای امکاناتی برای تنظیم تهویه هوا و رطوبت آن نیز باشد. از سوی دیگر لازم است که عملیات تنظیم دما، تهویه هوا و رطوبت با کمترین مصرف انرژی انجام شود.

 زیرا فضای سوله‌ های صنعتی وسعت بسیار بالایی دارد و دستگاهی که برای سرمایش و گرمایش سوله انتخاب می‌کنیم باید پاسخگوی فضای آن باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که تمامی موارد از جمله دما، رطوبت و وضعیت تهویه مورد ‌نیاز محصولی که قرار است انبار شود توسط یک متخصص به دقت بررسی شود و سیستم سرمایش سوله مناسب انتخاب گردد. در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع سیستم‌های سرمایش سوله ‌های صنعتی بپردازیم.

سیستم  سرمایش سوله

سیستم‌های سرمایش چگونه کار می‌کنند؟

برای بررسی نحوه عملکرد سیستم سرمایش سوله و یا گرمایش آن می‌توان سوله ‌های نگه‌ داری غلات را مثال زد. غلات را می‌توان هم به ‌صورت انبار‌هایی در سطح زمین و هم در سیلوها نگه‌داری و انبار کرد. بسیار مهم است که دما و رطوبت و همچنین تهویه هوا در این سیلوها رعایت شود؛ زیرا دانه‌های غلات در بسته ‌بندی‌های بسیار بزرگ، در صورت عدم رعایت رطوبت و دمای مورد‌ نیاز می‌توانند به ‌سرعت دچار تخریب شده و کل محصول انبار شده در سیلو را از بین ببرند. 

یکی از راه‌هایی که می‌توان تهویه و دما و رطوبت مناسب برای دانه ‌های غلات را ایجاد کرد قرار دادن سیستم‌های تهویه و سیستم سرمایش سوله در کف فضای انبار است. به این صورت که دما از کف به بسته ‌بندی‌ های بزرگ غلات القا می‌شود و سپس از طریق خود دانه‌ ها به دانه‌ های بالاتر می‌رسد.

در این روش سیستم سرمایش سوله نباید با کف محیط فاصله زیادی داشته باشد و لوله‌های انتقال هوا نباید چندان بلند باشند تا در طول مسیر دمای هوا داخل آن‌ها افزایش نیابد. در واقع کف این نوع سیلوها از جنس فولاد و دارای سوراخ ‌های متعددی است که هوا‌ی سرد از طریق آن‌ها به سمت دانه‌ ها جریان می‌یا‌بد و پس از برخورد به دانه ‌ها در تمامی کف سوله پخش می‌شود. به این طریق خود دستگاه ‌های خنک‌کننده از گرمای بیرونی و نور خورشید در امان می‌مانند.

 

بیشتر بخوانید : سیستم گرمایشی و سرمایشی در صنعت

 

انواع سیستم سرمایش سوله

همان‌طور که گفته شد پس از شناسایی نیاز سوله بر اساس محصولی که قرار است انبار شود و تشخیص دما، میزان رطوبت و وضعیت تهویه هوای مورد‌نیاز توسط متخصص مربوطه اکنون باید سیستم سرمایش سوله و یا گرمایش آن را بر اساس الزامات انتخاب کنید. در ادامه به بررسی انواع سیستم‌های سرمایش در سوله‌های صنعتی می‌پردازیم تا بتوانید بر حسب نیاز خود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

 

  • مه پاش صنعتی

یکی از انواع سیستم سرمایش سوله که می‌توانید برای خنک کردن و ایجاد رطوبت در محیط سوله و کارگاه خود استفاده کنید دستگاه مه پاش صنعتی  است. مه پاش از یک شلنگ باریک و یک نازل خروجی آب به همراه یک پمپ تقویت کننده جریان آب تشکیل می‌شود. مه پاش به صورت مستقیم به جریان آب متصل می‌شود و پس از عبور آب از پمپ شدت و سرعت جریان آن بیشتر شده و وارد شلنگ‌ های مه پاش می‌شود.

شلنگ‌ها معمولا در ارتفاع و در کناره سقف و دیوار می‌توانند نصب شوند. طول شلنگ و محل قرار گیری آن‌ها را می‌توانید بر اساس نیاز محصولات موجود در سوله و بر اساس وسعت محیط انتخاب نمایید. همچنین شدت آب ورودی به این شلنگ‌ ها را می‌توانید از طریق پمپ آب ورودی تنظیم نمایید.

