گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

مزایای گرمایش تابشی

مزایای گرمایش تابشی

 در مورد مزایای گرماتاب چه می دانید؟ گرمایش تابشی، یک مبدل حرارتی بوده که جهت انتقال انرژی گرمایی از یک فضا به فضای دیگر طراحی شده است. این وسیله جهت استفاده در محیط ساختمان‌ها، فضای باز، سالن‌ها و کارخانجات به کار می‌رود. این دستگاه به‌ عنوان یک منبع گرما برای محیط اطراف محسوب شده و گرمای تولید شده از طریق گازهای احتراقی یا انرژی الکتریکی را با استفاده از لوله های تعبیه شده در خود به فضای بیرون منتقل می‌کند. در این مقاله سعی داریم در مورد مزایای گرمایش تابشی برای شما دوستان صحبت کنیم.

گرمایش تابشی انواع گوناگونی دارد که بسته به مکانی که در آن نصب می‌شوند، قدرت، اندازه و مزایای به‌ خصوص خود را دارا است. هیترها از تعدادی لوله تشکیل شده‌اند که جهت گرم کردن فضاهای باز و بسته مورد استفاده قرار گرفته و اکسیژن مورد نیاز برای تهویه هوا را فراهم می‌کنند.

گرمایش تابشی چیست؟

هیتر تابشی از مشعل، لوله آتش‌خوار، منعکس کننده و فن مکنده تشکیل شده که مخلوطی از گاز شهری را با هوا در مشعل به صورت متناسب سوزانده و دمای لوله را تا حدود 300 درجه سانتی گراد بالا می‌برد. گرمایش مورد نیاز پس از هدایت گرما و انرژی تابشی لوله با استفاده از منعکس کننده به سمت پایین، فراهم می‌شود. سپس انرژی گرمایی از طریق فن مکنده به سمت انتهای لوله هدایت شده و انرژی گرمایشی فضای باز و بسته را از این طریق فراهم می‌کند.

 مزایای گرمایش تابشی در صنایع بزرگ

استفاده از گرمایش تابشی در کارخانه جات و صنایع بزرگ 

مزایای گرمایش تابشی

گرمایش تابشی یکی از به صرفه‌ ترین و کم‌ هزینه‌ ترین لوازم گرمایشی محسوب می‌شوند که امروزه در رستوران‌ ها، گلخانه‌ ها، آشیانه‌ های هواپیما، تعمیرگاه‌ های خودرو، انبارها، سالن‌ های بزرگ صنعتی، مرغداری‌ ها، فضاها و سالن‌ های ورزشی، پارکینگ‌ ها، پاساژها، باراندازها و نمایشگاه‌ ها جهت تامین انرژی گرمایی از طریق تابش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 همچنین مصرف گاز گرمایش تابشی به نسبت دیگر دستگاه ها کمتر می باشد. یکی از مزایای گرماتاب، تهویه هوای مکان موردنظر و تخلیه مواد احتراقی است. این کار از دو طریق صورت می‌گیرد. در صورت وجود اکسیژن کافی در فضا، اکسیژن موردنیاز برای عمل احتراق از طریق تهویه سالن به صورت عمومی و در صورت ناکافی بودن تهویه در فضا، اکسیژن موردنیاز برای انجام عمل احتراق با استفاده از لوله های مستقل، از هوای بیرون تأمین می شود.

گرمایش تابشی به عنوان یکی از روش‌های گرمایش، مزایای متعددی دارد. مزایای هیتر تابشی عبارتند از:

1- صرفه‌جویی در هزینه

گرمایش تابشی به دلیل عملکرد کم مصرف و کارایی بالا، صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و بالا بردن بازده انرژی دستگاه، منجر به کاهش هزینه‌های شما خواهد شد.

2- کیفیت هوا

در این سیستم‌ها، هوای درون فضا تمیز‌تر است زیرا نسبت به سیستم‌های گرمایش هوای داخل فضا را گرم نمی‌کند، بلکه شعاع های مادون قرمز، اشیاء در اطراف را گرم می‌کند.

3- عدم نیاز به فضای ذخیره سازی سوخت

در این سیستم های گرمایشی، برای گرم کردن هوا نیازی به ذخیره سازی سوخت نیست و این مزیت در مسیر تمیز کردن هوا و کاهش ریسک بهداشتی ناشی از ذخیره سازی سوخت دارد.

4- کارایی و سرعت

گرمایش تابشی به دلیل دریافت مستقیم شعاع های مادون قرمز توسط جسم‌ها و شی‌های داخل فضا، کارایی و سرعت بیشتری نسبت به گرمایش هوایی دارد.

5- طول عمر بالا

سیستم‌های گرمایش تابشی دارای طول عمر بالاتری نسبت به سایر سیستم‌های گرمایش هستند. زیرا این سیستم‌ها دارای قطعات کمتری هستند و به دلیل هیچگونه اشتعال درون دستگاه، خرابی مرتبط با هرجنس در سیستم، بسیار کم است.

 

انواع گرماتاب 

گرماتاب ها از لحاظ جنس و کاربرد، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این رادیاتورها در مکان‌ های خاص به کار رفته و خصوصیات و مزایای خاص خود را دارند. روش کار هر کدام نیز بر اساس نیاز محیط با یکدیگر متفاوت است.

