گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

جت هیتر چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

جت هیتر چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

جت هیتر چیست؟ جت هیتر (jet heater) یکی از دستگاه‌های نسل جدید در هیترهای صنعتی است که کارایی بسیاری در صنایع دارد. در جوامع امروزی استفاده از سیستم های گرمایشی یکی از ملزومات مکان‌ های صنعتی محسوب می‌شوند. امروزه استفاده از سیستم‌های قدیمی گرم‌ کننده به دلیل هزینه‌های بالا و ایمنی پایین دستگاه‌ها بسیار کاهش‌ یافته است. همچنین پیشرفت فناوری‌های روز دنیا و ضرورت استفاده از سیستم‌ گرمایشی سبب شده است که ساخت انواع این دستگاه‌ها افزایش یابد. حال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با این سیستم گرمایشی و کاربردهای آن و انواع جت هیتر صنعتی در گرماسازه شرق آشنا شوید.

 

 جت هیتر  اگزوز دار

سیستم گرمایشی با هیتر گرمایی

 

جت هیتر چیست؟

جت هیتر چیست؟ این هیتر گرمایی که به بخاری موشکی نیز شهرت دارد، نوعی دمنده گرمایشی در صنعت و یا بخاری صنعتی است که برای تولید گرما در مکان‌ های مختلف استفاده می‌شوند. جت هیتر صنعتی طوری طراحی شده‌اند که منبع گرمایی سریع و کارآمدی برای کاربردهای مختلف در بخش‌ های صنعتی و تجاری ارائه می‌دهند.

در جت هیتر صنعتی، انرژی گرمایی توسط سوخت مصرفی (گاز یا گازوئیل) و یا برق ایجاد شده و سپس توسط فن تعبیه‌ شده در آن، هوای سرد وارد دستگاه شده و گرما از آن خارج می‌شود.

 

جت هیتر چگونه کار می کند؟

طرز کار جت هیتر به این گونه است که ترموستات مرکزی هیتر و واحد کنترل آن در واقع مرکز مدیریت آن می باشد که توسط مکش هوا، دما را تنظیم کرده و گرما را به محیط انتقال میدهد. نوع سوخت جت هیتر همانطور که قبلا گفتیم متفاوت است و از طریق منابع متفاوت گرما را تولید کرده و توسط فن دمنده به محیط هدایت میکند. مثالی از جت هیتر برقی را میزنیم که توسط المنت ها گرما را ایجاد میکند و با فن هایی که هوا را به دستگاه وارد کرده، آن را به محیط منتقل میکنند.

 

انواع جت هیتر

اکنون که با مفهوم جت هیتر چیست؟ آشنا شدید، سپس میخواهیم با انواع جت هیتر آشنا شویم. این دستگاه‌ها بر اساس نوع منبع سوخت (برقی، گازسوز، گازوئیلی و دوگانه‌سوز)، شکل طراحی (دودکش‌دار و بدون دودکش) و تعداد موتورها (جت تک موتور و جت دو موتور) به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از این جت هیترهای صنعتی با توجه ‌به نیاز و بودجه مشتری کاربردهایی داشته و متناسب با محیط انتخاب می‌شوند.

 

انواع جت هیتر مبتنی بر نوع منبع سوخت

  • جت هیتر برقی

جت هیتر برقی دستگاهی است که انرژی الکتریسیته را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. در این سیستم، برق وارد دستگاه شده و المنت‌های دستگاه شروع به گرم ‌شدن می‌کنند. پس از تولید گرما، جریان هوای سرد توسط فنی که پشت هیتر تعبیه شده، به داخل وارد می‌شود و هوای گرم تولید شده را به خارج از هیتر و محیط بیرونی منتقل می‌کند، در نتیجه فضای بیرون گرم می‌شود.

از آنجایی‌ که در نوع برقی این سیستم هیچ‌ گونه احتراقی صورت نمی‌گیرد، نیازی به دودکش ندارند. از طرفی گرمای تولید شده در آن‌ها بدون هیچ آلاینده و آلودگی به بیرون منتقل می‌شود، در نتیجه هوای گرم آن کاملا پاک و سالم است. اما از معایب این هیتر می‌توان به هزینه‌های بالای برق اشاره کرد که برای همه مقرون‌به‌صرفه نبوده و مناسب نیست.