 پس از ورود آب به شلنگ ‌ها جریان به نازل ها خروجی آب می ‌رسد که با فواصل معینی در طول شلنگ قرار گرفته ‌اند. مهم‌ترین کار این خروجی‌ها این است که آب را به وسیله فیلتر‌هایی با سوراخ‌هایی بسیار ریز به صورت پودری در‌آورند و طوری آب را بیرون دهند که پس از نشستن بر هر سطحی خیسی ایجاد نکند. در واقع این نازل‌های خروجی قطرات آب وارد شده از شلنگ را فیلتر کرده و به ریز ترین حالت ممکن از شلنگ خارج و در هوا پخش می‌کنند.

پخش شدن قطرات بسیار ریز آب در هوای محیط باعث خنکی بسیار مطبوع و همچنین ایجاد رطوبت می‌شود. گفتنی است استفاده از مه پاش به عنوان سیستم سرمایش سوله برای محیط‌هایی که نیاز به رطوبت در فضا دارند بسیار مناسب و برای سوله‌هایی که نباید رطوبت داشته باشند نامناسب است. اگر به دنبال سرمایش در مرغداری خود هستید، مقاله سیستم سرمایش مرغداری را بخوانید.

مه پاش صنعتی یکی از انواع سیستم سرمایش سوله

 

  • کولر آکسیال

یکی دیگر از انواع سیستم سرمایش سوله می‌تواند کولر آکسیال از نوع صنعتی باشد. در محیط‌های بزرگ کارگاهی و سوله وجود یک کولر صنعتی می‌تواند به آسانی و با کیفیت بالا رطوبت و خنکی مورد نیاز را ایجاد کند. کولر آکسیال در واقع شباهت زیادی با کولر‌های آبی قدیمی که در خانه ‌ها نیز استفاده می‌شود دارد.

مهم‌ترین تفاوت کولر آکسیال با کولر‌های آبی معمولی در داشتن پوشال‌های سلولزی و همچنین وجود پروانه آکسیال به جای سانتریفیوژ در کولر است. کولر‌های آبی معمولی از یک سانتریفیوژ گریز از مرکز برای چرخاندن تسمه کولر استفاده می‌شود. اما در کولر آکسیال از تسمه استفاده نمی‌شود و پروانه آکسیال به تنهایی کار می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل کولر پوشالی به سلولزی

 

همچنین وجود پوشال‌های سلولزی کمک بسیاری به طول عمر دستگاه و ایجاد خنکی بیشتر می‌کند. اما مهم‌ترین نکته و برتری این دستگاه نسبت به کولر‌های آبی معمولی استفاده بسیار کمتر انرژی و کارایی و طول عمر بیشتر است؛ زیرا پوشال های سلولزی با مصرف کمتر انرژی خنکی بیشتر تولید می‌کنند و همچنین پروانه‌های آکسیال نیز مصرف انرژی کمتر و کارآمدی بیشتری دارند.

استفاده از کولر آبی در محیط سوله باعث ایجاد رطوبت و خنکی در کنار هم می‌شود و مناسب سوله­ هایی است که علاوه بر دمای پایین به مقداری رطوبت نیز نیاز داشته باشند. 

کولر آکسیال یکی از انواع سیستم سرمایش سوله

  • کولر صنعتی

به طور کلی کولر صنعتی می‌توانند از نوع آبی معمولی و یا آکسیال باشند. استفاده از کولر آبی در سیستم سرمایش سوله باعث ایجاد رطوبت و خنکی در کنار یکدیگر می‌شود و محصولات موجود در را در یک شرایط مساعد نگه می‌دارد.

تفاوت کولر‌های آبی صنعتی با کولر‌های آبی خانگی در این است که این نوع کولر‌ها از نظر اندازه و شکل ظاهری با کولر‌های خانگی متفاوت هستند و مناسب قرارگیری در دیواره و یا سقف سوله و کارگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند. کولر‌های خانگی معمولاً کوچک‌تر و مناسب قرارگیری در روی پشت بام خانه‌ها و یا به صورت متصل به دیوار ساخته می‌شوند.

نوع آکسیال این کولر‌ها می­تواند طول عمر بیشتری داشته باشد و پوشال‌های سلولزی آن مدت بیشتر دوام آورده و نیاز به تعویض خواهند داشت؛ بنابراین استفاده از این کولر سلولزی در ابعاد صنعتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای فضای سوله، انبار و یا کارگاه شما باشد.

