گرماسازه شرق

لطفا صبر کنید...

جزییات   

تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی

تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی

مسلماً این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی چیست؟ امروزه برای تامین نیازهای گرمایی در ساختمان های تجاری و مسکونی روش های بسیار متفاوتی به وجود آمده است که هر یک در جایگاه مناسب بسیار کاربردی می باشد.

گرمایش تابشی در واقع تکنولوژی می باشد که برای تغییر در دمای محیط های داخلی و خارجی طراحی گردیده است. به احتمال زیاد ایده اولیه برای ساخت این چنین سیستم های گرمایشی از الگوی اولیه یعنی نیروی تابشی خورشید گرفته شده است.

این روش از یک طرح ساده الهام گرفته به این شکل که گرما از یک منبع تولید کننده به فضای اطراف حرکت می نماید. نمونه دیگری از دستگاه های تولید کننده گرما در محیط سیستم گرمایش هیتر می باشد. این تکنولوژی نیز دارای مدل های بسیار متنوعی می باشد که در جایگاه خود بسیار کاربردی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی بپردازیم. در نهایت شما را با تفاوت ها و تشابهات این سیستم بیشتر آشنا خواهیم نمود.

 

معرفی کلی گرمایش تابشی

یکی از سیستم های گرمایشی که در اغلب موارد در محیط های صنعتی، فضاهای بزرگ و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد هیتر تابشی می باشد. این سیستم گرمایشی به طور معمول در فضاهایی با سقف های بلند بالای سه متر بیشترین کاربرد را دارد.

 

بیشتر بخوانید : تفاوت هیتر تابشی و هیتر همرفتی

 

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در اغلب موارد از لحاظ اقتصادی استفاده از این سیستم در فضاهای بزرگ بسیار اقتصادی تر می باشد. بنای کلی فعالیت در هیترهای تابشی بر این اصل می باشد که گرما مانند نور نامرئی در محیط جریان دارد. در نهایت وجود گرما در محیط سبب افزایش دما در کل فضا می گردد.

تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی

تفاوت گرمایش هیتر با سیستم گرمایش تابشی

 

یکی از مزیت هایی که در کاربرد گرمایش هیتر قید شده است نیاز کم آنها به سرویس های دوره ای می باشد. این امر در بلند مدت می تواند برای کاربران هیتر صرفه اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. نمونه هایی از این سیستم بر روی دیوار و یا سقف بناها نصب می گردند.

در کاربرد این وسایل شما به راحتی و با کمترین هزینه قادر به افزایش دمای محیط می باشید. علاوه بر تامین نیروی گرمایشی محیط وجود این سیستم بر میزان رطوبت محیط نیز نقش مثبتی دارد. معمولا با استفاده از این سیستم های گرمایشی شما قادر به تنظیم دمای محیط بین رنج 29-35 درجه سانتی گراد می باشید.

با شناخت تمام این موارد کم و بیش به تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی پی خواهید برد. همچنین شما با مطالعه ادامه مطالب به راحتی قادر به افزایش دانش خویش در این باره خواهید بود. 

 

عوامل موثر بر انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب

گرم نمودن محیط با کاهش چگالی صورت می پذیرد. به گونه ای که هوای سرد به دلیل چگالی بالا در قسمت های پایینی بنا مستقر می گردد. همچنین هوای گرم با چگالی کمتر به قسمت های بالایی بنا انتقال داده می شود. این سکون دمای هوای گرم و سرد امکان دارد تا مدت ها به همین شکل باقی بماند، اما وجود یک محرک خارجی مانند فن می تواند سبب جابه جایی مداوم هوا گردد.

البته استفاده از فن ها در مراکز اقتصادی مانند کارگاه ها چندان توصیه نمی گردد. زیرا حضور این فن ها در محیط می تواند سبب جابجایی مداوم آلودگی در محیط گردد و به ایجاد بیماری های آلرژیک در مجموعه دامن بزند.

تفاوت گرمایش هیتر با سیستم گرمایش تابشی

همچنین استفاده از این سیستم ها مانند گرمایش هیتر سبب افزایش هزینه های جاری مانند سوخت در مجموعه شما می گردد. در فضاهایی که دارای سقف های بلند می باشند چندان نمی توان تفاوت های دمایی را مشاهده نمود.