از این ‌جهت در کارگاه‌ها، سالن‌ها و فضاهای کوچک که مصرف برق کمتری دارند، استفاده می‌شوند. البته جت هیتر برقی به دلیل پاک بودن انرژی گرمایی تولید شده برای صنایع غذایی و گلخانه‌ها با محصولات خوراکی بسیار مناسب است.  

 

جت هیتر 50 هزار

 

  • جت هیتر گازوئیلی

در این جت هیتر صنعتی، انرژی حاصل از سوختن گازوئیل و یا نفت سفید به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. این دستگاه‌ها همانند سیستم‌ های برقی کار می‌کنند با این تفاوت که به‌ جای الکتریسیته، سوخت فسیلی شروع به سوختن کرده و گرما تولید می‌کند. سپس هوای سرد توسط فن به داخل کشیده شده و پس از گرم ‌شدن به فضای بیرون منتقل می‌شود. این نوع دستگاه‌ ها در دو نوع دودکش‌ دار و بدون دودکش تولید می‌شوند.

این دستگاه‌ها به دلیل پایین بودن هزینه‌ های سوخت مصرفی، عمدتا مقرون‌ به‌ صرفه هستند. اما از آنجایی‌ که انرژی گرمایی در اثر احتراق منبع سوخت فسیلی تولید می‌شود، هوای گرم همراه با آلودگی و آلاینده خواهد بود. در سیستم بدون دودکش این هیترها، همراه با هوای گرم، گازهای مضری مانند دی‌اکسیدکربن وارد محیط می‌شود، در نتیجه این هیترها برای صنایع غذایی، گاوداری‌ها و مرغداری‌ها مناسب نیستند. جت هیتر گازوئیلی مرغداری نمونه دودکش دار است که بسیار مناسب می باشد. 

البته از این نوع هیتر گرمایی در فضاهای بزرگ مجهز به سیستم تهویه هوا نیز استفاده می‌شود. در هر حال هیترهای دودکش‌دار از حجم آلاینده‌ها می‌کاهند و برای مکان‌های صنعتی، انتخاب اقتصادی مناسبی هستند. 

 

بیشتر بخوانید : جت هیتر گازوئیلی گلخانه

  

  • جت هیتر گازسوز

جت هیتر گازی یا گازسوز همانند هیترهای گازوئیلی هستند و با نام هیتر گرمایی صنعتی یا جت هیتر صنعتی شناخته می شوند، با این تفاوت که برای تولید انرژی گرمایی از سوخت گاز شهری به‌ جای گازوئیل استفاده می‌شود. هیتر گرمایی صنعتی به دلیل راندمان بالا، کم‌ هزینه ‌بودن (در مقایسه با سیستم برقی) و همچنین کاهش آلودگی‌های تولیدشده (نسبت به سیستم‌های گازوئیلی) به یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایش صنعتی تبدیل شده است. جت هیتر گازی در دو نوع دودکش‌دار و بدون دودکش تولید می‌شود که نوع بدون دودکش آن برای فضاهای مجهز به تهویه (مانند مرغداری‌ها) بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

جت هیتر گازی

 

  • جت هیتر دوگانه سوز

این نوع هیتر گرمایی برای تولید انرژی گرمایی می‌تواند از دو منبع سوخت از جمله گازوئیل یا گاز شهری استفاده کند. این دستگاه‌ها در دو مدل اگزوزدار و بدون اگزوز با ظرفیت‌های مختلف مخزن تولید می‌شوند. این هیتر گرمایی معمولا برای فضاهایی که دچار کمبود یا افت فشار گاز هستند، انتخاب مناسبی است، اما نسبت به سایر سیستم‌ها هزینه بیشتری دارد.

 

کاربرد جت هیتر

این دستگاه‌ها معمولاً براساس نوع سیستم، قیمت، میزان تولید ظرفیت گرمایی، هزینه سوخت مصرفی، نیاز مشتری و کاربرد آن در محیط انتخاب می‌شوند. این نوع سیستم‌ها بر اساس نوع و محل کاربرد بر روی پایه و یا بر روی سقف نصب می‌شوند. بیشترین کاربرد جت هیتر جهت گرمایش گلخانه می باشد.