 

بیشتر بخوانید : مناسبترین کولر صنعتی برای سوله

 

  • فن و پد

از دیگر انواع سیستم سرمایش سوله سیستم فن و پد است. این نوع دستگاه نیز از نظر نحوه کار با کولر‌های آبی شباهت‌هایی دارد. این نوع دستگاه خنک کننده از یک فن که هوای ورودی را به جریان می‌اندازد و یک پد سلولزی تشکیل شده است. 

نحوه کار دستگاه به این صورت است که ابتدا آب به وسیله پمپ خارجی با فشار تنظیم شده وارد دستگاه می‌شود و باعث ایجاد رطوبت در پد‌هایی از جنس سلولز می‌گردد. این رطوبت با تبخیر از روی پد‌ها باعث ایجاد خنکی می‌شود. سپس هوای خنک شده به وسیله فن به جریان افتاد و به فضای داخلی محیط وارد می‌شود. اگر برای خنک سازی گلخانه از فن سیرکوله استفاده می کنید، مقاله فن سیرکوله گلخانه به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فن و پد - سیستم سرمایش سوله

به دلیل استفاده از آب در این دستگاه رطوبت کافی نیز ایجاد می‌شود. استفاده از فن و پد در ابعاد صنعتی و برای کارگاه و سوله از نظر مصرف انرژی نیز به صرفه است و در دمای بالا و هوای کم رطوبت بهترین کارایی را دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که محصولات شما با چه میزان رطوبت بهتر نگهداری می‌شوند.

این نوع دستگاه معمولا در دیواره‌ های سوله و یا انبار و کارگاه نصب می‌شود و باید به طور مستقیم با هوای بیرون در تماس باشد تا هوایی که وارد دستگاه می‌شود را خنک کند و از طریق فن‌ها به جریان انداخته و فضای داخلی را خنک نگه دارد. اگر قصد استفاده از پد سلولزی را در گلخانه یا مرغداری خود دارید، مقاله پد سلولزی گلخانه و مرغداری را بخوانید.

 

نتیجه‌گیری

به ‌عنوان سخن آخر می‌توان گفت که برای نگهداری مواد و وسایل داخل سوله ‌های صنعتی مهم‌ترین اصل تنظیم شرایط محیط برای این محصولات است. این شرایط همان‌طور که گفته شد مواردی مثل دمای محیط، رطوبت هوا و تهویه و فیلتر هوای ورودی است. همچنین این موارد باید با محیط خارج از سوله نیز هماهنگ باشند. برای مثال اگر سوله در یک محیط خشک از لحاظ آب‌ و هوایی قرار گرفته باشد لازم است که برای برخی محصولات داخل سوله رطوبت بیشتری در نظر گرفته شود.

 یا اگر درجه هوای خارج از سوله در فصول خاصی از سال به‌ شدت افزایش می‌یابد لازم است که دمای داخل محیط سرد‌تر شود؛ بنابراین اهمیت سیستم سرمایش سوله و یا در صورت نیاز گرمایش آن واضح است؛ زیرا اگر یکی از موارد گفته شده به درستی رعایت نشود ممکن است تمامی محصولاتی که در سوله نگهداری و انبار می‌شوند و یا ابزار و وسایلی که داخل محیط استفاده می‌شوند دچار مشکل شده و کارایی خود را از دست بدهند.

برای خرید انواع سیستم سرمایش سوله با کارشناسان فروش گرماسرماسازه شرق در تماس باشید. (38482273-051- 22032002-021)

مقالات مرتبط

نمایش مقاله کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
کولر صنعتی چیست؟ نکات کلیدی در خرید آن
دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
راهنمای خرید کولر سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
بررسی تفاوت کولر آکسیال و سانتریفیوژ
شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاه ها

بهاره پاشایی
۲ آبان ۱۴۰۱

با سلام و روزبخیر خواهشمندم در خصوص گرمایش سوله، مساحت 24*107 در ارتفاع 13 متر راهنمایی فرمائید.

گرماسازه
۱۷ تیر ۱۴۰۲

با سلام خدمت شما دوست بزرگوار. همکاران واحد فروش جهت راهنمایی های لازم با شما تماس خواهند گرفت.

پیام بگذارید.