 

1. هیتر رستوران‌ها و فضاهای باز

استفاده از سیستم گرمایشی و تابشی در رستوران‌ها در زمستان با توجه به تمایل زیاد مشتریان به صرف غذا در فضای باز، بسیار مورد توجه خریداران و صاحبان رستوران‌ها قرار گرفته است. استفاده از بخاری به علت بالا بودن مصرف انرژی و گران بودن آن، اصلا به صرفه نیست.

لذا رستوران‌ داران تمایل دارند تا از دستگاهی استفاده کنند که انرژی گرمایی را به صورت تابشی در فضا پخش کرده و وزش باد نیز بر آن تأثیری نگذارد. اسم این دستگاه را می توان گرماتاب رستورانی نامید.

 این نوع از گرمایش تابشی انرژی در آلاچیق‌ها، تراس، روف گاردن، پیاده رو و فضای باز ورودی رستوران‌ها مورد استفاده قرار گرفته و نصب می‌شوند. این دستگاه در ارتفاع پایین نصب شده و اندکی پس از روشن شدن، باعث ایجاد تعادل بین خود، بدن افراد و فضای اطراف می‌شود.

بخاری‌ های تابشی یا هیتر تابشی انرژی به هیچ عنوان فضای زیادی را اشغال نکرده و به علت سقفی بودن آن‌ها، از محبوبیت خاصی بین رستوران‌داران برخوردار هستند. از مزایای سیستم های گرمایشی و تابشی رستوران‌ها و فضای باز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه بودن نسبت به لوازم گرمایشی دیگر
  • نصب سریع
  • امکان استفاده تنها در ساعات کاری و صرفه جویی در انرژی و هزینه
  • عدم نیاز به موتورخانه مرکزی
  • ایجاد گرمایش در سطوح نزدیک به زمین
  • امکان گرمایش در فضای باز
  • گرمایش قابل کنترل و منطقه ای

 

طرز کار گرمایش تابشی در فضای باز

استفاده از هیتر تابشی انرژی در فضای باز

 

 

2. هیترهای مستقل

این وسیله که به نام هیتر تابشی پرتابل نیز شناخته می شود، قابلیت حمل داشته و دارای منبع تامین سوخت مجزا و مجهز است. این دستگاه به دو نوع لوله‌ای (گرمایش تابشی لوله ای) و سرامیکی (هیتر تابشی سرامیکی) تقسیم شده و در صنایع بزرگ قابل استفاده نیستند.

این نوع از لوازم گرمایشی هم به صورت محلی و هم به صورت متمرکز کاربرد داشته و مانند سیستم گرمایشی تابشی زمینی که در بخش های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، عمل می‌کنند. از مزایای هیتر تابشی، قابلیت حمل و نصب ساده آن است.

3. هیتر سرامیکی با شدت بالا

این وسیله در دو نوع برقی و گازی تولید شده که نوع برقی آن به انرژی الکتریکی و نوع گازی آن به گازهای قابل احتراق نیاز دارد. حرارت تولید شده توسط این دستگاه از طریق پنل پخش‌کننده به مادون قرمز تبدیل شده و در محیط پخش می‌شود. دمای ایجاد شده توسط این دستگاه حدود 1800 درجه سانتی گراد بوده و قابل استفاده در صنایع بزرگ است.

4. هیتر تابشی زمینی

این هیتر انرژی از دو جنس فولادی یا سرامیکی ساخته شده و با استفاده از یک پایه به زمین متصل می‌شود. کاربرد این دستگاه در محیط‌ های دارای فضای باز و بدون سقف و قابل استفاده بودن هم به صورت محلی و هم به صورت متمرکز باعث شده تا میان خریداران از محبوبیت ویژه ای برخوردار باشد.

5. هیتر لوله ای کم شدت

این هیتر انرژی که به عنوان گرم کننده فشار مثبت نیز شناخته می شود، از یک کانال کوچک تشکیل شده که هوای تازه را از محیط اطراف گرفته و گازهای ناشی از احتراق را از داخل دستگاه خارج می کند. دمای لوله‌های این وسیله گاه تا 1100 درجه سانتی گراد هم رسیده و قابل استفاده در سالن‌های سرپوشیده است. 

 

نتیجه‌گیری

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پر هزینه بودن بخاری‌های قدیمی و سخت بودن نصب و جاگیر بودن آن‌ها، تمایل افراد به استفاده از گرمایش تابشی یا هیتر تابشی انرژی افزایش یافته است. استفاده از این وسیله در صنایع بزرگ، کارخانه‌ها، سالن‌ها و رستوران‌ها باعث کمتر شدن مصرف انرژی و گاز و الکتریسته شده و نسبت به لوازم گرمایشی دیگر، مقرون به‌صرفه‌تر است.

این نوع از گرمایش تابشی انرژی قابلیت تمرکز گرما بر کل محیط یا یک نقطه خاص را داشته و با جهت تابش گرمای تولید شده توسط آن‌ها با وزش باد تغییر نمی‌کند. علاوه بر این، دمای این هیترها قابل تنظیم بوده و باعث تولید گرمای اضافی در فضا نمی‌شوند.

مقالات مرتبط

نمایش مقاله  هیتر تابشی گازوئیلی چیست؟ و انواع آن
هیتر تابشی گازوئیلی چیست؟ و انواع آن
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله گرماتاب بهترین گرمایش تابشی با بالاترین راندمان
گرماتاب بهترین گرمایش تابشی با بالاترین راندمان
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
نمایش مقاله هیتر تابشی چیست؟
هیتر تابشی چیست؟
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

پیام بگذارید.