در نتیجه بهترین انتخاب برای اینگونه فضاها انتخاب سیستم گرمایشی می باشد که به طور متوسط قادر به تامین دمای مناسب در محیط و ایجاد احساس آسایش برای فعالان موجود در مجموعه باشد. در نهایت با توجه به تمام مطالب قید شده در متن متوجه می گردیم که برای انتخاب یک سیستم گرمایشی باید به عوامل گوناگونی توجه نمود.

مقیاس بنایی که سیستم گرمایشی در آن نصب می گردد، وجود سیستم تهویه و جریان هوا و همچنین عایق های سرمایشی و گرمایشی در محیط از جمله عوامل دخیل در این امر می باشد. حال این سوال در ذهن ایجاد می گردد که با توجه به شناخت تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی کدام سیستم گرمایشی کارایی بهتری دارد. برای اینکه بتوانید از انتقال حرارت این دستگاه  اطلاعاتی کسب کنید به مقاله  روش های انتقال حرارت هیتر تابشی مراجعه کنید.

 

مکان های مناسب برای استفاده از گرمایش تابشی

گرمایش تابشی به طور معمول در بناهای دارای 3 متر ارتفاع و در سقف و دیوارها نصب می گردد. این سیستم ها عملکردی کاملا مشابه با فعالیت های خورشیدی دارند. در این سیستم ها گرما به وسیله انرژی الکترومغناطیسی تولید می گردد.

در نتیجه از نظر اقتصادی کاربرد این سیستم گرمایشی برای کاربران بسیار مناسب تر می باشد. البته هیتر تابشی علاوه بر نمونه های برقی دارای نمونه های گازی نیز می باشند. استفاده از هیتر تابشی گازی در تمامی بناهایی که دارای ساختاری بزرگ می باشند مقرون به صرفه می باشد. گلخانه ها، سوله ها، انبارها، مرغداری ها، مراکز بزرگ تجاری و اداری و همچنین پاساژها بخشی از کاربران این سیستم ها محسوب می گردند.

استفاده از سیستم گرمایش تابشی در سوله

البته از هیتر تابشی مدل U در فضاهای باز رستوران، کافی شاپ، سالن های ورزشی، سالن های صنعتی استفاده می شود. همچنین از هیتر تابشی مدل L هم برای گلخانه ها، مرغداری استفاده می کنند. برای در این سیستم گرمایشی هوا با کمک جریان سیال خود و اختلاف دمای ایجاد شده جابجا می گردد. این امر سبب می شود تا محیط از نظر بهداشت در سطح بالایی قرار گیرد و عوامل بیماری زا مانند سایر سیستم های گرمایشی با حرکت مداوم فن ها دیگر جابجا نشوند.

کاربرد سیستم گرمایش هیتر

یکی دیگر از سامانه های تامین کننده انرژی گرمایی در محیط ها استفاده از گرمایش هیترها می باشد. این سامانه های گرمایشی با انتقال انرژی در محیط و جابجایی مداوم آن عمل می نمایند. همچنین به این دلیل که گرما دارای چگالی پایین می باشد به طور معمول در زیر سقف بناها انباشته می شود.

این امر باعث می شود که در اغلب موارد سامانه گرمایش هیتر قادر به تامین دمای مناسب برای محیط نباشد. با وجود این سیستم های گرمایشی در محیط در اغلب موارد کاربران از رفاه لازم بهره مند نمی گردند.

 

بیشتر بخوانید : محاسبه ظرفیت گرمایش تابشی

 

همچنین گرمایش هیتر نسبت به سایر سامانه های گرمایشی از میزان اتلاف انرژی بیشتری برخوردار می باشد. در این سامانه ها به طور معمول انتقال حرارت با استفاده از فناوری های مربوط به جابه جایی هوا صورت می پذیرد. این امر باعث می شود تا کاربرد این سامانه ها سبب تشدید آلودگی در محیط شود.

در اغلب موارد استفاده از این سامانه های گرمایشی در مراکزی که حفظ بهداشت محیط اهمیت دارد توصیه نمی گردد. کارخانه های تولید مواد غذایی، کارگاه های نجاری و جوشکاری برخی از اینگونه مراکز می باشند.