در هر صورت انواع مختلف این دستگاه‌ها به دلیل کارآمدی و تولید منبع گرمایی بالا، کاربردهای فراوانی در صنعت دارند. به‌ طور کلی کاربرد جت هیتر صنعتی و محیط‌هایی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، عبارت‌اند از:

  1. کارخانه‌های صنعتی
  2. سوله‌ها و انبارها
  3. کارگاه‌های صنعتی
  4. دامداری‌ها
  5. مرغداری‌ها
  6. گلخانه‌ها
  7. سالن‌های ورزشی
  8. پروژه‌های ساختمانی

 

بیشتر بخوانید :  نحوه ساخت هیتر مرغداری

 

مزایای جت هیتر

طیف وسیعی از مزایای سیستم هیتر گرمایی سبب شده است که این دستگاه نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی کاربرد بیشتری داشته باشد. این سیستم‌ها معمولا به دلیل نصب و نگهداری آسان، عمر بالا، راندمان حرارتی بالا (98 درصد در نوع بدون دودکش و 70 درصد در نوع دودکش‌دار)، مصرف انرژی بهینه، سرعت بالا در گرم‌ کردن فضا، اتصال به ترموستات محیطی و کنترل دمای محیط، مورد استقبال قرار گرفته است. توجه داشته باشید که انتخاب هر نوع سیستم گرمایشی باید متناسب با محیط و نیاز صنعت شما باشد.

  • نصب و نگهداری آسان
  • عمر بالا
  • مصرف انرژی بهینه
  • سرعت بالا در گرمایش محیط
  • کنترل دمای محیط
  • سوخت سالم
  • تولید هوای گرم کاملا پاک
  • دارای ترموستات تنظیم درجه حرارت
  • مجهز به سنسور حرارتی
  • ایمنی بالا
  • حمل و نقل آسان
  • راندمان حرارتی بالا (98 درصد در نوع بدون دودکش و 70 درصد در نوع دودکش دار)

 

تعیین ظرفیت جت هیتر

در هنگام خرید جت هیتر حتما به ظرفیت آنها توجه داشته باشید. البته راندمان حرارتی و همینطور مصرف سوخت آن نیز یکی از نکات لازم در خرید جت هیتر است. بنابراین با توجه به مساحت فضای مورد نظر شما و توان تولید گرمای مدنظر توسط جت هیتر میتوانید به راحتی بهترین دستگاه را انتخاب کنید. اکنون مواردی را بیان میکنیم ظرفیت جت هیتر تاثیر را تعیین میکند:

  • ابعاد و مساحت محیط
  • میزان تهویه محیط
  • جنس دیوارهای محیط

 

راهنمای خرید جت هیتر

اگر به دنبال خرید جت هیتر هستید بایدبه نکات زیر جهت دریافت بهترین راندمان از جت هیتر توجه داشته باشید:

  • متناسب بودن نوع جت هیتر با محیط مورد نظر
  • متناسب بودن ابعاد دستگاه با محیط
  • قابلیت حمل و نقل آسان دستگاه
  • ایمن بودن سوخت مصرفی جت هیتر
  • کم هزینه بودن و در دسترس بودن سوخت مصرفی جت هیتر

 

نتیجه‌گیری

هیتر گرمایی نسل جدیدی از مطمئن‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های گرمایش صنعتی محسوب می‌شود. این هیتر گرمایی بر اساس منبع سوخت به چهار دسته برقی، گازوئیلی، گازسوز و دوگانه‌سوز تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک مزیت و معایبی به همراه دارند. کاربرد جت هیتر اغلب در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و ... است. اگر به دنبال یک سیستم گرمایشی باکیفیت و راندمان بالا هستید، بخاری‌های موشکی بهترین انتخاب شما خواهند بود.  

 

جهت سفارش انواع جت هیتر با کارشناسان فروش گرماسازه شرق تماس حاصل فرمائید :  38482273-051 - 22032002-021

 

مقالات مرتبط

نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.