کاربرد گرمیش هیتر

مزایای گرمایش تابشی

دلایل متعددی برای کاربرد سیستم های گرمایش تابشی توسط شرکت ها و بخش خانگی وجود دارد. اما بالطبع وجود مزایای بالای کاربرد این سیستم ها از عمده دلایل اهمیت گرمایش تابشی در بخش های گوناگون می باشد. وجود منافع متعددی که کاربرد این سیستم های گرمایشی برای کاربران ایجاد می نماید از جمله دلایل مقبولیت بیشمار این روش گرمایشی به شمار می آید.

استفاده از هیترهای تابشی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. کاربرد این سیستم ها به دلیل اینکه میزان انرژی کمتری را مصرف می نمایند نسبت به سایر سیستم ها اقتصادی تر می باشد. کاربرد این سیستم های گرمایشی در فضاهای بزرگ که نیاز به گرمایشی یکنواخت ندارد بسیار مناسب تر از سایر سیستم های گرمایشی می باشد.

اگر به دنبال این هستید خودتان گرمایش تابشی را راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله راه اندازی هیتر تابشی را بخوانید.

هر هیتر معمولا به صورت اختصاصی برای فضاها قابل استفاده می باشد. معمولا سیستم گرمایشی تابشی دارای قسمت های مستقل می باشد و از سامانه مرکزی برخوردار نیست. این امر سبب می شود تا در صورت خرابی در بخشی از سیستم بقیه قسمت ها به فعالیت خود ادامه دهند و از دسترس کاربران خارج نگردند.

همچنین نصب این سیستم ها نسبت به سایر سامانه ها مانند گرمایش هیتر راحتتر می باشد. همانگونه که بیان شد در این سیستم ها به سامانه مرکزی، لوله کشی و کانال کشی نیاز نمی باشد. این امر نیز از دلایل دیگری است که کاربرد هیتر تابشی را نسبت به سایر سامانه ها اقتصادی تر می نماید.

کاربرد و تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی

در این سامانه ها شما قادر به کنترل انتقال انرژی به محیط می باشید این امر باعث می شود تا کاربر سیستم گرمایشی در میزان مصرف انرژی در محیط صرفه جویی نماید.

 

بیشتر بخوانید : گرمایش سوله

 

 کاربرد گرمایش تابشی

از دیگر مزایای استفاده از گرمایش تابشی در ظاهر شیک و منحصر به فرد این سیستم های گرمایشی می باشد. این امر باعث می شود تا در بیشتر موارد طراحان برای بهبود ظاهر محیط از هیترهای تابشی استفاده نمایند. همچنین نصب این سیستم ها نسبت به سایر سیستم های گرمایشی بسیار راحت و کم هزینه می باشد.

به طور معمول این سیستم ها کمتر دچار آسیب های جدی می گردند و کاربر به راحتی قادر به تعمیر این سیستم ها می باشد. دوام بالای این دستگاه ها از دیگر مزایای استفاده از آنها می باشد.

همانگونه که در متن نیز به آن اشاره شد سیستم گرمایش هیتر به صورت تابش مستقیم انرژی گرمایی عمل می نماید. در نتیجه این حرارت به طور مستقیم به افراد موجود در فضا می تابد و دمای مناسب برای آنها را فراهم می نماید. همانگونه که قید شد استفاده از این سیستم ها نسبت به روش های دیگر اقتصادی تر می باشد.

اما در کنار تمام مزایا این سیستم ها نیز دارای معایبی می باشند. مهمترین عیب این سیستم ها در این می باشد که به طور معمول میزان اتلاف انرژی در این سیستم در فضاهای نزدیک در و پنجره ها در بسیاری از موارد بیشتر می باشد. به طور قطع با شناخت تفاوت گرمایش هیتر با گرمایش تابشی شما به این مهم پی خواهید برد که کدام سیستم گرمایشی کارایی بیشتری دارد.

برای خرید گرمایش تابشی و انواع هیتر می توانید با کارشناسان فروش گرماسازه شرق تماس حاصل فرمایید.(38482273-051 -  22032002-021)

مقالات مرتبط

نمایش مقاله گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
گرمایش تابشی چیست؟ و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش مقاله بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
بخاری تابشی چیست؟ و نحوه کارکرد آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
نمایش مقاله سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
سیستم گرمایش تابشی چیست؟ نکات مهم هنگام خرید آن
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

پیام بگذارید.